Dragon Age Początek: Lista wszystkich towarzyszy poradnik Dragon Age: Początek
Ta strona poradnika zawiera listę wszystkich 9 towarzyszy z gry Dragon Age Początek. Dowiecie się gdzie można zrekrutować nowych członków drużyny, jakie są wymagania do ich przyłączenia oraz jakie reprezentują klasy i nastawienie.
Ostatnia aktualizacja: 7 czerwca 2024
W DA: Początek ważne jest szybkie zbudowanie dobrej drużyny i nasz poradnik może Wam w tym pomóc. Przygotowaliśmy listę wszystkich 9 towarzyszy do zrekrutowania wraz z miejscami ich odnalezienia oraz informacjami jakie reprezentują rasy oraz klasy postaci.
Na osobnej stronie Relacje z towarzyszami podpowiadamy jakie akcje mogą poprawiać lub pogarszać relacje ze zrekrutowanymi członkami drużyny.
Zestawienie towarzyszy
Poniższa tabelka prezentuje wszystkich dziewięciu towarzyszy, zestawiając ich mocne i słabe strony oraz objaśniając w jaki sposób ich odnaleźć.
Shale z poniższej listy jest do zrekrutowania tylko jeśli posiadacie DLC Kamienny więzień. Jest ono częścią wersji Ultimate Edition lub do zakupienia oddzielnie.
ALISTAIR (człowiek, wojownik) Moment dołączenia: W trakcie rozwiązywania questu Dołączenie do Szarych Strażników [Ostagar]. Uwagi: Z usług Alistaira warto korzystać nawet jeśli sam główny bohater jest wojownikiem. Z postacią tą związanych jest wiele interesujących kwestii dialogowych, a ponadto Alistair może okazać się bardzo pomocny na polu bitwy. Premia za dobre relacje do: kondycji | |
LELIANA (człowiek, łotrzyk) Moment dołączenia: Po dotarciu do [Lothering - Schronienie Deina] w queście Lothering i Trakt Imperialny i rozprawieniu się z przeciwnikami. Uwagi: Z usług Leliany warto korzystać praktycznie przez całą grę, aczkolwiek przy założeniu, że gra się dobrą postacią. Może się ona przydać zarówno do walki (polecamy walczyć nią na dystans), jak i do otwierania zamków oraz przygotowywania pułapek. Premia za dobre relacje do: sprytu | |
LOGHAIN (człowiek, wojownik) Moment dołączenia: Szansa pojawia się w końcówce głównego questu Zjazd możnych w [Denerim]. Po pokonaniu Loghaina w honorowym pojedynku lub w bitwie wysłuchajcie planu Riordana i pozwólcie żeby mógł przystąpić do rytuału dołączenia do Szarych Strażników, ignorując sprzeciw ze strony innych osób (głównie Alistaira). Uwagi: Loghain jest wyjątkową postacią, gdyż dołączenie go do drużyny wiąże się ze śmiercią Alistaira (najgorszy wariant) lub opuszczeniem przez niego zespołu (najlepszy wariant). Już po dołączeniu Loghaina warto wybrać dla niego podobne przedmioty, których używał do tej pory Alistair. | |
MORRIGAN (człowiek, mag) Moment dołączenia: Po zakończeniu questu Wieża Ishal, a konkretnie w trakcie rozmowy z Flemeth w [Głęboko w Głuszy]. Ma to miejsce przed wyprawą do [Lothering]. Uwagi: Morrigan jest idealnym wyborem dla złej postaci, aczkolwiek miejcie na uwadze, że na liście jej domyślnych czarów nie ma zaklęć, które mogłyby pomóc w leczeniu członków drużyny. Premia za dobre relacje do: magii | |
OGAR MABARI (zwierzę, pies bojowy) Moment dołączenia: Jeżeli wybraliście pochodzenie człowieka szlachcica to ogara spotkacie w trakcie rozgrywania prologu w [Zamek Cousland]. W przeciwnym wypadku po dotarciu do [Ostagar] możecie zaliczyć quest powiązany z uleczeniem i przyłączeniem ogara. Uwagi: Ogar jest bardzo pomocny w początkowej fazie rozgrywki. Po zrekrutowaniu "pełnoprawnych" towarzyszy warto podmienić go na jakąś w pełni inteligentną istotę. | |
