Kingdom Come From the Ashes: Odbudowa wioski Przybysławice Kingdom Come poradnik, solucja
Ta strona poradnika do gry Kingdom Come wyjaśnia najważniejsze założenia i mechaniki odbudowania wioski Przybysławice w dodatku fabularnym From the Ashes.
Ostatnia aktualizacja: 3 czerwca 2024
Odbudowa zniszczonej wioski Przybysławice jest motywem przewodnim dodatku From the Ashes dla gry Kingdom Come Deliverance. Na stronie zestawiliśmy wszystkie najważniejsze informacje na ten temat - możesz dowiedzieć się jak wygląda rozbudowa wioski i z jakimi potencjalnymi utrudnieniami i problemami należy sobie radzić. Niektóre z opisanych poniżej kwestii rozwiązuje się w ramach zaliczania questów, przy czym rozbudowywanie wioski generalnie oferuje dość dużą swobodę przy podejmowaniu decyzji.
- Najważniejsze informacje na temat odbudowy Przybysławic
- Co wybudować w Przybysławicach w pierwszej kolejności?
- Lista budynków do postawienia w wiosce
Najważniejsze informacje na temat odbudowy Przybysławic
Osobą, która będzie pomagała ci w rozbudowywaniu Przybysławic, jest Mariusz, którego ratuje się w pierwszym queście DLC zatytułowanym Zaginione w lesie. Możesz wypytywać się go o sugestie w temacie zagospodarowywania terenu oraz wydawać mu polecenia stawiania nowych konstrukcji w wiosce. Za każdym razem gdy wydałeś polecenie przejdziecie się na plac budowy i Mariusz sprawdzi, czy możecie pozwolić sobie na rozpoczęcie prac.
Mariusz nie pracuje oczywiście za darmo i w początkowej części questu Miejsce, które możesz nazwać domem możesz wynegocjować jego pensję - domyślnie zapragnie wynagrodzenia z dużą premię, ale jeśli zaliczysz test Perswazji (postaraj się mieć 12 punktów) możesz zaoferować mu mniejszą premię lub jedynie "bazową" zapłatę.
Odbudowa Przybysławic będzie kosztowała Cię kilkadziesiąt tysięcy sztuk złota i już na samym początku prac nad rozbudową wioski warto mieć w zapasie 20-30 tysięcy groszy. Pieniądze na rozbudowę i pokrycie kosztów funkcjonowania wioski nie są automatycznie pobierane z inwentarza Henryka - musisz umieścić je w skrzyni. Znajduje się ona w tymczasowej siedzibie Rządcy (powyższy obrazek). Możesz umieszczać w niej złoto na zapas, gdyż nikt go nie ukradnie.
Złoto potrzebne jest nie tylko do stawiania nowych budynków, ale również na pokrycie innych kosztów, np. wynagrodzeń osób pracujących w wiosce. Ignorowanie potrzeb finansowych mieszkańców może doprowadzić do zaprzestania wykonywania przez nich pracy i w dalszej konsekwencji wpędzić Cię w kłopoty z Dziwiszem.
Wioska początkowo będzie przynosiła spore straty, ale z czasem będziesz mógł zacząć stawiać budynki (np. kuźnię czy siedzibę rzeźnika), dzięki którym zacznie też w pewnym stopniu na siebie zarabiała. Dążeniem jest oczywiście to żeby docelowo każdy dzień "istnienia" wioski kończył się wynikiem finansowym na plusie.
Gra nie pozwoli ci postawić w wiosce wszystkich budynków z rejestru, gdyż niektóre z projektów wzajemnie wykluczają się. Mowa tu o siedzibie rzeźnika i siedzibie piekarza oraz o stajni i strażnicy. W kazdym z tych dwóch przypadków wybierz ten budynek, który bardziej ci odpowiada lub ten, do którego masz już zakupione surowce.
Kolejny bardzo ważny obiekt w Przybysławicach to stojak z książką (rejestrem) na temat wioski. W księdze znajdziesz przede wszystkim informację na temat aktualnego bilansu wioski. Możesz ustalić jakie są zyski/straty i jak bardzo są one znaczące.
