Kingdome Come: Porady na start Kingdom Come poradnik, solucja
Ta strona poradnika do Kingdom Come zawiera przydatne porady na start dotyczące m.in. eksploracji świata, walk, rozwoju postaci i zapisywania stanu gry.
Ostatnia aktualizacja: 4 czerwca 2024
Poniżej zamieściliśmy szereg wskazówek i podpowiedzi do gry Kingdom Come Deliverance. Zapoznanie się z nimi pozwoli ci zmniejszyć ryzyko zgonu podczas poznawania gry w jej początkowych godzinach oraz skuteczniej radzić sobie z rozwiązywaniem najczęstszych problemów wynikających przede wszystkim z realistycznego podejścia do wielu elementów rozgrywki.
- Nie możesz do woli zapisywać stanu gry
- Przygotuj się do każdej nowej walki
- Zdrowie bohatera nie odnawia się podczas walk
- Dbaj o dobre samopoczucie bohatera
- Jak najwcześniej zacznij rozwijać zielarstwo
- Kradzież w grze jest opłacalna, ale musisz być ostrożny
- Trening czyni mistrza
- W grze obowiązuje limit udźwigu
- Większość zadań można zaliczyć na różne sposoby
- Cykl dnia i nocy ma znaczący wpływ na przebieg gry
- Bronie i pancerze podlegają zużyciu
- Lepsze elementy ekwipunku mogą wymagać wyższych statystyk postaci
- Pierwszego konia otrzymasz dopiero po kilku godzinach gry
Nie możesz do woli zapisywać stanu gry
Jednym z najpoważniejszych utrudnień gry Kingdom Come: Deliverance jest to, że nie możesz bez ograniczeń zapisywać stanu gry. Znacząco wpływa to na przebieg gry i wymusza prowadzenie rozgrywki w specyficzny sposób. Możliwe sposoby zapisania stanu gry to:
- Rozpoczęcie nowego zadania lub dokonanie ważnych postępów w aktualnym zadaniu - Gra automatycznie wykonuje zapisy w takich momentach. Uwaga - Jeśli po zaliczeniu danego questu nie wystartuje od razu kolejny to nie zostanie utworzony nowy automatyczny save!
- Skorzystanie z własnego łóżka (ikona łóżka na mapie świata) - Gra zapisze postępy tylko gdy udasz się na odpoczynek i przeznaczysz co najmniej 1 godzinę na sen. Początkowo dysponujesz tylko jednym "własnym" łóżkiem, ale w miarę przechodzenia gry odblokowywane są kolejne w innych lokacjach świata gry.
- Skorzystanie z łóżka w gospodzie - Gospody są w większości wiosek i miast. Gra zapisze postępy tylko zapłacisz za wynajęcie łóżka (wysokość opłaty uzależniona jest od tego na ile dni je zarezerwujesz).
- Skorzystanie z łaźni - Są one w każdej dużej wiosce i mieście. Gra zapisze postępy tylko jeśli opłacisz oferowane w łaźni usługi (wysokość opłaty uzależniona jest od zakresu wybranych usług). Uwaga - Dzięki skorzystaniu z usług łaźni możesz też równolegle wyprać ubranie bohatera oraz odnowić wszystkie jego statysytki (w tym te dotyczące zmęczenia oraz strawy).
- Dotarcie do obozowiska w lesie - Zapis stanu gry dokonuje się w sposób automatyczny.
- Wypicie Zbawiennego Sznapsa (Saviour Schnapps - powyższy obrazek) - To unikalny trunek pozwalający na zapisanie stanu gry w dowolnym miejscu świata gry. Niestety alkohol ten jest mocno limitowany i w rezultacie powinieneś korzystać z niego tylko podczas zaliczania długich questów gdy musisz wykonać jakąś ryzykowną akcję (np. zinfiltrować wrogi obóz). Sznapsa możesz otrzymywać w questach od NPC-ów, kupować od handlarzy lub samemu wytwarzać po tym jak rozwiniesz umiejętności alchemiczne. Uwaga - Zbyt częste poleganie na sznapsie może doprowadzić do tego, że Henryk wpadnie w nałóg i stanie się alkoholikem. Zapobiegaj temu długo odczekując od momentu ostatniego wypicia sznapsa zanim opróżnisz zawartość kolejnej butelki.
