Porady - Podstawy | Podstawowe informacje i opis potworów w Dead Space 2 Dead Space 2 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 14 sierpnia 2019
Podstawy
WYBÓR POZIOMU TRUDNOŚCI
Gra oferuje wybór czterech poziomów trudności - niskiego (Casual), normalnego (Normal), wysokiego (Survivalist) i bardzo wysokiego (Zealot). Po ukończeniu kampanii odblokowywany jest również poziom Hardcore, przy czym różni się on jedynie ograniczoną liczbą save'ów, a natomiast pod względem stopnia trudności walk pozostaje w zgodzie z trybem Zealot. Wybór poziomu trudności powinien być w głównej mierze uzależniony od tego czy zamierzasz grę ukończyć jeden raz czy wiele razy. Oto moje sugestie:
1) Jeżeli chcesz ukończyć grę tylko jeden raz, to od razu dobrze byłoby zdecydować się na poziom trudności Survivalist lub Zealot. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nie grałeś w pierwszą część serii i ogólne reguły zabawy nie są Ci znane. W takiej sytuacji bardziej wskazany jest wybór poziomu Normal. Pod żadnym względem nie polecam natomiast poziomu Casual, na którym gra nawet dla nowicjuszy może się okazać zbyt prosta.
2) Jeżeli chcesz ukończyć grę więcej niż jeden raz i zdecydować się na oferujący bonusowe kombinezony tryb New Game+, to warto ukończyć kampanię na normalnym (Normal) poziomie trudności. Pozwoli Ci to zgromadzić bardzo dużą ilość zapasów (amunicja, apteczki, kredyty). Tryb New Game+ warto już rozegrać na poziomie Zealot, dzięki czemu gra będzie stanowiła odpowiednie wyzwanie.
3) Jeżeli chcesz ukończyć grę więcej niż jeden raz i zdecydować się na cechujący się możliwością utworzenia tylko trzech save'ów tryb Hardcore, to dobrze byłoby wybrać poziom trudności Survivalist lub Zealot. Nie będzie wtedy łatwo, ale za to dobrze przygotujesz się do konieczności powtórnego rozegrania wszystkich piętnastu rozdziałów, tym razem już bez możliwości częstego zapisywania postępów z rozgrywki.
INTERAKTYWNE URZĄDZENIA
Zdecydowanie najistotniejszą rolę odgrywają stacje zapisu stanu gry, albowiem tylko w taki sposób możliwe jest zachowywanie swoich osiągnięć (gra nie przewiduje opcji tworzenia auto save'ów po ukończeniu każdego rozdziału). Miejsca te oznaczone zostały oczywiście w poradniku, a poznasz je po ikonie aparatu i podpisie Save Station. Gra pozwala na operowanie na kilkudziesięciu różnych slotach i warto z tej opcji skorzystać. W szczególności polecam przechowywanie slotów z zapisanymi stanami gry z początkowych części wszystkich piętnastu rozdziałów, a to dlatego, że nie jest możliwe manualnie ich wybieranie z poziomu menu głównego. Warto przy okazji dodać, że do punktów zapisu stanu gry można powracać, o ile oczywiście prowadząca do nich ścieżka w wyniku wydarzeń w danym rozdziale nie została zablokowana. Na szczęście miejsc do save'owania stanu gry jest w grze bardzo dużo, tak więc nie powinieneś nigdy odczuć dyskomfortu z tego tytułu.
Kolejna bardzo ważna grupa urządzeń to sklepy, które z wyglądu przypominają duże komory i są oznaczone napisem Store. Obiekty te spełniają trzy zasadnicze role. Pierwszą z nich jest możliwość kupowania przez Isaaca przedmiotów. Warto nadmienić, że są to zarówno rzeczy jednorazowego użytku, jak i kombinezony czy bronie, których po dokonanej transakcji nigdy się już nie traci. Istotną informacją jest to, że zakup wielu przedmiotów możliwy jest dopiero po odnalezieniu i wgraniu ich schematów. Miejsca odnajdywania kolejnych schematów (Schematics) przedstawione zostały oczywiście w opisie przejścia gry. Druga funkcja sklepów to możliwość zarządzania inwentarzem głównego bohatera. Ma on mianowicie limitowaną pojemność. Inwentarz domyślnie mieści jedynie dziesięć przedmiotów (nie wliczając używanego kombinezonu i broni), a po odblokowaniu najlepszych kombinezonów maksymalnie może to być 25 obiektów. Ważną rolę odgrywa w rezultacie rozsądne zarządzanie inwentarzem, albowiem jednocześnie trzeba zadbać o wystarczającą ilość zapasów, jak również zostawić puste sloty z myślą o przedmiotach odnajdywanych w przyszłości. Ostatnia trzecia funkcja sklepów to możliwość składowania niepotrzebnych aktualnie rzeczy w sejfach. Gra na szczęście oferuje w tym względzie liczne ułatwienia. Przedmioty włożone do sejfu można mianowicie odebrać z dowolnego sklepu w świecie gry, a ich składowanie nic nie kosztuje. Sejf jest szczególnie pomocy w przechowywaniu apteczek oraz amunicji, choć ja radzę pozbywać się poprzez sprzedaż jedynie tych rzeczy, które kompletnie do niczego się nie przydadzą.
