Civilization 6: Średniowiecze - drzewko technologii Poradnik Sid Meier's Civilization VI
Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2020
W poniższym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 znajdziesz omówienie wszystkich zdobyczy technologicznych z okresu Średniowiecza. Każdy element drzewka zostanie przeanalizowany pod kątem wynikających z niego korzyści, kosztów i przydatności w wybranej fazie rozgrywki. Skorzystanie z naszego poradnika pozwoli ci wybrać najlepsze technologie okresu Średniowiecza w Civilization VI.
Poszczególnym technologiom poświęcono osobne sekcje, których spis znajdziesz poniżej.
- Taktyka wojskowa (I rząd)
- Termin (I rząd)
- Strzemiona (I rząd)
- Mechanika (I rząd)
- Edukacja (II rząd)
- Inżynieria wojskowa (II rząd)
- Zamki (II rząd)
Taktyka wojskowa (I rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
300 | Cud: Huey Teocalli Jednostka: Pikinierzy; Samuraje (Japonia); Berserkerowie (Japonia) | Zniszcz jednostkę włócznikami |
W tym przypadku nie powinieneś mieć większych problemów z odblokowaniem przyspieszenia. Jeśli skupiasz się na kontrolowaniu i rozwoju związanym z morzem to i tak powinieneś dysponować co najmniej kilkoma oddziałami jednostek lądowych. Włócznicy są jedną z podstawowych jednostek w tym okresie więc możesz skierować ich do walki z barbarzyńcami i w ten sposób zredukować czas badań. Omawiana technologia ma duże znaczenie szczególnie dla Norwegii i Japonii, aczkolwiek każda z nacji skorzysta z siły bojowej pikinierów i premii, które związane są ze wzniesieniem cudu.
Termin (I rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
300 | +1 do produkcji dzięki Kopalni Budowla: Warsztat Dzielnica przemysłowa | Zbuduj trzy kopalnie |
Nie powinieneś mieć większych problemów z odblokowaniem eureki o ile po rozstawieniu będziesz miał dostęp do surowców kopalnych. Pamiętaj, że wskazana liczba ulepszeń jest liczona z obu miast, więc postaraj się do czasu podjęcia prac nad technologią dysponować już drugim miastem, które uzupełni ewentualne braki w tym zakresie. Warto dysponować minimalnie trzema ulepszeniami tego typu również z uwagi na premię do produkcji, którą otrzymasz po zakończeniu prac nad Terminem. Technologia jest szczególnie ważna głównie ze względu na dostęp do dzielnicy przemysłowej, który znacznie zwiększy produktywność twoich miast. Pod żadnym pozorem nie możesz jej ominąć, bowiem szybko zauważysz tego konsekwencje.
Strzemiona (I rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
300 | Jednostka: Rycerze; Mameluk (Arabia) | Miej aktywną ideę feudalizmu |
W tym przypadku możesz mieć problem z odblokowaniem eureki, bowiem dla redukcji badań musisz opracować wcześniej idee z tej samej epoki co dana technologia. Jeśli będziesz niekonsekwentny w realizowaniu drzewka ideologicznego to może się okazać, że podejdziesz do prac nad badaniem na tyle późno, że nie uda ci się go ukończyć przed omawianą technologią. Strzemiona dają do stosunkowo silnych jednostek z epoki średniowiecza, które wymagają żelaza, więc zadbaj wcześniej o dostęp do zasobu strategicznego. Technologia leży w pierwszym rzędzie drzewka swojej epoki, więc prędzej czy później będziesz musiał do niej wrócić, ale początkowo możesz ją ominąć, jeśli postanowisz dać sobie więcej czasu na opracowanie wymaganej idei, bądź zdobycie niezbędnego zasobu. Pamiętaj, że dla eureki, która powiązana jest z kulturą najlepszym rozwiązaniem jest zwiększanie przychodów do punktów kultury i realizowanie inspiracji połączonych z konkretnymi ideami.
Mechanika (I rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
300 | Jednostka: Kusznicy; Przyczajony tygrys (Chiny) Ulepszenie: Tartak | Posiadaj trzy jednostki łuczników |
Jeśli starannie zarządzasz swoimi oddziałami i raczej bezkonfliktowo rozwijasz swoje imperium, to nie powinieneś mieć problemów z odblokowaniem eureki. Pamiętaj, że braki w oddziałach możesz wyrównać przekształcając procarzy w łuczników, co kosztuje niewielką ilość złota, ale będzie bardzo pomocne. Najważniejszą korzyścią z zakończenia badań jest tartak, który możesz budować tylko na zalesionych heksagonach, więc postaraj się, nie wykarczować wszystkich lasów gdy tylko pojawi się taka możliwość. Poza tym zyskujesz dostęp do silniejszych jednostek dystansowych, w które możesz przekształcić swoich łuczników.
Edukacja (II rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
390 | Budowla: Uniwersytet Cud: Hagia Sophia | Zdobądź Wielkiego Naukowca |
W zależności od tego kiedy udało ci się wznieść Kampus możesz już na tym etapie dysponować wystarczającym zapleczem, by skorzystać z pomocy Wielkiego Naukowca. Jeśli poświęcasz tej kwestii nawet trochę uwagi to nie powinieneś mieć problemu, aby dysponować odpowiednią liczbą punktów dla "najtańszego" naukowca. Badanie wspiera bezpośrednio wewnętrzną infrastrukturę Kampusu, co jest szczególnie ważne dla zwycięstwa technologicznego, ale powinieneś zbudować odblokowany budynek tak szybko jak będzie to możliwe niezależnie od sposobu, jaki wybrałeś dla wygrania scenariusza.
Inżynieria wojskowa (II rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
390 | Budowla: Zbrojownia Jednostka: Inżynier wojskowy | Zbuduj akwedukt |
W zależności od produktywności jaką udało się wygenerować dla twoich miast różnie może prezentować się dostępność eureki. Pamiętaj, że akwedukt możesz wybudować tylko w sąsiedztwie źródeł wody, więc niewłaściwe umiejscowienie centrum miasta może całkowicie przekreślić twoje szanse na skorzystanie z redukcji kosztu badania. Za sprawą Inżynierii Wojskowej zyskujesz dostęp do ważnej jednostki wspierającej działania militarne, więc zaraz po zakończeniu badań zajmij się produkcją jednostki, by jak najwcześniej wykorzystać jej możliwości.
Zamki (II rząd)
Ikona | Koszt | Korzyści | Eureka |
390 | Chiny: premia do kultury za segmenty Wielkiego Muru (zobacz rozdział Unikalne Ulepszenia) Francja: możliwość zatrudnienia dodatkowego szpiega Budowla: Średniowieczne mury Cud: Alhambra | Miej ustrój z miejscami na sześć kart doktryn |
W zależności od etapu na jakim są badania kolejnych idei, możesz skorzystać z trzech ustrojów (Monarchia, Teokracja, Republika kupiecka), które spełniają wymagania eureki, a w danym okresie powinny być w twoim zasięgu. Oczywiście wszystko jest uwarunkowane twoim zaangażowaniem w realizowanie kolejnych etapów drzewka ideologicznego, a także od przychodów do punktów kultury. Jeśli grasz jednym z krajów, który odnosi korzyści związane z unikalnymi zdolnościami, to powinieneś jak najszybciej skupić się na badaniu. W pozostałych przypadkach kartą przetargową jest możliwość zbudowania lepszych umocnień miejskich, więc zapotrzebowanie jest uzależnione od zagrożenia, jakie stanowią dla ciebie inne nacje.