Na bilans oprócz postawionych budynków wpływają także dodatkowe czynniki. Może on ulec zmianie w wyniku:
- decyzji podejmowanych w spornych kwestiach (więcej o nich w dalszej części tekstu),
- zamawiania dostaw towarów do wioski
- ewentualnego opuszczenia wioski przez jakichś mieszkańców (np. po tym jak kogoś rozzłościsz).
Księga pozwala również na zapoznanie się z celami aktualnego questu oraz na przeglądanie dostępnych budynków. Jest to najlepszy sposób żeby sprawdzić ile dany nowy obiekt w wiosce będzie Cię kosztował, jakie poza złotem są wymagania do postawienia go (np. utwardzona droga prowadząca do wioski czy dysponowanie określonymi materiałami) i jakie będzie jego "zastosowanie". Możesz też już z poziomu księgi "zamawiać" stawianie nowych budynków.
W księdze są również informacje na temat możliwych ulepszeń. Są one dostępne tylko dla określonych budynków. Zakupienie ulepszenia może pozwolić na zwiększenie przychód dla danego budynku w wiosce.
W miarę rozbudowy wioski Przybysławice musisz liczyć się z dodatkowymi obowiązkami oprócz dostarczania złota i wybierania kolejności stawiania budynków w wiosce. Pierwszą tego typu kwestią są specjaliści, dzięki którym poszczególne budynki mogą lepiej funkcjonować. Możesz np. zainteresować się ściągnięciem kowala z Sazawy, by kuźnia w Przybysławicach mogła poprawnie prosperować. Ściąganie specjalistów jest opcjonalnym krokiem, gdyż w każdym nowo stawianym budynku pojawiają się pracownicy. Druga sprawa to materiały potrzebne do stawiania budynków. Zdobywanie ich powiązane jest z questem Zasoby. Musisz najpierw postawić w wiosce dom handlarza i następnie docierać we wskazane miejsca w świecie gry żeby zdobyć surowce.
Od czasu do czasu w Przybysławicach mogą pojawiać się znaczniki drobnych aktywności. Są to konkretnie sytuacje konfliktowe nadające się do rozwiązania. Nie powinieneś ignorować ich, choć warto wcześniej zapisać stan gry (np. udając się na godzinny odpoczynek), bo każda tego typu sytuacja stawia Cię przed jakimś wyborem. Możesz np. stanąć po stronie mieszkańców, ale potencjalnie "podpaść" Dziwiszowi, czy surowo karać obywateli za popełniane przestępstwa, ryzykując tym, że odbije się to negatywnie na kondycji wioski. Przykładowo jeden z pierwszych problemów zgłoszonych przez Mariusza może dotyczyć mieszkańców przyłapanych na kłusownictwie. Jeśli ich ukarzesz i/lub zakażesz im dalszych nielegalnych polowań to wzrosną nieznacznie koszty funkcjonowania wioski i będzie to wynikało z braku dostępu do "darmowego" mięsa. Generalnie staraj się podejmować takie decyzje, które nie zaszkodzą ogólnemu dobru wioski i nie nakłonią mieszkańców do opuszczenia Przybysławic. Jeśli w wiosce pojawi się nowy potencjalny mieszkaniec to zaproś go do osiedlenia się.
Cenną informacją jest to, że wioska Przybysławice nigdy nie jest atakowana przez bandytów. Nie musisz obawiać się utraty złota ani mieszkańców z tego tytułu. Dodatek From the Ashes skupia się w całości na aspekcie pokojowej rozbudowy wioski.
Po tym jak wybudujesz już najważniejsze budynki i wioska zacznie zarabiać możesz polegać na Przybysławicach jak na nielimitowanym źródle funduszy. Możesz mianowicie odwiedzać wioskę każdego kolejnego dnia i wyjmować ze skrzyni złoto, które zostało w ten sposób zarobione. Cały proces możesz usprawnić odblokowując perk o nazwie Kontemplator (Contemplative) (obrazek 1), który jest jednym związanych z awansowaniem na główne poziomy doświadczenia. Schemat działania wygląda następująco:
- Ustaw się obok skrzyni ze złotem w Przybysławicach.