Nieco rzadziej od punktów zapisu stanu gry i sklepów odnajdywane są warsztaty (Bench). Obiekty te służą do upgrade'owanie aktualnie używanych broni, kombinezonu oraz pojemnika stazy, wykorzystując do tego celu węzły mocy (Power Node). Szczegółowe wskazówki odnośnie rozwijania posiadanych rzeczy odnajdziesz w sekcji Wyposażenie. W tym miejscu zwrócę jedynie uwagę na funkcję Respec, która pojawia się w menu warsztatu od siódmego rozdziału gry (klawisz R). Założeniem tej funkcji jest mianowicie przeznaczenie 5000 kredytów na cofnięcie rozwoju wybranego przedmiotu poprzez wyjęcie wszystkich użytych na nim węzłów mocy (Power Node). Jest to szczególnie przydatne w przypadku tych broni, które nie przypadły Ci do gustu, choć możesz też skorzystać z tej funkcji jedynie do naniesienia poprawek w ich ścieżkach rozwoju.
Uwaga! Wszystkie ważne urządzenia oznaczone zostały w opisie przejścia gry kolorem pomarańczowym, co powinno ułatwić ich odnajdywanie.
EKSPLORACJA
Dead Space 2 jest dosyć liniową grą, przez co eksploracja kolejnych lokacji nie powinna Ci sprawiać dużych problemów. Napotykane tu i ówdzie alternatywne korytarze prowadzą zazwyczaj do miejsc z sekretami, bądź też pozwalają na powtórne wybranie się do znanych już punktów zapisu stanu gry oraz sklepów. Jeżeli mimo wszystko masz problemy z orientacją, to dobrze jest często korzystać z mechanizmu pokazywania ścieżki, aktywowanego przyciskiem B. Warto przy okazji dodać, że urządzenie to w stosunku do pierwszej części serii wzbogaciło się o nowe funkcje, mogąc wskazywać drogę również do najbliższego savepointu, sklepu czy warsztatu.
Gra okazjonalnie będzie zmuszała Cię do eksploracji lokacji z zerową grawitacją, przy czym całość zrealizowana została bardziej przystępnie niż w poprzedniej odsłonie cyklu. Nie trzeba już mianowicie szukać powierzchni, do których można byłoby doskoczyć, gdyż silniczki w kombinezonach umożliwiają swobodne przemieszczanie się. Także i w obszarach zerowej grawitacji możesz oczywiście korzystać ze wskaźników pokazujących właściwą ścieżkę, choć niekiedy zdarza im się trochę pogubić. Warto natomiast często wciskać klawisz centrowania widoku (Z), zwłaszcza w tych miejscach, w których rozglądasz się na boki.
Eksploracja badanych pomieszczeń jest bardzo wskazana, gdyż niemal w każdej lokacji odnajdziesz przedmioty nadające się do zabrania ze sobą. Oprócz obiektów losowo porozrzucanych po ziemi i odnajdywanych przy ciałach nekromorfów, warto się także rozglądać za różnego rodzaju szafkami. Dobrze jest wiedzieć, iż gra pozwala na zaglądanie jedynie do tych szafek i skrytek, które oznaczone zostały kolorem niebieskim. Bardzo cennymi znaleziskami są półprzewodniki (Semiconductors), które występują w kilku odmianach. Za jeden półprzewodnik możesz otrzymać w sklepie od kilku do nawet kilkunastu tysięcy kredytów.
WALKA
Więcej informacji na temat mocnych i słabych punktów poszczególnych nekromorfów odnajdziesz w sekcji Potwory. Szczegóły walk z konkretnymi bossami omówione zostały z kolei bezpośrednio w opisie przejścia gry, tak więc w tym miejscu ograniczę się jedynie do omówienia kilku najważniejszych kwestii. Jeżeli grałeś w pierwszą część gry Dead Space, to powinieneś już wiedzieć, iż bardzo ważnym elementem w walkach z potworami jest celowanie w ich kończyny, gdyż to właśnie w taki sposób można je szybko i sprawnie eliminować. Wyjątkiem są tu mniejsze stwory, gdzie występuje już większa swoboda w wyborze ostrzeliwanych części ciała.
Otoczenie w grze jest interaktywne, co bardzo często możesz wykorzystać na swoją korzyść. Mowa tu przede wszystkim o prętach, kończynach nekromorfów oraz wybuchowych pojemnikach, które w połączeniu z kinezą mogą pomagać w sprawnej eliminacji potworów i jednocześnie w oszczędzaniu amunicji. W niektórych miejscach możliwe jest ponadto wykonywanie specjalnych akcji, polegających chociażby na niszczeniu okien oddzielających korytarze stacji od przestrzeni kosmicznej. Bardziej szczegółowe informacje na tego typu zagrań znalazły się w opisie przejścia poszczególnych rozdziałów kampanii.
Dead Space 2 nie jest typem gry, która premiuje szybką eksplorację lokacji. Byłoby to zresztą bardzo utrudnione, gdyż wykorzystywane przez Isaaca kombinezony są stosunkowo ciężkie. Wolniejsze przemieszczanie się po badanych obszarach pomaga w sprawnej eliminacji nekromorfów, dając Ci w wielu sytuacjach sporo czasu na przygotowanie się do ich ataków. Staraj się jednocześnie utrzymywać potwory z dala bohatera, gdyż w bezpośrednich przepychankach Isaac bardzo słabo sobie radzi. Ataki wręcz zadają nekromorfom minimalne obrażenia, a uderzenia butem są skuteczne jedynie na te potwory, które udało Ci się już pozbawić dolnych kończyn.
Zdecydowanej większości walk nie można uniknąć i jedynie w wyjątkowych przypadkach gra pozwoli Ci na ucieczkę przed potworami. Warto w tym miejscu dodać, iż przedostanie się do sąsiedniego pomieszczenia nie zawsze oznacza końca pościgu, gdyż stwory mogą dotrzeć do Ciebie w oparciu o lokalny systemów szybów wentylacyjnych. Wyjścia z szybów są też miejscami, w których większe nekromorfy najczęściej się pojawiają, tak więc miejsca te warto mieć zawsze na oku.