Desperados 3: Eksploracja, skradanie się Desperados 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 10 września 2020
Na tej stronie poradnika do gry Desperados 3 znajdziesz liczne przydatne porady na temat eksploracji map oraz skradania się po to żeby zaliczać misje pozostając niezauważonym. Przygotowaliśmy różnorakie wskazówki i podpowiedzi dotyczące m.in. głównych założeń rozgrywki czy nietypowych mechanik. Nowo pozyskana wiedza pozwoli ci łatwiej zaliczać misje kampanii.
- Pole widzenia przeciwników
- Mapa okolicy
- Podświetlanie obiektów i postaci
- Różne ścieżki do celu
- Skrzynie z zapasami
- Wszczęcie alarmu i posiłki
- Przeciwnicy będący w ruchu i stojący w miejscu
- Poziom hałasu
- Zabijać czy ogłuszać?
- Pozbywanie się ciał
- Pułapki środowiskowe
Pole widzenia przeciwników
Podobnie jak w grze Shadow Tactics oraz poprzednich częściach serii Desperados każdy przeciwnik ma własny zakres pola widzenia, który można w każdej chwili podejrzeć. Należy w tym celu kliknąć na danej postaci (w wersji na PC najedź na nią kursorem i wciśnij prawy przycisk myszy). Pojawi się kolorowy stożek symbolizujący pole widzenia. Różne kolory stożka mają oczywiście różne znaczenie:
- Jednostajny zielony kolor oznacza obszar, który przeciwnik w pełni obserwuje. Wkroczenie do niego sprawi, że od razu przejdzie w zaalarmowany stan (żółty kolor).
- Jaśniejszy zielony kolor przedzielony paskami oznacza obszar, którego przeciwnik nie jest w stanie dokładnie obserwować. Dzieje się tak np. jeśli wróg obserwuje obszar z dużej odległości albo gdy w okolicy są murki i inne przeszkody. Możesz unikać wykrycia pozostając w pozycji kucającej.
- Żółty kolor oznacza, że przeciwnik przeszedł w zaalarmowany stan. Jeżeli znajdujesz się w jego polu widzenia, to musisz błyskawicznie z niego wyjść lub kucnąć. Jeśli do zaalarmowania doszło np. w wyniku jakiegoś wydarzenia (tragiczny wypadek, ucieczka więźniów itp.), to możesz przeczekać w ukryciu aż dany wróg powróci do zielonego stanu.
- Pomarańczowy kolor jest przede wszystkim równoznaczny ze wszczęciem alarmu. Przeciwnik nie musi docierać do żadnego dzwonu ani do sojuszników - alarm od razu się rozpoczyna. Jeśli twój bohater jest w polu widzenia przeciwnika, to rozpocznie on ostrzał. W przypadku gdy mowa jest o cywilu w stanie alarmu rozpocznie on ucieczkę.
W Desperados III jest też bardziej zaawansowana i niezwykle przydatna mechanika tworzenia markerów pola widzenia. Generalnie założeniem jest możliwość sprawdzenia czy dany obszar na mapie znajduje się w polu widzenia przeciwników. Może ci to pomóc w ustaleniu czy odwiedzenie danego miejsca jest bezpieczne.
W celu postawienia markera musisz najechać kursorem w jakieś miejsce i przytrzymać przycisk (w wersji PC przytrzymaj prawy przycisk myszy). Powinien pojawić się punkt z ikoną oka. Żółte przerywane linie wskazują wrogów, którzy obserwują dane miejsce - przykład takiej linii jest na powyższym obrazku. Korzystanie z tej metody może ci pozwolić na zmniejszenie ryzyka wykrycia na wypadek nie zauważenia jakiegoś przeciwnika.
Mapa okolicy
Mapa okolicy jest jedną z najbardziej przydatnych funkcji w grze Desperados III. Możesz dzięki niej sprawdzać ukształtowanie terenu, lokalizować członków drużyny oraz ustalać położenie przeciwników. Możesz korzystać z aż trzech wersji mapy:
- Domyślna mini-mapa - Jest ona przez cały czas wyświetlana w prawym dolnym rogu ekranu. Niestety nie jest zbyt czytelna.
- Większa mini-mapa - Możesz ją wywołać wciśnięciem stosownego klawisza (w wersji na PC wciśnij M). Oferuje ona znacznie lepszy podgląd mapy i jeśli ci nie przeszkadza to, że zajmuje wiekszą część ekranu, warto ją mieć włączoną przez cały czas.
- Duża mapa - Jest ona najbardziej czytelna i zarazem najbardziej pomocna. Możesz ją obejrzeć na ekranie pauzy (przykład na powyższym obrazku).
