Hokkaido - Situs Inversus - Mapa lokacji | Solucja Hitman poradnik Hitman Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019 5757 Następna Hokkaido - Situs Inversus Przebrania Poprzednia Kolorado - Bojownicy o wolność Bunkier i opuszczenie terenu misji Lokacje związane z zabójstwami1 – Trutka na szczuryTrutka jest w zamkniętej szafce w łazience - wymagane użycie łomu (zielone 3 na mapie).W szafce są też monety. W łazience do odnalezienia są ponadto zapasowy strój pacjenta oraz nożyczki. 2 – Paczka papierosówMożesz ich użyć przy planowaniu morderstwa Yuki Yamazaki. Dostarcz papierosy do jej apartamentu (czerwone 6 na mapie) lub do jej prywatnego stolika w restauracji (czerwone 18 na mapie). 3 – OchroniarzeMożesz podsłuchać ich rozmowy na temat nałogu Yuki Yamazaki (okazja do zamordowania jej). Możesz też odciągnąć jednego strażnika i pozyskać strój ochroniarza. 4 – Wagonik kolejkiMożesz spotkać się tu z Yuki Yamazaki w przebraniu dyrektora i zabić ją przerzucając ją przez balustradę.Jeśli zaalarmowałeś wrogów to Yuki Yamazaki może spróbować uciec kolejką. Możesz wtedy zestrzelić wagonik żeby ją zabić.Wagonik kolejki to jedno z możliwych miejsc opuszczenia terenu misji. 5 – Toksyna botulinumToksyna jest w zamkniętej szafce w łazience - wymagane użycie łomu (zielone 3 na mapie). Jest to śmiertelna trucizna. 6 – Apartament Yuki YamazakiMożesz do niego wejść w przebraniu ochroniarza lub dotrzeć do niego po gzymsie od strony apartamentu Jasona Portmana (niebieskie 3 na mapie).Miejsce do pozostawienia paczki papierosów - Yuki Yamazaki pójdzie je zapalić na balkon.Katana. Monety na łóżku. 7 – Lista zabójstw Ericha SodersaMożesz ją wgrać do komputera w jednej z sal operacyjnych (czerwone 33 na mapie) i doprowadzić do tego żeby przejrzał ją główny chirurg.Butelka z wodąMożesz wsypać truciznę. Jeśli nie była ona śmiertelna to Yuki uda się do toalety. 8 – Balkon apartamentu Yuki YamazakiPilnuje go 2 ochroniarzy. Możesz zabić Yuki Yamazaki gdy przyjdzie zapalić papierosa (przerzucenie jej przez balustradę lub zastrzelenie z balkonu apartamentu Jasona Portmana) lub sabotować lampę gazową (wymagany klucz francuski). 9 – Trutka na szczuryJest ukryta w narożniku. 10 – Ryba fuguMożesz użyć na niej noża kuchennego (jeden jest w kuchni) i pozyskać truciznę fugu. Trucizny warto użyć do przygotowania zatrutego sushi dla Yuki Yamazaki w restauracji (czerwone 19 na mapie). 11 – Pilot do neuroczipaDo pomieszczenia z pilotem możesz wejść drzwiami lub oknem. Możesz użyć pilota na jednym z lekarzy (Kustoszu) z kostnicy (czerwone 27 na mapie). Pomoże ci to w zamordowaniu Ericha Sodersa. 12 – Skrytka z pigułkamiMożesz tu doprowadzić głównego chirurga (czerwone 15 na mapie) w przebraniu pilota i przekazać mu pigułki. Możesz też zatruć pigułki. Uważaj na śpiącego wartownika. 13 – Punkt snajperskiMożesz stąd zastrzelić Yuki Yamazaki gdy pojawi się na moście w ogrodzie (czerwone 25 na mapie). Do lokacji tej możesz też dostarczyć karabin snajperski. 14 – Lądowisko dla śmigłowcaPrzebywa tu pilot, za którym możesz zacząć podążać żeby pozyskać jego przebranie.Śmigłowca możesz użyć do ucieczki po zaliczeniu misji. 15 – Wejście od strony lądowiskaPilnują go ochroniarze - mogą zechcieć Cię przeszukać jeśli grasz jako pilot lub chirurg.Możesz się tu spotkać z głównym chirurgiem grając jako pilot i doprowadzić go do skrytki z pigułkami (czerwone 12 na mapie).Do wejścia możesz dotrzeć przechodząc po gzymsie od strony ogrodu (niebieskie 19 na mapie). 