Kampania - porady | Leśne elfy | Total War Warhammer poradnik Total War: Warhammer
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
W przypadku rozgrywki Leśnymi Elfami kampania jest dosyć specyficzna. Dlatego, zamiast szczegółowego przedstawienia ruchów w każdej turze, w tym rozdziale znajdziesz omówienie poszczególnych aspektów kampanii.
Rozwój prowincji i Dębu Wieków
W przypadku Leśnych Elfów rozwój prowincji właściwie ogranicza się do czterech będących na terenie Athel Loren. W pozostałych zajętych przez ciebie miastach (tych, znajdujących się poza lasem) będziesz mógł wnieść tylko jeden budynek infrastruktury (chyba, że slot będzie już zajęty przez port). Dodatkowo, prowincje które będziesz mógł rozwijać składają się tylko z jednego regionu - jednak w zamian w każdej z nich możesz wnieść łącznie 9 budynków. Oprócz tego posiadasz prowincję Dąb Wieków, w której znajduje się tylko jeden, główny budynek. To właśnie jego rozwój jest twoim głównym celem w tej kampanii.
W przypadku Leśnych Elfów dodatkowym zasobem którego będziesz potrzebował do rozwoju prowincji (oprócz nadwyżki populacji i zapasu gotówki) jest bursztyn. Możesz go zdobyć zajmując prowincje (1 za małą osadę i 2 za stolicę prowincji), a także wykonując zadania Legendarnych Lordów oraz zawiązując sojusze z innymi frakcjami. Do rozwoju prowincji nie potrzeba wielkich zapasów tego surowca, jednak by rozwinąć Dąb Wieków będziesz musiał poświęcić większą jego ilość. Dodatkowo bursztyn zyskany przez zajęcie prowincji można utracić wraz z osadą, dlatego dobrze jest ochraniać terytoria poza lasem - niedobór bursztynu wiążą się z karami dla twojej frakcji.
Wnosząc budynki w prowincjach musisz pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwszą jest to, że Leśne Elfy posiadają dosyć słabą gospodarkę (co jest rekompensowane sporymi łupami z bitew), dlatego ważne jest wnoszenie budynków mogących poprawić twój przychód. Z tego względu jeśli np. w prowincji Królewska Polana posiadasz już budynki do werbunku jednostek walczących w zwarciu, to nie warto budować tego samego np. w prowincji Kowadło Vaula - zamiast tego wykorzystaj wolne sloty na budowę budynków gospodarczych. Dodatkowo Leśne Elfy posiadają dwie dodatkowe kategorie budynków: Świątynie oraz Athel Loren. Wniesienie tych pierwszych jest wymagane do opracowania dwóch technologii z końca drzewka, więc poświęcenie dwóch slotów na nie jest właściwie konieczne. Budynki z drugiej kategorii odblokowują dostęp do czterech urzędów, które można obsadzić lordami, jest to opcjonalne, jednak w pewnych sytuacjach bardzo przydatne (obsadzenie urzędów pozwala m.in. zwiększyć zadowolenie w prowincjach, podbudować gospodarkę czy umożliwić handel z innymi rasami).
Ochrona Dębu Wieków
Choć Dąb Wieków znajduje się w centrum lasu i wydawać by się mogło, że jest bezpieczny, to jednak musisz na niego uważać. W czasie kampanii wielokrotnie do lasu będą wkraczać hordy Zwierzoludzi, które będą chciały go zniszczyć. Dlatego staraj się je jak najszybciej niszczyć, najlepiej kiedy tylko wejdą do lasu, utrata przez ciebie Dębu Wieków będzie wiązała się z porażką w kampanii. Dodatkowo, kiedy zaczniesz rozwijać Dąb Wieków na 5 poziom niedaleko Athel Loren pojawi się kilka hord Zwierzoludzi, których jedynym celem będzie jego zniszczenie - jednakże na tym etapie kampanii twoje armie powinny sobie bezproblemowo z nimi poradzić.
Zadowolenie w prowincjach
W przypadku Leśnych Elfów często bardzo trudno utrzymać odpowiednie zadowolenie w prowincjach na obszarze Athel Loren (zwłaszcza na wyższych poziomach trudności). Musisz być więc gotowy na częste tłumienie buntów. Możesz się na to przygotować choćby przez trzymanie w lesie lorda i na kilka tur przed wybuchem buntu werbować po 7-10 jednostek w celu jego stłumienia. Takie siły powinny poradzić sobie z buntem, a nie będzie cię to zmuszało do zawracania armii z frontu.
Problem z zadowoleniem nie obowiązuje w przypadku prowincji będących poza lasem, przynajmniej jeśli będziesz miał zjednoczoną całą prowincję. Wtedy bonus do zadowolenia generowany przez główne budynki w osadach będzie wystarczający do utrzymania pokoju w prowincjach.
Podboje
Choć podczas rozgrywki Leśnymi Elfami możesz zająć każdą prowincję, to brak możliwości ich większej rozbudowy wymaga odpowiedniego zaplanowania podbojów. Nie ma np. większego sensu byś zajmował ziemie na terytorium Imperium, ponieważ oddzielają cię od niego góry i utrzymanie tamtych ziem będzie ciężkie, zwłaszcza kiedy przybędzie inwazja Chaosu. Najlepszym wyjściem jest opanowanie w pierwszej kolejności Bretońskich prowincji Carcassonne oraz Parravon, a także będących na południu terytorium Estalii oraz Tilei. Później możesz podbić jeszcze będącą bardziej na wschód górzystą prowincję Krypty, a także kolejne frakcje Bretonni - Bastonne oraz Bordeleaux. Jeśli będziesz jednocześnie wypełniał misje Legendach Lordów powinno ci to pozwolić zebrać dosyć bursztynu by odpowiednio rozwinąć Dąb Wieków.
Możesz także spróbować bardziej dyplomatycznie to rozwiązać i spróbować zawiązać sojusze z innymi frakcjami - co również da ci bursztyn, jednak będzie dużo bardziej czasochłonne z uwagi, że inne rasy nie są przyjaźnie nastawione do Leśnych Elfów (choć możesz to poprawić wykupując odpowiednie technologie - jednak te technologie wymagają zużycia bursztynu).
Konfederacje
W przypadku Leśnych Elfów by odblokować możliwość konfederacji będziesz musiał najpierw rozwinąć Dąb Wieków na minimum 3 poziom (co będzie cię kosztowało łącznie 10 bursztynu). Dzięki konfederacją uzyskasz kolejne prowincje, w których będziesz mógł wnosić budynki (oczywiście, możesz także podbić te frakcje, jednak jest to znacznie cięższe rozwiązanie), a także w przypadku przyłączenia drugiej grywalnej frakcji elfów otrzymasz do dyspozycji drugiego Legendarnego Lorda. Dodatkowo zawiązując konfederację pozostałe frakcje chętnie ci zapłacą za przyłączenie się do siebie.
Uwaga, zanim zdecydujesz się zawiązać konfederację miej na uwadze, że pozostałych frakcji elfów nie obowiązuje mechanika bursztynu. Jednak kiedy przejmiesz ich ziemie na ciebie spadnie koszt zapłaty bursztynem za poziom rozwoju ich prowincji. Dlatego nim zdecydujesz się zawiązać konfederację upewnij się, że masz zapas bursztynu - nowo przejęte elfie prowincje będą cię kosztowały utratę dwóch kamyków. Dodatkowo, po skonfederowaniu frakcji warto sprawdzić ich armie i rozwiązać przede wszystkim jednostki wykorzystujące bursztyn.