Podsumowując, każdy quest powinieneś rozpoczynać z nastawieniem, że nie będziesz mógł łatwo powtórzyć jego wybranego fragmentu. Staraj się przemyśleć każdą decyzję i przygotować do każdej ryzykownej akcji (np. kradzieży kieszonkowej czy ataku na bandytów). W trakcie swobodniejszej eksploracji świata gry wyrób sobie z kolei nawyk częstego powrotu do miejsc manualnego zapisu stanu gry żeby np. na wypadek niespodziewanej śmierci nie utracić postępów z ostatnich kilkudziesięciu minut czy, w skrajnych przypadkach, kilku godzin.
Uwaga 1 - Gra nie wyświetla zapytania czy chcesz "poświęcić" Zbawiennego Sznapsa na wykonanie manualnego zapisu stanu gry. Zastanów się zawsze nad tą decyzją, bo szczególnie w początkowej części gry będziesz dysponował zaledwie kilkoma butelkami z tym alkoholem.
Uwaga 2 - W grze dostępne są tylko 3 sloty na manualne zapisy i po utworzeniu nowego sjewa najstarszy jest automatycznie nadpisywany. Ograniczenie to nie dotyczy na szczęście automatycznych sejwów tworzonych w trakcie zaliczania questów.
Przygotuj się do każdej nowej walki
Każda walka w Kingdom Come: Deliverance jest unikatowa i żadnego potencjalnego przeciwnika nie powinieneś lekceważyć. Bohater może łatwo zginąć lub odnieść poważne obrażenia (w tym także doprowadzić do złamania kończyny czy krwawienia) jeśli niewłaściwie zachowasz się lub popełnisz poważne błędy.
- Jeżeli jest to możliwe to przed przystąpieniem do walk przeprowadź rekonesans. Jest to ułatwione w sytuacji gdy przeciwnicy przebywają np. w obozowisku i nie są świadomi obecności bohatera. Możesz zakraść się w ich pobliże. Postaraj się ustalić ilu wrogów przebywa w danej lokacji i jak są wyposażeni (oraz czy są wśród nich łucznicy). Na bazie tych informacji dopasuj wyposażenie bohatera żeby zwiększyć swoje szanse na pomyślne rozegranie walki. Przykładowo jeśli odnotujesz, że jeden z przeciwników ma założone ciężkie elementy pancerza to rozważ wybranie do walki jakiejś broni obuchowej (np. buławy). Przystępując do potyczki z łucznikami warto z kolei założyć pełny hełm, który uchroni Henryka przed nagłą śmiercią od strzały w głowę.
- Sejwowanie w grze jest mocno limitowane. Na zapisanie stanu gry zdecyduj się tylko jeśli dużo czasu upłynęło od utworzenia ostatniego (automatycznego lub manualnego) sejwa oraz tylko jeśli zbliżasz się do lokacji o wyższym poziomie ryzyka (np. obóz z wieloma lub doskonale wyposażonymi przeciwnikami). Do niektórych potyczek nie możesz niestety przygotować się i dzieje się tak np. wtedy gdy starcie rozpoczyna się tuż po wyświetleniu cut-scenki. W takich sytuacjach postaraj się na szybko ocenić poziom trudności walki oraz wytypować wrogów, którzy mogą stanowić największe zagrożenie. Jeśli uznasz, że masz małe szanse na odniesienie zwycięstwa, to zawsze możesz podjąć próbę ucieczki. Będzie ona jednak utrudniona jeśli wśród przeciwników znajdują się jacyś łucznicy.
Zdrowie bohatera nie odnawia się podczas walk
Kingdom Come: Deliverance nie pozwala na regenerowanie paska zdrowia w trakcie staczania walk i musisz pamiętać o tym od samego początku gry. Do każdego nowego pojedynku powinieneś przystępować z nastawieniem, że nie będziesz mógł wyleczyć się na wypadek wystąpienia jakichś obrażeń (choć lepiej byłoby ich oczywiście całkowicie uniknąć).
- Gra na szczęście w pewien sposób ułatwia utrzymywanie bohatera przy życiu. Kolejne udane ataki przeciwników doprowadzają w pierwszej kolejności do osłabiania paska staminy. Dopiero gdy zostanie on całkowicie wyczerpany bohater zacznie odnosić obrażenia i jego pasek zdrowia zacznie się kurczyć. Nie zapominaj o tej zależności i staraj się unikać całkowitego wyczerpywania paska staminy. Może on samoczynnie regenerować się w trakcie walki, ale musisz zaprzestać ataków i innych czynności wymagających wysiłku (najlepiej oddalając się na chwilę od przeciwników) żeby proces ten mógł się rozpocząć.
