Dragon Age Inquisition: Eksploracja okolicy poradnik Dragon Age: Inkwizycja
Ostatnia aktualizacja: 7 czerwca 2024
Eksploracja okolicy
W grze Dragon Age: Inkwizycja bardzo istotną rolę odgrywa eksploracja otoczenia, tym bardziej że nie jest ona tak mocno ograniczana (np. przez niewidzialne ściany czy blokady) jak chociażby w drugiej odsłonie serii. Co więcej, w świecie gry poukrywanych jest mnóstwo skrzyń ze skarbami, ziół, surowców czy dokumentów i kolekcjonowanie wszystkich tego typu przedmiotów w mniejszym bądź większym stopniu jest nagradzane.
W badaniu obiektów z otoczenia w bardzo wyraźny sposób pomaga wbudowana funkcja "skanowania" (czy inaczej - automatycznego przeszukania) otoczenia, dostępna po naciśnięciu odpowiedniego klawisza/przycisku. Odnalezienie interaktywnych obiektów w otoczeniu jest sygnalizowane krótkim dźwiękiem i są one dodatkowo na chwilę podświetlane. Co więcej, używanie tej opcji jest nielimitowane, tak więc warto jak najczęściej ją uaktywniać. Korzystając z okazji polecam też zaopatrzyć się w profit (perk) Inkwizycji o nazwie "Sokoli wzrok (Eagle-Eyed)", którego działanie polega na zwiększeniu rozmiarów skanowanego obszaru.
Uwaga - Jeżeli szukasz jakiegoś przedmiotu w ramach zaliczania questu to dobrze jest mieć ustawione w dzienniku to zadanie jako aktywne. Używanie opcji skanowania otoczenia będzie się wtedy wiązało z dodatkowym nakierowywaniem drużyny na miejsce ukrycia skarbu.
Na dokładniejsze oględziny najbliższej okolicy nie musisz decydować się tylko wtedy gdy swobodnie przemierzasz świat gry. Czasami jest to również wskazane podczas rozgrywania dłuższych misji, także tych, które składają się z dużej liczby bitew. Za takim rozwiązaniem przemawia przede wszystkim to, że wielu wrogów pozostawia po sobie np. drogocenne świecidełka czy elementy oręża. Oddalenie się od obszaru stoczenia ostatniej potyczki może doprowadzić do zniknięcia owych skarbów i zaprzepaszczenia szansy ich zdobycia. W wielu dłuższych misjach gra rozmieszcza także w okolicy skrzynie z zaopatrzeniem. Warto korzystać z tych skrzyń (z każdą można wejść w interakcję tylko raz), przede wszystkim po to żeby uzupełnić zapas mikstur zdrowia.
Kolejne obszary świata gry możesz oczywiście przemierzać o własnych siłach, aczkolwiek z racji na spore rozmiary większości z nich może okazać się to bardzo czasochłonne. Z pomocą przychodzą tu wierzchowce (mounty), które dokładniej opisane zostały w jednym z odrębnych rozdziałów tego przewodnika. Skorzystanie z usług wierzchowców pozwala na bardzo wyraźne skrócenie czasu podróży. Dodatkowo są one idealnym wyborem w sytuacjach gdy zależy ci na dotarciu w trudniej dostępne miejsca, na przykład do wiosek czy obozowisk położonych na terenach górzystych. Jeszcze inną zaletą wierzchowców jest to, że "amortyzują" one upadki z dużych wysokości, w rezultacie czego nie musisz obawiać się utraty zdrowia lub śmierci bohatera po tym jak w nierozważny sposób zachowasz się np. przy stromej krawędzi klifu.
Upadek z dużej wysokości to naturalnie nie jedyna sytuacja, która może doprowadzić do przedwczesnej śmierci kogoś z Twojej drużyny. Przemierzanie terenów, które nie są przez nikogo zamieszkane, wiąże się z ryzykiem napotkania bandytów, wrogo nastawionych dzikich zwierząt czy potworów. W początkowej fazie gry bardzo wskazane jest trzymanie się z dala od silniejszych grup przeciwników oraz od "elitarnych" potworów takich jak smoki czy giganty. Niezależnie od stopnia rozwinięcia członków drużyny bardzo dobrym pomysłem jest też wykonywanie drobnego rekonesansu polegającego na ustaleniu z bezpiecznej odległości liczebności jednostek wroga oraz siły poszczególnych przeciwników.
Możliwość wzbogacania swojego inwentarza o nowe przedmioty to nie jedyny powód, dla którego warto decydować się na staranną eksplorację kolejnych map. Równie istotne jest spotykanie się z postaciami niezależnymi. W szczególności mowa tu o osobach oznaczonych na mapie ikonami wykrzykników, albowiem są one zainteresowane zlecaniem drużynie pobocznych questów. Owe opcjonalne zadanie w zdecydowanej większości przypadków nie są bardzo czasochłonne, pozwalając natomiast na pozyskanie doświadczenia, władzy, wpływów lub cennych skarbów.
Wspomniałem już wyżej o tym, że wiele lokacji w świecie gry jest dużych rozmiarów i z tego właśnie powodu warto pamiętać o wbudowanym mechanizmie szybkiej podróży. Ułatwia on znacząco powracanie do tych miejsc, które już wcześniej się odkryło, na przykład z zamiarem ponownego spotkania się ze zleceniodawcą questu. Szybka podróż pozwala na błyskawiczne przenoszenie się z poziomu mapy do odkrytych obozowisk, twierdz i warowni oraz wiosek i miast. Akcja ta jest darmowa, ale z oczywistych względów nie można z niej korzystać jeżeli drużyna prowadzi aktualnie z kimś walki.