Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 września 2020, 14:09

Battle Realms. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Spis treści

Battle Realms

BATTLE REALMS W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 7 listopada 2001
  2. Producent: Liquid Entertainment
  3. Ocena czytelników: 8,7
  4. Dostępność w sprzedaży: GOG

Battle Realms to przykład dobrze przedstawionej i wykorzystanej egzotyki. To jednocześnie jedna z bardziej ambitnych i ciekawszych prób zreformowania RTS-ów. Dodajmy, że głównym projektantem gry był producent serii Command & Conquer. Razem z nową ekipą chciał on wprowadzić do gatunku trochę świeżości. Battle Realms przenosi nas do świata dalekowschodniej mitologii. Mamy tu cztery klany, na czele których możemy stanąć, magię i fantastyczne stwory oraz historię o wielkiej wojnie.

Produkcja Liquid Entertainment próbowała wygrać wyścig z czasem i wyprzedzić nadchodzącego wielkimi krokami (when-it’s-done) Warcrafta III. Gra faktycznie trafiła na rynek ponad pół roku przed hitem Blizzarda i pod wieloma względami była do niego podobna.

W rozgrywkę wpleciono elementy RPG – kto wie, czy nie zręczniej i płynniej niż w dziele „Zamieci”. Do naszego klanu mogą dołączyć bohaterowie o zróżnicowanych zdolnościach, ale to nie wszystko. Wszyscy nasi wojownicy zaczynają karierę jako zwykli chłopi, a ich zdolności bojowe zależą wyłącznie od szkolenia w specjalnych budynkach, takich jak dojo, strzelnica, czy świątynia. Dawny rolnik może stać się w nich samurajem, kusznikiem czy nawet stąpającym po zakazanej ścieżce czarownikiem.

Do tego dochodził interesujący system moralny oparty na siłach yin i yang oraz sojuszach, jakie zawarliśmy. Co ciekawe, jednym z surowców były... konie, które mogliśmy „wytrenować” na wierzchowce bojowe. Kampania cechowała się pewną nieliniowością (decydowaliśmy na przykład, jakie terytoria zaatakować najpierw). Takie połączenie elementów zapewniło dużą dozę oryginalności. Niestety, mocy przerobowej starczyło twórcom jedynie na dodatek.

Studio Liquid na pewnym etapie poważnie rozważało stworzenie Battle Realms 2. Gra miała być większa i lepsza od oryginału, ale niestety autorzy ostatecznie się na nią nie zdecydowali. Podobno ocenili, że produkcja kosztowałaby 5 milionów dolarów, więc nawet nie podchodzili do Kickstartera. Studio spróbowało za to ufundować na tym portalu karciane RPG Battle Realms Legends. Udało się jednak zebrać zaledwie 52 tysiące z zakładanych 100.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

Tzar: Ciężar korony
13,6%
Saga: Gniew wikingów
3,3%
Kroniki Czarnego Księżyca
3,4%
Battle Realms
3,2%
Earth 2150
5,7%
Warlords: Battlecry 3
6,7%
Seven Kingdoms
1,2%
Krush, Kill ’n Destroy
2,3%
Myth 2: Soulblighter
8,9%
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim
6%
Total Annihilation
4,3%
Black & White
8,8%
Supreme Commander
3,1%
Knights & Merchants
17,2%
Original War
12,2%
Zobacz inne ankiety
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków

Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.

Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji
Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji

Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.