Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 września 2020, 14:09

War Wind. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Spis treści

War Wind

WAR WIND W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 23 października 1996
  2. Producent: SSI
  3. Ocena czytelników: brak
  4. Dostępność w sprzedaży: GOG (za darmo)

Niecały rok po drugim Warcrafcie i sporo czasu przed StarCraftem (dodajmy, że także przed Age of Empires) studio DreamForge, znane niektórym z całkiem ciekawego Sanitarium, stworzyło własnego klona Warcrafta. Kopiowanie innych nigdy nie było w branży rzadkie, a w tym konkretnym momencie każdy chciał mieć swojego RTS-a, tak samo jak dziś każdy chce mieć battle royale.

War Wind, choć pod względem rozgrywki wydaje się dziś słabszy od Warcrafta II, zawiera sporo bardzo ciekawych pomysłów. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że były to rozwiązania dla gatunku rewolucyjne. Co niestety nie uratowało tej serii od zapomnienia (nawet pomimo sequelu).

Żeby nie być gołosłownym, wymienię kilka z tych elementów:

  1. cztery różniące się od siebie frakcje;
  2. bohaterowie;
  3. zdobywanie doświadczenia przez jednostki i awansowanie dzięki treningowi;
  4. możliwość przenoszenia 8 ulubionych jednostek ze scenariusza do scenariusza;
  5. przyciąganie do szeregów neutralnych bohaterów dzięki prestiżowi naszej armii;
  6. możliwość skradania się i kradzieży surowców;
  7. polowanie;
  8. ekwipunek zapewniający dodatkowe opcje taktyczne (od wzmacniających napojów po alarmy ostrzegające przed skradającymi się przeciwnikami).

Dziś ta lista raczej nie robi wrażenia, ale w tamtym czasie była naprawdę oryginalna. Na szczególną uwagę zasługują tu bohaterowie i ich ciekawe zachowania. Na przykład Ptasha, zabójczyni rasy Tha’Roon, dołączy do nas, tylko jeśli jesteśmy odpowiednio bogaci, a odejdzie, jeśli pozwolimy ją mocno zranić.

Fabuła gry opowiada o buncie niewolników przeciwko ich panom, w który wmieszała się rasa tajemniczych szamanów. Choć na pierwszy rzut oka gra wygląda jak typowe fantasy, w tym przypadku wypada raczej mówić o realiach science fiction powiązanych z magią. W połączeniu z klimatycznymi ikonkami jednostek tworzy to bardzo fajny klimat.

War Wind 2 ukazał się już w 1997 roku, oferując 46 nowych misji w czterech kampaniach i ogólnie pojęty rozwój wcześniejszych pomysłów. Odpowiedzialne za tę serię studio zostało jednak zamknięte w 2001. Szkoda, choć trudno sobie wyobrazić, by War Wind przetrwał „wielkie wymieranie RTS-ów”, które nastąpiło niedługo później.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

Tzar: Ciężar korony
13,6%
Saga: Gniew wikingów
3,3%
Kroniki Czarnego Księżyca
3,4%
Battle Realms
3,2%
Earth 2150
5,7%
Warlords: Battlecry 3
6,7%
Seven Kingdoms
1,2%
Krush, Kill ’n Destroy
2,3%
Myth 2: Soulblighter
8,9%
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim
6%
Total Annihilation
4,3%
Black & White
8,8%
Supreme Commander
3,1%
Knights & Merchants
17,2%
Original War
12,2%
Zobacz inne ankiety
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków

Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.

Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji
Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji

Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.