Sazawa | Zadania poboczne Kingdom Come Kingdom Come poradnik, solucja
Solucja do Kingdom Come oraz zadania w Sazawie. Poniżej znajdziecie opis przejścia do questów: W rękach Boga, Chwasty, Nowy Herbarz, Relikwie, Łoskot i Dziewczę w opałach.
Ostatnia aktualizacja: 9 marca 2018
Na stronie znajduje się zestawienie pobocznych zadań gry Kingdom Come: Deliverance, które możesz odblokować w trakcie pobytu w Sazawie. Mowa tu o mieście, sąsiadującym z nim klasztorze oraz innych mniejszych lokacjach znajdujących się w okolicy.
- W rękach Boga
- Chwasty
- Nowy Herbarz
- Relikwie
- Łoskot
- Dziewczę w opałach
- Prawdziwych przyjaciół...
- Cuda na poczekaniu
W rękach Boga
Jak odblokować: Rozmowa z Johanką w klasztorze w Sazawie.
Johankę w zależności od pory dnia możesz odnaleźć w dwóch różnych miejscach na terenie klasztoru w Sazawie (powyższy obrazek) - w stodole lub w infirmarium gdzie opiekuje się nad chorymi. Porozmawiaj z nią o możliwych sposobach udzielenia wsparcia chorym (wyczerp wszystkie opcje dialogowe).
Dziczyzna dla infirmarium
To jedno z prostszych zleceń w tym queście. Musisz dostarczyć Johance 10 sztuk dziczyzny. Może to być surowe, ugotowane lub nawet suszone mięso. Dziczyznę możesz pozyskać np. wyruszając na polowanie, dokonując zakupów u handlarza (np. u oberżysty z pobliskiej tawernie) czy dokonując kradzieży (przeszukuj pomieszczenia gdzie składowane są zapasy).
Spotkanie się z bratem Nikodemem
Nikodema możesz odnaleźć w infirmarium lub w sąsiednim pomieszczeniu ze stanowiskiem alchemicznym (ikona stanowiska na mapie klasztoru). Porozmawiaj z nim na temat chorych oraz nad poprawą warunków w infirmarium. Zostaniesz odesłany do Naprawnika (Custodian).
Pozyskanie dodatkowych zapasów od Naprawnika
Odszukaj Naprawnika Sebastiana von Berga na terenie klasztoru (zazwyczaj przebywa w północnym budynku) i porozmawiaj z nim. Do zainteresowania się problemem chorych możesz go nakłonić używając perswazji (Sebastian ma aż 14 punktów w tej kategorii) lub przekazując mu łapówkę (150 groszy lub mniej jeśli potargujesz się).
Temat zapasów powróci dopiero po tym jak uda ci się pomóc części osób z infirmarium. Sebastian pojawi się wtedy w pomieszczeniu infirmarium i będzie kontynuował swoje zaloty w stosunku do Johanki. Oto dostępne opcje zachowania (powyższy obrazek):
- Stanięcie w obronie Johanki - Nic w ten sposób nie zyskasz. Nie wybieraj ponadto drugiej "agresywnej" opcji dialogowej, bo za obrażenie Naprawnika wylądujesz na jeden dzień w więzieniu.
- Użycie perswazji - Dla przypomnienia Sebastian ma aż 14 punktów w tej dziedzinie.
- Opuszczenie infirmarium - Nie pozyskasz w ten sposób zapasów, ale i nie podpadniesz Sebastianowi.
Jeśli pomyślnie zaliczyłeś próbę skorzystania z perswazji to odczekaj trochę i ponownie spotkaj się z Naprawnikiem w północnym budynku. Raz jeszcze wspomóż się perswazją. Zaliczenie próby nakłoni ostatecznie mężczyznę do przydzielenia infirmarium zapasów.
Uwaga - Ewentualne zawalenie celu z uzyskaniem zapasów od Naprawnika nie doprowadzi do zawalenia całej misji. Nadal możesz zajmować się innymi zadaniami od Johanki.
Dotarcie do infirmarium
Infirmarium to zachodni budynek sąsiadujący z miejscem pracy Brata Nikodema (jest on zaznaczony na mapie klasztoru jako lokalny zielarz). Budynek ten pokazuje dołączony obrazek. Wewnątrz budynku jest wielu chorych i możesz im zacząć po kolei pomagać.
