Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Civilization 6 Gathering Storm: Mali, Mansa Musa, opis nacji, porady Poradnik Sid Meier's Civilization VI

Ostatnia aktualizacja: 26 maja 2020

W tym rozdziale poradnika do gry Civilization 6 zapoznasz się z opisem Mali. Dowiesz się więcej na temat pozytywnych i negatywnych stron tej nacji. Dodatkowo, przeczytasz o tym, jak wykorzystać unikatową jednostkę i dzielnicę biznesową Suguba.

Nacja ta jest dostępna tylko jeśli masz zakupione i odblokowane duże rozszerzenie Gathering Storm do Cywilizacji VI.

Opis nacji - Mali

Gdy grasz Mali, to wszystko obraca się wokół pieniędzy - Civilization 6 Gathering Storm: Mali, Mansa Musa, opis nacji, porady - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Gdy grasz Mali, to wszystko obraca się wokół pieniędzy. Cała struktura umiejętności specjalnych, unikatowej jednostki oraz dzielnicy, ma pokazać olbrzymie bogactwo Mansa Musy.

Zacznijmy od największej wady tej nacji - Twoje miasta mają zmniejszą produkcję o 30% podczas tworzenia jednostek oraz budynków (co ciekawe, jako jedna z nielicznych posiada negatywną cechę specjalna). Od początku gry, będziesz rozwijał się wolniej niż pozostałe nacje. Dlatego pierwsza epoka zawsze będzie stanowiła wyzwanie. Rywale będą szybciej tworzyć floty i armie, podczas gdy Mansa Musa będziesz musiał polegać na złocie. Jeśli to możliwe, kupuj drogie jednostki za złoto np. osadników. Kara do produkcji nie obejmuje dzielnic, więc o wiele lepszy rozwiązaniem jest budowanie takich obiektów i dbanie o rozwój miast, żeby postawić ich jak najwięcej.

Pomimo wspominanej wady, siła Mali tkwi w zdobywaniu złota - dzięki kopalniom, specjalnej dzielnicy biznesowej Suguba oraz szlakom handlowym.

Tworzenie ulepszeń kopalni daję trochę inne dochody, niż w przypadku pozostałych nacji. Każda kopalnia (obojętnie czy na wzgórzu z zasobem lub bez) dodaje 4 sztuki złota, ale również -1 do produkcji. W ten sposób miasto jest w stanie szybko zwiększyć dochody, kosztem produkcji, która i tak jest słabsza przez cechę specjalną Mali. Mimo wszystko, technologie zwiększające produkcję kopalni w następnych epokach, nadal mają wpływ na to ulepszenie. Nie będziesz mógł jednak w pełni wykorzystać potencjału produkcyjnego Mali, zwłaszcza w początkowych etapach gry.

Suguba posiada trochę lepsze bonusy za sąsiedztwo. Warto stawiać w każdym mieście następującą kombinację: centrum m miasta blisko rzeki, dzielnica biznesowa obok miasta i rzeki, a na końcu dzielnica świątynna. W ten sposób będziesz otrzymywał +5 złota za sąsiedztwo w każdej dzielnicy biznesowej. Zawsze uaktywnij doktrynę premii +100% do sąsiedztwa dla dzielnic biznesowych. Wtedy zysk +5 zamieni się na +10 dodatkowych sztuk złota. Inny sposób to zbudowanie kilku miast w pobliżu długiej rzeki, w taki sposób, aby zbudować jak najwięcej dzielnic biznesowych i świątynnych obok siebie.

Warto dodać, że idealną kombinacją dla Mali, jest rekrutacja gubernatora Reyna. Nie tylko podwaja dochody z dzielnic (co jeszcze bardziej zwiększa kombinacje z odpowiednim planowanie zabudowy dzielnic oraz bonusem ze wspomnianej doktryny) oraz przychód z każdego mieszkańca miasta oraz niezagospodarowanych pół miasta, ale również pozwala na szybką rozbudowę dzielnic. Jest to jedyny gubernatorka, która pozwala kupować dzielnicę za złoto. Jej obecność, potrafi zapewnić nagły rozwój miasta i wybudować kilka dzielnic w jednej turze! Jest to bardzo mocna zdolność dla Mali, ponieważ ta nacja ma problemy z produkcją, a gotówki będzie mieć zawsze w nadmiarze.

