Assassin's Creed Valhalla: Eksploracja - duże miasta, misje, żegluga Assassin's Creed Valhalla poradnik, solucja
Ta strona poradnika do Assassin's Creed Valhalla to zbiór informacji o eksploracji. Dzięki niej dowiecie się wszystkiego o odkrywaniu nowych krain, podróżowaniu po świecie oraz o aktywnościach, na które możecie natrafić.
Ostatnia aktualizacja: 1 kwietnia 2022
Na tej stronie poradnika do Assassin's Creed Valhalla znajdziesz komplet informacji na temat eksploracji świata gry. Dowiesz się m.in. kiedy odkrywane są kolejne główne krainy, jak można podróżować po świecie, jakie rzeczy czekają na odkrycie oraz jak można sobie ułatwiać odnajdywanie ważnych sekretów i innej ważnej zawartości.
Na stronie możesz znaleźć niewielkie spojlery dotyczące krain możliwych do odwiedzenia w AC Valhalla. Nie wyjaśniamy dokładnego znaczenia tych krain, ani nie wspominamy o ważnych wydarzeniach fabularnych, do których w nich dochodzi. Możesz kontynuować lekturę rozdziału bez obawy o duże spojlery.
- Poziom trudności eksploracji
- Główne krainy w AC Valhalla
- Podstawy eksploracji świata w AC Valhalla
- Co się wydarzy po dotarciu do krawędzi świata gry?
Poziom trudności eksploracji
Assassin's Creed Valhalla pozwala oddzielnie ustawić poziom trudności dla eksploracji świata gry. Możesz tego po raz pierwszy dokonać już w momencie rozpoczynania nowej gry, jak również później z poziomu menu opcji. Trzy główne poziomy trudności dla tego ustawienia to:
- Poszukiwacz przygód (Adventurer) - to niski poziom trudności
- Odkrywca (Explorer) - to domyślny normalny poziom trudności
- Tropiciel (Pathfinder) - to wysoki poziom trudności
Zmiana poziomu trudności wpływa na to ile informacji pomocnych w odnajdywaniu lokacji pokazywanych ma być na ekranie. Wybierając wyższe ustawienia możesz np. ograniczyć HUD oraz kompas, a także zmniejszyć liczbę pomocnych ikonek pojawiających się na mapie świata.
Niezależnie od wybranego poziomu trudności w opcjach gry możesz też włączyć / wyłączyć ikony odległości oraz najbliższych aktywności.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nawet jeśli nie będziesz w trakcie gry zmieniał domyślnego poziomu trudności, to gra może cię coraz częściej zmuszać do samodzielnych poszukiwań w obrębie zaliczanych questów.
W późniejszych badanych regionach zadania częściej mogą zawierać jedynie tekstowy opis lokacji, do której Eivor musi dotrzeć i jej znacznik niekoniecznie będzie widoczny na mapie świata. Oznaczać to może konieczność przeanalizowania mapy pod kątem odnalezienia kluczowych lokacji i punktów widokowych wymienionych w opisie questu. Na szczęście poszukiwania te nigdy nie są bardzo skomplikowane. Z pomocą może też zawsze przyjść nasz opis przejścia gry.
Główne krainy w AC Valhalla
W grze Assassin's Creed Valhalla dostępne są aż cztery główne krainy. Każda z nich posiada osobną mapę świata, przy czym Eivor może dość swobodnie pomiędzy nimi podróżować. W każdej z krain na odkrycie czekają oczywiście unikalne lokacje, skarby, questy i opcjonalne aktywności.
Norwegia to kraina Wikingów, w której rozpoczniesz swoje zmagania. Składa się ona z dwóch rozległych regionów, przy czym do jednego z nich powraca się dopiero w dalszej fazie kampanii.
Anglia to największa i najważniejsza mapa w grze. Składa się ona z kilkunastu regionów i z każdym większym regionem powiązana jest osobna saga - linia questów. Na mapie Anglii znajduje się też osada Wikingów, która w miarę przechodzenia gry jest coraz bardziej rozbudowywana.
Vinlandia to dodatkowa kraina, którą odwiedza się na potrzeby zaliczenia jednej z serii questów. Nie jest to duża mapa i jej pełna eksploracja zajmie ci co najwyżej kilka godzin.
Asgard to mityczna kraina z nordyckiej mitologii. W AC Valhalla w Asgardzie możesz spędzić do około 10 godzin badając dwie niezbyt rozległe mapy i zaliczając odrębną sagę.
Podstawy eksploracji świata w AC Valhalla
Każdy region w grze AC Valhalla (poza dwoma mało istotnymi wyjątkami) posiada swój rekomendowany poziom Mocy. Jest to podpowiedź i jednocześnie blokada odnośnie sugerowanej kolejności eksploracji głównych obszarów świata gry. Zdecydowanie niewskazane jest zbyt szybkie zajmowanie się zaliczaniem regionów o Mocy wyraźnie przewyższającej (30+) aktualną moc Eivora, gdyż bohater będzie miał wtedy ogromne problemy z eliminowaniem nawet zwykłych przeciwników.
Dobrą wiadomością jest to, że wiele sąsiadujących ze soba terytoriów posiada identyczny lub niewiele różniący się współczynnik zalecanej Mocy. Możesz dzięki temu wybierać kolejność ich eksploracji czy przekraczać ich granice bez obawy, że nagle znajdzie się w bardzo niebezpiecznym regionie. Po więcej informacji zajrzyj na strony Sugerowana moc regionu i Regiony - w jakiej kolejności badać?.
Wszystkie niezbadane obszary ukrywają się początkowo za tzw. mgłą wojny. Nawet wtedy po przybliżeniu kamery możesz zauważyć rysunki podpowiadające co może skrywać się w danej lokacji (np. wioska albo legowisko silnego zwierzęcia). Może ci to podpowiadać gdzie najpierw warto pójść.
