Dragon Age Początek: Utworzenie postaci poradnik Dragon Age: Początek
Utworzenie nowej postaci to część kreatora uruchamianego po rozpoczęciu gry Dragon Age Początek. Ta strona poradnika opisuje wybór płci, rasy, klasy oraz pochodzenia protagonisty.
Ostatnia aktualizacja: 6 czerwca 2024
Przed rozpoczęciem kampanii w grze Dragon Age: Początek musicie utworzyć bohatera z użyciem kreatora postaci. W naszym poradniku opisaliśmy jego wybrane kroki - ustalenie płci, rasy, klasy oraz wybranie 1 z 6 pochodzeń dla głównego bohatera.
Z osobnych stron rozdziału Rozwój postaci możecie dowiedzieć się więcej o atrybutach, umiejętnościach, zaklęciach i talentach oraz specjalizacjach.
- Płeć
- Rasa postaci
- Klasa postaci
- Początkowe wartości atrybutów
- Najlepsze kombinacje rasy oraz klasy protagonisty
- Wybór pochodzenia
Płeć
Wybór płci głównego bohatera nie wpływa na statystyki protagonisty. Różnic należy się natomiast spodziewać w:
- sposobie rozwiązywania questów - w niektórych przypadkach pożądany rezultat łatwiej będzie osiągnąć mężczyźnie, a w innych kobiecie;
- relacjach z towarzyszami i dostępnych romansach - niektórzy towarzysze mogą nawiązać romans tylko z protagonistą określonej płci (np. romans z Morrigan jest możliwy wyłącznie grając mężczyzną);
- przebiegu niektórych questów pochodzeń - największe różnice dotyczą historii miejskiego elfa, gdyż grając jako mężczyzna rusza się na ratunek, a grając jako kobieta należy wydostać się z niewoli.
Rasa postaci
Cechy poszczególnych ras omówione zostały w poniższej tabeli.
Rasa | Dostępne klasy | Dostępne pochodzenia | Premie | Uwagi |
Człowiek | wojownik mag łotrzyk | Człowiek szlachcic Magin | +1 do siły +1 do zręczności +1 do magii +1 do sprytu | Najbardziej wszechstronna ze wszystkich ras, choć dostępne są jedynie 2 pochodzenia. |
Elf | wojownik mag łotrzyk | Dalijski elf Miejski elf Magin | +2 do siły woli +2 do magii | Duży wybór questów pochodzeń, ale z drugiej strony premie do głównych statystyk postaci dotyczą jedynie dwóch atrybutów. |
Krasnolud | wojownik łotrzyk | Krasnolud plebejusz Krasnolud szlachcic | +1 do siły +1 do zręczności +2 do kondycji 10% szansy na odparcie magii | Świetne premie do atrybutów, aczkolwiek wybór ograniczony tylko do dwóch wersji pochodzenia i do dwóch klas postaci. Krasnoludy nie mogą być magami. |
Klasa postaci
Informacje na temat poszczególnych klas postaci zawarte zostały w poniższej tabeli.
Klasa postaci | Dostępna dla ras | Premie | Dostępne specjalizacje |
Wojownik | człowiek elf krasnolud | +4 do siły +3 do zręczności +3 do kondycji | berserker czempion łupieżca templariusz |
Mag | człowiek elf | +5 do magii +4 do siły woli +1 do sprytu | mag krwi mistyczny wojownik uzdrowiciel dusz zmiennokształtny |
Łotrzyk | człowiek elf krasnolud | +4 do zręczności +2 do siły woli +4 do sprytu | bard łowca skrytobójca szampierz |
Początkowe wartości atrybutów
W poniższej tabeli są informacje na temat początkowych wartości atrybutów w zależności od wybranej rasy i klasy postaci.
Legenda do tabeli: SI - siła, ZR - zręczność, SW - siła woli, MA - magia, SP - spryt, KO - kondycja. Zielonym kolorem oznaczone zostały najwyższe wartości poszczególnych atrybutów w danej klasie, a kolorem czerwonym - najniższe.
