Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 września 2020, 14:09

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Spis treści

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim

MAJESTY: THE FANTASY KINGDOM SIM W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 17 marca 2000
  2. Producent: Cyberlore Studios
  3. Ocena czytelników: 8,7
  4. Dostępność w sprzedaży: Steam, GOG

Skoro na poprzedniej stronie była czysta, taktyczna sieka, teraz dla równowagi – czarująca ekonomia i zabawa w zarządzanie fantastyczną krainą. Mowa oczywiście o Majesty: The Fantasy Kingdom Sim, jednej z najsympatyczniejszych gier w swoim gatunku, która na dodatek jak na swoje czasy była wyjątkowo świeża i innowacyjna. To właściwie taki RTS na opak. Kiedy patrzymy na zrzuty ekranu, widzimy klasyczną strategię czasu rzeczywistego w ładnej, nastrojowej grafice. Są budynki, zamki, jednostki, które się okazjonalnie tłuką, i prześliczne dwuwymiarowe tła.

Dowcip polega na tym, że żadnym z bohaterów, najemników i robotników nie sterujemy bezpośrednio. Wpływamy na ich zachowanie, morale i posłuszeństwo poprzez odpowiednie zarządzanie ekonomią, zasobami, stawianie budynków zapewniających dobry nastrój (tawerna to bardzo ważne miejsce z punktu widzenia społeczeństwa, pamiętajcie!) oraz zaplecze medyczne czy sprzętowe. Przypomina to trochę wczesnych Settlersów z elementami manipulacji drużyną bohaterów.

JAK ZABIĆ SMOKA W MAJESTY?

W dziele amerykańskiego studia Cyberlore nie mogliśmy tak po prostu zaznaczyć wojowników i kazać im zatłuc poczwarę. Mogliśmy jednak wyznaczyć cenę za głowę bestii (nie za niską, bo nie będzie zainteresowanych, i nie za wysoką, żeby bohaterowie się o nią nie pobili). Wtedy niewidzialna ręka wolnego rynku popychała jakiegoś dzielnego rycerza do walki.

Majesty jest bardzo złożoną produkcją, która wysiłek wynagradza sporą satysfakcją z zaliczania kolejnych scenariuszy i pokonywania przeciwników (nawet jeśli poszczególne misje nie składały się na wielką kampanię). Do tego dochodzi spora regrywalność, bo mapy nawet w obrębie tego samego scenariusza za każdym razem wyglądają trochę inaczej. Część druga, choć całkiem udana, cierpi już na niedobór tego magicznego, oldskulowego klimatu, chociaż bardzo się stara. Cóż, trójwymiar nie wszystkim wychodzi na dobre.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

Tzar: Ciężar korony
13,6%
Saga: Gniew wikingów
3,3%
Kroniki Czarnego Księżyca
3,4%
Battle Realms
3,2%
Earth 2150
5,7%
Warlords: Battlecry 3
6,7%
Seven Kingdoms
1,2%
Krush, Kill ’n Destroy
2,3%
Myth 2: Soulblighter
8,9%
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim
6%
Total Annihilation
4,3%
Black & White
8,8%
Supreme Commander
3,1%
Knights & Merchants
17,2%
Original War
12,2%
Zobacz inne ankiety
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków

Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.

Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji
Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji

Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.