- Włącz opcję czekania (przyśpieszenia upływu czasu) i dokonaj przeskoku o pełną dobę (obrazek 2).
- Wyjmij ze skrzyni złoto, które wioska zarobiła w przeciągu ostatniej doby.
- Powtórz krok 2, a więc ponownie użyj opcji przyśpieszenia czasu.
Dzięki perkowi Kontemplator Henryk nie będzie męczył się ani nie będzie odczuwał głodu. Możesz używać opcji czekania dowolną ilość razy. W zależności od tego jakie dochody wioska jest w stanie uzyskiwać możesz zdobyć 1000-2000 złota za pojedynczy "przeskok w czasie".
Co wybudować w Przybysławicach w pierwszej kolejności?
Schemat rozbudowy wioski Przybysławice nie jest liniowy, ale kilka pierwszych obiektów musisz postawić w ściśle określonej kolejności. Jako pierwszy obiekt wybuduj Obóz drwali (Woodcutters' Camp), gdyż dysponowanie zapasami drewna jest wymagane do kolejnych inwestycji. Postawienie obozu kosztuje 2500 złota.
Drugim ważnym obiektem w wiosce jest Dom handlarza (Trader's), który jest wymagany do awansowania w queście Zasoby i rozpoczęcia starań o pozyskiwanie materiałów do wybudowy. Dom handlarza kosztuje 4000 złota, ALE musisz wcześniej wybudować Most i trakt (Bridge and Road) za kolejnych 4000 sztuk złota.
Po tym jak będziesz miał Obóz drwali i Dom handlarza warto zainteresować się tematem zdobywania materiałów i przy okazji odkładać oczywiście pieniądze na kolejne konstrukcje do postawienia w Przybysławicach. Ogólną zasadą przy doborze kolejnych budynków jest to, że nie warto śpieszyć się z wybudowaniem konstrukcji, które nie wnoszą nic do budżetu wioski i wymagają pokrycia kosztów ich funkcjonowania. Mowa tu przede wszystkim o kościele czy "pełnej" siedzibie Rządcy. Najpierw powinieneś wybudować budynki takie jak kuźnię, rzeźnię lub piekarnię (możesz wybrać tylko jeden z nich) czy gospodę. Jest to szczególnie ważne jeśli nie dysponujesz ogromnym majątkiem i musisz w rezultacie jak najszybciej "wyjść na plus".
Lista budynków do postawienia w wiosce
Poniższe zestawienie informuje o budynkach możliwych do skonstruowania w Przybysławicach. Kilka początkowych uwag:
- Do postawienia niektórych budynków, oprócz złota, trzeba spełnić inne wymagania. Mogą one wymuszać wcześniejsze skonstruowanie jakiegoś innego budynku czy dysponowanie określonymi materiałami (np. zbożem).
- Pozyskiwaniem materiałów do konstruowania niektórych budynków możesz zająć się dopiero po postawieniu w wiosce siedziby handlarza. Jest to część pobocznego questu Zasoby.
- Budynki mogą zapewniać przyrost złota lub generować koszty. Im droższy budynek, tym ta dodatnia lub ujemna wartość wyrażona w złocie jest zazwyczaj większa.
- Niektóre budynki mogą być ulepszane, przy czym ulepszenia nie są nigdy darmowe. Mogą one zagwarantować zmiany w temacie liczby mieszkańców lub generowanego przychodu. Wybieraj w pierwszej kolejności te, które są tanie i pozwolą ci zwiększyć dochody.
- Niektóre budynki wzajemnie wykluczają się. Możesz postawić piekarnię lub rzeźnię oraz stajnię lub strażnicę. Budynki z każdej z tych par generują zbliżone przychody. Wybieraj je według własnych preferencji oraz zamówionych już dostaw materiałów.
Tymczasowa siedziba Rządcy
- To podstawowy "budynek", który jest dostępny od samego początku gry. Chodzi tu o namiot, w którym urzęduje Mariusz i gdzie znajdują się rejestr, łóżko oraz skrzynia na złoto.
- Wymagania do wybudowania: brak
- Dostarcza: Podstawowy budynek: złoto -20. Możliwa jest dodatkowa kara za zbyt niską zapłatę dla lokatora (Mariusza).