Uwaga - Pasek staminy nie chroni przed "unikalnymi" atakami. Bohater może np. od razu zginąć jeśli zostanie trafiony strzałą w głowę. Nie traktuj staminy jako "darmowego pancerza", ale bardziej jako bufor do wykorzystania w większości sytuacji na polu bitwy.
- Jeżeli postać odniosła obrażenia i wymaga leczenia, to na taki krok zdecyduj się dopiero po zakończeniu bitwy lub po ucieczce z pola walki i pomyślnym zgubieniu przeciwników. Warto zaznaczyć, że spożywanie żywności czy wypijanie mikstur leczniczych nie doprowadzi do natychmiastowego odnowienia paska zdrowia, gdyż jest to powolny proces. Zawsze sprawdzaj też, czy bohater nie wymaga leczenia przy użyciu opatrunków. Są one stosowane przy poważniejszych obrażeniach takich jak złamania czy krwawienie. Nie możesz zignorować tych negatywnych "stanów", bo sterowana postać będzie mocno osłabiona do momentu aż sobie z nimi poradzisz. Bandaże możesz odnajdywać w świecie gry lub kupować od handlarzy i staraj się mieć zawsze ich trochę w zapasie.
Dbaj o dobre samopoczucie bohatera
Dbanie o dobre samopoczucie bohatera w Kingdom Come: Deliverance jest dość złożonym tematem, mocno wykraczającym poza odnawianie jego paska zdrowia z pomocą różnorakich medykamentów. Sterowana postać może przede wszystkim odczuwać głód (strawa) i zmęczenie. Musisz przeciwdziałać tym zjawiskom, gdyż zignorowanie ich sprawi, że bohater będzie coraz słabszy i coraz gorzej będzie radził sobie w kolejnych potyczkach.
- Zmęczeniua możesz przeciwdziałać docierając do miejsc odpoczynku w świecie gry (różnorakie łóżka, materace itp.) i przeznaczając kilka godzin na sen. Ważną zależnością jest to, że każde miejsce do odpoczynku opisane jest współczynnikiem komfortu. Im niższy ten parametr, tym mniejsze profity uzyskasz z tytułu udania się na odpoczynek.
- Najlepiej jest powracać do łóżka "zarezerwowanego" dla bohatera lub opłacać miejsca do odpoczynku w gospodach. Przespanie się na stogu siana czy na kiepskim materacu pod gołym niebem powinno być ostatecznością. W dalszej części gry możesz zacząć przeciwdziałać temu mechanizmowi poprzez odblokowanie perków zmniejszających kary od "słabych łóżek" i opóźniające występowanie zmęczenia spowodowanego brakiem dostatecznej ilości snu.
Odpoczynek w gospodzie jest zawsze odpłatny. Łóżko na jedną noc kosztuje zaledwie 2 grosze i jest to najlepsze rozwiązanie. Możesz też zapłacić 250 groszy (lub mniej jeśli się potargujesz) za stałe miejsce do odpoczynku. Jest to jednak zbyt wysoka kwota żeby inwestycja ta zdołała się zwrócić. Zawsze lepiej jest wrócić do jednego z łóżek należących do Henryka gdzie możesz odpoczywać nielimitowaną ilość razy za darmo.
- Rozwiązywanie problemu narastającego głodu jest dość oczywiste. Warto mieć zawsze w zapasie trochę żywności, zwłaszcza że sen może poważnie wyczerpać ten współczynnik. Żywności nie musisz kupować od handlarzy. Możesz np. odnajdywać lub wykradać owoce i warzywa z chatek i obozowisk (w przypadku kradzieży nie daj się złapać).
- Współczynnik najedzenia (strawy) zawsze staraj się odnawiać tylko do 100% i nie przekraczać tej wartości. W przeciwnym razie może wystąpić efekt przejedzenia, który będzie miał negatywny wpływ na stan zdrowia bohatera.
- Każdy rodzaj żywności w inwentarzu opatrzony jest parametrem jakości, który można lepiej przetłumaczyć jako sugerowany termin przydatności do spożycia. Nie decyduj się na zjedzenie danej rzeczy jeśli parametr ten spadł poniżej 50% i jeśli oznaczona ona została na żółto, pomarańczowo lub czerwono. Bardzo prawdopodobne jest wtedy doprowadzenie do zatrucia pokarmowego i żeby wyleczyć bohatera będziesz musiał użyć antidotum.
Innym sposobem na dbanie o dobre samopoczucie Henryka jest odwiedzanie łaźni (sa one w większości wiosek w grze). Możesz dzięki nim na raz odnowić kilka różnych współczynników bohatera. Wybieraj zawsze pierwszą opcję dialogową z listy (przykład na obrazku). W zamian za wydanie około 30 groszy (lub mniej jeśli potargujesz się) możesz oprócz zapisania stanu gry, wyleczyć wszystkie rany bohatera, a także przywrócić do poziomu 100% parametry zmęczenia oraz strawy (głodu).
