5 - Pęknięcie w ziemi | Misje - opis przejścia poradnik The Bureau: XCOM Declassified
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
5 - Pęknięcie w ziemi [Chapter V: Crack in the World]
Po rozpoczęciu misji idź przed siebie, przechodząc przez kolejne piętra tamy. Kiedy wejdziesz do pierwszego budynku (tego z lunatykiem przy pompach), skręć w lewo i zapoznaj się z treścią pozostawionej tam notatki. Następnie zejdź na dół, korzystając z klatki schodowej i przystań przy umierającym lunatyku. Mężczyzna zwymiotuje, w ten sposób uwalniając Silacoida, który zaatakuje Cartera. Zabij kosmitę, a potem wejdź do pokoju po prawej - znajdziesz tam kolejny dokument. Kiedy się z nim zapoznasz, wyjdź z budynku (zauważ, że w pomieszczeniu znajduje się trochę konwencjonalnych broni i naboi).
Kiedy przejdziesz do następnej części budynku, wyświetli się cut-scenka. Po jej obejrzeniu zajmij się dwoma Przybyszami, jednym Elitarnym Przybyszem oraz Psion Commanderem, który nimi dowodzi. Ten ostatni cel jest najbardziej problematyczny, ponieważ potrafi się klonować. Mimo wszystko, bardziej opłaca się rozpocząć walkę od likwidacji najsłabszych kosmitów - w ten sposób zmniejsza się siłę ognia wrogów. Kiedy przybędą posiłki (złożone z Przybyszy i ich elitarnych odpowiedników), zajmij się nimi w preferowany przez siebie sposób. Jeśli oszczędziłeś dotychczas Psion Commandera, to ucieknie on do dalszej części budynku. Uzupełnij więc amunicję (skrzynie pełne różnych naboi znajdziesz po prawej stronie), a następnie ruszaj do przodu.
Tutaj czeka Cię nieco trudniejsze wyzwanie. Na miejscu spotkasz oddział Przybyszy oraz Elitarnych Przybyszy, którzy dobrze się zabunkrowali. Po chwili pojawi się też wielki Gunship, przewożący kolejne posiłki (takie same, jak główne siły kosmitów). Nie spiesz się z likwidacją samolotu - za każdym razem, gdy poziom jego zdrowia spadnie do pewnego poziomu, dostarczy on kolejne oddziały na pole bitwy (w sumie przewozi dwie grupy). Dlatego należy najpierw poradzić sobie z piechotą wroga, a dopiero później z wrogim pojazdem. Gdyby zabrakło Ci przy tym amunicji, to zajrzyj do pokoju po prawej (musisz wejść po schodach).
Po walce wejdź do kolejnego budynku i uzupełnij zapasy w stacji zaopatrzeniowej. W następnym pokoju spotkasz Zwiadowcę obcych, który ucieknie na Twój widok (nie zdążysz mu nic zrobić). Będąc w pomieszczeniu, rozejrzyj się za znajdźkami, których w sumie pozostawiono tu aż trzy: taśmę, notkę oraz zdjęcie. Idź dalej, jeszcze raz natrafiając na Zwiadowcę. Nie podejmuj z nim walki, lecz ukryj się za osłoną i czekaj. Gdy wróg zniknie, idź do przodu i przeczytaj kolejną notatkę, którą pozostawiono w składziku naprzeciwko. Następnie wróć do korytarza i zabij Przybysza wychodzącego zza zakrętu. Przemieść oddział do pomieszczenia, z którego przyszedł kosmita.
Po krótkiej przechadzce dotrzesz do wielkiej sali z trzema urządzeniami obcych. Podejdź do pierwszego z nich i wyłącz mechanizm, korzystając z przełącznika. Gdy wejdziesz na most prowadzący do kolejnej maszyny, przed Tobą pojawi się dwóch Zwiadowców, tyle samo Elitarnych Przybyszy oraz jeden Elitarny Fantom. Najpierw zajmij się tymi pierwszymi - co prawda są oni znacznie trudniejsi do ubicia, ale też zadają dużo większe obrażenia. Optymalnym sposobem walki powinno być Podniesienie oraz regularny ostrzał. Przydadzą się też przywoływani sojusznicy (Silacoid i Dron), bo wrogowie dysponują imponującą siłą ognia. Dobrym pomysłem jest też zbombardowanie celu (umiejętności obszarowe i granaty) lub postawienie działka XCOM.