16 – ToaletaMożesz tu zaatakować Jasona Portmana z myślą o przejęciu jego tożsamości.Do toalety dotrze dyrektor szpitala po tym jak spożyje zatruty posiłek w restauracji (czerwone 17 na mapie). 17 – PosiłekMożesz po dodaniu trucizny przyczynić się do zatrucia dyrektora szpitala. 18 – Prywatny stolik Yuki YamazakiMożesz wkroczyć do tego obszaru w przebraniu dyrektora szpitala (obowiązkowe przeszukanie) lub po odwróceniu uwagi ochroniarza.Pozostawienie tu paczki papierosów sprawi, że Yuki Yamazaki pójdzie zapalić do ogrodu (czerwone 20 na mapie). 19 – Stół do przygotowywania sushiMożesz tu w przebraniu kucharza przygotować zatruty posiłek dla Yuki Yamazaki.Nóż kuchenny, tasak. 20 – BeczkaYuki Yamzaki przyjdzie tu zapalić papierosa po tym jak znajdzie paczkę w restauracji (czerwone 18 na mapie). Możesz wcześniej przedziurawić beczkę (wymagany śrubokręt), dzięki czemu zginie w płomieniach. 21 – Obszar do uprawiania jogiMożesz tu odbyć lekcję jogi wraz z Yuki Yamazaki będąc przebranym za instruktora. Pozwoli ci to łatwo ją zabić.Grafik lekcji yogi. 22 – Instruktor jogiDomyślne miejsce pobytu instruktora jogi (może też zejść na parter i zatrzymać się w garażu). Możesz go zaatakować, założyć jego przebranie i spotkać się z Yuki Yamazaki podając się za instruktora. 23 – Zawór zimnej wodyMożesz zakręcić zawór i doprowadzić do opuszczenia obszaru lekcji jogi (czerwone 21 na mapie) przez pacjentów szpitala. Ułatwi ci to zamordowanie Yuki Yamazaki w przebraniu instruktora jogi. 24 – SaunaTerminal obsługi sauny jest w bocznym pomieszczeniu. Możesz przepędzić gości i uwięzić Yuki Yamazaki w gorącej saunie żeby ją zabić. 25 – MostekYuki Yamazaki co pewien czas zatrzymuje się w tym miejscu. Możesz ją wtedy zastrzelić z karabinu snajperskiego (czerwone 13 na mapie). 26 – Notatki asystenta naukowegoMożesz się dzięki nim dowiedzieć o neuroczipie Kustosza (pierwszy krok Możliwości związanej z zamordowaniem Ericha Sodersa). Pilot do neuroczipa jest w jednym z pomieszczeń sypialnych (czerwone 11 na mapie). 27 – KostnicaPrzebywa tu Kustosz - możesz użyć pilota (czerwone 11 na mapie) na jego neuroczipie.Możesz użyć nieopisanej karty magnetycznej (zielone 9 na mapie) lub urządzenia szyfrującego (zielone 6 na mapie) do otwarcia jednej z lodówek. Uratujesz w ten Smitha i będziesz mógł zabrać uniwersalny czip RFID do otwierania wszystkich zamkniętych drzwi. 28 – Magazyn narządówJest tu serce dla Ericha Sodersa, którego pilnuje 2 ochroniarzy. Możesz się ich pozbyć z pomocą Kustosza lub zmniejszając temperaturę w pomieszczeniu w przebraniu lekarza z kostnicy (wymagany klucz francuski). Pozwoli ci to zniszczyć serce i zabić Sodersa. 29 – Składzik komórek macierzystychMożesz użyć dowolnej trucizny na komórkach macierzystych. Otrzymasz dzięki temu zabójczy pojemnik z komórkami macierzystymi, którego można użyć do zamordowania Ericha Sodersa (czerwone 31 na mapie). 30 – Sala operacyjnaOperowany jest tu Erich Soders. Głównych wejść na salę pilnują ochroniarze i wpuszczają jedynie chirurgów. Możesz też zbliżyć się do sali operacyjnej od strony pomieszczenia kontrolnego (niebieskie 34 na mapie) lub pomieszczenia z komórkami macierzystymi (czerwone 31 na mapie). 