Siedziba Rządcy
- Jest to budynek, który (w swojej bazowej formie) może stać się pełnoprawną siedzibą głównego bohatera. Zakupienie go nie jest wskazane na wczesnym stadium gry. Jest on drogi w zakupie oraz w utrzymaniu.
- Wymagania do wybudowania: 5000 złota, Tymczasowa siedziba Rządcy, Obóz drwali.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +4, złoto -150. Możliwa jest dodatkowa kara za zbyt niską zapłatę dla lokatora (Mariusza).
Rozbudowana siedziba Rządcy
- To gruntowne ulepszenie budynku ratusza, dzięki któremu możesz w bardziej komfortowych warunkach sprawować władzę. Podobnie jak w przypadku "podstawowej" siedziby nie powinieneś interesować się tym obiektem w początkowej fazie odbudowy Przybysławic.
- Wymagania do wybudowania: 9000 złota, Siedziba Rządcy, materiały: kamień.
- Dostępne ulepszenia: Laboratorium - 800 złota, Zagonki - 500 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +5, złoto -300. Laboratorium: złoto -5. Zielnik: złoto -5. Możliwa jest dodatkowa kara za zbyt niską zapłatę dla lokatora (Mariusza).
Podstawowe naprawy w kościele
- To pierwszy etap odbudowy kościoła. Tak samo jak w przypadku siedziby Rządcy nie warto się śpieszyć. O wiele ważniejsze jest postawienie w wiosce budynków generujących przychody.
- Wymagania do wybudowania: 11000 złota, Obóz drwali.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +1, złoto -150.
Kościół
- To drugi etap odbudowy kościoła i jest on jeszcze bardziej kosztowny. Nie śpiesz się z opłaceniem tego projektu. To powinien być ostatni projekt do zakupienia.
- Wymagania do wybudowania: 17000 złota, Podstawowe naprawy w kościele, materiały: kamień.
- Dostępne ulepszenia: Ołtarz - 4000 złota, Freski - 3000 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +1, złoto -300. Ołtarz: mieszkańcy +2. Freski: mieszkańcy +2.
Kuźnia
- To jeden z ważniejszych budynków generujących przychody i to całkiem spore, bo już początkowo (bez ulepszeń) jest to 500 sztuk złota. Warto zainteresować się kuźnią gdy tylko postawisz siedzibę handlarza potrzebną do odblokowania dostępu do materiałów. Kuźnia oferuje dwa ulepszenia, ale możesz wybrać tylko jedno z nich.
- Wymagania do wybudowania: 8000 złota, materiały: węgiel.
- Dostępne ulepszenia: Narzędzia miecznika - 2000 złota, Narzędzia płatneraz - 2000 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +5, złoto +500. Wyposażenie miecznika: złoto +250. Wyposażenie płatnerza: złoto +250.
- Zapewnia: Podkowy dla stajni +35 złota, Broń dla garnizonu +35 złota.
U piekarza
- Piekarnia jest jednym z tańszych budynków wioski będących w stanie generować przychody. Możesz ją też tanio ulepszyć i uczynić jeszcze bardziej atrakcyjnym źródłem dochodów. Postawienie piekarni blokuje możliwość wybudowania rzeźni.
- Wymagania do wybudowania: 4200 złota, materiały: zboże.
- Dostępne ulepszenia: Suszarnia - 500 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +4, złoto +250. Suszarnia: złoto +85. Miodowniki: złoto +80 (pochodzą one z pasieki).
- Zapewnia: Ciasta dla karczmy +50 złota.
U rzeźnika
- Rzeźnia to kolejny spośród tańszych budynków mogących poprawić finanse wioski. Tak samo jak w przypadku piekarni możesz też odblokować tanie ulepszenie. Postawienie rzeźni blokuje możliwość wybudowania piekarni.
- Wymagania do wybudowania: 4200 złota, materiały: dobytek (zwierzęta hodowlane).
- Dostępne ulepszenia: Wędzarnia - 500 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +3, złoto +290. Wędzarnia: złoto +100.
