Kingdom Come: Walka Kingdom Come poradnik, solucja
Poradnik do Kingdom Come nauczy Cię, jak prowadzić walkę - porady dotyczą m.in. broni dystansowych, broni do walki wręcz, zbroi i pancerzy, staminy i zdrowia czy zaawansowanych technik takich jak blokowanie, kontratak, symulowanie ataków (markowanie), uniki i uskoki.
Ostatnia aktualizacja: 4 czerwca 2024
Rozgrywanie walk jest jednym z najważniejszych i najbardziej złożonych elementów gry Kingdom Come Deliverance. Podstaw walki możesz nauczyć się odwiedzając obóz szkoleniowy i przystępując w nim do kolejnych lekcji. Poniżej zestawiliśmy najważniejsze informacje związane z walką oraz różnorakie podpowiedzi, które mogą pozwolić ci wychodzić zwycięsko z pojedynków i uchraniać bohatera przed odniesieniem poważnych obrażeń.
- Broń do walki wręcz
- Broń do walki dystansowej
- Pancerze
- Zaawansowane ruchy w walce wręcz
- Paski zdrowia i staminy
- Walki z wieloma przeciwnikami
- Ucieczka z pola bitwy lub poddanie się
- Unikanie walk
Broń do walki wręcz
W Kingdom Come: Deliverance możesz wybierać pomiędzy wieloma odmianami broni białej. Przy wyborze broni powinieneś brać pod uwagę kilka ważnych czynników:
- Jakie wymagania odnośnie statystyk postaci posiada dana broń (np. 5 punktów Siły)? Nie korzystaj z tej broni jeśli Henry jeszcze dostatecznie nie rozwinął swoich statystyk, bo w przeciwnym razie będzie o wiele mniej skuteczna. Kontynuuj poleganie na słabszych broniach, dzięki którym w miarę staczania walk i odbywania sparringów podniesiesz docelowo pożądany parametr.
- Jakie ogólne obrażenia zadaje dana broń? Im silniejsza broń, tym skuteczniej możesz osłabiać atakowaną osobę.
- Jakie rodzaje obrażeń zadaje dana broń? Dzielą się ona na kłute, cięte i tłuczone. Rodzaj zadawanych obrażeń odgrywa istotną rolę w zależności od tego kogo chcesz zaatakować. Miecze i inne ostre bronie najlepiej sprawdzają się w atakowaniu wrogów pozbawionych pancerzy lub korzystających jedynie z lekkich elementów pancerza. Chcąc pokonać wroga w ciężkiej zbroi powinieneś z kolei wyposażyć Henry'ego w jakąś broń tłuczoną (np. buławę czy młot). Zawsze możesz podejrzeć statystyki broni i łatwo sprawdzić do zadawania jakich rodzajów obrażeń najlepiej się nadaje.
- Jaki stopień zużycia posiada dana broń? Nie zapominaj o tym, że zużyte bronie cechują się zmniejszoną skutecznością. Przykładowo, broń o stopniu jakości 75% zadaje o 1/4 mniejsze obrażenia. Kupowane u handlarzy czy wykradane z domostw bronie zazwyczaj domyślnie mają 100% jakości, ale te odnajdywane np. przy ciałach pokonanych wrogów mogą już być trochę zużyte. Bronie możesz próbować naprawiać przy stanowiskach z kamieniami szlifierskimi, ale jest to ryzykowny proces, który finalnie może mieć odwrotny efekt od zamierzonego. Możesz też alternatywnie zapłacić za naprawę u kowala.
- Wybrać broń jednoręczną czy oburęczną? Nie ma tu jedynego słusznego wyboru, gdyż każdy typ broni ma swoje wady i zalety. W przypadku wybrania broni jednoręcznej w drugiej ręce możesz trzymać tarczę i skuteczniej dzięki niej blokować ataki przeciwników.
Broń do walki dystansowej
Do prowadzenia walki na dystans w Kingdom Come: Deliverance możesz używać łuków. Korzystanie z nich jest niestety dość kłopotliwe, bo gra starając się zachować realizm rozgrywki nie oferuje żadnego celownika, który pomocny byłby przy oddawaniu strzałów. Zanim zaczniesz używać łuków w trakcie prawdziwych walk potrenuj sporo na strzelnicy żeby rzadziej pudłować oraz prawidłowo ustalać trajektorę lotu strzały. Sam łuk szczególnie przydaje się w tych bitwach, w których towarzyszą ci inne postacie. Możesz wtedy zapewnić sobie więcej czasu na oddanie celnych strzałów zanim sam znajdziesz się w centrum zainteresowania.
