Kingdom Come: Jak odblokować trofeum Judasz? Kingdom Come poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 6 czerwca 2024
Na stronie zamieściliśmy opis trofeum Judasz gry Kingdom Come Deliverance. To dość skomplikowane trofeum, które powiązane jest z Mateuszem, Fryckiem (kolegami Henryka ze Skalicy) i oberżystą Andrzejem. Bohater musi docelowo zdradzić wszystkie trzy osoby, ale żeby stało się to możliwe konieczne będzie rozegranie wybranych pobocznych questów gry i wybieranie podczas ich przechodzenia właściwych decyzji. Wszystkie kroki wymagane do odblokowania osiągnięcia zestawiliśmy poniżej.
- Krok 1 - Zadanie Prawdziwych przyjaciół
- Krok 2 - Zadanie Poznaje się w biedzie
- Krok 3 - Zadanie Maskarada
- Krok 4 - Zadanie Oszczerstwa
- Krok 5 - Zadanie Między młotem i kowadłem
- Krok 6 - Zadanie Bracia na szubienicy
- Krok 7 - Zadanie Bracia na szubienicy - wybory
Krok 1 - Zadanie Prawdziwych przyjaciół
Na potrzeby odblokowania questu Prawdziwych przyjaciół musisz spotkać się z Mateuszem lub Fryckiem. Obie te postacie odnajdziesz przy oberży zlokalizowanej na południe od klasztoru w Sazawie (możesz wcześniej pogadać z dowolnym oberżystą z Sazawy żeby pojawiły się znaczniki questu na mapie).
Z rozmowy z Mateuszem i Fryckiem dowiesz się, że są bezrobotni. Zaoferuj im pomoc w znalezieniu nowego zajęcia i wypytaj się przy okazji o to w czym się specjalizują.
Zgodnie z sugestią Mateusza i Frycka warto odwiedzić Teresę z gospodarstwa młynarza Peszka w Ratajach. Porozmawiaj z Teresą na ten temat, a zasugeruje spotkanie się z młynarzem ze wsi Ledeczko. Dotrzyj do Ledeczka (młyn jest w centrum wioski) i pogadaj z młynarzem Oliwierem. Możesz go nakłonić do zatrudnienia przyjaciół Henryka na kilka sposobów:
- Używając perswazji - młynarz ma tylko 1 punkt w tej kategorii,
- Używając zaimponowania - młynarz ma tylko 1 punkt,
- Używając zastraszenia - młynarz ma 4 punkty,
- Płacąc młynarzowi za przyjęcie do pracy Mateusza i Frycka.
Powróć do kolegów w oberży w Ratajach i przekaż im dobre wieści.
Krok 2 - Zadanie Poznaje się w biedzie
Po ukończeniu zadania Prawdziwych przyjaciół musisz odczekać kilka dni (możesz skorzystać z opcji przyśpieszenia upływu czasu). W dzienniku bohatera automatycznie pojawi się nowy poboczny quest Poznaje się w biedzie.
Henryk postanawia odwiedzić swoich przyjaciół i sprawdzić jak radzą sobie w gospodarstwie Oliwiera w Ledeczku. Po dotarciu na miejsce porozmawiaj i z Mateuszem i z Fryckiem. Otrzymasz od nich wzajemnie wykluczające się rozwiązania problemu z mistrzem Młynarskim Tomaszem.
Nie warto prowokować Frycka podczas rozmowy z nim, bo może dojść do bójki. Musisz go wtedy kilka razy pomyślnie uderzyć, dzięki czemu zostawi Henryka w spokoju (nadal będziesz mógł kontynuować quest).
Jest kilka sposobów na ukończenie questu:
- Po myśli Frycka - Musisz sprowokować Tomasza do bójki. Wybierz pierwszą opcję dialogową i po udanej próbie powróć do Frycka i Mateusza żeby "zrekrutować" ich. Zaczekaj do około 18:00, zagadaj do Frycka i wyrusz za nim do miejsca planowanej bójki. Po dotarciu na wzgórze obok Ledeczka przystąpisz do walk. Skup się najpierw na wyeliminowaniu Tomasza i następnie pomóż kolegom w ogłuszeniu dwóch innych wieśniaków. Wygranie tej walki zakończy quest. Otrzymasz 45 groszy.
- Po myśli Mateusza - Musisz przemówić Tomaszowi do rozsądku. Zagadaj do niego i wybierz drugą opcję dialogową. Uda ci się nakłonić Tomasza do odstąpienia od konfliktu bez wybierania unikalnych opcji dialogowych. Powróć do Mateusza, powiedz mu o załatwieniu sprawy i odbierz 45 groszy.
