Civilization 6: Sposoby na wygraną Poradnik Sid Meier's Civilization VI
Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2020
Na tej stronie poradnika do gry Civilization 6 znajdziesz odpowiedź na pytanie jak wygrać w Civilization VI, tzn. jak zaliczyć scenariusz zwycięstwem na podstawie wybranych wcześniej założeń rozgrywki (np. zwycięstwo militarne czy zwycięstwo kulturowe). Wyjaśniamy jakie wymagania musisz spełnić, by poszczególny rodzaj zwycięstwa został zaliczony, a także jak skutecznie realizować działania prowadzące do każdego z nich.
- Informacje ogólne
- Zwycięstwo punktowe
- Zwycięstwo przez dominację
- Zwycięstwo naukowe
- Zwycięstwo kulturowe
- Zwycięstwo religijne
Informacje ogólne
Pojedyncza rozgrywka w Civilization VI zawsze jest związana z utworzeniem scenariusza. Za pośrednictwem opcji możesz dopasować liczbę graczy, typ mapy i wiele rozmaitych czynników, które wpłyną na przebieg rozgrywki. Po załadowaniu scenariusza prowadzisz rozgrywkę w której uczestniczą inne nacje, aczkolwiek nadrzędnym celem gry jest osiągniecie zwycięstwa. Każdy scenariusz zakończy się w roku 2050.Do tej chwili powinien zostać wyłoniony zwycięzca. Nie ma znaczenia na jakim etapie rozwoju i realizowania strategii są inni gracze. Wygrywa zawsze ten, który jako pierwszy osiągnie jeden ze sposobów. Jeśli w trakcie rozgrywki żadnemu z graczy nie uda się spełnić warunków niezbędnych do określonego zwycięstwa, to jego dokonania przeliczane są na punkty i scenariusz wygrywa gracz z ich największą liczbą.
W dalszej części rozdziału znajdziesz przydatne informacje, które ułatwią rozpoznanie do którego ze sposobów dążą przeciwnicy, a także, jakie wymagania musisz spełnić, by dany sposób został ci zaliczony.
Zwycięstwo punktowe
Jeśli żadnemu z graczy w scenariuszu nie uda się osiągnąć zwycięstwa przed upływem 2050 roku, to scenariusz rozstrzygnięty zostaje na podstawie zebranej przez nich liczby punktów. Poniżej znajdziesz tabelę, która prezentuje jakie czynniki mają wpływ na końcowy wynik, a także co powinieneś zrobić by uzyskać jak najwięcej punktów w danej kategorii.
Kategoria | Części składowe | Udział w końcowym wyniku |
Imperium | Liczba miast Populacja Wojsko | Każde miasto - 4 punkty Każdy obywatel - 1 punkt Każda zniszczona jednostka - 2 punkty |
Idee | Pozycje na drzewku | Każda pozycja na drzewku - 2 punkty |
Technologie | Pozycje na drzewku | Każda pozycja na drzewku - 2 punkty |
Cuda | Budowle | Każdy cud - 5 punktów |
Wielcy Ludzie | Liczba kontraktów | Każdy zatrudniony - 3 punkty |
Wierzenia | Nawrócone cywilizacje | Każde miasto - 4 punkty |
Dobrym zwyczajem jest prowadzenie nieustannej eksploracji przy pomocy zwiadowców. Jeśli znajdziesz miejsce, które obfituje w zasoby, jest związane z cudem natury albo zapewnia idealne warunki do rozwoju poprzez dostępność wody to powinieneś jak najszybciej wyszkolić osadników i wybudować tam miasto. W zależności od nacji, którą prowadzisz rozgrywkę bardziej opłacalne może być zakładanie miast blisko stolicy lub przenoszenie ich na inne kontynenty. Pamiętaj, że udogodnienia z dóbr luksusowych zasilają maksymalnie 4 miasta, więc tyle osad możesz zbudować i utrzymać dla nich tempo właściwego rozwoju. Łatwo zauważyć, że najwięcej punktów przydzielanych jest za budowę cudów, ale z uwagi na ich strategicznych charakter nie możesz ograniczyć się tylko do nich.
W aspekcie idei oraz technologii najważniejsze jest spełnianie warunków niezbędnych do odblokowania inspiracji lub eureki. Nie bez znaczenia jest też wspieranie prac poprzez nieustanne zwiększanie przychodu do punktów kultury i nauki. Postępy w poszczególnych drzewkach mają bardzo duży wpływ na całość rozgrywki i niejednokrotnie mogą przechylić szalę zwycięstwa na twoją korzyść.
Z kolei na liczbę Wielkich Ludzi z którymi nawiążesz współpracę bezpośredni wpływ mają przychody z poszczególnych dzielnic, budynków użytkowych i projektów, więc nie możesz pod żadnym pozorem zaniedbywać rozwoju miast. Pamiętaj, że niektóre dzielnice są dostępne znacznie później niż inne, więc rozwijaj je zgodnie z ich umiejscowieniem w drzewku i nie staraj się zatrudnić wszystkich Ludzi z wszystkich dziedzin, ale skup się na 2-3 wybranych i pilnuj kontraktów w tym zakresie. To powinno wystarczyć, żeby przy większej ilości graczy zyskać najwięcej punktów w tym zakresie.
