Dragon Age Początek: Porady na start poradnik Dragon Age: Początek
Porady na start do Dragon Age Początek pomogą Wam w rozpoczęciu przygody z grą i unikaniu częstych błędów. Wskazówki z tej strony poradnika dotyczą m.in. wyboru poziomu trudności i pochodzenia, składu drużyny, rozwoju postaci czy zachowania podczas walk.
Ostatnia aktualizacja: 3 czerwca 2024
Przed wyruszeniem w drogę należy przeczytać porady na start. Ta strona poradnika do gry Dragon Age: Początek zawiera przydatne podpowiedzi związane z utworzeniem i rozwijaniem postaci, rekrutowaniem potencjalnych towarzyszy, unikaniem zgonów podczas walk czy dysponowaniem optymalną drużyną.
- Wybierzcie normalny poziom do pierwszego przejścia gry
- Sprawdźcie co najmniej kilka pochodzeń bohatera
- Wybierzcie umiejętność Przymus dla głównego bohatera
- Zrekrutujcie jak najwcześniej wszystkich towarzyszy
- Powracajcie regularnie do obozu drużyny
- Wykonajcie wszystkie możliwe akcje w Lothering
- Miejcie koniecznie w drużynie łotrzyka
- Leczcie na bieżąco członków drużyny, by unikać ran
- Nie przekazujcie prezentów losowym sojusznikom
Wybierzcie normalny poziom do pierwszego przejścia gry
- Normalny poziom trudności to optymalny wybór do rozpoczęcia gry. Powinien on Wam zaoferować wystarczająco duży poziom wyzwania, ale jednocześnie nie komplikować przesadnie rozgrywki. Wymusza on opiekowanie się drużyną, ale nie musicie planować bardziej zaawansowanych zagrań taktycznych. Kładzie on też mniejszy nacisk na konieczność używania odpowiednich mikstur i zaklęć w walkach.
- Dodatkową zaletą normalnego stopnia trudności jest brak friendly fire w obrębie Waszej drużyny. Jest to szczególnie przydatne podczas używania zaklęć i umiejętności obszarowych. Nie musicie obawiać się, że dojdzie do zranienia lub przypadkowego zabicia Waszych towarzyszy.
Sprawdźcie co najmniej kilka pochodzeń bohatera
- Dragon Age: Początek oferuje 6 wariantów prologu nazywanych też pochodzeniami. Różnią się one między sobą miejscami rozgrywania, przeszłością protagonisty oraz przebiegiem wydarzeń. Dopiero po zakończeniu danego pochodzenia przejdziecie do pierwszego wspólnego questu Dołączenie do Szarych Strażników w Ostagarze.
- Każde pochodzenie to około 60 minut gry, a więc sprawdzenie ich wszystkich lub przynajmniej kilku z nich nie jest bardzo czasochłonne. Możecie potestować przy okazji granie różnymi rasami i klasami, a także przekonać jak może być odbierana Wasza postać przez innych mieszkańców świata gry. Przykładowo grając elfem możecie spodziewać się gorszego nastawienia do Was od większości NPC-ów.
- "Bezpieczny wybór" pochodzenia to Człowiek szlachcic. Prolog ten dobrze wprowadza w mechaniki gry (w tym walki), a także niemal od samego początku może Wam towarzyszyć ogar mabari jako pełnoprawny towarzysz (postacie innych pochodzeń mogą zrekrutować ogara nieco później).
Wybierzcie umiejętność Przymus dla głównego bohatera
- Możecie wybrać tę umiejętność już w momencie tworzenia nowej postaci oraz podczas awansu na kolejny poziom doświadczenia. Polecamy w miarę możliwość dość wcześnie rozwinąć ją na co najmniej drugi poziom.
- Posiadanie Przymusu pozwoli Wam uzyskać dostęp do specjalnych opcji dialogowych zastraszania (powiązanie z atrybutem Siła) lub perswazji (powiązanie z atrybutem Spryt). Możecie dzięki nim np. unikać niechcianych walk albo nakłaniać rozmówców do wyjawiania sekretów czy przekazywania Wam unikalnych nagród. Może się to zarówno przydać podczas pojedynczych scen, jak i rozwiązywania niektórych questów.
Zrekrutujcie jak najwcześniej wszystkich towarzyszy
- Drużyna to bardzo ważny element gry - towarzysze mogą Wam pomagać w wygrywaniu walk, a także możecie stopniowo rozwijać z nimi relacje i nawet nawiązywać romanse. Niektórzy sojusznicy dołączą do Was automatycznie, ale część z nich musicie osobiście znaleźć i zrekrutować - ich zestawienie znajdziecie na stronie Lista towarzyszy.
