Księga Uraz i podróżowanie pod ziemią | Krasnoludy | Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Księga Uraz i podróżowanie pod ziemią
Krasnoludy mają do swojej dyspozycji dwa mechanizmy unikalne mechanizmy, które (nie licząc Zielonoskórych, którzy też mogą podróżować pod ziemią) niedostępne są dla innych frakcji. Są to możliwość podróżowania pod ziemią i system uraz.
System Uraz
System Uraz (Grudges) stanowi niejako rozwinięcie normalnych zadań dostępnych dla wszystkich frakcji. Stanowi to jeden z najważniejszych mechanizmów rozgrywki tą frakcją (o czym za moment), który wpływa na szereg czynników.
Urazy to nic innego jak unikalne misje, które pojawiają się w Wielkiej Księdze Uraz pod wpływem działań nieprzyjaciół. Jeśli wróg zaatakuje twoją prowincję, otrzymasz zadanie, które polegać będzie, na przykład, na zaatakowaniu, zniszczeniu, bądź przejęciu osady, która należy do tej właśnie frakcji. Jeśli któraś frakcja zrani, bądź zabije twojego Bohatera lub Lorda, otrzymasz zadanie polegające na zrobieniu czegoś bardzo podobnego.
Urazy mają także swoje wymagania - musisz wykonać je, inaczej czeka cię kara, która wpływać będzie na nastrój twojej frakcji, a także innych frakcji krasnoludów. Nastrój sprawdzić możesz u góry ekranu, na prawo od ilości złota. Nierozwiązane urazy będą stopniowo pogarszać nastrój, oferując coraz gorsze i dotkliwsze kary - może to nawet doprowadzić do wojny z inną frakcją krasnoludów. Należy więc jak najszybciej się ich pozbywać - tym bardziej, że często oferują pokaźne nagrody pieniężne.
System Uraz powiązany jest także z celami kampanii - zwycięstwo w długiej kampanii uda ci się osiągnąć jedynie wtedy, gdy w Księdze Uraz nie będzie ani jednej urazy, z kolei krótka kampania wymaga poziomu urazy niższego niż 9.
Od autora - z system Uraz wiąże się jeszcze jeden problem, czyli bugi w grze. Czasami zdarza się, że dostaniesz do rozwiązania jakąś urazę dotyczącą danej frakcji Zielonoskórych, a ta zostanie wybita turę później. Uraza jednak czasami nie znika z księgi, blokując przez to możliwość ukończenia kampanii, gdyż nie będziesz już w stanie jej rozwiązać. Problem ten częściowo rozwiązany został przez ostatni patch gry, jednak problemy czasami wciąż się zdarzają - warto więc pilnować uraz.
Poruszanie się pod ziemią
Mechanizm ten dostępny jest dla frakcji Krasnoludów i Zielonoskórych. Po ustawieniu odpowiednio trybu poruszania się ('korzysta z Podziemnej Drogi') Lord będzie w stanie błyskawicznie przedostać się do wskazanego przez ciebie miejsca. Wiąże się z tym kilka ciekawych mechanizmów:
- Lord nie może po takim zabiegu zaatakować innego Lorda, czy osady.
- Przemieszczający się w ten sposób Lord może zostać "przechwycony" przez wrogiego Lorda. W takim przypadku może dojść do starcia, które rozgrywa się pod ziemią, w bardzo wąskim korytarzu. Z tego typu starcia nie da się uciec, nie można też liczyć na posiłki. Armia, która poniesie klęskę w takim starciu zostaje doszczętnie wybita.
- Lord przemieszczający się w ten sposób jest całkowicie odporny na efekty terenu, przez który się przemieszcza.
- Można w ten sposób przedostać się na drugą stronę terenu, który normalnie jest nie do przebycia - jak góry.
- By móc korzystać z tego trybu Lord musi posiadać pełny ruch - nie można więc przed tym się ruszyć. Po wykonaniu ruchu w tym trybie Lord wyczerpuje cały zapas ruchu.
Mechanizm ten pozwala na łatwiejsze poruszanie się po mapie, jednak czasami może dojść do starcia, którego nie planowałeś - jeśli wróg będzie dysponował znacznie większą armią od ciebie może się to skończyć twoją porażką i całkowitym wybiciem armii.