Wejdź do pokoju, z którego wybiegli przeciwnicy i uzupełnij tam amunicję (w środku znajdziesz kilka skrzyń z nabojami różnego typu oraz broń). Gdy przejdziesz dalej, zostaniesz zaatakowany przez oddział składający się z Elitarnego Przybysza, trzech Elitarnych Fantomów, Zwiadowcy oraz Minion Commandera. Najgroźniejszy jest ten ostatni, ponieważ potrafi przyzywać Drony i Silacoidy. Podnieś go więc i zabij, resztę obstawy likwidując w dalszej kolejności (przydadzą się zdolności obszarowe i granaty - obszar walki jest niewielki). Jeśli Carter posiada już zdolność Kontrola umysłu [Mind Control], to wykorzystaj ją przeciwko Zwiadowcy - w ten sposób osiągniesz optymalny rezultat.
Kiedy podejdziesz do trzeciego z obcych urządzeń, w pobliżu pojawi się Muton, Zwiadowca oraz Shield Commander (teleportują się dokładnie w takiej kolejności). Mutona możesz na razie zignorować - dwaj pozostali przeciwnicy są znacznie niebezpieczniejsi. Nie pozwól dowódcy kosmitów, by osłonił swoich towarzyszy (Podnieś go, użyj Drwiny lub po prostu zabij), a następnie zlikwiduj niebezpiecznego Zwiadowcę. Osamotniony Muton nie powinien stanowić większego problemu. Kiedy sobie z nim poradzisz, zabierz schemat zestawu skuteczności laserów [Laser Efficiency Pack] z półki po prawej (zwiększa pojemność magazynka w broni laserowej), po czym wyłącz urządzenie kosmitów.
Kiedy wyłączysz ostatnie urządzenie obcych, wejdź do pomieszczenia naprzeciwko. W tym momencie zostaniesz zaskoczony przez Elitarnego Fantoma, Zwiadowcę oraz Minion Commandera (po chwili pojawi się jeszcze dwóch kosmitów). Zneutralizuj przywódcę, a następnie zajmij się jego obstawą. Następnie wejdź do pomieszczenia i przesłuchaj taśmy, które leżą po jego prawej stronie. Jeśli brakuje Ci amunicji, wejdź na dach i skorzystaj ze znajdującego się tam arsenału (obok znajdziesz snajperkę obcych). Po tym wszystkim wciśnij przycisk ostatecznie odłączający wszystkie maszyny kosmitów i przejdź przez bramę, która została właśnie otworzona.
Po przejściu do korytarza skręć w prawo i wejdź do pokoju, w którym lunatyk siedzi przy stole. Pod ścianą znajdziesz ciekawą notkę, którą możesz w tej chwili przeczytać. Mniej więcej w tym momencie usłyszysz krzyk mężczyzny z drugiego pomieszczenia - niestety nie zdołasz go uratować, a dodatkowo zostaniesz zaatakowany przez grupę Silacoidów. Po ich pokonaniu wróć do korytarza i tym razem wybierz właściwą ścieżkę, czyli schodami w dół.
Po krótkiej przebieżce dotrzesz do pomieszczenia z trzema Przybyszami. Zlikwiduj ich, a następnie zejdź na dół. Na komputerze pośrodku pokoju znajdziesz taśmę z nagraniem, którą możesz się w tej chwili zainteresować. Następnie przejdź przez drzwi i skorzystaj ze stacji zaopatrzeniowej. Wejdź do wielkiej, zalanej hali i idź przed siebie, likwidując kolejne Silacoidy. Zauważ, że w jednym z pomieszczeń przechodnich umieszczono kolejną taśmę - nie zapomnij jej przesłuchać. Zanim wejdziesz do wydrążonego w ścianie tunelu, zajrzyj też do środkowej części sali i zabierz z niej schemat zestawu przeciwosobowego [Anti-Personel Pack] (zwiększa obrażenia zadawane celom bez pancerza).