31 – Pomieszczenie kontrolne komórek macierzystychMożesz tu dotrzeć od strony sali operacyjnej lub kostnicy. Podmiana komórek macierzystych (czerwone 29 na mapie) na zatrute może zabić Ericha Sodersa. 32 – Pomieszczenie podtrzymywania życiaMożesz wyłączyć respirator. Erich Soders zginie tylko jeśli sabotowana została sztuczna inteligencja KAI (czerwone 36 na mapie). 33 – KomputerMożesz wgrać do komputera listę zabójstw Ericha Sodersa (czerwone 7 na mapie) i zaczekać aż zapozna się z nią główny chirurg. 34 – Konsola sterowania robota chirurgicznegoMożesz użyć tej konsoli grając jako główny chirurg. Wybranie poprawnych poleceń doprowadzi do śmierci Ericha Sodersa. 35 – Drugorzędne pomieszczenie kontrolneMożesz użyć konsoli do zamordowania Ericha Sodersa, ale tylko jeśli sabotowana została sztuczna inteligencja KAI (czerwone 36 na mapie). 36 – Pomieszczenie jednostki centralnej KAIMożesz doprowadzić do sabotażu KAI i umożliwić sobie zamordowanie Ericha Sodersa z użyciem jednej z konsol sterowania (czerwone 32 i 35 na mapie) 37 – Pomieszczenie sterowania defibrylatoremMożesz sabotować moduł bezpieczeństwa i przerwać procedurę. Przeładowanie defibrylatora w momencie przygotowywania go przez KAI doprowadzi do śmierci Ericha Sodersa. 38 – Pomieszczenie wydziału badańPaczka papierosów - jest w zamkniętej szafce w łazience i wymaga użycia łomu (zielone 3 na mapie). Możesz ich użyć przy planowaniu morderstwa Yuki Yamazaki. Dostarcz papierosy do jej apartamentu (czerwone 6 na mapie) lub do jej prywatnego stolika w restauracji (czerwone 18 na mapie).Możesz wsypać truciznę i wyeliminować lekarza na osobności żeby zdobyć jego przebranie. 39 – Pomieszczenie rehabilitacyjneMożesz tu łatwo zaatakować chirurga jeżeli przejąłeś tożsamość Jasona Portmana.Jeśli Jason Portman sam dotarł do głównego budynku to będzie podróżował po okolicy. 40 – Toksyna botulinumJest to śmiertelna trucizna. Lokacje na mapie1 – Miejsce startu - apartament Agenta 47 (Tobias Rieper)Domyślne miejsce rozpoczęcia misji. Możliwość przedostania się po gzymsie na balkon sąsiedniego apartamentu (Amosa Dextera).Publiczna karta pacjenta - Tobias Rieper. Ulotka szpitala Gama. 2 – Apartament Amosa DexteraMożesz do niego wejść w przebraniu lekarza lub po gzymsie od strony apartamentu Agenta 47. Amos Dexter co pewien czas powraca do apartamentu - możesz go wyeliminować i założyć jego przebranie.Przycisk do wzywania pomocy - możesz przywołać lekarzy i wykorzystać to do zaatakowania jednego z nich.Publiczna karta pacjenta - Amos Dexter. 3 – Apartament Jasona PortmanaMożesz do niego wejść w przebraniu lekarza lub po gzymsie od strony apartamentu Yuki Yamazaki. Jason opuszcza apartament na samym początku misji.Publiczna karta pacjenta - Jason Portman. 4 – KuchniaPrzebywa w niej 2 kucharzy. Możesz zatruć jeden z posiłków przy zamykanej okiennicy i pójść za otrutą osobą do toalety żeby zdobyć jej przebranie.Nóż kuchenny.Pomieszczenie na żywność jest jedną z dostępnych skrytek Agencji. 5 – Kantyna dla personelu placówkiMożesz podsłuchać rozmowy na temat upodobań kuliarnych Yuki Yamazaki. 6 – Toaleta restauracjiZnajduje się tu jedna ze skrytek Agencji. Możesz tu też wyeliminować pracownika szpitala otrutego w kuchni. 7 – Pokój gierMożesz użyć śrubokręta żeby sabotować przedłużacz i następnie zwiększyć poziom trudności gry wideo. Majster zginie podczas próby bicia rekordu. 8 – Pomieszczenia pracownikówNie ma tu nikogo. Możesz rozpocząć tu misję w przebraniu pracownika ośrodka. W bocznym pomieszczeniu garderoby jest jedna z możliwych skrytek Agencji. 