- Planujcie dobrze skład Waszej aktywnej ekipy, tzn. tej podróżującej po świecie. Powinny to być postacie z różnych klas z różnymi umiejętnościami i talentami. Dobrze gdyby pasowały one też do grania protagonistą o dobrym lub złym nastawieniu. Unikniecie dzięki temu konfliktów w drużynie i łatwiej będzie Wam zyskiwać dodatnie punkty relacji za Wasze decyzje, z którymi się zgodzą.
Powracajcie regularnie do obozu drużyny
- Korzystanie z obozu drużyny możliwe stanie się od momentu odblokowania opcji podróżowania po mapie świata. Pełni on kilka bardzo ważnych funkcji w grze. Możecie przede wszystkim leczyć za darmo rany oraz zmieniać skład aktywnej drużyny wybierając kandydatów spośród zrekrutowanych towarzyszy.
- W obozie mogą załączać się różne scenki fabularne i jest to też idealne miejsce do spotykania się z członkami drużyny. Możecie pogłębiać relacje z towarzyszami i m.in. przekazywać im różne prezenty. W dalszej części gry obóz służy też do przekazywania wsparcia członkom zaprzyjaźnionych frakcji. Polecamy powracać do obozu na koniec wizyty w każdej kolejnej większej lokacji lub w razie potrzeby nawet jeszcze częściej.
Wykonajcie wszystkie możliwe akcje w Lothering
- Wioska Lothering to lokacja, do której traficie na dość wczesnym stadium kampanii. Ma to miejsce po dramatycznych wydarzeniach w Ostagarze i rozpoczęciu głównego zadania Lothering i Trakt Imperialny.
- Wykonajcie wszystkie możliwe czynności już podczas pierwszej wizyty w Lothering - znajdźcie nowych potencjalnych towarzyszy, zaliczcie wszystkie opcjonalne questy, odbądźcie wszystkie rozmowy z unikalnymi NPC-ami i zbierzcie jak najwięcej lootu (w miarę możliwości również z zamkniętych skrzyń). Wszystko to jest bardzo ważne, bo w wyniku wydarzeń z głównej fabuły stracicie dostęp do Lothering w dalszej części kampanii. Przegapione lub niedokończone sprawy mogą bezpowrotnie przepaść.
Miejcie koniecznie w drużynie łotrzyka
- W Dragon Age: Początek posiadanie w drużynie postaci ze wszystkich 3 głównych klas jest bardzo wskazane, ale w przypadku łotrzyka szczególnie istotne już w pierwszych godzinach gry. Łotrzyk dzięki swoim talentom jest w stanie włamywać się do zamkniętych skrzyń oraz rozbrajać pułapki. Możecie dzięki temu pozyskiwać więcej wartościowego lootu i zmniejszać ryzyko wystawiania drużyny na niebezpieczeństwo.
- Jeśli Wasz główny bohater nie jest łotrzykiem, to zwerbujcie Lelianę podczas wizyty w Lothering (dobra do drużyny dobrego protagonisty) lub zaczekajcie na załączenie się scen ze zrekrutowania Zevrana (dobry do drużyny złego protagonisty).
Leczcie na bieżąco członków drużyny, by unikać ran
- Po tym jak któryś z członków Waszej drużyny straci wszystkie punkty zdrowia zostanie powalony na polu bitwy. Jeśli pozostali bohaterowie wygrają potyczkę, to poległa postać zostanie "wskrzeszona", ale niestety otrzyma ranę. Mogą to być różnorakie kary do atrybutów, tempa regeneracji / maksymalnego zdrowia i innych statystyk, którymi opisano bohaterów. Bardzo ważne jest sprawne usuwanie ran - możecie odwiedzić obóz lub zużyć zestaw do leczenia ran. Są one do kupienia w sklepach, znalezienia jako loot lub wytworzenia w oparciu o zielarstwo.
- Starajcie się koniecznie unikać sytuacji utraty kogoś z drużyny podczas bitwy. Oprócz otrzymania nowej rany może to też zwiększyć ryzyko game over (utrata wszystkich bohaterów). Przystępujcie do starć z zapasem lekarstw i zaklęć o leczniczym działaniu. Korzystajcie z nich gdy tylko ktoś z drużyny straci więcej zdrowia, zwłaszcza jeśli walczycie z elitarnym przeciwnikiem lub ich grupą.
Nie przekazujcie prezentów losowym sojusznikom
- W trakcie gry możecie odnajdywać lub kupować przedmioty oznaczone różowym podpisem Prezent. Są to obiekty, które możecie przekazywać w obozie Waszym towarzyszom z nadzieją na poprawę relacji.
- Niektóre z prezentów spodobają się niemal wszystkim bohaterom, ale w większości przypadków dany prezent jest "przeznaczony" dla konkretnego sojusznika i możecie dzięki niemu zyskać dużo dodatnich punktów relacji. Wybranie "złego" towarzysza spowoduje mały przyrost punktów lub odmowę przyjęcia prezentu. Na stronie Prezenty - tabelaryczne zestawienie znajdziecie ich listę wraz z imionami towarzyszy, którym powinniście je przekazać.