Oprócz wspomnianych wyżej efektów przejedzenia i zatrucia (również w wyniku otrzymania obrażeń od zatrutej broni lub strzały) mogą to też być np. przeciążenie (zbyt wiele przedmiotów w inwentarzu) czy złamanie (od udanego ataku przeciwnika czy w wyniku upadku z dużej wysokości). Statusy te możesz sprawdzać z poziomu menu postaci. Staraj się je na bieżąco niwelować.
Jak najwcześniej zacznij rozwijać zielarstwo
Zielarstwo to jedna z najciekawszych dziedzin, w której możesz się specjalizować w grze Kingdom Come: Deliverance. Inwestowanie w rozwój zielarstwa może przede wszystkim pomóc Henrykowi znacznie szybciej wzbogacić się i zdobyte dzięki temu fundusze możesz przeznaczyć na zakup lepszych elementów ekwipunku czy opłacenie lekcji u lokalnych trenerów.
- Zielarstwo w grze polega na zbieraniu i sprzedawaniu roślin. Na początku gry nie będziesz posiadał żadnych umiejętności w tym temacie i po wciśnięciu klawisza interakcji Henryk każdorazowo zdobędzie tylko jedną (bardzo mało wartościową) roślinę. Sytuacja ulega zmianie po tym jak umiejętność ta zacznie awansować na kolejne poziomy. Pozwoli to głównemu bohaterowi zbierać z okolicy więcej roślin tego samego typu. W wyniku pojedynczej akcji będziesz mógł pozyskać automatycznie kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt roślin. Z zebranymi roślinami możesz docierać do handlarzy i wystawiać je na sprzedaż. Początkowo z tytułu sprzedania posiadanych ziół będziesz zapewne w stanie uzyskać "zaledwie" kilkadziesiąt groszy, ale w miarę jak będziesz rozwijał umiejętność Zielarstwo i zbierał dzięki temu więcej roślin spokojnie możesz przekroczyć barierę 100-200 groszy z tytułu pojedynczej transakcji.
- Z zielarstwiem wiążą się także inne bardzo cenne profity. Rozwijanie tej umiejętności pozwala mianowicie na odblokowywanie perków podnoszących wybrane atrybuty bohatera. Tuż po tym jak rozwiniesz Zielarstwo na 1 poziom otrzymasz pasywnego perka Odporność, który na stałe zwiększy Witalność bohatera o 2 punkty. Bardzo pomocne są też perki Dzieci kwiaty (premia +2 do Charyzmy jeśli bohater ma w inwentarzu pachnące rośliny) oraz Dzień dla nóg (od momentu zdobycia perka zbieranie roślin oprócz awansowania Zielarstwa przyczynia się także do rozwijania atrybutu Siły).
Kradzież w grze jest opłacalna, ale musisz być ostrożny
Dzięki kradzieży w Kingdom Come Deliverance możesz znacznie szybciej wzbogacić się oraz pozyskać wiele wartościowych i użytecznych przedmiotów. Z kradzieżą wiąże się jednak ryzyko wykrycia, które może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Do każdej kradzieży powinieneś dobrze przygotować się. Dodatkowo rekomendowanym pomysłem jest podejmowanie prób kradzieży tuż po tym jak gra utworzyła manualny lub automatyczny sejw. W najgorszej sytuacji będziesz musiał wtedy jedynie potwórzyć ostatnich kilka minut gry.
Na okradanie domów decyduj się w miarę możliwości nocą, bo większość mieszkańców udaje się wtedy na odpoczynek. Działając za dnia możesz zostać łatwo przyłapany jeśli w trakcie plądrowania jakiegoś domostwa do budynku wejdzie inna postać. Co więcej, bohater w ogóle nie ma prawa wstępu do niektórych domów. Ich mieszkańcy wyproszą sterowaną postać i jeśli zignorujesz ich polecenia to wejdą w zaalarmowany stan. Niezależnie od okoliczności nieudana kradzież ma dwa negatywne skutki.