Umiejętności bohatera w korzystaniu z łuku wzrastają tylko jeśli używa on tej broni do atakowania przeciwników lub dzikiej zwierzyny, a także gdy przebywa na strzelnicy pod okiem trenera. We wszystkich pozostałych sytuacjach (np. strzelanie w powietrze bez określonego celu) pozostanie on na niezmienionym poziomie.
Pancerze
W Kingdom Come: Deliverance nie zakłada się jednego wspólnego pancerza. Zamiast tego w inwentarzu dostępne są różne sloty, w których umieszcza się różne fragmenty pancerza (np. napierśnik, rękawice, buty czy nakrycie głowy). Pancerze w grze dzielą się generalnie na lekkie, średnie i ciężkie. Bohater nie musi mieć założonych wszystkich elementów pancerza z tej samej grupy. Jeśli np. uważasz, że dana część ciała potrzebuje lepszej ochrony to możesz dopasować ciężki element pancerza do pozostałych fragmentów lekkiej zbroi.
Poniżej zamieściliśmy inne ważne informacje związane z korzystaniem z pancerzy:
- Elementy pancerza podlegają zużyciu tak samo jak bronie, przy czym dzieje się tak tylko wtedy gdy pozwoliłeś na to żeby bohater został uderzony w daną część ciała. W miarę jak spada poziom ich jakości pogarsza się także oferowana przez nie ochrona przed kolejnymi obrażeniami. Pancerze możesz własnoręcznie naprawiać polegając na zestawach naprawczych lub oddawać je w ręce specjalistów (ich usługi są oczywiście odpłatne).
- Wybór nakrycia głowy może wpłynąć na poziom trudności kolejnych walk. Założenie pełnego nakrycia (np. hełmu) może mianowicie spowodować, że widoczność bohatera zostanie mocno ograniczona i w rezultacie trudniej będzie ci blokować ataki przeciwnika oraz odpowiednio na nie reagować. Z drugiej strony posiadanie dpnregp hełmu może uchronić sterowaną postać np. przed trafieniem strzałą w głowę i odniesiem poważnych obrażeń lub natychmiastową śmiercią. Do każdej trudniejszej walki staraj się dobierać takie nakrycie głowy, które będzie dobrym kompromisem pomiędzy widocznością i zapewnianą ochroną.
- Założone elementy pancerza nie tylko zwiększają poziom ochrony, ale wpływają też na inne statystyki, którymi opisany jest bohater. Zmiana fragmentu pancerza może mianowicie doprowadzić do zmiany współczynników opisujących jak bardzo widoczny jest bohater i ile hałasu generuje podczas przemieszczania się. Jeśli masz zamiar zakraść się do jakiejś lokacji to warto wcześniej zdjąć te fragmenty pancerza, które pogarszają wspomniane parametry.
- W inwentarzu bohatera znajdują się także sloty na pierścienie oraz na naszyjnik, ale obiekty te NIE WPŁYWAJĄ na jego statystyki. Ich jedynym "zastosowaniem" jest to, że sterowana postać może wyglądać na bardziej zamożną i w konsekwencji może być lepiej odbierana podczas rozmów z wybranymi postaciami niezależnymi (wyższa charyzma w statystykach postaci).
Zaawansowane ruchy w walce wręcz
Wyprowadzaniem chaotycznych ataków w Kingdom Come: Deliverance niewiele zdziałasz i w konsekwencji powinieneś spędzić jak najwięcej czasu w jednym z obozów szkoleniowych Pierwszy obóz treningowy jest nadzorowany przez kapitana Bernarda, gdzie będziecie mogli po raz pierwszy potrenować z nim w ramach głównego questu Trening czyni mistrza.
Trener może tam nauczyć sterowaną postać wszystkich najważniejszych ruchów oraz zaoferować sparing, dzięki któremu w bezpiecznych warunkach je wszystkie przećwiczysz. W szczególności postaraj się przetestować i nauczyć bezbłędnego odpalania następujących ruchów:
- Blokowanie ciosów. Zwracaj tu uwagę na małą ikonę tarczy, która symbolizuje idealny moment do przeprowadzenia bloku. Przećwicz koniecznie blokowanie samą bronią białą oraz blokowanie, które zakłada wykorzystanie tarczy.
- Wyprowadzanie kontrataków. Na wyprowadzenie kontry możesz zdecydować się tylko po udanym bloku. Jej częste używanie jest jak najbardziej wskazane.
- Atakowanie różnych części ciała przeciwnika. To kolejny element, który powinineneś dokładnie przećwiczyć, gdyż w przeciwnym razie wiele Twoich ataków może kończyć się udanym blokiem w wykonaniu wroga i pozbawi Cię możliwości zadania mu obrażeń.
- Symulowanie ataków w określoną część ciała. Poprawne wykonanie tego typu akcji nie jest łatwe, ale możesz dzięki nim osłabiać lepiej wyszkolonych przeciwników, którzy są w stanie skutecznie "przewidywać" i blokować większość spośród Twoich standardowych ataków.