- Dodatkowy sposób - Powiedz Tomaszowi o grze w kości. Wariant ten jest dostępny tylko jeśli wykonałeś wcześniej poboczny quest Dobry złodziej dla Młynarza Peszka z Ratajów. Podczas rozmowy z Tomaszem wybierz pierwszą i następnie drugą opcję dialogową z listy. Uda ci się dzięki temu go przechytrzyć. Powróć do Frycka i powiedz mu o tym. Zaczekaj do około 18:00, zagadaj do Frycka i obejrzysz scenkę z zaskoczenia i pobicia Tomasza na polnej drodze. Po zakończonej akcji zdobędziesz 45 groszy.
Jeśli wybrałeś pierwszy wariant to w drodze do miejsca bójki Mateusz i Frycek mogą niestety blokować się na przeszkodach. Odczekuj aż się odblokują lub kontynuuj podróż w oczekiwaniu na to aż gra ich "przeteleportuje".
Krok 3 - Zadanie Maskarada
Po ukończeniu zadania Poznaje się w biedzie musisz ponownie odczekać kilka dni (możesz skorzystać z opcji przyśpieszenia upływu czasu). Spotkaj się z oberżystą w Ledeczku i wypytaj się o go najświeższe plotki. Dowiesz się, że Mateusz i Frycek zostali wypędzeni z Ledeczka. Bohater może odnaleźć ich w Oberży "Na Polance" (powyższy obrazek).
Po dotarciu do Oberży "Na Polance" porozmawiaj z dowolnym towarzyszem. Otrzymasz bez pytania 175 groszy. Pogadaj następnie na temat nowej roboty. Wypytaj się Frycka o jego relacje z oberżystą Andrzejem. Zadaniem Henryka jest ugadanie oberżysty. W trakcie spotkania z nim od razu zgódź się na udanie w bardziej ustronne miejsce.
Zakończ rozmowę i wyrusz za Andrzejem do piwnicy oberży. Musisz przekonać Andrzeja, że nadajesz się do misji - najlepiej użyć zastraszenia (ma tylko 1 punkt) lub dać mu łapówkę (100 groszy lub mniej jeśli potargujesz się). Porozmawiaj z Andrzejem na temat planu pozyskania przebrań Kumanów.
Jak dobyć trzy zestawy kumańskich ubrań i hełmów
To trudny cel misji, gdyż wymusza on zaatakowanie jednego z zaznaczonych na mapie świata kumańskich obozów. Możesz wytypować np. obóz znajdujący się w lesie w niewielkiej odległości na północny-zachód od Oberży "Na Polance".
W drodze do tego obozu wpadniesz najprawdopodobniej na dwóch Kumanów z mniejszego obozowiska (obrazek). Kolejnych czterech przeciwników powinno przebywać w głównym obozowisku. Jeśli nie chcesz walczyć z całą czwórką to po pokazaniu się im rozpocznij ucieczkę. Po oddaleniu się od obozu zaatakuj tylko tych Kumanów, którzy nadal kontynuują pościg za Henrykiem. W przypadku dużego obozowiska uważaj też na łuczników.
Jeśli preferujesz działania z ukrycia to zaczekaj na nastanie nocy i zakradaj się do kumańskich obozowisk żeby po cichu zabijać Kumanów (z pomocą perka Skrytobójca). Uważaj jednak na pojedynczych wrogów, którzy mogą znajdować się na warcie.
Po tym jak pokonałeś jakiegoś Kumana zdecyduj się na przeszukanie jego inwentarza. Kolekcjonuj:
- Hełmy z maskami - Przykładowy "prawidłowy" hełm (Cuman Shishak) pokazuje obrazek 1
- Kumańskie ubrania - Przykładowe "prawidłowe" ubranie (Cuman Hauberk) pokazuje obrazek 2
Jest też alternatywny sposób na wejście w posiadanie kumańskich elementów ubioru. Jeżeli zaliczyłeś już główny quest Próba ognia to możesz powrócić do Przybysławic gdzie rozegrała się wcześniej duża bitwa. Wkrocz do opuszczonego kumańskiego obozowiska. Są w nim zamknięte skrzynie z różnymi elementami pancerza. Otwieraj te skrzynie i rozglądaj się za poszukiwanymi obiektami. Niestety nie każdy hełm i nie każdy ubiór zostanie przez grę uznany za prawidłowy. Możesz jednak w ten sposób pozyskać przynajmniej część potrzebnych przedmiotów.