- Po pierwsze obniżona zostaje reputacja bohatera w danej wiosce i może on być gorzej odbierany przez wszystkich NPC-ów. Po drugie mogą zostać zaalarmowani strażnicy i wyruszą wtedy na poszukiwania bohatera. Po tym jak zostaniesz przez nich doścignięty musisz zadecydować jak chcesz się zachować. Jeśli kara za kradzież jest niska to najlepiej ją zapłacić. Możesz spróbować perswazji, ale o ile bohater nie ma wysokiej charyzmy szansa na uniknięcie kary w ten sposób jest niewielka. Walka lub ucieczka to złe pomysły, bo nawet jeśli wydostaniesz się bez uszczerbku na zdrowiu to nie załagodzisz ostatecznie problemu związanego z popełnionym przestępstwem. Ostatnia możliwość to dobrowolne pójście do więzienia. Bohater "straci" w ten sposób kilka dni i po opuszczeniu więzienia będzie przez pewien czas osłabiony.
- Podczas plądrowania kolejnych domostw nie powinieneś kraść wszystkich odnajdywanych rzeczy. Pamiętaj, że inwentarz bohatera ma określony limit udźwigu. Ponadto nie będziesz mógł łatwo sprzedać u handlarzy skradzionych fantów. Rozglądaj się w pierwszej kolejności za zamkniętymi skrzyniami, bo to w nich zazwyczaj składowane są najcenniejsze skarby. Do otwierania ich potrzebujesz wytrychów, które możesz odnajdywać w świecie gry lub kupować.
Uwaga - Zawalenie mini-gry doprowadzi do złamania wytrycha. Na początku gry otwieraj jedynie najprostsze zamki i jeśli jest to możliwe to po kilku nieudanych próbach załaduj wcześniejszy stan gry.
- Inna forma kradzieży to kradzież kieszonkowa. Staje się ona dostępna dopiero po tym jak awansujesz w głównym wątku na tyle żeby spotkać się z młynarzem Peszkiem. Poproś go o szkolenie, które będzie darmowe. Kradzież kieszonkowa również obarczona jest sporym ryzykiem.
- Początkowo próby kradzieży podejmuj na postaciach, które śpią. Zakradaj się w ich pobliże (po uprzednim zdjęciu zbroi) i sprawdzaj czy nie próbują się obudzić. Z tą odmianą kradzieży również powiązana jest mini-gra. Zacznij od odczekania kilku sekund sekund i następnie postaraj się wyjąć trochę przedmiotów z inwentarza ORAZ wyjść z niego zanim upłynie limit czasu. Nie próbuj okradać postaci, które są w ruchu lub w polu widzenia innych osób.
Jeśli nie masz nic przeciwko bardziej agresywnym wariantom zachowania to możesz zachodzić od tyłu inne postacie i ogłuszać je lub wykonywać na nich ciche zabójstwa (jeśli masz odblokowanego perka Skrytobójstwo z kategorii Skradanie się). Pozwoli ci to znacznie łatwiej okraść daną osobę (zupełnie z pominięciem mini-gry z kradzieży kieszonkowej). Potencjalna ofiara może jednak pomyślnie wybronić się, możesz wpaść w większe kłopoty jeśli zostanies z zauważony lub możesz przez przypadek zabić jakiegoś ważnego NPC-a.
Trening czyni mistrza
Rozwój postaci w Kingdom Come: Deliverance odbywa się na bardzo zbliżonych zasadach np. do Skyrima. Podnoszenia statystyk bohatera dokonuje się mianowicie dzięki wykonywaniu powiązanych z nimi czynności i dotyczy to zarówno głównych parametrów (np. siły czy retoryki) jak i poszczególnych umiejętności. Oto kilka przykładów jak działa ten mechanizm:
- Użycie miecza może podnieść parametr siły oraz zwiększyć umiejętność walki mieczem.
- Trafienie dzikiej zwierzyny strzałą z łuku może podnieść parametr zwinności oraz zwiększyć umiejętności korzystania z łuku i łowiectwa.
- Użycie perswazji czy zastraszenia w trakcie rozmowy z postacią niezależną może podnieść parametr retoryki.
- Otwarcie zamkniętej skrzyni w czyimś domostwie może zwiększyć umiejętności skradania się i otwierania zamków.
O podniesieniu statystyk gra zawsze informuje komunikatem w lewym górnym narożniku ekranu - przykładowy komunikat pokazuje dołączony obrazek. Raz na kilka poziomów awansu możesz dodatkowo wybrać perk powiązany z tym współczynnikiem. Przykładowo po dostatecznym rozwinięciu parametru siły możesz wybrać perk zmniejszający zużycie staminy podczas blokowania wrogich ciosów, a po rozwinięciu umiejętności łowiectwa możesz wybrać perk pozwalający na odnajdywanie trofeów przy zabitych zwierzętach.