- Wyprowadzanie kombinacji ciosów. Kombosy są najlepszym sposobem na zadanie przeciwnikowi serii obrażeń. Pamiętaj, że gra nie pomoże ci w żaden sposób w ich odpalaniu. W grze dostępnych jest wiele różnych kombosów i jeśli chcesz z jakiegoś skorzystać to musisz zapamiętać kolejność atakowania części ciała przeciwnika oraz poprawnie wykonać każdy atak. W przypadku popełnienia jakiegoś błędu doprowadzenie kombosa do końca będzie niemożliwe.
- Wykonywanie uskoków. Są one alternatywą do wykonywania bloków. Decyduj się na nie szczególnie wtedy gdy bohater jest osłabiony i potrzebuje chwili wytchnienia żeby przygotować się do kolejnego ataku. Uniki przydają się także wtedy gdy walczysz jednocześnie z kilkoma przeciwnikami i możesz nie mieć czasu żeby zablokowac atak wroga stojącego bardziej z boku.
Paski zdrowia i staminy
Ciągłe monitorowanie pasków zdrowia oraz staminy (wytrzymałości) jest bardzo ważnym elementem walk w Kingdom Come Deliverance, którego nie możesz pod żadnym pozorem ignorować. Oto kilka istotnych informacji na temat tego w jaki sposób paski te funkcjonują i co może oznaczać ich wyczerpanie:
- Pasek staminy paradoksalnie jest ważniejszy od paska zdrowia, bo to jego stan musisz obserwować przez praktycznie całą bitwę. Jest on wyczerpywany za każdym razem gdy wyprowadzisz jakiś atak (lub wykonasz dowolną inną czyność wymagającą fizycznego wysiłku) ORAZ gdy otrzymasz obrażenia od przeciwnika. Pasek pełni w rezultacie rolę swego rodzaju bufora, gdyż dopiero po jego wyczerpaniu zaczniesz tracić punkty zdrowia. Warto zaznaczyć, że stamina może nie uchronić Cię przed niektórymi unikalnymi atakami, np. przed trafieniem strzałą w głowę.
- Stamina może samoczynnie się odnawiać, ale bohater nie może wykonywać żadnych innych czynności żeby proces ten rozpoczął się. Po tym jak zadasz przeciwnikow jakiś cios lub serię ciosów (niezależnie czy były poprawnie czy nie) oddal się od niego i pozwól na to żeby stamina zaczęła regenerować się. Do walk powróć dopiero po tym jak odnowi się do takiego stopnia żeby można było wyprowadzić nowe ataki. Warto w tym miejscu dodać, że funkcjonowanie mechanizmu staminy możesz usprawniać dzięki odblokowywaniu określonych perków.
- Punkty zdrowia traci się jeśli otrzymasz obrażenia, których nie jest w stanie "pochłonąć" pasek staminy. Jest to bardzo niepożądany stan, gdyż pasek zdrowia w przeciwieństwie do paska staminy nie może samoczynnie regenerować się. Co więcej na wyleczenie ran głównego bohatera możesz zdecydować się dopiero po zakończeniu wszystkich walk. Zawsze musisz w rezultacie prezentować nastawienie, że pasek zdrowia musi wystarczyć ci na potrzeby rozegrania całej bitwy.
- Przywrócenie bohatera do pełni sił w niektórych przypadkach może okazać się bardziej kłopotliwe. Mowa tu o sytuacjach, w których ataki wrogów doprowadzą np. do złamania kończyny czy nałożą na bohatera negatywny stan (jak choćby krwawienie). Jeżeli doszło do takiej sytuacji to oprócz skorzystania ze standardowych opcji regeneracji zdrowia musisz też dodatkowo wesprzeć się opatrunkami i/lub miksturami.
W trakcie walk u dołu ekranu wyświetlany jest jeszcze jeden pasek, który ma fioletowy kolor. Symbolizuje on zdrowie przeciwnika, na którym jesteś aktualnie "zablokowany" lub w stronę którego jesteś zwrócony. Możesz dzięki temu ocenić jak wytrzymały jest dany oponent i jak duże obrażenia musisz mu jeszcze zadać żeby go ostatecznie pokonać.
Walki z wieloma przeciwnikami
Walka w w Kingdom Come: Deliverance najlepiej sprawdza się w sytuacji pojedynków jeden na jednego. Możesz wtedy mieć pełną kontrolę nad tym kiedy i jak chcesz zaatakować przeciwnika oraz kiedy wycofać się w celu zaplanowania kolejnych uderzeń i odczekania na odnowienie się paska staminy. Niestety w niektórych bitwach do pokonania jest kilku wrogów i musisz wtedy dość znacząco zmienić podejście do walki. Oto kilka podpowiedzi powiązanych z tym aspektem rozgrywki:
- W trakcie walk z kilkoma przeciwnikami musisz mieć przede wszystkim świadomość tego, że osoby, których aktualnie nie atakujesz, nie będą cierpliwie czekały na swoją kolej. Musisz być zawsze przygotowany na odparcie ewentualnego ataku z ich strony. Nie ustawiaj się do nich bokiem lub plecami, bo możesz wtedy łatwo przegapić moment ataku.