Po zebraniu trzech zestawów (postępy możesz sprawdzać z poziomu dziennika) powróć do Andrzeja i przekaż mu je. Załączy się cut-scenka i awansujesz do kolejnej części questu.
Przygotowanie ulepszonego stroju Kumana
Od Andrzeja, Frycka i Mateusza dowiesz się, że aktualne przebranie nie jest dostatecznie przerażające. Będziesz musiał dowiedzieć się w jaki sposób je ulepszyć. Spotkaj się najpierw w tej sprawie z Miłomirem i podaruj mu 5 groszy. Musisz teraz dotrzeć do następujących osób:
- Bran z obozowiska węglarzy
- Olena z Talmberku
- Waldek z Użyc
Każda z tych postaci powie ci o innej metodzie "usprawnienia" pancerza Kumana.
Z Oleną związany jest niestety bardzo poważny błąd gry. Jeśli rozpocząłeś to zadanie zbyt późno to Olena mogła zginąć (nie z Twojej winy) i w takiej sytuacji dokończenie questu nie będzie możliwe. Możesz zaczekać aż gra doczeka się aktualizacji poprawiającej ten bug lub przystąpić do tego zadania (i poprzednich Frycka i Mateusza) wcześniej w fabule, najlepiej jeszcze przed wkroczeniem po raz pierwszy do Fortu Wranik.
Bran poleci Henrykowi pozyskać pióra kruka (Raven Feathers). Odwiedź w tej sprawie dowolnego zielarza w świecie gry, np. zielarkę mieszkającą w lesie na północ od Ledeczka. Zielarze mają pióra kruka (obrazek) w swoje ofercie i są one bardzo tanie.
Olena poleci Henrykowi pozyskać wilcze kły (Wolf Fangs). Nie musisz na szczęście wyruszać na żadne polowanie. Odwiedź myśliwego Nicholasa w Talmberku i przejrzyj jego ofertę. Sprzedaje on wilcze kły po około 20 groszy za sztukę (powyższy obrazek).
Waldek poleci Henrykowi pozyskać skórę psa (Dog Skin). Zgodnie z podpowiedzią na "polowanie" najlepiej wyruszyć nocą. Zakradnij się do dowolnego gospodarstwa z psami - może to być np. gospodarstwo obok domu młynarza Peszka w Ratajach czy siedziba kata Hermana. Upewnij się, że nikogo nie ma w okolicy i szybko zabij psa dowolną bronią białą lub dystansową. Przeszukaj zamordowanego psa żeby zedrzeć z niego skórę.
Powróć ze wszystkimi składnikami do Andrzeja. Przekazanie mu wszystkich rzeczy odpali cut-scenkę z "prezentacji" udoskonalonego ubioru Kumana i zakończy ten quest. Zdobędziesz przebranie Kumana (Cuman Disguise) oraz maskę Kumana (Cuman Mask).
Krok 4 - Zadanie Oszczerstwa
Zadanie Oszczerstwa możesz rozpocząć od razu po ukończeniu pobocznego questu Maskarada. Zagadaj do Andrzeja w Oberży "Na Polance" i wypytaj się go o nowe interesujące wydarzenia. Opisywany quest dotyczy wytropienia złodzieja, który powykradał wartościowe rzeczy ze Skalicy.
Pierwszym zadaniem Henryka jest zlokalizowanie okradzionego uchodźcy Adama. Udaj się do Ratajów. Możesz wypytać się o Adama dowolnego z żebraków/uchodźców lub od razu dotrzeć do oberży ze wschodniej części miasta (obrazek). Pogadaj z Adamem i obiecaj odzyskać jego kosztowności.
Jeden z nowych opcjonalnych celów misji dotyczy ponownego porozmawiania z oberżystą Andrzejem. Możesz zdać mu pierwszy raport. Pojawia się też okazja do użycia specjalnej opcji dialogowej. Próba perswazji zakończy się powodzeniem jeśli masz minimum 13 punktów - dowiesz się w ten sposób o węglarzu Tońku (Tonchek).
Dotrzyj do obozu węglarzy w pobliżu wsi Równa. Po dotarciu na miejsce możesz zacząć przepytywać kolejnych węglarzy. Pojawia się okazja do zastraszania ich (musisz mieć minimum 8 punktów). Możesz też ich atakować, ale nic w ten sposób nie zyskasz. Poszukiwany węglarz Toniek ma szałas w zachodniej części obozu. Miejsce to pokazują dołączone obrazki.
