Civilization 6: Cuda natury, wszystkie, premie, porady Poradnik Sid Meier's Civilization VI
Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2020
W poniższym rozdziale poradnika do Civilization VI znajdziesz przydatne informacje dotyczące cudów natury. Dowiesz się gdzie szukać cudów natury w Civilization 6, ile zajmują pól i jakie korzyści dają miastom lub jednostkom, które stacjonują w ich pobliżu.
Warto mieć na uwadze, że udział cudów natury w mapie scenariusza jest czysto losowy. Bardzo istotne jest osiedlanie się w ich pobliżu, bowiem tylko w ten sposób będziesz w stanie skorzystać z bonusów jakie oferują. Co więcej, jeśli osiedlisz się w ich sąsiedztwie to możesz być pewny, że tylko twoja nacja będzie korzystać z przysługujących profitów. W niektórych przypadkach bonusy są na tyle znaczące, że mogą ustawić cały scenariusz już na początku gry. Pamiętaj, że na terenie zajętym przez cud natury nie będziesz mógł wznosić budynków, więc dokładnie zapoznaj się z liczbą pól, które zajmują.
Poniżej znajdziesz wszystkie cuda, które pojawią się na mapach scenariusza.
- Kilimandżaro
- Klify Dover
- Pantanal
- Piopiotahi
- Torres del Paine
- Jezioro Kraterowe
- Morze Martwe
- Mount Everest
- Tsingy de Bemaraha
- Wielka Rafa Koralowa
- Wyspy Galapagos
- Yosemite
Kilimandżaro
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 1 heksagon | +2 do nauki nieprzekraczalny |
Tak jak w przypadku każdej innej góry, Kilimandżaro zablokuje wrogim jednostkom dostęp do miasta, aczkolwiek należy pamiętać, że zajmuje tylko jedno pole. Postaraj się osiedlić obok niego w obszarze jednego heksagonu przerwy pomiędzy cudem a centrum miasta. Kilimandżaro nie jest najważniejszym cudem jaki pojawi się na mapie, ale jeśli chcesz osiągnąć zwycięstwo poprzez zdobycze technologiczne, to omawiany cud podwoi premię do punktów nauki jaką standardowo zapewniają inne góry. Jeśli nie musisz to nie walcz o miejsce, aczkolwiek jeśli będziesz w pobliżu i będziesz miał możliwość zajęcia terenu to nic nie stoi na przeszkodzie, tym bardziej, że zdobycze technologiczne pomagają wygrać, nawet jeśli skupiasz się na innym sposobie rozegrania scenariusza.
Klify Dover
Ikona | Położenie | Premie |
Wybrzeże 2 heksagony | +3 do kultury +2 do złota |
Idealne miejsce do osiedlenia się na wybrzeżu. Jednocześnie masz dostęp do morskiej fauny, dzięki czemu powiększysz zasoby dodatkowe swojej populacji, a przy okazji szybciej będziesz mógł wypływać w morze. Duża premia do kultury i złota, aczkolwiek miej na uwadze, że cud zajmuje dwa pola, więc ustaw centrum miasta w taki sposób, by zaraz po wzniesieniu osady przejąć pełną kontrolę nad unikalnym terenem. Dodatkowe trzy punkty kultury to idealna sytuacja dla zwycięstwa w sferze kulturowej, aczkolwiek pamiętaj, że bonus pozwoli ci szybciej odkrywać poszczególne ustroje i ich karty, co ma kolosalne znaczenie dla rozgrywki. Złoto pozwoli ci na wystawianie większej liczby jednostek, a przy okazji będziesz mógł zebrać środki na zakup przydatnych elementów infrastruktury co odciąży siły produkcyjne.
Pantanal
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 4 heksagony | +2 do kultury +2 do żywności |
W przypadku tego cudu możesz mieć problem z przejęciem go w całości po wybudowaniu centrum miasta. Warto mieć na uwadze, że zajmuje cztery pola, które w dłuższej perspektywie nie będą dostępne dla budowy dzielnic i ulepszeń. Oczywiście premia jest bardzo przydatna, szczególnie, że dobrodziejstwa terenu minimalnie wyrównują możliwości rozwoju osady poprzez premię do żywności. Dobre pole dla walki o zwycięstwo kulturowe, aczkolwiek nie zapominaj również o możliwościach jakie dają punkty kultury względem nowych ustrojów. Pamiętaj by po wzniesieniu osady skierować obywateli do pracy na polach z żywnością. Wraz z rozwojem granic i populacji miasta rozgrywka będzie coraz łatwiejsza.