Infirmarium - Mężczyzna cierpiący na bezsenność
Porozmawiaj z chorym żeby dowiedzieć się o jego przypadłości. Porozmawiaj następnie w tej sprawie z Bratem Nikodemem. Otrzymasz od niego przepis do przygotowania Kołysanki. Kołysankę (Lullaby Potion) możesz:
- Własnoręcznie przygotować polegając na alchemii (stanowisko alchemiczne jest w pomieszczeniu obok infirmarium).
- Zakupić Kołysankę u jednego z handlarzy w świecie gry. Odwiedź w tej sprawie np. jedną z łaźni. Ich pracownice sprzedają tego typu mikstury za około 30-40 groszy.
Z miksturą powróć do chorego i podaruj mu ją.
Infirmarium - Samek z kamieniołomu
Porozmawiaj z Samkiem żeby dowiedzieć się, że potrzebuje fioletowego ziela. Porozmawiaj w tej sprawie z Johanką i następnie z Bratem Nikodemem. Podejdź do stanowiska alchemicznego. Wybierz księgę i przejdź do jej części z opisami roślin. Poszukiwane lekarstwo to żywokost (Comfrey). Zielę to możesz zdobyć na dwa sposoby:
- Zakupić je od brata Nikodema (obrazek).
- Odnaleźć na wschód od infirmarium ogródek i zerwać jedną z roślin.
Z roślinką powróć do chorego i podaruj mu ją.
Infirmarium - Hans ze Skalicy
Porozmawiaj z Hansem żeby dowiedzieć się, że potrzebuje 10 bandaży. Możesz je odnaleźć w trakcie przemierzania świata gry lub np. zakupić od brata Nikodema. Podaruj bandaże Hansowi.
Infirmarium - Wieśniak ze złamaną nogą
Obejrzyj w infirmarium wieśniaka, którego złamana noga nie chce się w prawidłowy sposób zrosnąć. Porozmawiaj na ten temat z Johanką. Jeśli masz odblokowany co najmniej jeden perk Pierwsza pomoc (atrybut Siła) to możesz zaoferować, że sam nastawisz złamaną kończynę. W przeciwnym razie możesz zasugerować, że pomocny okaże się kat Hermann. Odwiedź go w jego chatce na zachód od Ratajów i porozmawiaj na temat problemu, dzięki czemu dowiesz się jak poprawnie nastawić kończynę. Powróć do infirmarium i przeprowadź procedurę.
Uwaga - Jeśli będziesz zbyt długo czekał z uleczeniem wieśniaka to może on umrzeć.
Infirmarium - Filip ze Skalicy
Obejrzyj w infirmarium Filipa, który cierpi na nieznaną chorobę. Spotkaj się w tej sprawie z Johanką, która zasugeruje odnalezienie ojca Szymona specjalizującego się w usuwaniu rzadkich chorób. Z Ojcem Szymonem powiązany jest inny poboczny quest W sutannie, który rozpoczyna się we wsi Równa (powyższy obrazek).
- Jeżeli zaliczyłeś już ten quest to odszukaj we wsi Równa ojca Szymona i poproś go o pomoc.
- Jeżeli nie zaliczyłeś tego questu to zajmij się nim i w ramach zaliczania go odszukaj i uratuj ojca Szymona.
W obu przypadkach otrzymasz od Szymona przepis na miksturę Piołunówkę. Dotrzyj do dowolnego stanowiska alchemicznego (np. tego obok infirmarium) i wyprodukuj Piołunówkę (Artemisia) w oparciu o pozyskany przepis. Podaru ją na koniec Filipowi i odczekaj około dwóch godzin żeby mogła zadziałać.l
Uwaga - Jeśli będziesz zbyt długo czekał z uleczeniem Filipa to może on umrzeć.
Zakończenie zadania
Powróć do Johanki po tym jak rozwiążesz wszystkie problemy z chorymi w infirmarium (i opcjonalnie po tym jak doprowadzisz do pozyskania zapasów od Naprawnika). Zakończysz w ten sposób quest.
