Interfejs i kierowanie wojskiem | Bitwa | Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Interfejs i kierowanie wojskiem
Same starcia różnią się znacząco od tego, co dzieje się na mapie świata. Wszystko tutaj przebiega w czasie rzeczywistym, nie ma podziału na tury, a wszystkie akcje dzieją się w jednym momencie. Dlatego też należy pamiętać o kilku rzeczach, by znacząco ułatwić sobie zadanie.
Kontrola upływu czasu
Podczas starcia trzeba zapanować nawet nad kilkudziesięcioma oddziałami jednocześnie, które nierzadko walczyć będą nawet w kilkunastu miejscach jednocześnie. Ogarnięcie tego wszystkiego w czasie rzeczywistym nie jest rzecz jasna możliwe (a już na pewno nie jest rzeczą łatwą), dlatego trzeba cały czas regulować tempo upływu czasu.
Kontrolę nad upływem czasu sprawować można przy pomocy przycisków znajdujących się w prawym górnym rogu ekranu. Pozwalają one na zmniejszanie i zwiększanie tempa akcji, a także na całkowite zatrzymanie - uruchamiana jest wtedy aktywna pauza, podczas której wojska zamierają w bezruchu, lecz ty w dalszym ciągu będziesz w stanie wydawać rozkazy. Warto korzystać z aktywnej pauzy na bieżąco i korygować działania swoich żołnierzy na spokojnie.
Opanowanie tego, co dzieje się na polu walki
Rzeczą, na którą absolutnie nie możesz sobie pozwolić, jest ustawienie wojska na początku starcia i puszczenie wszystkiego wolno, polegając wyłącznie na losie. W ten sposób będziesz w stanie przegrać nawet takie starcia, w których twoje wojska miały gigantyczną przewagę liczebną, a w najlepszym wypadku poniesiesz olbrzymie straty. Musisz cały czas monitorować to, co dzieje się na polu walki i wydawać rozkazy by kontrować działania wroga.
Przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na to, jakie jednostki wroga wysyłane są w dane regiony mapy. Wróg będzie starał się wykorzystać jednostki tak, by były w stanie z łatwością poradzić sobie z twoimi oddziałami. Jeśli skrzydło twojej armii jest nieosłonięte przez jednostki strzelające możesz być pewny, że wkrótce pojawią się tam strzelcy wroga i będą nękać cię z flanki. Jeśli ustawisz w szeregu samych pikinierów, którzy dobrze radzą sobie z konnicą i dużymi jednostkami, możesz mieć pewność, że wróg wyśle tam elitarne jednostki do walki w zwarciu, które zrobią z twoich pikinierów sieczkę. Tak samo wygląda sprawa w przypadku braku ochrony przed konnicą - nieosłonięci strzelcy to łakomy kąsek dla wrogiej kawalerii.
Zwracaj uwagę na to, które jednostki wroga udają się do walki z twoimi oddziałami i je kontruj. Jeśli wróg wysyła kilka oddziałów konnicy na prawe skrzydło, wyślij tam kilka oddziałów pikinierów, by zatrzymali szarżę. Gdy na skrzydle brakuje ognia strzelców i jednostki znajdujące tam są nękane przez wrogich kuszników, ustaw oddziałów strzelców by się ich pozbyć. Nie oznacza to, iż masz cały czas się bronić - wręcz przeciwnie. Jeśli wróg zostawi bez ochrony strzelców, bądź machiny oblężnicze, wykorzystaj jednostki kawalerii by szybko się ich pozbyć.
Jeśli zobaczysz na polu walki jednostkę wywołującą terror (np. olbrzym), skup całą uwagę strzelców na tego typu jednostkach. Jednostki te są w stanie przerazić okoliczne oddziały wroga samą swoją obecnością, przez co twoje jednostki bardzo szybko rozbiec mogą się na boki, odsłaniając wrażliwe oddziały które przed momentem broniły.
Jeśli wróg wyśle na przód swojego Lorda, warto jest skupić na nim ogień strzelców, machin oblężniczych i ataki twoich najpotężniejszych jednostek (np. twój własny lord). Jeśli uda ci się go zabić, dyscyplina wroga zostanie załamana i oddziały nieprzyjaciela będą bardzo łatwo tracić morale i cały czas uciekać.
Improwizuj
Starć bardzo często nie da się zaplanować - teren wylosowany pod starcie często nie będzie ci na rękę, wrogowie będą ukrywać część swoich wojsk, a dyscyplina twoich oddziałów może zostać złamana i będą one uciekać. Ważne w takim momencie jest zachowanie spokoju i by spróbować zapanować nad sytuacją.
Jeśli obrana przez ciebie taktyka zakładająca, na przykład, ustawienie muru z żołnierzy i przetrzymaniu natarcia wroga przy pomocy twoich strzelców się nie sprawdza, zastosuj inną taktykę. Spróbuj otoczyć jednostki wroga by wymusić na nich ucieczkę - widok zwiewających z pola walki sojuszników wpływa demoralizująco na pobliskie oddziały, co może dać ci przewagę w walce.