Piopiotahi
Ikona | Położenie | Premie |
Wybrzeże 3 heksagony | +1 do kultury +1 do złota |
Niewielka premia w stosunku do liczby pól jakie zajmuje cud. Jeśli nie znajdziesz lepszej lokalizacji, a i tak miałeś zamiar osiedlić się na wybrzeżu to premia z pewnością będzie pomocna dla początkowych przedsięwzięć. Postaraj się w dłuższej perspektywie rozbudować miasto, tak aby czerpało jak największe korzyści z cudu, a jednocześnie by równie silnie eksploatowało pobliskie tereny. Premia do złota i kultury z pewnością przyspieszy rozwój osady, aczkolwiek twoim celem od początku gry będzie sformowanie jednostki zwiadowczej i znalezienie miejsca, które zapewni lepszy potencjał produkcji i żywności dla kolejnej osady.
Torres del Paine
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 2 heksagony | podwaja zyski z wszystkich sąsiadujących pól. nieprzekraczalny |
Zajmujący dwa pola nieprzekraczalny cud natury. Najlepiej jeśli osiedlisz się w taki sposób, by blokował przestrzeń pomiędzy twoim miastem a miastami innych graczy. Warto jednak szczególną uwagę zwrócić na pola, które będą w pobliżu cudu. Jeśli jest to drugie miasto to koniecznie nawet za gotówkę wykup wszystkie pola sąsiadujące z cudem, aby zmaksymalizować zyski. Jeśli nie jesteś w stanie tego opłacić na bieżącym etapie rozgrywki to osiedl się tak, by w pierwszej kolejności zbierać dochody z najkorzystniejszych pól. Warto powalczyć o kontrolą nad terenem przy którym leży cud, aczkolwiek zanim wypowiesz wojnę dokładnie sprawdź potencjał terenu.
Jezioro Kraterowe
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 1 heksagon | +4 do wiary +1 do nauki dostęp do słodkiej wody |
Jeden z najważniejszych cudów natury jaki znajdziesz w centrum lądu. Bardzo duża premia do wiary, co z pewnością pomoże opłacić ci jednostki, które z zapałem będą szerzyć założoną przez ciebie religię. Dodatkowo zyskasz bonusowy punkt do nauki co przyspieszy rozwój technologiczny osady. Nie są to jednak najważniejsze premie, bowiem najważniejszą wśród nich jest dostęp do słodkiej wody, którzy w maksymalnym stopniu przyspieszy rozwój osady. Dynamiczny wzrost siły roboczej osady z pewnością pozwoli zdystansować się od przeciwników i osiągnąć sukces. Oczywiście możesz podobny efekt osiągnąć osiedlając się nad rzeką, ale w takim wypadku nie zbierzesz dodatkowych premii. Jeśli w pobliżu cudu umiejscowisz stolicę cywilizacji to możesz też liczyć na zdecydowanie szybszy rozwój religijności wśród swoich poddanych.
Morze Martwe
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 2 heksagony | +2 do punktów wiary +2 do punktów kultury dostęp do słodkiej wody Leczy wszystkie jednostki, które spędzą turę w sąsiedztwie cudu |
Kolejny istotny cud natury o którego należy walczyć, aczkolwiek w tym przypadku musisz się szczególnie spieszyć. Wprawdzie współczynniki wiry i nauki nie są tak wysokie jak w przypadku Jeziora Kraterowego, ale na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wystarczy jedna tura w sąsiedztwie cudu by twoje jednostki wróciły do pełni zdrowia. Co to oznacza? Jeśli decydujesz się na militarne rozwiązanie scenariusza to jest spora szansa, że twoje miasto będzie niemożliwe do zdobycia. Wyobraź sobie, że w każdej turze możesz rotować garnizon tak by obite jednostki wracały do pełni sił. Oczywiście równie ważne są też premie do współczynników i dostęp do słodkiej wody, ale z takimi zasobami defensywnymi miasta możesz być pewny, że przeciwnik użyje atomówki. Warto mieć na uwadze też liczbę pól, które zajmuje cud, bowiem dzięki 2 heksagonom masz dłuższą linię obrony wokół której możesz ustawiać oddziały by wracały do zdrowia.
Mount Everest
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 3 heksagony | +1 do punktów wiary Jednostki religijne, które znajdą się w sąsiedztwie góry do końca scenariusza ignorują wpływ wzgórz na koszt ruchu. nieprzekraczalny |
Kolejny cud natury, który skutecznie powstrzyma wroga przed inwazją na twój teren. Warto mieć na uwadze, że Mount Everest ma szczególne znaczenie dla scenariusza, który chcesz wygrać poprzez szerzenie własnej religii. Zajmij jak najszybciej wszystkie pola wokół cudu, a założone miasto rozwijaj pod kątem panteonu wierzeń i ośrodka religijnego. Zwróć uwagę na fakt, iż jednostki zajmujące się religią należą do cywilnych, więc teoretycznie mogą bez żadnych przeszkód podejść w sąsiedztwo cudu. Pod żadnym pozorem nie możesz do tego dopuścić, a jeśli tak się stanie to na każdy możliwy sposób nie pozwól im opuścić swoich ziem. Zwróć uwagę, że premia zdejmuje ograniczenia ruchu z jednostek, dzięki czemu będziesz mógł szybciej i skuteczniej dotrzeć do innych miast i je nawracać. Warto dokładnie eksplorować mapę, bowiem brak wiedzy o tak ogromnej przewadze u przeciwnika szybko się na tobie odbije, a wzniesienie osady przy Mount Everest dla nacji, która ma dodatkowe korzyści związane z religią (jak na przykład Hiszpania) może szybko ustawić cały scenariusz.