Chwasty
Jak odblokować: Rozmowa z Bratem Nikodemem w klasztorze w Sazawie.
Brata Nikodema możesz odnaleźć w zachodniej części klasztoru. Przebywa on w pomieszczeniu ze stanowiskiem alchemicznym (specjalna ikona na mapie) lub w sąsiednim infirmarium. Możesz odebrać od niego zlecenie wypielenia tytułowych chwastów z klasztornego ogródka. Koniecznie wysłuchaj jakich gatunków roślin należy się pozbywać, a jakie trzeba pozostawić w spokoju.
Po dotarciu do ogródka zajmij się wyłącznie wyrywaniem z ziemi pokrzyw (Nettle), mniszków lekarskich (Dandelion) oraz ostów (Thistle). Pozostaw natomiast w spokoju miętę (Mint) oraz świetliki (Eyebright). Dokładnie przeszukaj cały ogródek i dopiero wtedy powróć do Nikodema. Uda się on na inspekcję. Wysokość zapłaty będzie uzależniona jak dobrze poradziłeś sobie z pozbyciem się chwastów.
Nowy Herbarz
Jak odblokować: Rozmowa z Bratem Nikodemem w klasztorze w Sazawie.
Zadanie to możesz odblokować dopiero po tym jak zaliczysz poprzedni quest od Nikodema - Chwasty. Tym razem musisz pomóc mnichowi w zebraniu różnego rodzaju gatunków roślin na potrzeby tytułowego herbarza. Rośliny możesz:
- Odnajdywać w trakcie przemierzania świata gry
- Kupować (najlepiej od zielarzy)
Pozyskaj po jednej roślince każdego typu. Oprócz tego musisz dostarczyć Nikodemowi dowolną starą księgę - możesz je odnajdywać w świecie gry lub zakupić dowolną pozycję od jednego ze skrybów w świecie gry (przykład na obrazku). Powróć do Nikodema i odbierz zapłatę za zebranie wszystkich składników.
Relikwie
Jak odblokować: Rozmowa z Urbanem w klasztorze w Sazawie.
Urban zazwyczaj pilnuje wejścia do północnego budynku klasztoru, który jest siedzibą Naprawnika. Od strażnika możesz odebrać zadanie pozyskania tytułowej relikwii ze szczątkami świętego Prokopa.
Zacznij od dotarcia do wykopalisk na terenie klasztoru. Odszukaj tam pokazane na obrazku wejście do małej jaskini. W lokacji tej nie odnajdziesz szczątków, ale za to do zabrania jest opcjonalnie misa (Bowl from the cave).
Możesz od razu powrócić z misą do Urbana lub poszukać alternatywnego rozwiązania, tj. pozyskać podrobione szczątki. Udaj się do części miejskiej Sazawy. Cel misji możesz zaliczyć na dwa sposoby:
- Udać się na lokalny cmentarz i odszukać grób z obrazka 1. Wykop go z pomocą łopaty i zabierz kość (Bone).
- Odszukać na rynku Szarlatana (obrazek 2) i porozmawiać z nim na temat relikwii. Od szarlatana możesz zakupić kość (Bone).
Powróć po wszystkim do Urbana. Możesz:
- Podarować mu fałszywą kość. Musisz użyć perswazji (Urban na 8 punktów) żeby przekonać go o jej autentyczności. Możesz poprosić o zapłatę (100 groszy) lub odmówić przyjęcia nagrody.
- Pokazać mu misę z jaskini. Zostaniesz poproszony o jej odniesienie. Możesz poprosić o zapłatę lub odmówić przyjęcia nagrody.
Łoskot
Jak odblokować: Rozmowa z kowalem Zachem.
Zach mieszka i pracuje na południe od klasztoru w Sazawie i możesz go spotkać za dnia w miejscu oznaczonym na mapie ikoną kowala. Podczas zaliczania głównego zadania Nie wszystko złoto pojawia się okazja do przyciśnięcia Zacha po tym jak dowiesz się, że nielegalnie przechowuje miedź. Jednym z rozwiązań jest właśnie podjęcie się tego pobocznego zadania. Okazji do jego odblokowania możesz poszukać też w dalszej części gry, już z własnej inicjatywy.