W miarę przemierzania mapy pojawiają się też na niej małe punkty, które symbolizują opcjonalne miejsca nadające się do zbadania. Mogą to być bogactwa (złote kropki), tajemnice (błętkitne kropki) lub artefakty (białe kropki). Dokładniej omówiliśmy to na stronie Różnokolorowe punkty na mapie - co oznaczają?.
W szybszym odkrywaniu mapy świata i przenoszeniu się z punktu A do punktu B bardzo pomagają punkty widokowe / punkty synchronizacji, które są jednocześnie punktami szybkiej podróży. Gra zaznacza je na mapie już z dużej odległości, dzięki czemu zawsze możesz ustalić gdzie należy dotrzeć żeby odsłonić dużą część mapy wokół punktu widokowego.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że punkty widokowe to nie jedyne możliwe cele dla szybkiej podróży. Eivor może też przenosić się m.in. do portów czy Kruczej Przystani. Po więcej informacji zajrzyj na stronę Szybka podróż - jak aktywować?.
Podróżowanie po świecie gry znacząco może ułatwiać korzystanie z konia. Darmowy dostęp do wierzchowca uzyskasz niedługo po rozpoczęciu gry i Eivor może przywoływać zwierzę gwizdaniem. Koń przyda ci się przede wszystkim do docierania w nieznane jeszcze tereny, do których nie możesz przenieść się szybciej w oparciu o szybką podróż.
Więcej informacji znajdziesz na stronie Koń - jak odblokować?.
Jedna z ważniejszych rzeczy do zapamiętania w trakcie eksploracji świata gry to unikanie upadków z dużych wysokości, gdyż mogą one pozbawiać Eivora punktów zdrowia. Na szczęście spowodowane tym zgony są rzadkością, choć główny bohater po upadku może nagle znaleźć się na skraju śmierci.
Opisany powyżej problem częściowo możesz ograniczać odblokowując umiejętność Breakfall z drzewka rozwoju. Jej zakup spowoduje, że Eivor w momencie kontaktu z ziemią po wykonanym skoku automatycznie wykona przewrotkę, która może znacząco obniżyć otrzymane obrażenia.
AC Valhalla pomaga w odnajdywaniu obiektów z otoczenia na dwa główne sposoby. Pierwsza tego typu technika to Wzrok Odyna, który "prześwietla" najbliższą okolicę. Po wykonanym skanie będziesz przez pewien czas widział różnokolorowe ślady, które mogą symbolizować m.in. przeciwników, skarby, blokady, przejścia czy cele misji. Wszystko to może być w mniejszym bądź większym stopniu pomocne.
Jedną z dużych zalet Wzroku Odyna jest to, że korzystanie z niego jest nielimitowane i darmowe. Warto aktywować go nawet raz na kilka sekund jeśli np. badasz lokację ze skarbami czy wrogi obóz i chcesz uniknąć przegapienia jakiegoś przeciwnika.
Nieco mniej pomocne, choć również warte rozważenia, jest wysyłanie kruka na zwiad. Może ci się on przydać we wszystkich tych sytuacjach, w których Wzrok Odyna zawiódł (a konkretnie jego ograniczony zasięg).
Kruka polecamy używać przede wszystkim do szybszego badania obszarów powiązanych z questami (np. odnalezienie celu misji), jak również do lokalizowania i oznaczania przeciwników oraz rzadkich surowców i innych przedmiotów leżących na widoku.
Podczas poszukiwań różnorakich skarbów musisz mieć świadomość tego, że:
- Niektóre sekrety mogą znajdować się pod ziemią lub na wysoko położonych półkach i balkonikach. Podczas używania wzroku Odyna często przesuwaj kamerę w pionie żeby niczego nie pominąć.
- Niektóre sekrety mogą znajdować się w zamkniętych lokacjach. Rozwiązaniem problemu może być w tym przypadku m.in. odnalezienie klucza do drzwi (Eivor nie może korzystać z wytrychów) czy osłabionej ściany nadającej się do zburzenia.
Po więcej wskazówek i podpowiedzi zajrzyj na strony Zamknięte drzwi - jak otworzyć? oraz Osłabiona ściana - jak zburzyć?.
Gra zawiera dwie opcje ułatwiania sobie odkrywania lokacji na mapie. Możesz mianowicie:
- Wybudować w osadzie chatkę kartografa i kupować u niego za srebro porady odnośnie lokalizacji i znaczenia lokacji z mapy.
- Rozmawiać z osobami oznaczonymi pytajnikiem napotykanymi w trakcie podróżowania po świecie gry. Od nich również można kupować porady.
Naszym zdaniem są to jednak mało opłacalne techniki, gdyż nie możesz zakupić od tych NPC-ów map najcenniejszych skarbów. Wyjątkiem są w tym przypadku mapy ze sklepu gry, a więc te, za które płaci się walutą Helix Credits nabywaną za prawdziwe pieniądze. W naszym Atlasie świata znajdziesz mapy i opisy wszystkich regionów świata.
Co się wydarzy po dotarciu do krawędzi świata gry?
Świat gry AC Valhalla ma pewne ograniczenia i nie możesz wykraczać poza każdą z głównych map. Efektem dotarcia do krawędzi mapy (celowego lub przypadkowego) będzie napotkanie ściany symulacji Animusa, która zawróci cię do głównego obszaru gry.
Dobrą wiadomością jest natomiast to, że gra nie blokuje dostępu do obszarów o bardzo wysokim poziomie Mocy. Jeśli chcesz podjąć ryzyko i badać je grając słabym Eivorem, to możesz zdecydować się na taki krok.