Administracja w SimCity poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Budynki administracyjne mają kilka funkcji: zwiększają zadowolenie obywateli, podwyższają wartość okolicznego gruntu i pozwalają na uzyskanie dostępu do nowych, bardziej zaawansowanych budowli. Co charakterystyczne, aby odblokować kolejne zabudowania administracyjne, należy osiągnąć pewien pułap zaludnienia - im więcej obywateli liczy sobie miasto, tym bardziej można rozbudować biurokrację. I tak, o ile ratusz [City Hall] można wznieść już na początku rozgrywki, o tyle na dom burmistrza [Mayor's House] czy jego posiadłość [Mayor's Mansion] trzeba już sobie zasłużyć. O tym, jaka jest wartość terenu, dowiedzieć się można ze specjalnego panelu, dostępnego wraz z innymi filtrami w prawym dolnym rogu ekranu (screen poniżej).
Istotne jest to, że ratusz można rozbudowywać, dodając do niego kolejne wydziały. Każde z nich w jakiś sposób rozszerza możliwości gracza i pozwala mu na większą ilość interakcji. Co ciekawe, wydziały działają na wszystkie miasta w rejonie - podczas gry wieloosobowej warto się umówić co do tego, kto jakie wybuduje (dublowane nie powodują żadnych dodatkowych korzyści). Jest to tym ważniejsze, że ratusz można rozbudować jedynie trzykrotnie - wybór jest więc ograniczony. Co chyba oczywiste, dostęp do kolejnych wydziałów odblokowuje się wraz z kolejnymi awansami budynku głównego - czyli wraz ze wzrostem zaludnienia.
Oto lista wydziałów i ich funkcji:
Nazwa wydziału | Koszt budowy | Koszt utrzymania | Działanie |
Wydział oświaty [Departament of Education] | 15000$ | 500$/h | Odblokowuje uniwersytet [University] oraz szkołę średnią [High School] |
Wydział finansów [Departament of Finance] | 15000$ | 500$/h | Pozwala na ustalenie zróżnicowanej stawki podatkowej dla obywateli o różnym statusie majątkowym (patrz rozdział: Budżet) |
Wydział bezpieczeństwa [Departament of Safety] | 15000$ | 500$/h | Odblokowuje dostęp do szpitala [Hospital], wielkiej jednostki straży pożarnej [Large Fire Station] oraz komisariatu policji [Police Precinct] |
Wydział turystyki [Departament of Tourism] | 15000$ | 500$/h | Odblokowuje dostęp do atrakcji turystycznych, Pro Stadium i dużych parków. |
Wydział transportu [Departament of Transportation] | 15000$ | 500$/h | Pozwala na budowę pasażerskich dworców kolejowych [Passenger Train Station], terminali autobusowych [Bus Terminal], miejskiego portu lotniczego [Municipal Airport] i terminali promów [Ferry Terminal]. |
Wydział użyteczności publicznej [Departament of Utilities] | 15000$ | 500$/h | Odblokowuje dostęp do pomp wodnych, [Water Pumping Station], oczyszczalni ścieków [Sewage Treatment Plant] oraz centrów recyklingu [Recycling Center]. |
Kolejne szczeble drabinki zaludnienia to odpowiednio: 5000, 15000, 30000, 75000 i 292640 mieszkańców. Każdy stopień pozwala na dobudowanie następnych wydziałów w mieście. Jako, że kolejne progi są od siebie dość odległe, warto z góry zaplanować kolejność rozbudowy biurokracji. Pierwszym wyborem najlepiej uczynić wydział służb użyteczności publicznej - pozwala ono bowiem na wybudowanie bardzo wydajnych budynków i przydatnych ośrodków przeznaczonych do pobierania wody i oczyszczania ścieków. Żadne duże miasto nie może się bez nich obyć, dlatego warto zaopatrzyć się w nie jak najszybciej. Drugim wyborem musi być wydział finansów - nieocenione, bo pozwalające na zwiększenie zysków miasta (patrz rozdział: Budżet). Dobór kolejnych wydziałów jest już zależny od szczegółowych potrzeb miasta i jego specjalizacji.
Dodatkowe budynki administracyjne - czyli dom burmistrza [Mayor's House] czy posiadłość burmistrza [Mayor's Mansion], posiadają swoje własne limity. Aby wznieść pierwszą z budowli, trzeba zgromadzić w mieście co najmniej 10000 mieszkańców i zadbać o to, by ich zadowolenie osiągnęło pułap co najmniej 70%. Drugi z budynków wymaga zaś 40000 mieszkańców oraz 75% zadowolenia. Oba wpływają na zadowolenie pobliskich mieszkańców oraz powiększają wartość okolicznego gruntu. Co ważne, posiadłość burmistrza można dodatkowo ulepszać, co powoduje wybuchy euforii u wszystkich obywateli miasta. Problem polega jednak na tym, że każde kolejne ulepszenie wymaga coraz wyższego ogólnego poziomu zadowolenia - co potrafi być nie lada wyzwaniem. Jeśli masz z tym problem, zadbaj o potrzeby simów (patrz rozdział: Zadowolenie) lub na jakiś czas wyburz budynki, w których mieszkają najbardziej kłopotliwi obywatele.