Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 lipca 2021, 16:11

autor: Michał Pajda

The Stanley Parable. Singlowe gry, w które warto grać po napisach

Spis treści

The Stanley Parable

Powyższa grafika wzbudza niepokój – uczucie to towarzyszy nam przez dłuższą część rozgrywki w The Stanley Parable.

  1. Gatunek: narracyjny eksperyment FPP
  2. Zagraj, jeśli: na co dzień starasz się uciekać od schematów i stereotypów
  3. Nie graj, gdy: wymagasz od gry wartkiej akcji i stosu truposzy
  4. Gry podobne: brak

The Stanley Parable, podobnie zresztą jak GTAV, jako pełnoprawna gra pojawiło się na Steamie w 2013 roku – światło dzienne ujrzało jednak już w roku 2011 jako modyfikacja do Half Life 2. Galactic Cafe – niezależne studio odpowiedzialne za prototypowy pierwowzór i późniejszą samodzielną produkcję – postawiło na bardzo innowacyjny pomysł będący próbą zmierzenia się z tematem narracji w grach wideo i postacią wszechwiedzącego narratora.

Cała niesamowitość projektu The Stanley Parable polega na dawaniu graczowi wyboru, który z góry został już przez siłę wyższą – tj. wspomnianego narratora – dokonany. Mając dwie możliwe drogi, narrator zawsze sugeruje jedną z nich – czy jednak podpowiedź ta zostanie uwzględniona, czy też postanowimy pokierować protagonistą w zupełnie inny i nieprzewidziany przez narratora sposób, zależy już wyłącznie od dzierżącego klawiaturę. Słysząc więc: „Stanley przeszedł przez prawe drzwi”, możemy faktycznie przez nie przejść albo skierować się w stronę drzwi lewych. Niezależnie od tej decyzji drzwi się za nami zatrzasną, a narrator się dostosuje, kontynuując opowieść.

A dlaczego w ogóle The Stanley Parable pojawiło się w niniejszym zestawieniu? Bo po przejściu dzieła Galactic Cafe możemy je zaliczyć po raz drugi, a potem kolejny i kolejny – nieustannie mając wrażenie, że gramy w zupełnie inną grę, zwiedzając zupełnie inne pomieszczenia i poznając całkowicie inną historię. Z całego serca polecam wypróbowanie wszystkich dostępnych opcji i odkrycie wszystkich zakończeń.

TWOIM ZDANIEM

Czy po przejściu gier sięgasz po zawartość endgame?

Tak, po to gram!
67,5%
Nie, znajomość historii mi wystarczy.
32,5%
Zobacz inne ankiety
10 długich gier dla jednego gracza, które w końcu możesz nadrobić
10 długich gier dla jednego gracza, które w końcu możesz nadrobić

Przymusowy urlop ma swoje zalety, ale ma i wady – jedną z najpoważniejszych jest potencjalna nuda. Doskonałą metodą na poradzenie sobie z obecną sytuacją jest zwrócenie się w stronę gier, w które zawsze chcieliśmy zagrać – ale jakoś nie było kiedy.