W dalszej części gry rozwój postaci możesz też usprawnić odwiedzając trenerów i wykupując u nich szkolenie w zakresie podniesienia ściśle określonego parametru postaci. W tym przypadku grze bardzo blisko jest choćby do serii Gothic czy Risen. Dany trener specjalizuje się tylko w określonej dziedzinie (np. myśliwy zna się tylko na łowiectwie), a odbycie szkolenia u niego nie jest tanie. Więcej na ten temat odnajdziecie na osobnych stronach Trenerzy umiejętności i Rozwój postaci.. W początkowych godzinach gry nie zawracaj sobie głowy trenerami, bo nie będzie Cię na nich stać i ponadto kilka pierwszych awansów łatwo jest dokonać samemu.
Podsumowując, staraj się wykonywać te czynności, w których chcesz żeby bohater stał się lepszym. Jeśli chcesz grać dobrym złodziejem to szukaj okazji do otwierania zamków, kradzieży kieszonkowej i skradania się, a jeśli chcesz uczynić z niego lepszego wojownika to nie pomijaj okazji do rozprawiania się ze słabymi bandytami i uczestniczenia w sparringach na specjalnych arenach.
- {ramkazielona}Łucznictwo nieznacznie odbiega od pozostałych umiejętności powiązanych z walką. Nie możesz go rozwijać strzelając z łuku w powietrze czy np. w stóg siana. W celu podnoszenia tej umiejętności musisz atakować przeciwników, polować na zwierzynę łowną lub odwiedzać trenerów na strzelnicach.
- Umiejętności Kradzież kieszonkowa i Czytanie są początkowo zablokowane. Podstawy kradzieży kieszonkowej musisz poznać spotykając się z młynarzem Peshekiem (spotkasz go w trakcie przechodzenia głównej fabuły). Co do podstaw czytania, musisz odwiedzić w tym celu skrybę z Uzhitz (jeden z pobocznych questów).{/ramkazielona}
W grze obowiązuje limit udźwigu
Limit udźwigu w Kingdom Come: Deliverance jest jedną z rzeczy, o których musisz pamiętać od samego początku gry. Bardzo łatwo jest go przekroczyć, a to z kolei może oznaczać wyłączenie opcji biegania i ogólne spowolnienie postaci w trakcie rozgrywania walk. Jeżeli doszło do przeciążenia bohatera to zawsze staraj się szybko rozwiązać ten problem.
- Bohatera najłatwiej jest przeciążyć umieszczając w inwentarzu zbyt wiele fragmentów pancerza. Staraj się ograniczyć tylko do jednego elementu pancerza (np. napierśnika czy rękawic) danego typu. Podobne ograniczenie dotyczy broni. Najlepiej mieć w inwentarzu maksymalnie dwie bronie białe (do podmiany w zależności od wyposażenia wrogów w danej bitwie) oraz opcjonalnie jeden łuk i jedną tarczę. To nie wszystko, bo niektóre inne przedmioty też mogą sporo ważyć. Nie przesadzaj np. z przenoszeniem zbyt dużej ilości żywności.
- Z tym problemem najłatwiej uporać się przenosząc niepotrzebne przedmioty do skrytki głównego bohatera (skrzynie są przy wszystkich łóżkach należących do Henryka oraz w gospodach po wykupieniu miejsca do odpoczynku) lub do inwentarza wierzchowca, z którym podróżujesz po świecie gry (pierwszego konia "odblokujesz" po ukończeniu kilku początkowych głównych questów). Niepotrzebne obiekty możesz zużyć, wyrzucić lub spróbować sprzedać u któregoś z napotkanych handlarzy.
- Limit udźwigu zmienia się w trakcie gry. Jest on przede wszystkim sukcesywnie podnoszony w miarę jak będziesz rozwijał parametr Siły. Dodatkowo możesz odblokować perki z grupy Muł, które w jeszcze większym stopniu go zwiększają. Pierwszy tego typu perk możesz zakupić na bardzo wczesnym stadium gry.
Większość zadań można zaliczyć na różne sposoby
Większość questów w Kingdom Come: Deliverance możesz zaliczyć na wiele sposobów. Nieliniowość w grze przybiera dwie zasadnicze formy.
- Pierwsza grupa to różne ścieżki prowadzące do jednego wspólnego zakończenia zadania. Jeśli np. zostaniesz poproszony o odnalezienie jakiejś osoby czy ważnego przedmiotu to możesz to osiągnąć korzystając z perswazji podczas przepytywania świadków czy dokładnie badając wskazane lokacje. W tego typu sytuacjach wybór wariantu zachowania nie jest ekstremalnie ważny.
