Ekwipunek i Pip-Boy | Eksploracja świata w Fallout 4 poradnik Fallout 4
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Ekwipunek i Pip-Boy
Zarządzanie ekwipunkiem w grze Fallout 4 nie jest trudne. Inwentarz jest zbudowany wokół urządzenia Pip-Boy, które pozyskuje się na samym początku gry. Jest on bardzo dobrze zorganizowany i poszczególne przedmioty są podzielone na różne kategorie (bronie, stroje, wspomagacze, modyfikacje itp.). Bardzo przydatną funkcją jest to, że możesz przenosić wybrane elementy ekwipunku do rozwijanego menu ulubionych przedmiotów. Jest to nieoceniona pomoc w trakcie gry, bo możesz przygotować sobie w ten sposób szereg elementów ekwipunku bez konieczności każdorazowego przeszukiwania inwentarza. Postaraj się umieścić w rozwijanym menu przede wszystkim jak najwięcej wykorzystywanych broni. Zadbaj o to żeby były to bronie używające różnych rozdzajów amunicji, dzięki czemu nie zużyjesz szybko całych zapasów i nie będziesz musiał zmieniać na szybko pukawki czy przepłacać za amunicję u handlarzy. Oprócz broni w menu szybkiego wyboru warto też umieścić stimpaki oraz po co najmniej jednej odmianie posiadanych granatów i min.
Jedną z najważniejszych zależności powiązanych z zarządzaniem ekwipunkiem jest limit udźwigu. Przekroczenie limitu może pozbawić bohatera opcji biegu lub, w skrajnych przypadkach, całkowicie go unieruchomić. Aktualna waga posiadanych przedmiotów jest oczywiście wyświetlana po otwarciu inwentarza i miejsce odnalezienia tej informacji zaznaczone zostało na powyższym obrazku.
Na domyślną wartość limitu udźwigu możesz wpłynąć jeszcze przed rozpoczęciem właściwej gry. Jest on mianowicie powiązany ze współczynnikiem Siły - im więcej punktów przeznaczysz na rozwój tego parametru postaci, tym wyższy będzie limit udźwigu. Już w trakcie zabawy możesz w dalszym ciągu rozwijać parametr Siły, ale są też inne metody na zwiększenie limitu. Możesz przede wszystkim odblokowywać kolejne poziomy profitów (perków) Mocny Grzbiet oraz Samotny Wędrowiec. W tym drugim przypadku na nabycie profitu zdecyduj się tylko jeśli zamierzasz przemierzać świat gry bez towarzyszy.
Wspomniani wyżej towarzysze są również bardzo dobrym "rozwiązaniem" problemu limitu udźwigu, bo możesz przekazywać im część posiadanych rzeczy i odciążać dzięki temu sterowaną postać. Podarowane im obiekty możesz za darmo i bez żadnych problemów odebrać po zainicjowaniu z nimi rozmowy i wyrażeniu chęci zajrzenia do ich inwentarza. Ostatnia z metod na radzenie sobie z ciężkimi przedmiotami to umieszczanie ich w pojemnikach do czasu gdy staną się potrzebne. Takich czynności dokonuj jednak wyłącznie w jednej z założonych osad (np. Sanktuarium), dzięki czemu nie będziesz musiał obawiać się przypadkowej utraty cennego przedmiotu.
Uwaga - Limitem udźwigu nie są objęte pancerze wspomagane, a to dlatego, że główny bohater nie umieszcza ich w inwentarzu, tylko wchodzi do nich na czas ich używania. To ich ogromna zaleta, ale z drugiej strony musisz pamiętać o tym żeby niepotrzebny w danym momencie pancerz wspomagany odstawić w jakimś miejscu, w którym później łatwo się go odnajdzie (najlepiej w Sanktuarium lub w innej osadzie).
Uwaga - Posiadane przedmioty możesz rozbierać na części pierwsze oraz ulepszać je dzięki stosowaniu modyfikacji. Tematy te dokładniej omówione zostały w rozdziale poświęconym craftingowi.
Pip-Boy'a nie używa się wyłącznie na potrzeby korzystania z inwentarza. Urządzenie to ma też kilka innych zastosowań. Najważniejsze z nich to:
- Statystyki (zakładka STAT) - Możesz sprawdzać aktualne statystyki oraz rozwijać postać za każdym razem gdy awansuje ona na wyższy poziom doświadczenia.
- Dziennik bohatera (zakładka DATA) - Gra nie rozróżnia niestety głównych oraz pobocznych zadań, ale z pomocą powinien przyjść nasz poradnik z opisiem przejścia gry. Jedynie drobne zadania (np. odwiedzenie lokacji z podsłuchanej rozmowy) umieszczane są w odrębnym polu w dzienniku.
- Mapa (zakładka MAP) - Przydatna tak na dobrą sprawę jest jedynie mapa świata, na której widoczne są wszystkie odkryte lokacje. Mapy najbliższej okolicy używaj tylko wtedy gdy np. nie możesz odnaleźć wyjścia z budynku.
- Radio (zakładka RADIO) - Radia używa się nie tylko do słuchania muzyki czy powtarzających się audycji, ale też na potrzeby niektórych zadań (ustalenie źródła sygnału, odpowiedzenie na nadawany sygnał alarmowy itp.)
Dodatkowo Pip-Boy'a możesz używać do odsłuchiwania holotaśm oraz w celach rozrywkowych. Za każdym razem gdy znajdziesz czasopismo z kategorii Zabawa z RobCo (ich pełna lista jest w naszym poradniku z atlasem świata) możesz zagrać w powiązaną z nim mini-grę (odszukaj magazyn w inwentarzu i wybierz go żeby odpalić grę).