Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 grudnia 2018, 16:33

Monster Hunter: World. Gry 2018 roku – lista najlepszych gier tego roku

Spis treści

Monster Hunter: World

  1. Premiera: 26 stycznia
  2. Platformy: PlayStation 4, Xbox One, PC (w produkcji)
  3. Nasza ocena: 9/10

Dzięki Capcomowi bieżący rok rozpoczął się od mocnego akcentu – wystarczyły niecałe cztery tygodnie, a już otrzymaliśmy grę, która z pewnością pojawi się w rocznych podsumowaniach. Monster Hunter: World może i nie ma rozbudowanej historii, może i nie jest produkcją przyjazną dla początkujących, ale nadrabia te wszystkie małe grzeszki fenomenalnym systemem walki i genialnie zaprojektowanymi potworami. To tytuł sprowadzający się w zasadzie do przygotowań i polowań na potężne maszkary – a mimo to zapewnia zabawę na dobrych kilkadziesiąt godzin.

Każdy potwór to tutaj mniejsze lub większe wyzwanie i do starcia z nim należy się odpowiednio przygotować. Inaczej z łowcy szybko możemy przeistoczyć się w zwierzynę. - 2018-12-20
Każdy potwór to tutaj mniejsze lub większe wyzwanie i do starcia z nim należy się odpowiednio przygotować. Inaczej z łowcy szybko możemy przeistoczyć się w zwierzynę.

To głównie zasługa tego, że żadne starcie nie wydaje się powtarzalne – z rozmaitymi typami uzbrojenia, większymi i mniejszymi kreaturami do ubicia i różnorodnymi taktykami w Monster Hunter: World co rusz mamy szansę odkrywać coś nowego. Dodatkowo walki potrafią przebiegać inaczej, niż to sobie zaplanowaliśmy – w pewnym momencie nasze polowanie może zakłócić inny, większy potwór, który także zainteresuje się atakowaną przez nas ofiarą. Stworzone przez Capcom uniwersum absolutnie nie żałuje nam przygód, ekscytacji i... niebezpieczeństw.

A jeśli chcemy od tego wszystkiego na chwilę odpocząć – nikt nie broni nam posiedzieć w bazie, zająć się jedną z kilku aktywności pobocznych, wykonać dodatkowe misje, niekoniecznie związane z zabijaniem potworów, lub po prostu eksplorować wielki, otwarty świat. Możemy także spróbować swoich sił w trybie wieloosobowym: wyzwać innego gracza na pojedynek lub pomóc mu w jakimś zadaniu. Monster Hunter: World to naprawdę gra na tygodnie.

  1. Recenzja gry Monster Hunter: World – udane łowy

Shadow of the Colossus

  1. Premiera: 6 lutego
  2. Platforma: PlayStation 4
  3. Nasza ocena: 8,5/10

Nie wszystkim graczom podoba się trwająca od kilku lat moda na odświeżanie starszych pozycji, ale Shadow of the Colossus remake się po prostu należał. Wydane na PlayStation 2 dzieło studia Team Ico to w wielu kręgach pozycja o legendarnym statusie, jednak gracze posiadający wyłącznie najnowszą wersję konsoli Sony nie mieli okazji sprawdzić, czy tytuł ten rzeczywiście zasłużył na aż taki rozgłos. Jak pokazują wyjątkowo pozytywne recenzje – zdecydowanie tak.

W remake’u deweloperzy ze studia Bluepoint Games nie dodali zbyt wiele od siebie – i słusznie, bo za grzebanie przy wyśmienitym pierwowzorze fani oryginału prawdopodobnie spaliliby ich na stosie. Mamy więc zdecydowanie bardziej szczegółową oprawę graficzną, poprawione bolączki technologiczne oraz przyjaźniejsze dla gracza sterowanie. Poza tym to kopia klasyki z 2005 roku.

Sądziliście, że gigantyczne potwory z Monster Hunter: World to wszystko, na co stać producentów gier? - 2018-12-20
Sądziliście, że gigantyczne potwory z Monster Hunter: World to wszystko, na co stać producentów gier?

I to w zupełności wystarcza, bo Shadow of the Colossus nadal potrafi oczarować jak mało która konkurencyjna produkcja. Ta niemalże namacalna atmosfera melancholii i smutku, którą odczuwa się podczas przemierzania opustoszałego świata, pozbawiona nadziei historia, kroczące w oddali kolosy, robiące słuszne wrażenie gigantów nie do pokonania – wszystko to, co uczyniło dzieło Team Ico tak fantastycznym, wciąż tutaj jest. Zero dodatkowych aktywności, zero sekretów, które odciągałyby nas od jasno określonego celu. Shadow of the Colossus to po prostu tytuł z innej ery, który bronił się wyłącznie swoim klimatem, niezwykłym stylem i efektownymi starciami. A mimo to współcześnie poradził sobie równie dobrze.

  1. Recenzja gry Shadow of the Colossus – odtrutka na sandboksy

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Rok 2018 powoli dobiega końca. Jak go na razie oceniasz w skali szkolej?

Świetny rok! (6/6)
7,3%
Bardzo dobry rok (5/6)
49,5%
Dobry rok (4/6)
24,3%
Dostateczny rok (3/6)
6%
Słaby rok (2/6)
7,1%
Dawno nie było tak źle (1/6)
5,8%
Zobacz inne ankiety
Gry 2019 roku – lista najlepszych produkcji bieżącego roku
Gry 2019 roku – lista najlepszych produkcji bieżącego roku

W tym na bieżąco aktualizowanym artykule będziemy przedstawiać gry wydane w 2019 roku, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, oraz w szybki sposób odsyłać Was do recenzji danych tytułów.

Nie tylko RDR2 – 18 gier drugiej połowy 2018 roku, na które warto czekać
Nie tylko RDR2 – 18 gier drugiej połowy 2018 roku, na które warto czekać

Ostatnie sześć miesięcy mogło Was mile zaskoczyć lub rozczarować, ale pamiętajmy, że to dopiero półmetek 2018 roku. Do 31 grudnia na półki sklepowe trafi jeszcze sporo interesujących produkcji, dzięki którym nie będziemy narzekać na nudę.

Gry z E3 2018 – 12 najciekawszych gier targów zdaniem redakcji
Gry z E3 2018 – 12 najciekawszych gier targów zdaniem redakcji

Targowe konferencje już za nami, znamy więc największe zapowiedzi, jakie będą poruszać naszą wyobraźnię aż do następnego E3. Niektóre z nich spodobały nam się szczególnie – i to właśnie je wyróżniliśmy w tym artykule.