30. Far Cry 3: Blood Dragon. 100 najlepszych soundtracków z gier
Spis treści
30. Far Cry 3: Blood Dragon
Blood Dragon był rozszerzeniem, które – gdyby nie tytuł – zapewne nigdy nie zostałoby skojarzone z zupełnie odmiennym Far Cry 3. Dodatek podzielił graczy: niektórzy twierdzili, że jest lepszy niż podstawowa wersja, inni z kolei kompletnie nie odnajdowali się w odmienionej nie do poznania stylistyce. Skomponowana przez PowerGlove ścieżka dźwiękowa też wyraźnie różniła się od dokonań Briana Tylera. Jak wyraźnie? Cóż, dość powiedzieć, że główny motyw jest tak mocno osadzony w stylistyce lat 80., iż po przesłuchaniu go więcej niż dwa razy pod rząd włosy same zaczną się Wam tapirować. To nie tylko genialny hołd dla oprawy muzycznej kina akcji sprzed trzech dekad, ale i ścieżka dźwiękowa, której roli w budowaniu specyficznej atmosfery przecenić się po prostu nie da.
Posłuchaj! https://soundcloud.com/powerglove/blood-dragon-theme-reprise
29. Crysis 2
Gdy mowa o soundtracku do drugiego Crysisa, na myśl przychodzi jedno nazwisko: Hans Zimmer. Ale choć najbardziej znany współczesny kompozytor Hollywoodu rzeczywiście pomagał przy tworzeniu oprawy audio dzieła studia Crytek, największą rolę odegrali w nim Borislav Slavov i Tillman Sillescu. Soundtrack ma dwie podstawowe warstwy: głośną, nowoczesną, będącą jakby odzwierciedleniem inwazji obcych oraz orkiestralną. Jak stwierdził jeden z kompozytorów, każdy z utworów był tworzony z myślą o konkretnym otoczeniu, wydarzeniu lub klimacie – w ten sposób udało się opracować prawdziwie monumentalną ścieżkę dźwiękową.
28. Wrota Baldura
Niewiele było elementów we Wrotach Baldura, których fenomenalna „dwójka” nie uczyniła jeszcze lepszymi, ale ścieżka dźwiękowa to z pewnością jeden z nich. Kompozycje Michaela Hoeniga składają się na soundtrack o dość klasycznym dla gatunku brzmieniu, który jednak miesza w odpowiednich proporcjach chóralne śpiewy, nieśpieszne melodie, galopujące orkiestralne kawałki bitewne oraz monumentalne kompozycje, tworząc z tego rewelacyjny miks. Przy okazji odświeżonej edycji gry, która trafiła na sklepowe półki trzy lata temu, Sam Hulick nagrał kolejne utwory – w tym nową wersję motywu przewodniego.
Posłuchaj! https://soundcloud.com/briantyler/sets/assassins-creed-iv-black-flag
27. Assassin's Creed IV: Black Flag
Black Flag było drugą grą w serii, przy tworzeniu której nie skorzystano z usług Jespera Kyda. Nic dziwnego – Duńczyk nie dość, że miał na głowie inne projekty, to jego charakterystyczny styl niekoniecznie pasowałby do drastycznej zmiany klimatu. Wybrano Briana Tylera, który po Far Cry 3 nie miał problemu z przerzuceniem się na piracką stylistykę. Charakterystyczne dla serii utwory orkiestralne, zarówno te żwawe, jak i spokojniejsze, są więc wzbogacone o bukaniersko brzmiące instrumenty smyczkowe i wzbudzają chęć wskoczenia na pierwszy lepszy statek z butelką rumu – co niekoniecznie jest dobrym pomysłem. Atmosfery dopełniają śpiewane przez marynarzy szanty.
26. Fallout 3
Choć ścieżka dźwiękowa do trzeciego Fallouta w dużej mierze kojarzy się z licencjonowanymi utworami, wykonywanymi przez takie sławy jak Ella Fitzgerald, Billie Holiday czy Cole Porter, w grze usłyszycie też naprawdę sporo muzyki stworzonej wyłącznie na potrzeby tego tytuł. Błyszczy tu szczególnie kapitalny motyw główny z niezwykle zapadającą w pamięć przewodnią melodią. W reszcie soundtracku znajdziecie utwory o zaskakująco instrumentalnym, pełnym marszowych bębnów brzmieniu, charakterystycznym raczej dla patriotycznych filmów wojennych niż samotnego przemierzania śmiertelnie niebezpiecznych Pustkowi.