Możesz najpierw rozejrzeć się po okolicy. Obok szałasu odnajdziesz rzeczy skradzione najprawdopobniej ze Skalicy. Po zainicjowaniu rozmowy z Tońkiem możesz wypytać się o krzyż Adama, a dowiesz się, że jest w posiadaniu Andrzeja. Możesz też pozyskać sakiewkę ze złotem Adama (Bulging purse). W tym celu zdecyduj się na zaatakowanie i ogłuszenie lub zabicie Tońka.
Zadanie możesz zakończyć na kilka sposobów:
- Powrót ze złotem do Adama i następnie do Andrzeja. Adamowi możesz przekazać część lub całość jego złota. Andrzej będzie niepocieszony jeśli go nie otrzyma.
- Powrót ze złotem wyłącznie do Andrzeja. Anulowany zostanie cel misji dotyczący zwrócenia złota Adamowi.
- Odszykanie krzyża Adama od Andrzeja. Ten wariant jest możliwy jeśli dowiedziałeś się od Tońka o tym, że Andrzej posiada krzyż. Możesz w trakcie rozmowy z Andrzejem wyrazić chęć zakupienia krzyża lub ukraść go. Krzyż (Adam's family cross) jest składowany w pokazanej na powyższym obrazku skrzyni w piwnicy oberży. Skrzynia ma bardzo trudny zamek, ale możesz ukraść klucz do niej Andrzejowi.
Krok 5 - Zadanie Między młotem i kowadłem
Poboczne zadanie Między młotem i kowadłem możesz odblokować od razu po ukończeniu questu Oszczerstwa. Spotkaj się z Mateuszem lub z Fryckiem w Oberży "Na Polance". Dowiesz się, że ich nowy plan zakłada przeprowadzenie napadu na kamieniołom w Talmberku i kradzież złota przewidzianego dla górników.
Nie próbuj zaliczać questu Między młotem i kowadłem. Pozostaw go w nienaruszonym stanie i zajmij się odrębnym zadaniem z Kroku 6.
Krok 6 - Zadanie Bracia na szubienicy
Musisz dodać do dziennika nowy poboczny quest Bracia na szubienicy. Jest to możliwe tylko jeśli odblokowałeś już wcześniej quest Między młotem i kowadłem i jeśli zgodnie z wcześniejszym ostrzeżeniem nie doprowadziłeś go do końca.
Po tym jak dowiesz się od Mateusza i Frycka o planowanym napadzie na kamieniołom spotkaj się w Oberży "Na Polance" z Andrzejem i powiedz mu o wszystkim. Oberżysta zasugeruje zdradzenie kolegów i ostrzeżenie Talmberku o planowanym napadzie. Odblokuje to quest Bracia na szubienicy.
Krok 7 - Zadanie Bracia na szubienicy - wybory
Zainteresuj się na początek opcjonalnym celem questu, który dotyczy ostrzeżenia Mateusza o planowanej zdradzie. Zaproponuje on wpędzenie Andrzeja w kłopoty poprzez ukradzenie worka na złoto i umieszczenie go na terenie oberży. Musisz w tym celu pozyskać wór na złoto dla górników (Empty sack for miners) zanim jeszcze dojdzie do napadu. Pozostań w zamku w Talmberku. Dotrzyj do pokazanej na powyższych obrazkach skrzyni, która znajduje się przy drabinie wewnątrz jednej z wież strażniczych. Musisz otworzyć ją (ma trudny zamek) i wyjąć z niej wór na złoto.
Z worem wyrusz do Oberży "Na Polance". Nie spotykaj się z Andrzejem, tylko udaj się do piwnicy oberży. Wejdź w interakcję z pokazanymi na obrazku beczkami żeby podłożyć tam wór na złoto.
Możesz już powrócić do Talmberku i porozmawiać z dowódcą Borzkiem. Porusz temat kradzieży złota dla gorników. W trakcie rozmowy z Borzkiem koniecznie wybierz drugi wariant dialogowy z powyższego obrazka. Henryk musi oskarżyć Andrzeja, Mateusza i Frycka o kradzież złota.
Powróć do Oberży "Na Polance". Jeśli prawidłowo zachowałeś się to Andrzej, Mateusz i Frycek zostali pojmani i powieszeni (obrazek). Zbadaj szubienicę żeby zakończyć quest i odblokować trofeum Judasz.