OGHREN (krasnolud, wojownik) Moment dołączenia: Oghren automatycznie Was zaczepi i zaproponuje swoje usługi niedługo po tym jak przystąpicie do rozwiązywania questu Kowadło Pustki. Miejsce spotkania to [Orzammar - Dzielnica gminu]. Uwagi: Oghren jest jednym z lepszych wojowników, których możecie mieć w drużynie. Rozważcie skorzystanie z jego usług nawet jeśli gracie dobrą postacią, gdyż trudno go obrazić. Premia za dobre relacje do: kondycji | |
STEN (wojownik, qunari) Moment dołączenia: Rozegrajcie opcjonalny quest Uwięziony qunari w [Lothering]. Musicie doprowadzić do oswobodzenia Stena. Uwagi: Sten jest jednym z najlepszych pomocników złej postaci, głównie z uwagi na swoją niebywałą wytrzymałość. Warto także w miarę szybko wykonać jego osobisty quest, by odzyskał swój świetny miecz. Premia za dobre relacje do: siły | |
WYNNE (człowiek, mag) Moment dołączenia: W trakcie rozwiązywania questu Przerwany krąg, a konkretnie po dotarciu do jednego z większych pomieszczeń w [Wieża Kręgu - Pokoje uczniów]. Uwagi: Z usług Wynne nie warto rezygnować jeżeli gracie dobrą postacią. Jej umiejętność leczenia członków drużyny jest nieoceniona, a ponadto już na starcie będzie dysponowała dobrym kosturem i płaszczem maga. Premia za dobre relacje do: siły woli | |
ZEVRAN (elf, łotrzyk) Moment dołączenia: Po opuszczeniu Lothering zaliczcie jeden z głównych questów zrekrutowania sojuszników do walki z Plagą (np. Przerwany Krąg albo Arl Redcliffe). Obejrzyjcie cut-scenkę o wynajęciu Antivańskich Kruków. Podczas podróżowania po świecie musicie pokonać skrytobójców z losowego spotkania w lokacji [Długa droga]. Po wygranej walce pozostawcie ich przywódcę przy życiu i zaproście Zevrana do drużyny. Uwagi: Zevran może się szczególnie przydać do okradania innych mieszkańców Fereldenu i włamywania do skrzyń. W walce jest średnio skuteczny. Premie za dobre relacje do: zręczności, siły | |
SHALE (golem, wojownik) Moment dołączenia: Po ukończeniu questu DLC Golem w Honnleath [Honnleath]. Uwagi: Shale'a warto dołączyć w zamian za jednego z wojowników, z usług którego korzystaliście się do momentu ukończenia DLC. Przemawiają za tym ponadprzeciętne umiejętności bojowe golema, interesujący zbiór talentów oraz fakt, że trzeba zadbać jedynie o zapełnienie dwóch slotów ekwipunku. Premia za dobre relacje do: siły |
Rekomendacje drużyny dla dobrego lub złego bohatera
Poniższa tabelka zawiera propozycje składu drużyny w zależności od klasy postaci (granie wojownikiem, magiem lub łotrzykiem) oraz nastawienia głównego bohatera (wybory dobrej lub złej postaci).
Odpowiednia kombinacja towarzyszy spowoduje, że Wasza drużyna będzie zróżnicowana i gotowa na różne sytuacje (także poza walką), oraz że rzadziej będzie dochodziło do konfliktów w drużynie i pogarszania relacji z towarzyszami, którzy np. nie zgodzą się z niektórymi Waszymi decyzjami.
Klasa postaci | Nastawienie | Zalecany skład drużyny |
Wojownik | Dobry | Alistair, Wynne, Leliana |
Mag | Dobry | Alistair, Leliana, Ogar mabari (lub Oghren) |
Łotrzyk | Dobry | Alistair, Wynne, Ogar mabari (lub Oghren) |
Wojownik | Zły | Morrigan, Sten, Zevran |
Mag | Zły | Sten, Zevran, Oghren |
Łotrzyk | Zły | Sten, Oghren, Morrigan |