9 – Ścieżka na tyłach szpitalaPo okolicy tej podróżują pracownik ochrony ośrodka oraz majster (ma on przy sobie paczkę papierosów). Możesz też sabotować zbiornik z gazem. 10 – GarażMajster pracuje tu przy skuterze śnieżnym i możesz go wyeliminować żeby zdobyć jego przebranie. Pojawia się tu też instruktor jogi.W lokacji tej jest jedna ze skrytek Agencji. 11 – Przejście do kostnicyMożesz przekraść się za plecami lekarza i pracownika ochrony ośrodka.W korytarzu jest siekiera. 12 – Skuter śnieżnyMożesz go użyć do ucieczki po zakończeniu misji. 13 – GeneratorMożesz go sabotować i wyeliminować majstra, który się tu pojawi, by przejąć jego ubranie. 14 – Boczne wejścieMożesz dzięki niemu łatwo dotrzeć do kostnicy oraz na wyższe piętra głównego budynku szpitala.Możesz się tu wdrapać na dach szpitala w stroju wojownika ninja (drobne wyzwanie). 15 – Północne wejścieNikt go nie pilnuje. 16 – Otwarte okno i rynnaOkno prowadzi do toalety na parterze.Rynna prowadzi do otwartego okna na piętrze (pomieszczenie z lekarzami). 17 – Górska ścieżkaMożesz tu rozpocząć oraz zakończyć misję. 18 – Skrzynka z bezpiecznikamiSabotowanie skrzynki doprowadzi do pojawienia się tu kucharza. Możesz go zaatakować i zdobyć jego przebranie.Rynna pozwalająca dotrzeć na górny poziom ogrodu. 19 – BalustradaMożesz przejść przez balustradę i dotrzeć do tylnego wejścia do szpitala (czerwone 15 na mapie). 20 – Pomieszczenie monitoringuPrzebywa tu 2 pracowników ochrony ośrodka. Możesz sabotować monitoring.Podręcznik do systemu chirurgicznego KAI. 21 – Korytarz pilnowany przez strażnikówWstęp mają lekarze, dyrektor szpitala oraz ochroniarze. Pozostałe osoby nie zostaną wpuszczone lub zostaną przeszukane. 22 – RestauracjaMiejsce to jest otwarte dla pacjentów. Możesz tu rozpocząć misję. 23 – Centrum odnowy biologicznejMiejsce to jest otwarte dla pacjentów. Możesz tu rozpocząć misję. 24 – Korytarz do głównego szpitalaJest on oszklony i musisz uważać na majstrów jeśli nie korzystasz z przebrania. 25 – PrzyciskWyłącza on światła na mostku w ogrodzie. 26 – MonitoringMożesz z tego miejsca sabotować monitoring bez ryzyka wykrycia przez wrogów. 27 – KrematoriumMożesz wrzucać ciała do pieców i załączać je żeby pozbyć się śladów. 28 – Stół badań w kostnicyPrzebywa tu 2 lekarzy. Możesz odciągnąć jednego z nich wyłączając oświetlenie w sali.Możesz rozpocząć misję w tym miejscu (udając zwłoki). 29 – Schody do kostnicy 30 – Schody do pomieszczenia z komórkami macierzystymi 31 – Pomieszczenie oddziału intensywnej opieki medycznejMożesz wsypać truciznę do kubka i wyeliminować lekarza gdy pójdzie do toalety.Poufna karta pacjenta - Jason PortmanPoufna karta pacjenta - Tobias RieperPoufna karta pacjenta - Amos Dexter 32 – OgródDo ogrodu mają wstęp pracownicy i goście szpitala. Co pewien czas pojawiają się tu Yuki Yamazaki i dyrektor szpitala.Możesz tu rozpocząć misję jako majster. 33 – ToaletaMożesz tu wyeliminować lekarza po tym jak spożyje truciznę.W lokacji tej znajduje się jedna ze skrytek Agencji. 34 – Pomieszczenie kontrolne sali operacyjnejMożesz tu rozpocząć misję w przebraniu chirurga.Poufna karta pacjenta - Erich Soders Ważne przedmioty na mapie1 – Przebranie pracownika ośrodkaJest ono w miejscu gdzie pracownik bierze prysznic. 2 – Klucz francuskiKlucz francuski jest w zamkniętej szafce na korytarzu - wymagane użycie łomu (zielone 3 na mapie). 