- Nie wyprowadzaj nowych ataków aż do momentu całkowitego wyczerpania paska staminy. W trakcie walk z grupami przeciwników o wiele łatwiej możesz otrzymać cios, którego zupełnie się nie spodziewałeś lub którego nie zauważyłeś. Istnieje wtedy większe ryzyko, że bohater nie będzie posiadał na tyle dużo staminy żeby pochłonęła one otrzymane obrazenia. Oddalaj się od wrogów po tym jak stracisz około 2/3 paska staminy i wyczekuj na jej regenerację.
- Jeszcze przed przystąpieniem do walk postaraj się zaplanować kolejność atakowania przeciwników. Jako pierwsi powinni zginąć wrogowie wyposażeni w łuki oraz ci, których paski zdrowia są krótsze. Wrogów próbuj eliminować po kolei, dążąc w ten sposób do jak najszybszego ograniczenia liczebności sił wroga.
- Jeżeli w danej bitwie biorą udział sojusznicy to warto im pomagać żeby zmniejszyć ryzyko ich przedwczesnego zgonu i nie przyczynić się w ten sposób do zwiększenia poziomu trudności całej potyczki. Uważaj jednak żeby własnymi atakami ich przez przypadek nie zranić i w konsekwencji więcej nie zaszkodzić niż pomóc.
- Gra blokuje kamerę na najbliższym przeciwniku, ale możesz zrezygnować z tej pomocy. Zagwarantuje ci to większą kontrolę nad tym jak postać porusza się po polu bitwy, choć z drugiej strony może utrudnić wyprowadzanie celnych ataków.
Ucieczka z pola bitwy lub poddanie się
Niektóre bitwy nawet pomimo przygotowania oraz dysponowania wysokiej jakości orężem mogą po prostu okazać się dla bohatera zbyt wymagające. Grając w Kingdom Come: Deliverance nie musisz na szczęście obawiać się tego, że ucieczka z pola bitwy zawsze wiąże się z przegraną czy z zawaleniem rozgrywanego aktualnie questu. Może ona oczywiście zmniejszyć szanse na ostateczne zwycięstwo, ale nie jest to regułą. Jeśli podjąłeś decyzję o ucieczce to zwróć przede wszystkim uwagę na rozmieszczenie wrogich łuczników i postaraj się jak najszybciej zniknąć im z pola rażenia.
Alternatywnie możesz też skorzystać z opcji poddania się. Jest to ostateczny krok jeśli bohater jest bardzo bliski śmierci i jeśli nie chcesz (lub nie możesz) "oszukać" z załadowaniem poprzedniego stanu gry. Musisz jednak wiedzieć, że nie każdy przeciwnik musi zachować się honorowo i przyjąć Twoją kapitulację.
Poddać się musisz też zawsze wtedy, gdy chcesz zainicjować spotkanie ze strażnikiem polującym na głównego bohatera. Dopiero po wykonaniu tej akcji możesz zadecydować jak dalej zachować (zapłacenie kary, pójście do więzienia, użycie perswazji itp.).
Unikanie walk
- W określonych sytuacjach możesz też podjąć próbę całkowitej rezygnacji z walki. Uzasadnieniem dla takiego zachowania również może być napotkanie zbyt silnych przeciwników, ale równie dobrze możesz też zachować się w taki sposób gdy chcesz przejść grę polegając w większym stopniu na perswazji czy uchronić się przed koniecznością zamordowania jakiegoś ważnego NPC-a.
- Walki możesz przede wszystkim uniknąć skradając się, omijając dzięki temu grupę przeciwników czy wykradając przedmiot questowy bez alarmowania wrogów. Pamiętaj jednak o konieczności wykonania zwiadu, założenia przedmiotów, które utrudnią dostrzeżenie bohatera oraz, jeśli jest to możliwe, przystąpienia do działań pod osłoną nocy.
- Inna metoda na uniknięcie konfrontacji to skorzystanie z unikalnych opcji dialogowych jeszcze w trakcie spotkania z (potencjalnie) wrogo nastawionymi postaciami. Jeżeli próba skorzystanie z retoryki (perswazja, zaimponowanie, zastraszenie lub łapówka) powiedzie się to druga osoba możesz odstąpić od pomysłu zaatakowania bohatera. Nie każda tego próba zakończy się oczywiście sukcesem.