- Zapewnia: Mięso dla karczmy +70 złota.
Stajnie
- Jest to jeden z budynków, którymi powinieneś zainteresować się nieco później. Stajnie nie są konstrukcją z wysokim przychodem i nie są też tanie w wybudowaniu. Dodatkowo wymuszają one dysponowanie na miejscu kuźnią. Postawienie stajni blokuje możliwość wybudowania strażnicy.
- Wymagania do odblokowania: 5000 złota, Kuźnia, materiały: zboże.
- Dostępne ulepszenia: Narzędzia siodlarza - 2000 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +8, złoto +140. Wyposażenie siodła: złoto +70. Podkowy: złoto +35 (pochodzą one z kuźni).
- Zapewnia: Konie dla kupca +120 złota.
Strażnica
- Strażnicy nie musisz szybko konstruować z myślą o zwiększeniu zdolności obronnych wioski, bo nie grożą ci żadne ataki ze strony bandytów. Nie będziesz mógł też zbyt wcześnie jej postawić, bo musisz najpierw mieć już w wiosce kuźnię i gospodę. Postawienie strażnicy blokuje możliwość wybudowania stajni.
- Wymagania do odblokowania: 5000 złota, Kuźnia, Gospoda.
- Dostępne ulepszenia: Strzelnica - 1000 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +13, złoto +110. Strzelnica: złoto +50. Bronie: złoto +35 (pochodzą one z kuźni).
- Zapewnia: Klienci karczmy +150 złota.
U handlarza
- To jeden z priorytetowych budynków, a to dlatego, że wybudowanie siedziby handlarza odblokowuje opcję kupowania materiałów u innych osób przebywających w świecie gry. Surowce są z kolei wymagane do skonstruowania wielu innych obiektów w wiosce.
- Wymagania do odblokowania: 4000 złota, Most i trakt.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +3, złoto +50. Konie: złoto +120 (pochodzą one ze stajni).
Gospoda
- To droższy i większy budynek, na który warto zdecydować się dopiero po postawieniu szeregu tańszych konstrukcji na terenie wioski. Gospoda ma dużo dostępnych ulepszeń (także powiązanych z innymi budynkami z wioski), dzięki którym docelowo może stać się najbardziej dochodowym obiektem w Przybysławicach.
- Wymagania do odblokowania: 8000 złota, materiały: kamień, zboże.
- Dostępne ulepszenia: Browar - 2000 złota, Gra w kości - 1000 złota.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +15, złoto +500. Browar: złoto +300. Kości do gry: złoto +200. Targ mięsny: złoto +70 (pochodzi ono od rzeźnika). Ciasta: złoto +50 (pochodzą one od piekarza). Miodówka: złoto +100 (pochodzi ona z pasieki). Spragnieni żołnierze: złoto +150 (pochodzą oni ze strażnicy).
Most i trakt
- Wybudowanie mostu to ważna czynność już na początku gry, gdyż tylko w taki sposób będziesz mógł postawić siedzibę handlarza.
- Wymagania do odblokowania: 4000 złota, Tymczasowa siedziba Rządcy, Obóz drwali.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: złoto -20.
Obóz drwali
- Budynek ten musisz wybudować jako pierwszy. Umożliwi ci to skonstruowanie w następnej kolejności Mostu i traktu, a docelowo również Siedziby handlarza.
- Wymagania do odblokowania: 2500 złota, Obóz rzemieślników (wymaganie jest automatycznie spełnione).
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +10, złoto -150. Woły pociągowe: złoto +60.
Pasieki
- Pasieki same w sobą generują tylko koszty, ale możesz odmienić ten stan rzeczy jeśli "połączysz je" z karczmą oraz z piekarnią, czyli z budynkami, do których może być dostarczany miód.
- Wymagania do odblokowania: 1500 złota, Obóz drwali.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +2, złoto -60.
- Zapewnia: Miód dla piekarza +80 złota, Miód dla karczmy +100 złota.
Obóz rzemieślników
- Obóz ten znajduje się już na terenie wioski w momencie rozpoczynania odbudowy Przybysławic.
- Dostarcza: Podstawowy budynek: mieszkańcy +7, złoto -25.