- Druga grupa to wybory i sposoby zachowania, które mogą prowadzić do zupełnie różnych zakończeń questów. Dla przykładu jeśli nie zdołasz ochronić ważnego NPC-a to może on zginąć i nie pomóc ci w dalszej części gry, a jeśli źle przeprowadzisz rekonesans wrogiego fortu to bitwa o jego przejęcie może zakończyć się niepowodzeniem. Obie formy nieliniowości dość często trudno jest początkowo rozróżnić, ale z pomocą powinien przyjść nasz opis przejścia gry.
- W przypadku niektórych zadań pojawia się też upływem czasu. Niektóre cele misji możesz rozegrać o konkretnej porze dnia i możesz zostać np. poproszony o spotkanie się z kimś nad ranem. Jeśli przegapisz ustalony termin spotkania to możesz np. rozzłościć rozmówcę lub zmienić przebieg misji jeśli sam wyruszy na misję nie czekając na Henryka.
- O wiele bardziej problematyczne są sytuacje, w których masz ograniczoną ilość czasu na dokończenie questu. Jeśli np. zadanie dotyczy wyleczenia rannego NPC-a to nie możesz zbyt długo z tym zwlekać, bo umrze. Utrudnienie to dotyczy wyłącznie pobocznych questów i nie wszystkich. Generalnie najlepiej jest zajmować się opcjonalnymi zadaniami od razu po ich otrzymaniu i doprowadzać je do samego końca, choć możesz też regularnie zerkać do naszego opisu przejścia gdzie ostrzegamy o tego typu sytuacjach.
Cykl dnia i nocy ma znaczący wpływ na przebieg gry
W Kingdom Come: Deliverance obecny jest pełny cykl dnia i nocy. Aktualna pora dnia może mieć znaczący wpływ na przebieg gry oraz na możliwości rozwiązywania napotykanych problemów. Dotyczy to zarówno zaliczania questów jak i swobodnej eksploracji świata.
- Najważniejszą informacją jest to, że większość NPC-ów wykonuje różne zadania i przebywa w różnych miejscach w zależności od pory dnia. Za dnia postacie te są zazwyczaj zajęte pracą lub po prostu przebywają na otwartej przestrzeni, a po zapadnięciu zmroku udają się na odpoczynek. Jest to szczególnie przydatna informacja jeśli masz zamiar okraść jakieś domostwo czy zakraść się do wrogiego obozowiska. Ryzyko wykrycia nocą jest dodatkowo pomniejszone poprzez bardzo ograniczoną widoczność, ale jest to też niestety problem, z którym sam musisz sobie radzić. Jeśli nie musisz skradać się to pomagaj sobie pochodnią, ale nie używaj jej jeśli wiąże się to z ryzykiem wykrycia bohatera.
- Nie musisz cierpliwie czekać na zmianę pory dnia na taką, która "pomoże" ci w wykonaniu zaplanowanych czynności. Gra pozwala na przyśpieszenie upływu czasu z dowolnego miejsca w świecie gry. Opcji tej używaj jednak tylko jeśli np. musisz zaczekać godzinę na aktualizację questu, gdyż Henryk nie odpocznie dzięki tej metodzie w prawidłowy sposób. Zamiast tego postaraj się powrócić do łóżka Henryka lub innego o wysokiej jakości, dzięki czemu oprócz zmiany pory dnia odnowiony zostanie współczynnik wypoczęcia.
O cyklu dnia i nocy musisz też pamiętać podczas odwiedzania postaci niezależnych na potrzeby rozgrywania questów czy handlowania z nimi. Po dotarciu do jakiejś chatki czy budynku możesz natrafić na zamknięte drzwi. Nie włamuj się jeśli nie masz w planach okradzenia danej postaci. Zamiast tego powróć w dane miejsce o innej porze dnia lub użyj opcji przyśpieszenia upływu czasu. Dana postać powinna docelowo wyjść z domu lub otworzyć drzwi budynku jeśli jest to jej miejsce pracy.
Bronie i pancerze podlegają zużyciu
Elementy ekwipunku w Kingdom Come Deliverance nie są niestety niezniszczalne. Musisz mieć tego świadomość już od pierwszych godzin spędzonych z grą żeby nagle nie znaleźć się z mocno uszkodzonym lub całkowicie zniszczonym wyposażeniem. Broń biała podlega zużyciu w trakcie prowadzenia walk, zaś elementy pancerza mogą zostać uszkodzone wtedy gdy bohater zostanie pomyślnie zaatakowany przez jakiegoś przeciwnika. Aktualny poziom zużycia możesz sprawdzać z poziomu inwentarza.