Budynki w dzielnicy biznesowej można od początku kupować za wiarę, a wszystkie zakupy za pomocą złota i wiary w mieście z Sugubą, są o 20% tańsze. Nie dość, że cena bazowa budynków jest mniejsza, gdy płacisz punktami wiary niż złotem, to dodatkowo otrzymujesz zniżkę na wszystkie zakupy w mieście. Złoto można przeznaczyć na inne cele np. zakup jednostek wojskowych lub kupców, a za wiarę szybko ulepszyć dzielnicę. W pierwszych epokach, koniecznie postaw sobie za cel, aby uzyskać złoty wiek-w pierwszych epokach często zawiera bonus, który pozwala kupić jednostki cywilne za wiarę. Jest to świetny moment na zakup dużej ilości osadników. Ich cena jest często 3 razy mniejsza, płacą punktami wiary niż złotem.

Najważniejsza punktem w zdobywaniu złota, jest zakładanie miast na pustyni. Szlaki handlowe Mali, z miasta na pustyni, otrzymują dodatkową sztukę złota za każde pole pustyni w obrębie granic takiego miasta. Góry pustynne oraz pole zalewowe na pustyni, również wliczają się do tego bonusu, a dzielnice, cuda i ulepszanie na pustyni nie blokują tego bonusu Nie trzeba budować wszystkich lub większości miast na pustyni. Starczy nawet jedno takie miasto, ale na naprawdę dużej pustyni. Jeśli to możliwe, zbuduj port, kanał i/lub tunele, aby jeszcze więcej zarobić na handlu. Każdy taki obiekt, powiększy dochody złota dla każdego szlaku handlowego. Opcjonalnie, warto zbudować w takim mieście Petrę, aby lepiej wykorzystać pola pustynne, które nie dają zbyt dobrych zysków. Szukaj również pustyni z cudem natury, rzeką z polami zalewowymi lub takiej, która została użyźniona przez burzę piaskową. Dzięki temu, twoje miasto stanie się prawdziwym centrum handlu.

Grając Mali często zaczynasz na pustyni lub w sąsiedztwie dużych obszarów pustynnych. Szlaki handlowe z takiego miasta, potrafią dawać zysk średnio 15-20 sztuk złota już w pierwszym etapie gry, a później nawet 30-40 przy zajętych wszystkich obszarach miasta. Warto wspomnieć, że oprócz bonusów z sąsiadowania Suguby i dzielnicy świątynnej, centrum miasta otrzymuje +1 do punktów do wiary i żywności za każde pole pustyni. Dzięki temu można szybciej założyć własną religię, aby zwiększyć zyski punktów wiary, a te wykorzystać do ulepszania Suguby.

Ostatnią zaletą Mali jest specjalna jednostka jazdy - Kawaleria Mandekalu. Działa trochę jak lądowa wersja Fenickiej Diary. Obecność tych jeźdźców chroni kupców przed plądrowanie ze strony wrogów, jeśli jest nie dalej niż 4 pola. Oprócz tego, każda jednostka, która została pokonana przez Mandekalu, jest źródłem zysku, ponieważ siła bojowa zniszczonego wroga jest zamieniana na złoto. Jest to świetny sposób na szybkie podreperowanie budżetu, przez atak na skupisko barbarzyńców (można nawet nie zajmować obozu bandytów, aby dostarczał nowe jednostki do walki), obrońców miast niezależnych lub jakiegoś państwa-miasta. W ostateczności, warto wypowiedzieć wojnę jakieś słabszej nacji (pod względem militarnym lub technologicznym) mając na celu tylko wybijanie jednostek za pomocą Mandekalu. Warto mieć aktywną doktrynę zwiększającą siłę bojową np. gdy jednostki są ranne nie mają kary do siły, gdy walczą z inna nacją wyznającą inną religię lub dodatkowy dochody za pokonanie jednostki z starszej ery technologicznej.

Podsumowanie

Mali to nietypowa nacja, która w całości opiera się na zdobywaniu złota. Początek jest wyzwaniem, bo na niektórych mapach start może być łatwiejszy lub trudniejszy, ale mniejsza produkcja zawsze będzie odczuwalna. Po początkowych zmaganiach, Mali jest niczym kula śnieżna. Jeśli będziesz sukcesywnie zwiększał liczbę kupców i założysz duże miasto na pustyni, twoje zyski bardzo szybko zapełnią twój skarbiec. Wykorzystaj złota do szybkie budowania w miastach, wynajmowania armii miast-państw, nawiązywania umów handlowych i wykupywaniu względów dyplomatycznych, aby mieć większy wpływ na politykę międzynarodową oraz rezolucjach na kongresie światowym.