Ogólne informacje | Frakcje w Fallout 4 poradnik Fallout 4
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Ogólne informacje
Świat gry w Falloucie 4 zamieszkiwany jest przez cztery duże frakcje - Minutemanów, Trasę, Bractwo Stali oraz Instytut. Relacje z frakcjami nie są jakimś mało ważnym tematem, a jednym z najistotniejszych elementów gry. Każda frakcja ma swój zestaw zadań, swoją siedzibę oraz swoją wizję na to jak pustkowia powinny wyglądać. To nie wszystko, bo to z jaką frakcją zdecydujesz się nawiązać bliższe kontakty ma zasadniczy wpływ na wygląd zakończenia gry. Poniżej znajduje się szereg ogólnych informacji związanych z frakcjami. Na kolejnych stronach tego poradnika omówione zostały z kolei wszystkie ich zadania.
- Z trzema spośród czterech frakcji możesz nawiązać współpracę praktycznie już na samym początku gry, tj. niedługo po opuszczeniu Krypty 111. Mowa tu o Minutemanach, Bractwie Stali oraz Trasie. Do pierwszego spotkania z frakcją Instytutu dochodzi z kolei znacznie później, a konkretnie po zaliczeniu wszystkich początkowych questów głównego wątku fabularnego gry (musisz zająć się zadaniami do Poziomu molekularnego włącznie).
- Po tym jak spotkasz się z liderem danej frakcji i nie wykażesz w stosunku do niej wrogich intencji otrzymasz jej pierwsze zadanie lub nawet grupę zadań. Możesz bez dłuższego zastanowienia zająć się początkowymi questami każdej z frakcji (nadrzędnymi oraz opcjonalnymi), albowiem nie pogorszy to od razu relacji z pozostałymi ugrupowaniami i to niezależnie od tego czy już się z nimi zapoznałeś czy jeszcze nie. Interesy wielu frakcji oczywiście wzajemnie wykluczają się i prędzej czy później będziesz musiał zadecydować z jaką frakcją zwiążesz się "na stałe", ale taki wybór przychodzi dopiero z czasem i dopiero jak dostatecznie awansujesz w głównym wątku fabularnym (w jego części niepowiązanej z frakcjami).
- Każda frakcja ma swój zestaw nadrzędnych oraz dodatkowych zadań. Nadrzędne zadania zalicza się w liniowej kolejności i są one odblokowywane stopniowo. Poboczne zadania frakcji odblokowuje się w różnej kolejności i na różnych zasadach. Mogą one stać się dostępne np. dopiero po zacieśnieniu relacji, po spotkaniu się z mniej ważnymi osobami w siedzibie danej frakcji czy po wysłuchaniu komunikatu przez radio. Wiele dodatkowych zadań frakcji ma częściowo losowe założenia (np. pokonanie potworów w lokacji X). Co więcej, wiele z nich można co pewien czas powtarzać i jest to dobry sposób na zdobycie doświadczenia czy kapsli.
- Frakcje mają oczywiście swoje siedziby w świecie gry. W przypadku Trasy oraz Instytutu są one niezmienne przez całą grę, a u Bractwa Stali i u Minutemanów lokalizacje głównych siedzib zmieniają się w miarę zaliczania ich questów (np. u Minutemanów są to kolejno Muzeum Wolności, Sanktuarium i Zamek). W trakcie pobytu w siedzibie frakcji możesz czuć się w pełni bezpiecznie. Są one ponadto wyposażone np. w warsztaty czy w łóżka, z których można za darmo skorzystać.
- Po tym jak w dalszej części gry zwiążesz się już ostatecznie z jakąś frakcją będziesz mógł skupić się na dotarciu do jej finalnego głównego questu. W przypadku frakcji Instytutu jest to zadanie Nuklearna rodzina. W przypadku trzech pozostałych frakcji jest to zadanie Nuklearna alternatywa, przy czym przebieg tego questu jest oczywiście zupełnie inny w zależności od ugrupowania (wspólna jest tylko nazwa zadania).
- Jeżeli Twoje działania doprowadziły do tego, że stałeś się wrogiem danej frakcji, to musisz liczyć się z tym, że nie tylko nie zaliczysz jej pozostałych zadań, ale również że będziesz automatycznie atakowany w momencie napotkania jej członków lub wejścia do jej siedziby. Wkroczenie na ścieżkę wojenną z daną frakcją doprowadza też do utraty możliwości korzystania z usług powiązanego z nią towarzysza - u Minutemanów jest to Preston Garvey, w Bractwie Stali jest to Paladyn Danse, w przypadku Trasy jest to Deacon, a w Instytucie jest to X6-88.