Poruszanie się po mapie świata | Porady na dobry początek do Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Poruszanie się po mapie świata gry to, obok rozwijania osad i prowadzenia bitew, najważniejszy aspekt rozgrywki. Warto przy tym wiedzieć na jakiej działa on zasadzie, a także w jaki sposób dane typy środowiska wpływają na armie poszczególnych frakcji.
Wpływ środowiska - wyczerpanie
Przemieszczając armie po mapie świata niejednokrotnie trafisz na tereny, które będą na nią wpływać w jakiś sposób. W gruncie rzeczy ogranicza się to do jednego typu efektu - ranienia jednostek w skutek wyczerpania. Armia podążająca po takim terenie będzie tracić co turę procent wszystkich swoich żołnierzy. Im bardziej nieprzyjazny teren (np. wyższe spaczenie w przypadku Imperium), tym efekt będzie mocniejszy, a armia będzie ginąć szybciej. Poszczególne frakcje reagują inaczej na dane typy terenów. Wygląda to tak:
- Frakcje Imperium, Krasnoludów, Bretonni, Leśnych Elfów i Zielonoskórych tracą armię w wyniku wyczerpania gdy poruszają się po terenach z bardzo dużym spaczeniem. Wampiry, Chaos, Norska oraz Zwierzoludzie są na to w tym przypadku odporne.
- Frakcja Wampirów traci armię w wyniku poruszania się po terenach z niskim spaczeniem. Reszta frakcji jest na to odporna.
- Armie wszystkich frakcji otrzymują obrażenia w wyniku wyczerpania gdy poruszają się przez pustkowia.
Można rzecz jasna to ominąć korzystając z odpowiednich typów przemieszczania się. W przypadku wszystkich frakcji będzie to tryb Plądrowania, jednak wpływa on bardzo negatywnie na prowincję po której armia porusza się w ten sposób - zmniejsza to znacząco ład publiczny i obniża relacje z sojusznikami. W przypadku Krasnoludów i Zielonoskórych można wykorzystać metodę podróżowania pod ziemią, która pozwala także na omijanie przeszkód terenowych (jak góry), jednak armia może zostać wtedy przechwycona przez wroga i zmuszona do walki - w takim wypadku nie ma możliwości ucieczki, a armia zostaje wybita do zera jeśli przegra (odpowiedniki tej mechaniki u Leśnych Elfów oraz Zwierzoludzi mają takie samo działanie).
Uwaga - wpływ środowiska na armię można sprawdzić najeżdżając myszką na teren, gdzie chcesz ją przemieścić.
Tryby poruszania się
Każdy Lord ma możliwość wybrania jednego z kilku trybów poruszania się po mapie. Pozwala to dostosować marsz do sytuacji na mapie - dzięki temu przedostaniesz się przez spaczony teren, przeskoczysz na drugą stronę góry, czy szybciej dobiegniesz do danego punktu na mapie. Standardowo każdy Lord rozpoczyna z trybem "brak", lecz może zmienić go w dowolnej chwili.
Jednakże, by nie było za łatwo, każdy tryb (po za "brak") ma swoje plusy i minusy. Poruszanie się w trybie "marsz" pozwala dotrzeć do odleglejszych punktów, jednak wyczerpuje to armie i sprawi, że podczas starcia w ciągu najbliższej tury będą oni na starcie zmęczeni. Poruszanie się w trybie plądrowania pozwala uniknąć strat w wyniku wyczerpania i pozwala łupić wrogą prowincję (co daje złoto co turę), jednak bardzo negatywnie wpływa na stosunki z inną frakcją, czy na ład publiczny, jeśli twoja armia porusza się w ten sposób po twojej własnej, bądź wrogiej prowincji. Większość trybów zmniejsza także zasięg poruszania się Lorda po mapie.
Tryb poruszania wybrać można zaznaczając Lorda, a następnie najeżdżając myszką na ikonę w prawym dolnym rogu portretu Lorda (który znajduje się, rzecz jasna, w lewym dolnym rogu ekranu). Tam też poczytać można o dostępnych trybach, ich wymaganiach i efektach, które oferują.
Poruszanie się pod ziemią
Choć u każdej rasy, która posiada tą mechanikę nosi ona inną nazwę (Poddrogi u Krasnoludów i Zielonoskórych, Korzenie Świata u Leśnych Elfów, Zwierzęce Ścieżki u Zwierzoludzi), to działanie jej jest takie samo. Po ustawieniu odpowiednio trybu poruszania się Lord będzie w stanie błyskawicznie przedostać się do wskazanego przez ciebie miejsca. Wiąże się z tym kilka ciekawych mechanizmów:
- Lord nie może po takim zabiegu zaatakować innego Lorda, czy osady.
- Przemieszczający się w ten sposób Lord może zostać "przechwycony" przez wrogiego Lorda. W takim przypadku może dojść do starcia, które rozgrywa się pod ziemią, w bardzo wąskim korytarzu. Z tego typu starcia nie da się uciec, nie można też liczyć na posiłki. Armia, która poniesie klęskę w takim starciu zostaje doszczętnie wybita.
- Lord przemieszczający się w ten sposób jest całkowicie odporny na efekty terenu, przez który się przemieszcza.
- Można w ten sposób przedostać się na drugą stronę terenu, który normalnie jest nie do przebycia - jak góry.
- By móc korzystać z tego trybu Lord musi posiadać pełny ruch - nie można więc przed tym się ruszyć. Po wykonaniu ruchu w tym trybie Lord wyczerpuje cały zapas ruchu.
Mechanizm ten pozwala na łatwiejsze poruszanie się po mapie, jednak czasami może dojść do starcia, którego nie planowałeś - jeśli wróg będzie dysponował znacznie większą armią od ciebie może się to skończyć twoją porażką i całkowitym wybiciem armii.