Civilization 6: Miasta-państwa kulturowe, lista, emisariusze, premie Poradnik Sid Meier's Civilization VI
Ostatnia aktualizacja: 26 maja 2020
W poniższym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące miast-państw kulturowych w Civilization VI, a także opis korzyści związanych z utrzymywaniem wpływów w poszczególnych miastach i korzyści związane z przejmowaniem nad nimi kontroli.
Premie za emisariuszy
Dla każdego z miast kulturowych przysługują takie same premie za utrzymywanie w nim odpowiedniej liczby emisariuszy. Pamiętaj, że jeśli utrzymujesz kilku przedstawicieli w kilku miastach kulturowych to uzyskane w ten sposób premie łączą się.
Liczba emisariuszy | Premia |
1 | +2 do kultury w stolicy |
3 | +2 do kultury w w każdej dzielnicy kulturalnej |
6 | Dodatkowe +2 do kultury w każdej dzielnicy kulturalnej |
Premia do kultury będzie z pewnością dobrym punktem dla rozwoju ideologicznego twojej nacji. Warto poświęcić przynajmniej jednego emisariusza, bowiem dzięki temu już na początku rozgrywki możesz zyskać premię, która pozwoli ci wyprzedzić przeciwników. Szczególnie ważny typ miasta jeśli zależy ci na osiągnięciu zwycięstwa kulturowego, aczkolwiek nawet jeśli jest inaczej, to nie powinieneś stronić od miast tego typu. Pamiętaj, że wraz z każdą kolejną kartą idei masz coraz większy wachlarz możliwości dotyczących obieranych strategii. Nie zapominaj też, że kumulowanie punktów kultury przyspieszy badania nad kolejnymi typami ustrojów, co ma kolosalne znaczenie dla każdego scenariusza. Staraj się jednak dokładnie kalkulować korzyści, bowiem inwestowanie w tego typu miasta bez odpowiedniego zaplecza w postaci dzielnic kulturalnych może niekorzystnie wpłynąć na zasięg twojej władzy i premie, które otrzymasz.
Kumasi
Ikona | Premia dla suzerena |
Twoje szlaki handlowe do dowolnego miasta-państwa dostarczają +2 kultury i +1 złota za każdą wyspecjalizowaną dzielnicę w mieście w którym rozpoczyna się szlak. |
W tym przypadku zwróć szczególną uwagę na fakt, że premia przydzielana jest tylko w przypadku gdy celem szlaku jest miasto-państwo. Nie może być skierowany do miasta innego gracza, jeśli chcesz korzystać z premii. Może to być miasto pod twoją kontrolą bądź dowolna inna osada, nie ma to większego znaczenia. Premia jest o tyle dobra, że poza standardowym bonusem do punktów kultury twój skarbiec też korzysta na tym układzie. Pamiętaj jednak, że korzyści otrzymujesz tylko za wyspecjalizowane dzielnice, więc koniecznie zadbaj o rozwój każdej z nich, bowiem w innym przypadku twoje wysiłki pójdą na marne. Najlepszym miejscem dla rozpoczęcia szlaku jest stolica. Będzie najbardziej rozwinięta w początkowym etapie gry, co oznacza też większą liczbę dzielnic, które będziesz mógł wyspecjalizować.
Mohendżo-Daro
Ikona | Premia dla suzerena |
Wszystkie twoje miasta mają maksymalną liczbę obszarów mieszkalnych na wodzie, nawet jeśli nie znajdują się nad rzeką. |
Jedna z poważniejszych premii za suzerena i w obliczu walki o wpływy to na tym mieście powinieneś skupić się najbardziej. Dostęp do wody jest warunkiem rozwoju, co jednocześnie oznacza, że otrzymując maksymalną dostępną premię dla obszarów mieszkalnych we wszystkich miastach, rozwijasz się znacznie szybciej niż inne cywilizacje. W taki sposób niemal natychmiast zwiększasz wszystkie premie, wszystkie współczynniki, a dodatkowo przez pewien czas nie musisz martwić się o ograniczenia wynikające z deficytu obszarów mieszkalnych. W tym przypadku warto poświęcić każdą możliwą liczbę emisariuszy. Wyjątkiem od tej reguły jest oczywiście sytuacja, gdy wszystkie kontrolowane przez ciebie miasta leżą nad rzekami. Wtedy powinieneś rozważnie inwestować wpływy, bowiem nawet jeśli nie zamierzasz korzystać z premii, to odebranie szansy na nią przeciwnikom jest równie ważne.
Nan Madol
Ikona | Premia dla suzerena |
+2 do punktów kultury za każdą dzielnicę znajdującą się na polach wybrzeża lub w ich sąsiedztwie. |
Bardzo ważna i pomocna premia, aczkolwiek bardzo ciężko ocenić w jakim stopniu przyjdzie ci z niej skorzystać. Kryje się tutaj sporo zagrożeń, na które możesz się wystawić jeśli będziesz skupiał się na wykorzystaniu premii lub przygotowaniach do niej. Przede wszystkim ciężko będzie ci ustalić na początku rozgrywki czy miasto jest w twoim zasięgu, lub czy zostało wygenerowane dla scenariusza. Przy niekorzystnych uwarunkowaniach będziesz musiał odkryć sporą część mapy aby się tego dowiedzieć, co w międzyczasie może zmusić cię do osiedlenia się na wybrzeżu. Zakładając, że miasto pojawi się na mapie, musisz partycypować pomiędzy heksami dla dzielnic, które przyniosą więcej korzyści cząstkowych (umieszczenie dzielnicy w heksie, który daje dodatkową premię do specjalności dzielnicy), czy postawić wszystko na jedną kartę i kumulować je nad brzegiem rzeki. Wybór może znacznie zaważyć na twej szansie na wygranie scenariusza. O ile w przypadku dzielnicy portowej nie będzie to miało znaczenia, to umieszczenie dzielnicy wojskowej czy naukowej może okazać się kłopotliwe. Ostatecznie możesz założyć drugie miasto i budować je bezpośrednio pod premie, ale pamiętaj, że wzniesienie odpowiedniej ilości dzielnic wiąże się z dużym nakładem czasu. Najlepiej nie poświęcać się jej w całości, ale jeśli będzie to możliwe przejąć status suzerena i pokierować dalszą rozbudową kompleksów miejskich pod tym kątem.
Wilno
Ikona | Premia dla suzerena |
Po wejściu w nową epokę otrzymasz losowo wybraną inspirację z danej epoki. |
W tym przypadku powinieneś jak najszybciej podjąć próbę uzyskania statusu suzerena. Warto mieć na uwadze, że losowa premia może dotyczyć idei, która poszerzy twoją gamę dostępnych ustrojów. Staraj się utrzymywać jak najdłużej osiągnięty status i jeśli będziesz nim dysponował to powinieneś jak najdalej piąć się w kolejnych epokach, bowiem losowe premie zwolnią cię z wymagań dotyczących inspiracji dla danego elementu drzewka ideologicznego. Dla Wilna nie ma żadnych negatywnych lub nieopłacalnych efektów, możesz tylko skorzystać.