Odnośnie szerzenia wiary najważniejsze są dwa elementy: obrona własnego wierzenia na zajętym terenie, a także szybkość poruszania się jednostek religijnych. Pamiętaj, aby korzystać z jak największej ilości jednostek odpowiedzialnych za szerzenie wiary, wspierając je ofensywnym odłamem tego typu jednostek. Pamiętaj, że zmagania pomiędzy jednostkami związanymi z wiarą nie rzutują na stosunki dyplomatyczne.
Zwycięstwo przez dominację
Jednym z dostępnych sposobów na wygranie scenariusza jest dominacja nad przeciwnikami. Polega ona na pozbawieniu pozostałych graczy stolic ich cywilizacji. Możesz tego dokonać jedynie poprzez działania militarne, ponieważ żaden z graczy nie zgodzi się oddać swojej stolicy dobrowolnie. Ważne jest również to, że ten rodzaj zwycięstwa dostępny jest tylko wówczas, gdy ty sam kontrolujesz swoją stolicę.
Warto wiedzieć, że jeśli dysponujesz większą ilością miast niż jednym to, w sytuacji gdy twoja stolica zostanie zajęta przez wrogiego gracza, automatycznie pałac (oznaka stolicy) zostanie przeniesiona do innego miasta. W takim przypadku jednak nie masz szans na zwycięstwo przez dominację, bo podstawą do osiągnięcia tego typu zwycięstwa jest kontrolowanie własnej, oryginalnej stolicy. Do czasu aż jej nie odbijesz jesteś poza stawką, ale dalej możesz walczyć o pozostały rodzaj zwycięstwa.
Pamiętaj, że aby osiągnąć zwycięstwo w tej kategorii musisz przede wszystkim umiejętnie prowadzić dyplomację ze wszystkimi graczami i dysponować silną armią i zapleczem gospodarczym. Jeśli zaniedbasz dowolny z tych czynników, to szybko zakończy się twoja przygoda w scenariuszu, tym bardziej, że przedłużająca się wojna nie wpłynie pozytywnie na jego wynik.
Zwycięstwo naukowe
Omawiany typ zwycięstwa jest możliwy dla każdego z graczy rozpoczynających scenariusz. W dalszej sekcji znajdziesz trzy główne kroki, jakie musisz podjąć, by osiągnąć ten rodzaj zwycięstwa, ale wiedz, że każdy z nich dostępny jest niemal na zwieńczeniu drzewka technologicznego. Można wręcz założyć, że zwycięstwo tym sposobem można osiągnąć najpóźniej ze wszystkich możliwych w scenariuszu.
Warunek | Korzyści | Wymagania |
Wystrzel satelitę w kosmos | Z mapy znika mgła wojny | Technologia: Technika rakietowa |
Wyślij misję na Księżyc | Duża ilość punktów kultury | Technologia: Satelity |
Załóż kolonię na Marsie | Zwycięstwo naukowe | Technologie: Reakcja termojądrowa, Robotyka, Nanotechnologia |
Do osiągnięcia tego typu zwycięstwa najważniejsze jest ciągłe dążenie do technologii wskazanych w powyższej tabeli. Tylko dzięki nim będziesz mógł w pełni zrealizować założenia tego sposobu na wygraną i wykonując ostatni z nich zakończyć scenariusz. Warto mieć na uwadze, że aby zrobić to szybciej niż inni musisz dysponować odpowiednim zapleczem naukowym, a także zbudować przynajmniej trzy dzielnice z portem kosmicznym. Po opracowaniu technologii będziesz musiał jeszcze wykonać dedykowane tym zdarzeniom projekty, co przekłada się na odpowiednią wartość współczynnika produkcji we wszystkich miastach z portem kosmicznym. Miej na uwadze, że każdy z projektów możesz wykonywać w osobnym mieście, co przyspieszy czas na jego realizację.
Ważny jest również fakt, że w chwili wystrzelenia satelity, pozostali gracze zostaną poinformowani o tym fakcie, co przełoży się na ich zwiększoną aktywność na twojej strefie wpływów. Miej na uwadze, że będą próbowali niejednokrotnie zniweczyć całe przedsięwzięcie. Utrzymuj potężne armie w miastach, które prowadzą wskazane projekty, aczkolwiek nawet twój największy upór może zostać łatwo przerwany zrzuceniem bomby atomowej na którąś z dzielnic. Bierz pod uwagę też fakt, że nawet w tej sytuacji przeciwnik będzie mógł zniszczyć tylko jedną dzielnicę z portem kosmicznym, dlatego szczególnie ważne jest, żebyś miał ich kilka.