Na każdej wersji mapy znajdują się ikonki. Odczytywanie ich nie jest trudne:
- Czerwone kropki - Są to przeciwnicy. Warto zaznaczyć, że gra oznacza tym kolorem wszystkich wrogów, którzy mogą potencjalnie zaatakować drużynę, nie tylko tych "automatycznie" wrogo nastawionych. W niektórych misjach odwiedza się ogólnodostępne obszary (np. główne ulice miasteczka Flagstone w misji 3) i w miejscach tych nie trzeba się przekradać obok wrogów oznaczonych na czerwono.
- Białe kropki - Kolorem tym są oznaczani są cywile i zwierzęta (np. konie).
- Różnokolorowe kropki - Różnymi kolorami oznaczani są członkowie drużyny znajdujący się na mapie.
- Małe kropki w kształcie celowników - Mogą one symbolizować cele misji, np. wrogów, których trzeba wyeliminować po to żeby ukończyć etap.
Podsumowując - Radzimy jak najczęściej korzystać z dużej mapy. Odczytuj przede wszystkim dzięki niej pozycje wrogów żeby nie dać się zaskoczyć jakiemuś przeciwnikowi zasłoniętemu przez ścianę budynku czy inną dużą przeszkodę.
Podświetlanie obiektów i postaci
Funkcja podświetlania obiektów oraz NPC-ów z okolicy gwarantuje ogromną pomoc i ułatwia poprawne rozgrywanie misji. Jest on tak pomocna, że można ją wręcz przyrównać do "grania na kodach". Możesz z niej korzystać do woli (w wersji na PC wciśnij H) i jej najważniejsze zastosowania to:
- Podświetlenie wszystkich przeciwników (czerwona otoczka).
- Podświetlenie wszystkich cywilów (żółta otoczka) oraz dużych zwierząt (zielona otoczka).
- Podświetlenie członków drużyny.
- Podświetlenie wszystkich interaktywnych przedmiotów do zabrania (np. rzuconego wcześniej noża, różnorakich przedmiotów questowych).
- Podświetlenie wszystkich miejsc do ukrywania się - krzaków, stogów siana, szaf, wysokiej trawy itp.
- Podświetlenie wszystkich miejsc do wspinaczki - ścian bluszczu, drabin itp.
- Podświetlenie wszystkich możliwych wejść do budynków - w przeciwnym razie łatwo jest je przegapić, bo niektóre budynki są całkowicie niedostępne.
- Podświetlenie wszystkich skrzyń z zapasami.
- Podświetlenie wszystkich obiekty, z którymi można wejść w jakąś interakcję - mogą to być np. wielki głaz nadający się do zrzucenia na wrogów czy biurko nadające się do przeszukania w ramach głównej fabuły.
- Podświetlenie interaktywnych kart wyświetlających samouczki.
O ile tylko opcja ta nie psuje ci wrażeń estetycznych polecamy mieć ją włączoną przez cały czas. Znacząco zmniejszy się dzięki temu ryzyko pominięcia jakiegoś przeciwnika czy ważnego przedmiotu questowego (np. trucizny z misji 3 kampanii).
Różne ścieżki do celu
Pierwsza misja oraz połowa drugiej misji gry Desperados 3 są bardzo liniowe, ale nie jest to na szczęście obraz całej gry. W większości misji bohaterowie dysponują dużą swobodą działania i oznacza to też dostępność różnych ścieżek do celów misji. Przeważnie powinny być dostępne co najmniej dwie różne ścieżki, przy czym do niektórych obszarów można dotrzeć praktycznie ze wszystkich stron. Zasada jest więc dość prosta - jeśli dana ścieżka jest pilnie strzeżona, to poszukaj innej. W szczególności radzimy rozglądać się za:
- Ścianami bluszczu i interaktywnymi sznurami - pozwalają one wspinać się na wyższe półki.
- Drabinami i dachami budynków - można łatwo przekradać się nad głowami przeciwników.
- Dziurami w płotach - mogą one znajdować się na obrzeżach zakazanych stref.
- Bocznymi oraz tylnymi wejściami do budynków - są one często słabiej pilnowane.
- Rzekami i akwenami wodnymi - Cooper oraz Isabelle potrafią pływać i często można dotrzeć do danego obszaru z zupełnie innej strony.
- Miejscami do wykonywania skoków - gra na zielono wyświetla trajektorię lotu podczas skoku i może to być np. sąsiednia lub niższa półka.
W naszym opisie przejścia gry staraliśmy się uwzględnić możliwie jak najwięcej wariantów zaliczania misji. Jeśli masz problem z przejściem przez jakąś lokację, to polecamy zajrzeć do naszej solucji.