3 – ŁomMożesz go użyć do otwarcia zamkniętych szafek w różnych częściach mapy. 4 – Klucz francuski 5 – Śrubokręt 6 – Jednorazowe urządzenie szyfrująceUrządzenie jest w zamkniętej szafce - wymagane użycie łomu (zielone 3 na mapie). Możesz użyć tego gadżetu do otwarcia dowolnych zamkniętych drzwi lub do uwolnienia osoby przebywającej w kostnicy (czerwone 27 na mapie).Podręcznik do systemu chirurgicznego KAI 7 – Przebranie motocyklistyZdejmij strój ze zwłok w kostnicy. Przebranie to możesz wykorzystać do zaliczenia jednego z drobnych wyzwań. 8 – Śrubokręt 9 – Gabinet dyrektoraPrzebranie baseballisty, kij baseballowy - możesz ich użyć do zaliczenia jednego z drobnych wyzwań.Nieopisana karta magnetyczna - możesz użyć karty do uwolnienia osoby przebywającej w kostnicy (czerwone 27 na mapie). Legenda Hitman - M8 Hokkaido Lokacje na mapie Ważne przedmioty na mapie Lokacje związane z zabójstwami Powyższa mapa prezentuje obszar działań dostępny podczas rozgrywania szóstego głównego epizodu gry Hitman (finałowego dla pierwszego sezonu tej produkcji). Jest to kontrakt o nazwie Situs Inversus i jego akcja rozgrywa się na terenie prywatnego szpitala Gama zlokalizowanego wysoko w górach w Hokkaido w Japonii. Agent 47 musi zinfiltrować prywatną klinikę działając (domyślnie) pod przykrywką pacjenta o statusie VIP-a - Tobiasa Riepera. Zadaniem głównego bohatera w misji Situs Inversus jest zamordowanie dwóch osób. Kontrakt ten jest nietypowy, gdyż będący jednym z celów misji Erich Soders leży na stole operacyjnym w klinice. Postać ta jest w rezultacie bezbronna, aczkolwiek sala operacyjna jest pilnie strzeżona i przedostanie się do głównej części szpitala nie jest takie proste. Drugi cel misji to Yuki Yamazaki. W tym przypadku obowiązuje już dość typowy schemat działania. Yuki podróżuje po różnych częściach prywatnego szpitala i możesz ją wyeliminować gdy znajdzie się na osobności lub z wykorzystaniem różnorakich przebrań i obiektów z otoczenia. Przemieszczanie się po prywatnym szpitalu jest bardziej kłopotliwe z racji na zaostrzone środki bezpieczeństwa i nadzorowanie pracy placówki przez sztuczną inteligencję. Kwestie te dokładniej opisane zostały na kolejnych stronach poradnika. Przygotowania do misjiInformacje na temat misji Przygotowania do misjiOpcja zabrania ze sobą wyposażenia staje się dostępna dopiero na 20 poziomie mistrzostwa Hokkaido Do misji tej nie możesz się niestety w żaden sposób przygotować, albowiem z racji na środki bezpieczeństwa obowiązujące na terenie szpitala domyślnie nie jest możliwe zabranie ze sobą jakiegokolwiek elementu wyposażenia Agenta 47. Oznacza to, że kontrakt rozpoczniesz z pustym inwentarzem i wszystkie przedmioty, które będą mogły zostać użyte jako bronie czy do odblokowania kolejnych obszarów szpitala, będziesz musiał pozyskać we własnym zakresie dzięki dokładnej eksploracji całej placówki. Opisana wyżej sytuacja ulega poprawie wraz ze zdobywaniem kolejnych rang i osiąganiu wyższych poziomów mistrzostwa w Hokkaido. Awansując na wyższe poziomy mistrzostwa będziesz mógł przede wszystkim skorzystać ze skrytek Agencji i dostarczyć z ich pomocą do prywatnej kliniki wybrany przez siebie pojedynczy przedmiot. Wszystko "wraca do normy" dopiero po osiągnięciu maksymalnego dwudziestego poziomu mistrzostwa. Od tego momentu będziesz mógł zabierać ze sobą na misję