Ogólne informacje | Bitwa | Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Ogólne informacje
Bitwy to chleb powszechni w grze Total War: Warhammer - można posiłkować się dyplomacją i presją, którą jesteś w stanie dzięki niej wywierać, jednak prędzej czy później dojdzie do starcia z inną armią. Warto jest więc wiedzieć jak się do niej przygotować.
Przed rozpoczęciem bitwy

Rzeczą, o której trzeba bezwzględnie pamiętać zanim w ogóle bitwa się rozpocznie, jest wykorzystanie do starcia odpowiedniej armii. Nie ma sensu atakować 20-oddziałowej armii wroga, która siedzi dodatkowo w mieście z garnizonem liczącym 16 oddziałów, gdy twoje wojsko składa się z Lorda i kilku jednostek. Starcie tego typu skończy się bardzo szybko - twoje wojska uciekną z pola walki pod wpływem miażdżącej przewagi liczebnej wroga.
Pełnego składu wrogiej armii nie będziesz w stanie sprawdzić przed zaatakowaniem go (bądź gdy zostaniesz zaatakowany), jednak cały czas będzie można zobaczyć liczebność jego wojsk - zarówno klikając na Lorda przewodzącego wrogiej armii, jak i patrząc na sztandar wojska. Na lewo od sztandaru znajduje się pionowy wskaźnik - im bardziej jest on wypełniony, tym więcej wojska w swojej armii posiada Lord. Oczywiście nie należy sugerować się wyłącznie liczebnością - siła wojsk, ich odznaczenie, typ, a także ukształtowanie terenu na którym przyjdzie wam walczyć ma równie duże znaczenie.
Warto także przyjrzeć się wojskom, które posiada nieprzyjaciel. Jeśli ma on na wyposażeniu 3 machiny oblężnicze o dalekim zasięgu, podczas gdy ty nie masz ani jednej, warto dwa razy zastawić się, czy opłaca ci się go atakować. Wróg w takiej sytuacji będzie w stanie trzymać cię na dystans i ostrzeliwać przy pomocy artylerii, co może zmniejszyć stan twojej armii nawet o 1/3, jeśli nie posiadasz machin oblężniczych.
Podobnie sytuacja wygląda, gdy role się odwrócą. Gdy posiadasz machiny oblężnicze i nawet mniej liczebne wojsko, będziesz w stanie z łatwością pokonać wrogie wojsko. Wystarczy tylko ustawić jednostki na początku starcia na taką odległość, by twoje machiny oblężnicze były w stanie od początku prowadzić ogień, a resztą wojsk poczekać, aż wróg się do ciebie zbliży.
Pamiętaj także o jednej złotej zasadzie - używaj opcji szybkiego zapisu przed każdym starciem. Przycisk służący do tego znajdziesz na panelu rozpoczynania starcia.
Rozstawienie początkowe

Każde starcie, czy to pomiędzy dwoma armiami, czy podczas oblężenia miasta rozpoczyna się etapem rozstawienia początkowego. Podczas niego upływ czasu jest zatrzymany, a wszystkie strony konfliktu mają czas na rozstawienie wojsk w obrębie obszaru rozstawienia początkowego, czyli wewnątrz terenu otoczonego żółtymi liniami. Warto jest wykorzystać ten czas, gdyż (nie)odpowiednie rozstawienie wojsk może mieć zdecydowany wpływ na przebieg i rezultat starcia.
Na początku rozejrzyj się dokładnie po mapie i sprawdź, czy znajdują się tutaj miejsca, które mogły by dać ci przewagę nad wrogiem, bądź na których wróg mógłby skorzystać. Warto zwrócić uwagę na:
- Wzgórza. Jeśli w obrębie twojej strefy rozstawienia początkowego znajdują się wzgórza, wykorzystaj je ustawiając na ich szczytach jednostki strzeleckie. Dzięki temu będą one miały przewagę wysokości, co dam im zwiększony zasięg, a także będą w stanie łatwiej strzelać nad twoimi własnymi wojskami, przez co ich ogień nie zostanie zablokowany. Jednostki do walki w zwarciu także otrzymują premię - łatwiej wszak walczyć z górki, niż pod górkę. Pamiętaj też, iż wróg może zrobić dokładnie to samo i wykorzystać wzgórze do własnych celów.
- Mokradła i płytkie wody. Jednostki poruszające się przez nie otrzymają sporą karę do prędkości poruszania się, jak i ogólnej skuteczności w walce. Warto wykorzystać je do własnych celów - ustaw jednostki walczące w zwarciu zaraz przed nimi, za tymi jednostkami ustaw strzelców i przymuś (np. poprzez ostrzał artyleryjski) wroga, by ten musiał przejść właśnie przez ten trudny teren.
- Lasy. Nie dają one żadnych bonusów do ochrony, a jedynie zmniejszają możliwości poruszania się większych jednostek i konnicy. Jednakże, oferują coś znacznie cenniejszego - możliwość ukrycia jednostek w gęstwinie. Większość jednostek jest w stanie skryć się pomiędzy drzewami, przez co będą niewidoczne dla wroga do momentu, w którym otworzą ogień, wróg zbliży się do nich, bądź rozkażesz im szybko się poruszać. Lasy idealnie nadają się do zasadzek, a długie pasy drzew mogą nawet posłużyć do oflankowania wroga.
- Przeszkody terenowe. Jeśli pomiędzy twoimi strzelcami a jednostkami wroga będzie znajdować się olbrzymia skała, nie będą oni w stanie prowadzić ognia. Podobnie sprawa wygląda z artylerią. Warto jest więc trzymać się od takich miejsc z daleka.
Warto także pamiętać o jednostkach z atrybutem Straż Przednia (Vanguard Deployment). Ów atrybut daje im możliwość rozstawienia się na nieco większym obszarze niż normalna strefa rozstawienia początkowego. Warto to wykorzystać i umieścić te jednostki, na przykład, w lesie, by móc później łatwo oflankować wroga.