W trakcie rozmowy z Zachem dowiedz się o jego konflikcie z płatnerzem Ottonem i obiecaj mu pomóc. Wyczerp wszystkie opcje dialogowe, a więc zasugeruj też alternatywne rozwiązanie polegające na wykradzeniu zbroi.
Warsztat Ottona znajduje się w części miejskiej Sazawy. Jeśli zaproponowałeś wcześniej wariant polegający na wykradzeniu zbroi to możesz zakraść się do budynku nocną porą. Upewnij się, że w okolicy nie ma strażników, zdejmij hałasujące elementy zdroi Henryka i otwórz trudny zamek. Przedostań się na piętro. Zbroja (Short common hauberk) jest w pokazanej na obrazku skrzyni. Możesz ją otworzyć wytrychem (trudny zamek) lub kluczem skradzionym Ottonowi. Powróć ze zbroją do Zacha i odbierz zapłatę.
Bardziej oczywistym rozwiązaniem questu jest wyzwanie mistrza Ottona na honorowy pojedynek na obuchy. Porozmawiaj z nim w tej sprawie. Otto zaproponuje Henrykowi lepszą nagrodę jeśli ten celowo przegra (ostateczną decyzję w tej sprawie podejmiesz dopiero w trakcie walki). Odszukaj w mieście wójta i porozmawiaj z nim na temat zaaranżowania pojedynku w centrum miasta. Może się on odbyć wyłącznie za dnia. Jeśli jest taka potrzeba użyj przyśpieszenia czasu lub udaj się na odpoczynek.
W honorowym pojedynku musisz stawić czoła samemu Ottonowi. Możesz:
- Wygrać pojedynek - Obserwuj pasek staminy i polegaj na szybkich uderzeniach (alternatywny atak), które mogą wytrącić Ottona z równowagi. Po wygranej walce odbierz zapłatę od Zacha.
- Przegrać pojedynek - Pozwól Ottonowi na wyprowadzanie kolejnych ataków i nie broń się (możesz nawet schować broń). Henryk przegra po tym jak straci większość paska zdrowia. Po walce porozmawiaj z rozczarowanym Zachem (nie otrzymasz od niego nagrody). Powróć następnie do Ottona. Otrzymasz od niego zapłatę oraz bardzo wartościowy pancerz Ottona (Armourer's Ota's cuirass) (wymaga 5 punktów Siły, 11 do ochrony przed obrażeniami kłutymi i ciętymi, 5 do ochrony przed obrażeniami kłutymi, 18 charyzmy, 44 wytrzymałości, waga 10 funtów, wartość 894 grosze).
Dziewczę w opałach
Jak odblokować: Rozmowa z Florianem w Sazawie.
Florian jest pomocnikiem grawera i za dnia możesz go odnaleźć pracującego w jednym z budynków w centrum miasta. Podczas zaliczania głównego zadania Nie wszystko złoto pojawia się okazja do przepytania Floriana. Jednym z rozwiązań jest właśnie podjęcie się tego pobocznego zadania polegającego na uratowanie jego ukochanej Estery. Okazji do odblokowania questu możesz poszukać też w dalszej części gry, już z własnej inicjatywy.
Na poszukiwania Estery musisz wyruszyć do skalickich wzgórz na zachód od wsi Równa. Celem podróży jest pokazane na obrazku obozowisko. W lokacji tej powinno przebywać 3-4 przeciwników i jeśli zostaniesz przez nich zauważony to Henryk zostanie zaatakowany. Najpierw rozpraw się z przeciwnikiem wyposażonym w łuk i dopiero gdy on zginie z jego kolegami. Nie stanowią oni bardzo dużego zagrożenia jeśli bohater jest odpowiednio opancerzony i dysponuje sporymi umiejętności w walce bronią białą.
Estera jest więziona w chatce w obozowisku. Możesz:
- Znaleźć klucz do chatki przy zwłokach jednego z pokonanych bandytów.
- Otwórzyć chatkę wytrychem (bardzo łatwy zamek) po zakradnięciu się do niej.