Zwycięstwo kulturowe
Omawiany typ zwycięstwa jest możliwy dla każdego z graczy rozpoczynających scenariusz. Aby osiągnąć ten rodzaj zwycięstwa będziesz musiał ściągnąć do swojego miasta większą ilość turystów zagranicznych, niż łączna liczba wszystkich turystów krajowych w każdym innym mieście.
Dla tego typu zwycięstwa ważna jest przede wszystkim dyplomacja i umowy z innymi cywilizacjami o otwartych granicach. Tylko w ten sposób możesz przyciągnąć do siebie zagranicznych turystów, a żeby zajmowane przez twoją nację tereny były dla nich szczególnie atrakcyjne musisz odpowiednio je wyposażyć. W tym celu powinieneś przede wszystkim bardzo uważnie przyglądać się uwarunkowaniom terenu i jego atrakcyjności. Tylko w ten sposób będziesz mógł kontrolować te tereny, które pozwolą na budowę kurortów nadmorskich, parków narodowych czy niektórych cudów.
Ważne jest też odpowiednie zaplecze kulturalne w postaci muzeów, w których znajdzie się miejsce dla wielkich dzieł, które z kolei wymagają zatrudniania wielkich ludzi. W tym celu buduj dedykowane im dzielnice i realizuj projekty, które pozwolą ci nawiązać z nimi współpracę szybciej, niż zrobią to pozostali gracze. Niektórym nacjom może być szczególnie łatwo sięgnąć po ten typ zwycięstwa, więc szczegółowo zapoznaj się z premiami jakimi dysponują poszczególne cywilizacje. Poza tym ważna jest również archeologi i relikwie, które będą wspomagane przez odpowiednio zarządzane dzielnice świątynne.
Zwycięstwo turystyczne jest jednym ze sposobów, który wymaga największej kontroli podejmowanych działań i mikro zarządzania. Pamiętaj, że na przepływ turystów mają wpływ także szlaki handlowe i ustroje, bowiem w zależności od tego ustroju, który jest aktywny, może być ci łatwiej przyciągnąć do siebie turystów tych nacji, w których panuje ten sam system rządów.
Zwycięstwo religijne
W Civilization VI mamy do dyspozycji bardzo wyraźnie rozbudowaną strukturę religijną. Już po założeniu panteonu możemy korzystać z bardzo ważnych premii, które nie są dostępne dla graczy, którzy ignorują ten element rozgrywki. Szczególne znaczenie dla religii mają też cuda natury, z których część może dostarczyć wiele korzyści dla graczy, którzy są zainteresowani tego typu zwycięstwem. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że mimo rozbudowanej struktury, zwycięstwo religijne może być stosunkowo najłatwiejsze od osiągnięcia, jeśli wszystkie twoje działania będą mu bezpośrednio podporządkowane.
Pamiętaj, że dzielnica świątynną jest jedną z pierwszych tego typu struktur miejskich, które będą dostępne w grze. Postaraj się wybudować ją jak najszybciej, żeby od pierwszych minut generować odpowiednią dla siebie ilość punktów wiary, co przełoży się też na czas, w którym będziesz mógł ustanowić panteon lub skorzystać z pomocy Wielkiego Proroka. Pamiętaj, że punkty wiary pełnią w grze rolę waluty, za którą możesz finansować wszelkie wydatki związane z szerzeniem swojej wiary w innych nacjach.
Warunkiem zwycięstwa jest rozprzestrzenienie swojej wiary na inne miasta w takim porządku, by większość miast kontrolowana przez innych graczy wyznawała ustanowioną przez ciebie religię. Warto mieć na uwadze, że jest to rozpatrywane poprzez stosunek proporcji dla każdego z graczy, więc nie ma znaczenia jeśli twoja religia będzie we wszystkich miastach jednego gracza, co łącznie da ci większość miast na mapie. Założona przez ciebie wiara musi dotknąć każdego z graczy i to wtedy będzie liczone jako wygrana.
Dla tego typu zwycięstwa przygotuj się na masę przepychanek, szczególnie jeśli bierzemy pod uwagę jednostki związane jedynie z wiarą. Wierzenie łatwo się rozprzestrzenia, a dla miasta, które sąsiaduje z twoimi osadami nie musisz czasami nawet wysyłać jednostek, by zaczęło wierzyć w to co ty. Poza tym dysponujesz szeregiem jednostek, które będą odpowiadać za naturalny rozrost wiary, aczkolwiek możesz je werbować jedynie dzięki punktom wiary, więc zadbaj o właściwe zaplecze w tym zakresie. Im szybciej zaczniesz skoncentrowane działania, tym masz większą szanse na wygraną. Zauważ jednak, że niektóre cywilizacje z chęcią przyjmą twoje religie, ale są też takie, które czerpią dodatkowe korzyści z szerzenia własnych wierzeń i z nimi będziesz walczył o ten typ zwycięstwa. W tym aspekcie szczególnie ważna jest eksploracja, ponieważ tylko dzięki niej będziesz mógł szybko reagować na działania wrogich jednostek.