standardowy zestaw przedmiotów, nawet jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie kontraktu bez dodatkowego przebrania (czyli jako VIP Tobias Rieper). Jeśli masz taką możliwość to na misję tę warto zabrać urządzenie szyfrujące (Disposable Scrambler), które może ci pomóc w obejściu zabezpieczeń przy wielu drzwiach w szpitalu (uwaga - urządzenie może zostać użyte tylko trzy razy!). Wybór ten nie jest jednak obowiązkowy, gdyż możesz równie dobrze docierać do kolejnych lokacji polegając na zakładaniu przebrań osób dysponujących większymi uprawnieniami do podróżowania po szpitalu. Domyślne miejsce rozpoczęcia misji to apartament Agenta 47 (Tobiasa Riepera) (M8,1). Bez przebrania możesz odwiedzić najważniejsze lokacje na poziomach 0 i 1 szpitala, m.in. restaurację, saunę i duży ogród. Po tym jak awansujesz dostatecznie w misji i odblokujesz nowe miejsca startu możesz rozważyć zainteresowanie się rozpoczęciem misji w kuchni w przebraniu kucharza (M8,4) lub w głównym budynku szpitala w przebraniu chirurga (M8,34). Gra wymusza niestety zdobycie najbardziej wartościowych przebrań (ochroniarza i dyrektora szpitala) we własnym zakresie, ale na szczęście nie jest to zbyt skomplikowane (szczegóły na stronie z omówieniem dostępnych przebrań). Jeśli masz w planach użycie snajperki to jako miejsce startu dobrze jest wybrać górską ścieżkę (M8,17). Do tej samej lokacji możesz też dostarczyć karabin snajperski (jest tam skrytka Agencji). Informacje na temat misjiCele misji to Erich Soders oraz Yuki Yamazaki. Erich Soders już w momencie rozpoczęcia misji leży na stole operacyjnym w głównym budynku szpitala (M8,30) w oczekiwaniu na zabieg. Pomimo tego, że cel misji nie może się ruszać, istnieje wiele metod na wyeliminowanie go (większość z nich zakłada sabotowanie różnorakich urządzeń medycznych znajdujących się w klinice). Yuki Yamazaki podróżuje po różnych częściach kliniki. Odwiedzane przez nią miejsca to jej apartament (M8,6), spa (M8,23), sauna (M8,24), ogród (M8,32) i restauracja (M8,22). Yuki towarzyszy dwóch ochroniarzy, aczkolwiek w wybranych momentach może się ona od nich oddzielić (np. gdy zechce udać się na papierosa, spotkać z dyrektorem czy zrelaksować w saunie). Uwaga - Jeśli doprowadzisz do wszczęcia alarmu to Yuki może zostać ewakuowana do głównego budynku szpitala lub (w skrajnym przypadku) może podjąć decyzję o ucieczce ze szpitala wagonikiem kolejki górskiej (M8,4). W takiej sytuacji musisz doprowadzić do zrzucenia wagonika w przepaść zanim opuści on obszar misji (będziesz miał na to 45 sekund). Informacje jak tego dokonać są na stronie ze sposobami eliminacji Yuki. Poziom trudności: Misja ta kładzie bardzo duży nacisk na dobre poznanie terenu działań. Podczas eksploracji szpitala po raz pierwszy możesz czuć się przytłoczony poziomem skomplikowania tej lokacji i koniecznością uzyskiwania specjalnych praw dostępu do jego wybranych części. Z czasem jednak bardzo dobrze opanujesz zasady działania i będziesz mógł wykorzystywać otoczenie żeby z większą łatwością dotrzeć do celów misji i pozbawić je życia. Na początek postaraj się przejrzeć zamieszczoną wyżej mapę oraz przeczytać kolejne strony poradnika, zwłaszcza te z informacjami o dostępnych przebraniach oraz o zasadach eksploracji szpitala. Następna Hokkaido - Situs Inversus Przebrania Poprzednia Kolorado - Bojownicy o wolność Bunkier i opuszczenie terenu misji