Rasa postaci | Klasa postaci | SI | ZR | SW | MA | SP | KO |
Człowiek | Łotrzyk | 11 | 15 | 12 | 11 | 15 | 10 |
Elf | Łotrzyk | 10 | 14 | 14 | 12 | 14 | 10 |
Krasnolud | Łotrzyk | 11 | 15 | 12 | 10 | 14 | 12 |
Człowiek | Mag | 11 | 11 | 14 | 16 | 12 | 10 |
Elf | Mag | 10 | 10 | 16 | 17 | 11 | 10 |
Człowiek | Wojownik | 15 | 14 | 10 | 11 | 11 | 13 |
Elf | Wojownik | 14 | 13 | 12 | 12 | 10 | 13 |
Krasnolud | Wojownik | 15 | 14 | 10 | 10 | 10 | 15 |
Najlepsze kombinacje rasy oraz klasy protagonisty
- Wybór klasy wojownika zapewnia w miarę bezstresową rozgrywkę, ale z drugiej strony przepadnie wiele okazji do wykorzystania unikalnych talentów łotrzyka. Na szczęście już w pierwszych godzinach kampanii do drużyny można dołączyć pierwszego maga (Morrigan) i pierwszego łotrzyka (Leliana), by mieć zróżnicowaną drużynę. Do party warto wybrać granie krasnoludem, głównie z uwagi na wysoką początkową wartość współczynnika kondycji, którą dodatkowo można poprawić przed rozpoczęciem rozgrywki.
- Łotrzyk to bardzo dobry wybór klasy na start, przy czym musicie liczyć się z tym, że w trakcie walk trzeba w większym stopniu polegać na swoich pomocnikach. Z drugiej strony możecie w większym stopniu wykorzystywać unikalne zdolności przedstawicieli tej klasy. W szczególności chodzi tu o włamywanie się do skrzyń, z czego warto korzystać już od początkowych minut gry. Człowiek jest dobrym wyborem rasy do grania jako łotrzyk.
- Mag to klasa przeznaczona dla bardziej doświadczonych graczy i wymusza ona szczegółowe dbanie o prawidłowy rozwój głównego bohatera. Trzeba starannie dobierać kolejne zaklęcia, by z jednej strony dysponować czarami ochronnymi, a z drugiej nie stać się zupełnie bezbronnym uczestnikiem potyczek. Wybierając tę klasą warto postawić na elfa. Już na starcie najważniejsze atrybuty tej klasy (siła woli i magia) będą znajdowały się na wyższym poziomie.
Wybór pochodzenia
Kompletne opisy przejścia questów wszystkich 6 pochodzeń znajdziecie w naszej solucji.
Naszym zdaniem najwięcej uwagi powinniście poświęcić wybraniu właściwej rasy i klasy postaci, by dopasować postać do preferowanego stylu rozgrywki. Decyzję odnośnie pochodzenia zostawcie sobie na sam koniec i wybór ten postarajcie się uzależnić od podjętych wcześniej decyzji.
Poniższa tabela zawiera podstawowe informacje na temat każdej z sześciu wersji prologu.
Nazwa pochodzenia | Wymagania klasowe | Orientacyjny czas trwania prologu | Uwagi |
Człowiek szlachcic | Człowiek wojownik Człowiek łotrzyk | 1,5 godziny | Opowieść ta początkowo obfituje w wiele rozmów i łatwych questów. Druga część prologu to już zdecydowanie więcej walk, ale generalnie całość w dobry sposób pozwala zapoznać się z podstawami gry. |
Dalijski elf | Elf wojownik Elf łotrzyk | godzina | Zdecydowanie najkrótsza historia ze wszystkich i na dodatek jedna z prostszych. Przez cały czas towarzyszy Wam elf, odwiedzane lokacje są małe, a po drodze wpadniecie na tylko jednego magicznego przeciwnika. |
Krasnolud plebejusz | Krasnolud wojownik Krasnolud łotrzyk | 2 godziny | Jedna z prostszych do ukończenia historii, głównie dlatego, że zakłada walkę wyłącznie z innymi krasnoludami, a nie z mrocznymi pomiotami. Na dodatkowe profity może liczyć łotrzyk, bo do zbadania jest dużo zamkniętych skrzyń. |
Krasnolud szlachcic | Krasnolud wojownik Krasnolud łotrzyk | 2,5 godziny | Wybranie tej opowieści wpłynie na jeden z głównych questów związanych z Orzammarem w dalszej części gry. Jest ona też dłuższa i trudniejsza od historii opowiadającej losy krasnoluda plebejusza. |
Magin | Człowiek mag Elf mag | 2,5 godziny | Jedno z najdłuższych wprowadzeń do gry i zarazem jedno z trudniejszych. Zaletą tej opowieści jest możliwość zdobycia cennych punktów doświadczenia i przedmiotów już na wczesnym stadium rozgrywki. |
Miejski elf | Elf wojownik Elf łotrzyk | 2 godziny | Jedna z ciekawszych opowieści. Jej ukończenie nie powinno Wam sprawić dużych kłopotów, a pewnego przygotowania wymagają jedynie dwie ostatnie walki. Ciekawostką jest odmienny przebieg questu w zależności od wybranej płci. |