Porozmawiaj z Esterą. Jeśli bandyci nadal żyją to kontynuuj skradanie się i oddalcie się od obozowiska. Raz jeszcze zagadaj do Estery. Koniecznie towarzysz jej w drodze do Sazawy, bo w przeciwnym razie może zostać ponownie pojmana i quest zostanie wtedy zawalony. Zagadaj na koniec do uszczęśliwionego Floriana żeby zaliczyć quest.
Prawdziwych przyjaciół...
Jak odblokować: Rozmowa z Mateuszem lub Fryckiem przy gospodzie w Sazawie.
Mateusz (Matthew) i Frycek (Fritz) to dawni przyjaciele Henryka ze Skalicy. Możesz ponownie ich odnaleźć przy oberży na południe od klasztoru w Sazawie. Z rozmowy z nimi dowiesz się, że są bezrobotni. Zaoferuj im pomoc w znalezieniu nowego zajęcia i wypytaj się przy okazji o to w czym się specjalizują.
Zgodnie z sugestią Mateusza i Frycka warto odwiedzić Teresę z gospodarstwa młynarza Peszka w Ratajach. Porozmawiaj z Teresą na ten temat, a zasugeruje spotkanie się z młynarzem ze wsi Ledeczko. Dotrzyj do Ledeczka (młyn jest w centrum wioski) i pogadaj z młynarzem Oliwierem. Możesz go nakłonić do zatrudnienia przyjaciół Henryka na kilka sposobów:
- Używając perswazji - młynarz ma tylko 1 punkt w tej kategorii
- Używając zaimponowania - młynarz ma tylko 1 punkt
- Używając zastraszenia - młynarz ma 4 punkty
- Płacąc młynarzowi za przyjęcie do pracy Mateusza i Frycka
Powróć do kolegów w oberży w Ratajach i przekaż im dobre wieści. Nie otrzymasz od nich zapłaty, ale możesz ich odwiedzić w dalszej części gry we wsi Ledeczko. Gra mianowicie po upływie kilku dni automatycznie załączy nowy poboczny quest ...Poznaje się w biedzie. Przejdź do strony z opisami zadań z Ledeczka żeby przeczytać jego opis.
Cuda na poczekaniu
Jak odblokować: Rozmowa z Szarlatanem w części miejskiej Sazawy.
Szarlatana (Charlatan) w zależności od pory dnia odnajdziesz przy jego kramiku w centralnej części Sazawy lub w oberży. Możesz odebrać od niego zadanie polegające na pozyskiwaniu dla niego różnorakich przedmiotów, które potem będzie mógł zaoferować swoim klientom jako artefakty spełniające marzenia czy przynoszące szczęście.
Ważna uwaga - Quest ten posiada kilka poważnych bugów, które mogą utrudnić lub całkowicie uniemożliwić ukończenie go. Jeśli napotkasz poważne problemy podczas zaliczania zadania to rozważ zajęcie się nim dopiero po tym jak gra doczeka się dużej aktualizacji.
Zdobycie zęba św. Prokopa
Od Szarlatana dowiesz się o parobku z chorym zębem. Ząb ten po wyrwaniu będzie mógł zostać sprzedany jako należący do św. Prokopa. Wieśniak (Procopius) pracuje za dnia w gospodarstwie na południe od klasztoru w Sazawie. Ząb św. Prokopa (Procopius' tooth) możesz zdobyć na kilka sposobów:
- Sprowokować parobka do walki podczas rozmowy. Musisz pokonać go w walce na pięści i przeszukać go gdy będzie nieprzytomny.
- Okradzenie parobka. Najlepiej zakraść się do niego od tyłu, poddusić go i następnie przeszukać. Zanim zaatakujesz wieśniaka upewnij się, że w okolicy nie ma innych postaci.
- Nakłonienie parobka do wyrwania zęba. Musisz go przekonać do wizyty u lokalnego kowala poprzez skorzystanie z perswazji (parobek ma 5 punktów) lub wykazanie się wiedzą medyczną (wymagany perk Pierwsza pomoc). Musisz mu następnie towarzyszyć w drodze do kowala i co pewien czas zagadywać do niego gdy będzie chciał się wycofać. Po dotarciu na miejsce załączy się cut-scenka i zdobędziesz ząb.