Skrzynie z zapasami
Podczas eksploracji mapy radzimy interesować się wszystkimi odnajdywanymi skrzyniami z zapasami. Pozwalają one odnawiać liczbę użyć limitowanych umiejętności. Mowa tu przede wszystkim o wszelakiego rodzaju odmianach broni palnej, aczkolwiek dzięki wspomnianym skrzyniom możesz też zwiększać liczbę użyć bardzo pomocnej kontroli umysłu (Mind Control) dostępnej dla postaci Isabelle. Warto pamiętać o dwóch rzeczach:
- Wejdź w interakcję ze skrzynią poprawnym bohaterem, tzn. tym, którego dotyczą przechowywane w pojemniku zapasy.
- W inwentarzu bohatera może znajdować się określona liczba limitowanych zapasów. Na szczęście do skrzyń z zapasami można swobodnie powracać, także do tych, które zostały już otwarte, ale nie zostały w pełni opróżnione.
Miejsca odnajdywania skrzynek z zapasami oznaczyliśmy na mapach naszego atlasu świata. Są one widoczne od samego początku misji. Nie są "odsłaniane" dopiero gdy się do nich zbliżysz.
Wszczęcie alarmu i posiłki
Unikanie wszczynania alarmów powinno być twoim priorytetem w trakcie przechodzenia gry. Jeśli już jednak dojdzie do podniesienia alarmu, to warto wiedzieć jakie mogą być tego skutki:
- Alarm może zostać wszczęty jedynie w strefie, w której znajdowali się członkowie twojej drużyny. Niekoniecznie musi zostać zaalarmowana cała mapa.
- Najbliżsi przeciwnicy rozpoczyną atakowanie członków drużyny, zaś bardziej oddaleni wyruszą w stronę miejsca gdzie wszczęto alarm. Możesz spróbować odpowiedzieć ogniem (warto zatrzymać grę w trybie Showdown Mode żeby na spokojnie wycelować we wrogów) lub rozpocząć ucieczkę i starać się uciec przeciwnikom po to żeby się gdzieś schować (np. w krzakach albo wewnątrz budynku).
- W okolicy pojawią się posiłki. Dodatkowi wrogowie wychodzą z budynków i innych lokacji (np. wagonów) w miejscach oznaczonych na mapie ikoną czerwonego dzwonka. Po najechaniu kursorem na takie miejsce możesz dowiedzieć się ilu "przechowuje" przeciwników, a więc ilu pojawi się po wszczęciu alarmu - w przykładzie z obrazka jest to 4 nowych wrogów.
- Jeśli udało ci się zgubić wrogów i gdzieś schować (uwaga - krzaki i inne kryjówki mogą zostać przeszukane!), to po pewnym czasie przejdą w zaalarmowany żółty stan i docelowo powrócą do normalnego zielonego stanu.
Przeciwnicy będący w ruchu i stojący w miejscu
Przeciwnicy napotykani w Desperados III różnią się nie tylko "stopniem elitarności" (zwykli, w ponczo, w czarnych płaszczach itp.), ale również tym jak się zachowują. Ich zachowania dzielą się na trzy główne grupy:
- Przeciwnicy nie ruszający się z posterunku. Są oni nieruchomi przez całą misję, przy czym oczywiście ich stożki pola widzenią są ruchome i spoglądają na przemian w lewo i w prawo.
- Przeciwnicy patrolujący okolicę. Ważnym ułatwieniem jest to, że zawsze podróżują ta samą trasą i zawsze wykonują po drodze te same czynności (np. mogą zatrzymywać się przy mijanych kolegach po to żeby z nimi chwilę porozmawiać). Wrogowie mogą przemierzać narzuconą im trasę wolnym krokiem lub w skrajnych przypadkach biegać.
- Przeciwnicy reagujący na jakieś nowe wydarzenie. Może to być np. zniknięcie kolegi, z którym się wcześniej spotykali, albo ucieczka więźnia, którego pilnowali. Takie osoby po zauważeniu, że coś się zmieniło mogą zacząć przeszukiwać okolicę, a także zmienić swoją wcześniejszą trasę patrolu.
Polecamy wyrobić sobie nawyk przyglądania się przeciwnikom z każdej nowej lokacji. O ile "stacjonarnych" wrogów łatwo jest zaskakiwać, o tyle w przypadku tych patrolujących okolicę łatwiej jest o wpadkę. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że gra posiada opcję przyśpieszania upływu czasu (w wersji na PC wciśnij X). Możesz z niej korzystać po to żeby szybciej zapoznać się z pełną trasą patrolu danego przeciwnika.
Poziom hałasu
W Desperados 3 musisz dbać nie tylko o to żeby nie dać się zauważyć, ale również o to żeby nie dać się usłyszeć. Jeżeli przeciwnik usłyszy podejrzane dźwięki, to zwróci się w stronę źródła hałasu i następnie tam wyruszy. Jest to oczywiście bardzo częsty powód doprowadzenia do wszczęcia alarmu. Radzimy zwracać uwagę na trzy rzeczy:
- Strzały z broni palnej staraj się oddawać z miejsc, w których nie ma żadnych wrogów. Jest to najłatwiejsze w przypadku pistoletu Buntline McCoy'a, którego luneta pozwala na strzały z dużych odległości.