Tsingy de Bemaraha
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 1 heksagon | +1 do punktów nauki dla sąsiadujących pól +1 do punktów kultury dla sąsiadujących pól nieprzekraczalny |
Kolejny z cudów, którego użyteczność uzależniona jest przede wszystkim od losowego czynnika jakim jest uwarunkowanie terenu wokół niego. Każda uzyskana premia będzie przydatna, ale zajmując teren zwróć uwagę na te pola, które dadzą ci największe korzyści na początku rozwoju osady. Oczywiście jeśli jesteś w stanie dokupić dodatkowe tereny to nie powinieneś się długo nad tym zastanawiać, aczkolwiek nie przesadzaj z wydatkami i zwracaj uwagę na premie. Warto mieć jeszcze na uwadze, że cud zajmuje tylko jedno pole więc szybko rozszerzające granice miasta zaanektują go w całości. Poza tym cud będzie dobre blokował wrogie najazdy, a jedno pole umożliwia zbudowanie obok niego dzielnicy wojskowej, która znacznie zwiększy właściwości obronne osady.
Wielka Rafa Koralowa
Ikona | Położenie | Premie |
Wybrzeże 2 heksagony | +3 do punktów żywności +2 do punktów nauki |
Cudu należy szukać na wybrzeżu co może być dobrym pretekstem do poszerzenia swoich wpływów na pobliski zbiornik wodny. Zajmuje dwa pola, co nie będzie miało dużego znaczenia tuż po początkowej fazie gry więc nie powinien za bardzo przeszkadzać w rozbudowie infrastruktury przemysłowej i turystycznej. Solidne premie do żywności pozwolą szybciej gromadzić obywateli, a dodatkowe punkty nauki pomogą w odkrywaniu kolejnych zdobyczy technologicznych. Pamiętaj, że rozszerzanie granic na powierzchnię oceanu jest korzystne z uwagi na dodatkowy punkt żywności za każde pole. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim zapleczem to nie walcz o miejsce, ale jeśli planujesz założyć drugą osadę, która bardzo szybko dorówna rozwojem stolicy, to sąsiedztwo Rafy Koralowej może być nieocenione.
Wyspy Galapagos
Ikona | Położenie | Premie |
Wybrzeże 1 heksagon | +2 do punktów nauki dla sąsiadujących pól nieprzekraczalny |
Na Wyspy Galapagos należy zwrócić szczególną uwagę, gdyż jako jedyny cud nadmorski są nieprzekraczalne, co ma duże znaczenie dla obronności względem inwazji od strony oceanu. Wprawdzie zajmuje tylko jeden heksagon, ale nawet kontrola nad jednym takim polem może znacznie ułatwić odpowiednie rozstawienie jednostek, szczególnie jeśli nie dysponujesz ich nadmiarem. Dobre miejsce dla utworzenia osady nadmorskiej, szczególnie dzięki podwojonym bonusów z każdego pola linii brzegowej z którym sąsiaduje. Nie jest to może lokacja o największym potencjale strategicznym, ale jeśli odpowiednio będziesz rozstawiony na początku scenariusza to warto przejąć nad nim kontrolę.
Yosemite
Ikona | Położenie | Premie |
Centrum lądu 2 heksagony | +1 do punktów nauki dla sąsiadujących pól +1 do punktów złota dla sąsiadujących pól nieprzekraczalny |
Kolejny cud, który pozwoli ci generować coraz większe zyski wraz z rozwojem osady i jej infrastruktury. Zajmuje dwa pola, co ma szczególne znaczenie zarówno biorąc pod uwagę fakt, że jest nieprzekraczalny jaki i w związku z większą ilością pól, które obudują cud i będą czerpać zyski ze strategicznego sąsiedztwa. Zwróć uwagę, że nawet zakup kolejnych terenów może w dłuższej perspektywie szybko się zwrócić. Oczywiście współczynniki dla premii nie są zbyt imponujące, ale jeśli założysz osadę stosunkowo wcześnie to w środkowej fazie gry możesz dysponować już solidną przewagą finansową i technologiczną.