autor: Michał Pajda
Fallout 4. Singlowe gry, w które warto grać po napisach
Spis treści
Fallout 4
The Sims 4: Fallout pozwala na uśmiercenie Simów w nowy, bestialski sposób – przez napromieniowanie. Usuwanie drabinek z basenu odchodzi do lamusa.
- Gatunek: RPG
- Zagraj, jeśli: będzie to Twoje pierwsze zetknięcie się z serią Fallout
- Nie graj, gdy: oczekujesz po „czwórce”, że poziomem dorówna przynajmniej New Vegas
- Gry podobne: Fallout 3
Fallout 4, wydany w 2015 roku przez Bethesdę, miał być rewolucyjny pod każdym względem. Były „ochy”, były „achy”, a to wszystko jeszcze przed oficjalnymi zapowiedziami. Pierwszy trailer okazał się jednak przeciętny i hype powstały wokół tej produkcji trochę przyhamował. I w sumie dobrze, że tak się stało, ponieważ wypada tu mówić raczej o „Falloucie 3,5” – usunięto z niego wprawdzie większość bolączek, z którymi borykała się część trzecia, ale za to pojawiły się nowe. Mamy więc jeszcze płytszą historię z jeszcze płytszymi bohaterami niezależnymi i jeszcze płytszym systemem dialogów, który w poprzednich częściach był całkiem przejrzysty, podczas gdy w „czwórce” pojedyncze wybrane słowo często nie pokrywa się z faktyczną intencją wypowiadającej je postaci.
Fallout 4 jest więc słabym Falloutem, ale za to niezgorszą grą sandboksową, która po wprowadzeniu kilku innowacji ma szansę zawrócić graczom w głowach na dłużej niż parę minut. Pierwszą z nowinek stanowi system budowania bazy. By rozbudowywać własną osadę, jesteśmy zmuszeni pozyskać surowiec – ten natomiast da się pobrać zewsząd, chociażby rozmontowując oglądane po drodze wraki samochodów. Innych przedmiotów można natomiast używać w celach dekoracyjnych – element simsopodobnej budowlanki wręcz zachęca do marnowania godzin na wznoszenie ścian, ustawianie mebli i lokowanie różnych akcesoriów w naszym nowym domu, w naszym nowym świecie.
Warto też zastanowić się nad ponownym przetestowaniem tej produkcji w trybie przetrwania, z którego usunięto zapis gry w dowolnym miejscu (robić save’y można wyłącznie podczas snu) i szybkie podróże, urealniono natomiast system obrażeń, wprowadzono statystyki dla głodu, zmęczenia i pragnienia oraz szereg innych utrudnień mających na celu wymuszenie kombinatoryki. I tu już gra wydaje się stać na o wiele wyższym poziomie – gdyby Bethesda zdecydowała się zaimplementować ten tryb przed premierą, oceny całej produkcji mogłyby być zdecydowanie wyższe.