Bardzo ważną zależnością jest to, że uszkodzone elementy ekwipunku tracą swoje pierwotne właściwości, które posiadały będąc jeszcze w idealnym stanie. Przykładowo zużyta w 50 procentach broń biała zadaje jedynie połowę obrażeń. Oznacza to, że z naprawą lub podmianą zużytych przedmiotów nie powinieneś zbyt długo czekać, bo może to doprowadzić do znaczącego osłabienia bohatera na polu bitwy.
Jednym z rozwiązań jest pozyskanie podobnego przedmiotu do tego, który został zużyty, aczkolwiek w przypadku unikalnych elementów ekwipunku może to nie być ani łatwe ani tanie. Alternatywą jest podjęcie próby naprawienia danego przedmiotu:
- W przypadku broni białej możesz skorzystać z kamienia szlifierskiego, który pozwala na ponowne jej naostrzenie. Stanowiska z kamieniami szlifierskimi odnajduje się w wielu wioskach, fortach i obozowiskach. Z naostrzeniem broni powiązana jest mini-gra. Przy pierwszym kontakcie z nią dokładnie zapoznaj się z samouczkiem i dodatkowo obowiązkowo zapisz wcześniej stan gry. To bardzo ważne, bo wykonywanie nieprawidłowych czynności podczas próby naostrzenia broni może mieć odwrotny efekt do zamierzonego i doprowadzić do dalszego pogorszenia jej jakości lub w skrajnych przypadkach nawet do jej całkowitego zniszczenia. Alternatywnym rozwiązaniem jest odwiedzenie kowala i uiszczenie stosownej opłaty.
- W przypadku elementów pancerza możesz skorzystać z zestawów naprawczych. Występują one w wielu odmianach różniąc się między sobą zastosowaniem oraz skutecznością. Nowe zestawy naprawcze możesz odnajdywać w świecie gry lub kupować od handlarzy. Dodatkowo musisz w tym przypadku zadbać o rozwój umiejętności naprawiania przedmiotów żeby efekty działania były satysfakcjonujące. Alternatywnym rozwiązaniem jest odwiedzenie zbrojmistrza, szewca lub krawca i uiszczenie stosownej opłaty.
Lepsze elementy ekwipunku mogą wymagać wyższych statystyk postaci
Kingdom Come: Deliverance teoretycznie nie zabrania korzystania z odnajdywanych broni i pancerzy, ale jeśli zbyt wcześnie ich użyjesz to mogą wystąpić negatywne efekty.
- Każdy przedmiot posiada sugerowane minimalne wymagania jakimi parametrami powinien dysponować Henryk zanim zacznie go używać. W przypadku buzdygana z powyższego przykładu tym wymaganiem są 4 punkty Siły i czerwony kolor oznacza, że bohater nie spełnił jeszcze tego kryterium.
- Możesz zignorować wspomniane wymaganie, ALE dana broń lub dany pancerz będą się wtedy o wiele gorzej sprawowały i zapewnią mniejszą skuteczność lub słabszą ochronę od przedmiotów o znacznie niższej jakości. Najlepiej w rezultacie odkładać je sobie na później (np. umieszczać w skrzyni bohatera lub w inwentarzu konia) i korzystać ze słabszych modeli, dzięki którym dany parametr lub parametry uzyskają ostatecznie wymagany poziom.
Pierwszego konia otrzymasz dopiero po kilku godzinach gry
Początek gry może być dość mylący, gdyż Henryk po ukończeniu pierwszej części prologu wskakuje na konia i dociera z jego pomocą do Talmberku. Wierzchowca tego nie będziesz mógł zachować na stałe, gdyż jego "obecność" uzasadniona jest wyłącznie fabularnie. Zakładka inwentarza konia i przeglądania jego statystyk pozostanie nadal nieaktywna.
- Swojego pierwszego wierzchowca otrzymasz dopiero po spędzeniu z grą kilku godzin i ukończeniu głównego zadania Zdobycz z udania się na wspólne polowanie z panem Ptaszkiem.
- Po tym jak zaliczysz wspomniany quest przyznany ci zostanie koń - moment ten prezentuje obrazek - opisaliśmy go na osobnej stronie Jak zdobyć pierwszego konia?. Warto dodać, że z nowo otrzymanym wierzchowcem nie musisz "związać się" na stałe. W dalszej części gry Henryk może zakupić innego konia, którego statystyki bardziej będą odpowiadały jego potrzebom.