Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 września 2020, 14:09

Black & White. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Spis treści

Black & White

BLACK & WHITE W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 28 marca 2001
  2. Producent: LionHead Studios
  3. Ocena czytelników: 8,2
  4. Dostępność w sprzedaży: brak

Pamiętacie ten moment, kiedy Petera Molyneux traktowano poważnie, mimo że już nadano mu ksywę „Złotousty”? Black & White pochodzi właśnie z tamtych czasów. Molyneux był wtedy jednym z bogów gamingu, miał na koncie Populousa, Theme Hospital, Dungeon Keepera, Syndicate’a i właśnie szykował się do wypuszczenia pierwszej gry z nową ekipą – Lionhead Studios.

Wydane w 2001 roku Black & White jest symulatorem boga. Wcielamy się w zrodzoną z modlitw istotę, która przybywa na pomoc ludziom w ostatniej chwili. Po chwalebnym początku przygody już tylko od nas zależy, czy staniemy się miłosiernym idolem poddanych, czy też koszmarem, na samą myśl o którym nawet Sauron budziłby się z krzykiem.

To nietuzinkowa gra strategiczna z ciekawym, intuicyjnym sterowaniem (odpowiednimi gestami myszką rzucamy czary i czynimy cuda) oraz nietypową ekonomią. Jako bóstwo musimy dbać o potrzeby naszego ludu, zapewniając mu dostęp do jedzenia i domów, a jednocześnie pilnując, żeby wierni się nie lenili.

Creme de la creme stanowią jednak chowańce – olbrzymi zwierzęcy posłannicy, którymi opiekujemy się od szczenięcia, by dorosły na nasz obraz i podobieństwo. Możemy sprawić, że staną się puchatymi pieszczochami lub krwiożerczymi bestiami (albo czymś pomiędzy). Innymi słowy – służą naszej sprawie i mają ciekawą osobowość, napędzaną całkiem niezłą SI. W ich wychowaniu wspieramy się też wspomnianymi gestami wykonywanymi myszką. Można nią pogłaskać albo skarcić naszego stwora, co pomaga mu przyswajać przydatne umiejętności.

Po pierwszym zachłyśnięciu okazało się, że produkcja ma swoje wady, z czasem zaczyna brakować jej także tej początkowej głębi, ale Black and White zdążyło już narobić szumu i wprowadzić kilka innowacyjnych rozwiązań.

Black & White, których nie było

Peter Molyneux miał bardzo ambitny plan na pięcioczęściowy cykl. Ostatnia jego odsłona miałaby według obietnic wgnieść nas w ziemię. Nigdy się o tym nie przekonamy, bo plan nie dotarł nawet do połowy, poprzestano na części drugiej i dodatku do niej, ale już tam widać było pewne usprawnienia. Cóż, możliwe więc, że gdyby Molyneux miał czas i pieniądze – zamknięcie serii rzeczywiście by pozamiatało. Zajął się jednak Fables i niesławnym Godusem...

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

Tzar: Ciężar korony
13,6%
Saga: Gniew wikingów
3,3%
Kroniki Czarnego Księżyca
3,4%
Battle Realms
3,2%
Earth 2150
5,7%
Warlords: Battlecry 3
6,7%
Seven Kingdoms
1,2%
Krush, Kill ’n Destroy
2,3%
Myth 2: Soulblighter
8,9%
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim
6%
Total Annihilation
4,3%
Black & White
8,8%
Supreme Commander
3,1%
Knights & Merchants
17,2%
Original War
12,2%
Zobacz inne ankiety
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków

Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.

Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji
Najlepsze gry strategiczne na PC ostatnich lat – top strategie zdaniem redakcji

Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.