- Podczas planowania użycia umiejętności wyświetlany jest okrąg symbolizujący odległość z jakiej akcja zostanie usłyszana. Pilnuj się żeby wewnątrz okręgu nie było innych wrogów.
- Unikaj biegania i w pobliżu przeciwników staraj się przemieszczać w pozycji przykucniętej.
Zabijać czy ogłuszać?
W trakcie przechodzenia gry Desperados III możesz wybierać czy chcesz zabijać wszystkie postacie czy wolisz je ogłuszać. W przeciwieństwie do wielu "skradanek" w Desperados 3 niestety nie przewidziano specjalnych nagród za utrzymywanie wszystkich napotykanych postaci przy życiu. Wyjątkiem są pojedyncze wyzwania w wybranych misjach, które mogą dotyczyć np. unikania mordowania osób z danego obszaru.
- Jeżeli nie widzisz żadnych przeciwskazań, to zamordowanie danej osoby jest mniej problematyczne. Każda ogłuszona postać może się przebudzić jeśli jej odpowiednio szybko nie zwiążesz. Jest to szczególnie kłopotliwe jeśli chcesz szybko schować ciało lub jeśli w jednym ataku ogłuszonych zostało kilka osób.
- Jeśli chcesz szybko przejść przez jakąś lokację, to mogą przydać się gadżety pozwalające tymczasowo oślepić wrogów. Szczególnie skuteczne są tu perfumy Kate, albowiem bohaterka dysponuje nieograniczonym ich zapasem. Oślepiona postać nie wejdzie w pomarańczowy stan zaalarmowania po tym jak perfumy przestaną działać, tylko powróci do swoich dawnych czynności.
- Kontrola umysłu w wykonaniu Isabelle oraz fiolka z gazem bagiennym McCoy'a pomagają w neutralizowaniu niewygodnych przeciwników. Są to jednak umiejętności o mocno ograniczonej liczbie użyć - zostawiaj je sobie na przysłowiową czarną godzinę.
- Niektóre cele misji trzeba zamordować. Gra nie pozostawia wtedy żadnego wyboru i samo pozbawienie ich przytomności nie pozwoli zaliczyć danego zadania.
Pozbywanie się ciał
Koniecznie wyrób sobie nawyk chowania ciał wszystkich zaatakowanych przeciwników i to niezależnie od tego czy zostali zamordowani czy jedynie ogłuszeni i związani. Nawet jeśli w danym momencie misji w okolicy nie przebywają inni przeciwnicy, to sytuacja może łatwo zmienić się w dalszej części etapu. Każde odnalezione ciało stanowi poważne ryzyko wszczęcia alarmu. Najlepszy sposób pozbywania się ciał to chowanie ich w krzakach, sianie lub wysokiej trawie. Dzieje się tak dlatego, że pozostawiane tam zwłoki po chwili "znikają", tzn. nie zostaną wykryte nawet jakiś inny przeciwnik pojawi się w tym miejscu. W przypadku zamordowanych osób skuteczną metodą jest też wrzucenie zwłok do studni lub rzeki, bądź też zrzucenie go w przepaść.
Przydatną wskazówką jest to, że dostępni bohaterowie nie przenoszą zwłok w równym tempie. Niektórym przychodzi to z łatwością, dla innych to wyzwanie. Najlepsza postać do pozbywania się ciał to Hector - jako jedyny może on przenosić jednocześnie aż dwa ciała.
W niektórych lokacjach pojawiają się szczególnie dobre okazje do błyskawicznego chowania ciał wrogów. Jeśli np. zagwiżdżesz Hectorem podczas chowania się w krzakach, to możesz od razu schować ciało przeciwnika, który przybędzie w to miejsce. Warto szukać podobnych okazji.
Pułapki środowiskowe
Pułapki środowiskowe to dobry sposób zabijania przeciwników bez konieczności zużywania na ten cel gadżetów. Ponadto istnieje duże szansa, że skorzystanie z pułapki potraktowane zostanie jako nieszczęśliwy wypadek, tzn. że wrogowie, którzy przybędą na miejsce zdarzenia nie doprowadzą do wszczęcia alarmu.
Możliwe pułapki oznaczane są w trybie podświetlania okolicy - mogą to być np. wielkie głazy (przykładowy na obrazku) czy wieże ze skrzyń nadające się do zepchnięcia na przeciwników. Jeśli jest to możliwe staraj się zawsze doprowadzić do pojawienia jak największej liczby wrogów w miejscu aktywacji pułapki. Z każdej z nich można skorzystać tylko raz i warto jak najlepiej to wykorzystać.