Uwaga - Ostatni z opisanych wariantów jest niestety mocno zbugowany. Parobek może łatwo zablokować się na jakimś obiekcie z otoczenia, np. na krzakach czy płocie. Jeśli tak właśnie się stało to użyj opcji przyśpieszenia czasu i dokonaj przeskoku o 1 lub 2 godziny. Powinno to zaowocować przeniesieniem się parobka do miejsca pobytu kowala lub od razu wyświetleniem scenki z wyrwania zęba.
Zdobycie wiechy z więźby
W celu pozyskania wiechy (pęku gałęzi) musisz dotrzeć na plac budowy znajdujący się na terenie klasztoru w Sazawie. Zainteresuj się tu pokazanym na obrazku 1 rusztowaniem. Musisz korzystać z kolejnych drabin żeby docelowo dotrzeć na samą górę rusztowania.
Zwróć się w stronę pokazanej na obrazku 2 więźby. Nie próbuj do niej doskakiwać ani jej dotykać. W celu pozyskania pęku gałęzi musisz trafić w drzewko z łuku. Po udanej akcji powróć na sam dół rusztowania i odszukaj wiechę (Topping-out).
Zdobycie kociej łapy
Kocia łapa (Cat's paw) jest w posiadaniu miejscowego gracza (Gambler) i najczęściej można spotkać go w tawernie w części miejskiej Sazawy. "Talizman" możesz zdobyć na kilka sposobów:
- Okraść gracza - Najlepiej zaczekać aż mężczyzna opuści okolice tawerny. Możesz użyć na nim kradzieży kieszonkowej lub poddusić go i przeszukać gdy będzie nieprzytomny.
- Zapłacić graczowi za kocią łapę - Musisz mu dać 150 groszy lub mniej jeśli potargujesz się.
- Odebrać graczowi kość siłą - W trakcie rozmowy z nim musisz użyć zastraszenia. Próba zakończy się powodzeniem jeśli masz minimum 13 punktów w tej kategorii.
- Wygrać talizman w grze w kości - Musisz postawić na szali 100 groszy. Jeśli wygrasz rozdanie to gracz przekaże ci kocią łapę.
Kradzież całunu i zakończenie zadania
Powróć ze wszystkimi "artefaktami" do Szarlatana:
- W zamian za kość zdobędziesz 5 opatrunków.
- W zamian za wiechę otrzymasz 3 mikstury (Bowman's Brew)
- W zamian za kocią łapę otrzymasz szczęśliwą kość do gry (Holy Trinity die)
Szarlatan ma dla Henryka jeszcze jedno zadanie i dotyczy ono kradzieży całunu niedawno zmarłego mężczyzny (możesz wypytać się o tę osobę w mieście, ale jest to opcjonalne). Dotrzyj do kościoła w Sazawie. W kościele przebywa ksiądz. Możesz szybko ukraść całun lub najpierw ogłuszyć duchownego. Podejdź do zwłok i ukradnij strój mnicha (Monk's habit). Powróć z całunem do Szarlatana. Poprosi on o spotkanie w jego domu w mieście.
Udaj się do wskazanego domu Szarlatana i zaczekaj na jego przybycie (użyj w razie potrzeby opcji przyśpieszenia czasu). Przekaż mu całun. Przed chatką pojawi się wściekły tłum. Szarlatan ucieknie, Henryk zaś musi poradzić sobie z rozwiązaniem problemu. Po wyjściu z chatki możesz zaatakować wieśniaków lub wybronić się od walki z pomocą unikalnej opcji dialogowej - najlepiej skorzystać z perswazji. Niezależnie od wybranego wariantu zachowania zakończysz quest.
Uwaga - W wersjach gry Kingdom Come na konsole podczas rozmowy w Szarlatanem w jego chatce może pojawić się poważny błąd, który uniemożliwi dokończenie tej konwersacji. Jeśli napotkałeś taki problem to wyłącz grę i spróbuj następujących alternatywnych rozwiązań:
Porozmawianie z szarlatanem gdy planuje udać się na odpoczynek.
Porozmawianie z szarlatanem w pozycji stojącej.
Porozmawianie z szarlatanem bez pomijania jakichkolwiek opcji dialogowych (cierpliwie wyczekuj aż gra pozwoli ci wybrać opcję dialogową lub aż zakończy rozmowę z Szarlatanem).