Przejdź przez wyrwę w ścianie do dalszej części budynku. Przez pewien czas będziesz szedł nie niepokojony, ale ostatecznie natkniesz się na kilku Przybyszy. Zabij ich i wejdź do pomieszczenia po lewej - znajdziesz tam cały kosmiczny arsenał. Następnie idź dalej, a kiedy natkniesz się na kilku kolejnych Przybyszy, pozbądź się ich oraz uzupełnij amunicję (dookoła jest jej całkiem sporo). Otwórz bramę i skieruj się w stronę Mściciela. Gdy będziesz już blisko, okaże się, że wrota do planety obcych zostały zamknięte. Musisz więc przejść do centrum sterowania po lewej i zająć się tym problemem.
Po dotarciu na miejsce przygotuj się na spotkanie z Elitarnym Przybyszem, dwoma Elitarnymi Fantomemami oraz Zaawansowanym Dronem. Najpierw zajmij się tym ostatnim, ponieważ potrafi on podnosić członków zespołu, tym samym narażając ich na ostrzał. Następnie zlikwiduj pozostałych wrogów, w dowolnej kolejności. Kiedy się z nimi uporasz, podejdź do głównej konsoli obcych i uruchom mechanizm (przy okazji możesz też zebrać okoliczną amunicję). Przygotuj się na ciężką walkę!
Kiedy pojawią się przeciwnicy, najpierw zabij Drona. Następnie zawładnij którymś z dwóch Elitarnych Przybyszy (jeśli Carter posiada odpowiednią umiejętność), a następnie podnieś Minion Commandera i rozstrzelaj go. To tylko początek bitwy - po chwili pojawią się Elitarne Fantomy oraz kolejni Elitarni Przybysze. Podbiegnij do skrzyni z lewej strony areny i podnieś z niej plazmowe działko bojowe [Plasma Assault Cannon], które jest jedną z najlepszych broni w grze. Gdyby zabrakło Ci naboi, skrzynkę z amunicją znajdziesz na tym samym pudle oraz za sobą, na konsolecie. W dalszej części walki korzystaj z nowego oręża i wszystkich umiejętności - szczególnie przydadzą się te obszarowe, skierowane na lewą stronę kładki (stamtąd wychodzą kosmici).
Podejdź w stronę Mściciela i zatrzymaj się przy komputerze - pozostawiono na nim schemat zestawu wytrzymałości [Endurance Pack], który zwiększa maksymalną ilość zdrowia i sprawia, że uleczona postać regeneruje się z dodatkowymi punktami życia. Kiedy zdobędziesz ten sprzęt, wejdź na pokład latającego talerza i obejrzyj cut-scenkę. Zaraz przeniesiesz się na planetę obcych!
Po wylądowaniu podejdź do stacji zaopatrzeniowej i uzupełnij zapasy. W następnym pomieszczeniu czeka Cię stosunkowo trudna, ale schematyczna bitwa. Kiedy uruchomisz panel pośrodku areny, na plac boju wkroczy wielki, Elitarny muton. Kiedy zabierzesz mu 1/3 życia, przeciwnik ucieknie w niedostępne miejsce i wezwie posiłki, w postaci kilku Elitarnych Przybyszy i równie doświadczonych Fantomów (przewożącym ich Gunshipem nie musisz się przejmować). Gdy ich zlikwidujesz, boss wróci na pole bitwy, wskakując na podwyższenie po lewej. Schemat się powtórzy - jeśli zadasz mu odpowiednie obrażenia, to weźmie nogi za pas i wezwie kolejne posiłki (takie same jak poprzednio, ale liczniejsze).
Trzecie starcie jest decydujące. Muton wskoczy na platformę po prawej, wspierany przez kolejną grupę kosmitów, tym razem dowodzonych przez Minion Commandera. Tego ostatniego zabij w pierwszej kolejności, następnie zajmując się piechurami, a na końcu bossem. Podczas walki często zmieniaj pozycje, po drodze uzupełniając naboje w pobliskich budynkach - jest tam mnóstwo amunicji i różnych broni. Korzystaj ze wszystkich umiejętności i nie bój się uciekać: czasami chwilowy odwrót pozwala na ostateczne zwycięstwo.
Po walce podejdź do konsolety naprzeciwko i obróć się w prawo - na pudle znajdziesz schemat zestawu przyspieszenia kinetycznego [Kinetic Acceleration Pack], który zwiększa obrażenia zadawane przeciwnikom bez tarcz. Następnie uruchom mechanizm i obejrzyj cut-scenkę. Po uwięzieniu tajemniczego "demona" możesz już wrócić do bazy.