Walka | Porady | Alpha Protocol Alpha Protocol poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Podział
Walkę w Alpha Protocol należy podzielić na trzy zasadnicze kategorie. Wrogów można mianowicie pokonywać z pomocą broni palnej, gadżetów oraz w walce wręcz. Każda z tych pozycji ma swoje wady i zalety, o których przeczytasz poniżej.
BROŃ PALNA:
W grze można korzystać z czterech typów broni - zwykłych pistoletów, pistoletów maszynowych, shotgunów oraz karabinów szturmowych. Wybór broni powinien być oczywiście w znacznym stopniu uzależniony od Twoich aktualnych potrzeb oraz od obranej wcześniej klasy postaci. Najlepiej dokonać wyboru na jedną broń mniejszego kalibru (pistolet zwykły lub maszynowy) i na jedną większego kalibru (shotgun lub karabin szturmowy). Więcej na temat sugestii odnośnie uzbrojenia dla poszczególnych klas postaci odnajdziesz w pierwszym rozdziale atlasu.
Podczas staczania walk z użyciem broni palnej bardzo wskazane jest korzystanie ze wszelkich dostępnych zasłon.
Niezwykle istotne jest to żeby dbać o regularne usprawnianie swojego wyposażenia i może się to odbywać na kilka różnych sposobów. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest dokonywanie podmian aktualnie używanych pukawek na lepsze modele. Nie licząc wyjątkowych przypadków związanych z otrzymywaniem rzadkich broni (np. od bossów) nowe modele można zdobywać wyłącznie poprzez kupowanie ich na czarnym rynku. Za każdym razem bierz pod uwagę cenę oraz to czy parametry nowej broni odpowiadają Twoim potrzebom, bo często niektóre jej właściwości mogą ulec pogorszeniu (np. nowa broń zadaje większe obrażenia, ale jest mniej celna). Oprócz kupowania nowych broni warto też montować upgrade'y i w każdej kategorii mogą to być maksymalnie cztery komponenty. Także i tu radzę zwracać na właściwości upgrade'ów, gdyż często coś się zyskuje, a na czymś traci. Parametry broni można wreszcie zmieniać dzięki nowym umiejętnościom Michaela i dobrze byłoby tu dokonać pewnej specjalizacji, a mianowicie rozwijać maksymalnie dwie kategorie umiejętności związanych z używaniem broni (np. obsługa pistoletów i karabinów maszynowych), dzięki czemu szybciej dotrzesz do zdolności z wyższych poziomów. Nie radzę natomiast dążyć do poznania tajników obsługi wszystkich czterech typów uzbrojenia, gdyż Twoja postać nie będzie wtedy tak naprawdę w niczym bardzo dobra.
GADŻETY:
Gadżety przyjmują w grze postać głównie różnego rodzaju granatów oraz ładunków ogłuszających. Powinny one przede wszystkim pełnić rolę uzupełniającą, stanowiąc dodatek na wypadek wyczerpania się zapasów amunicji czy w obliczu szansy zaskoczenia grupy przeciwników. Nie dotyczy to oczywiście zabawy postacią z wybraną klasą Specjalisty od technologii, gdyż dla takiej osoby gadżety powinny stanowić jeden z priorytetów.
Spośród wszystkich dostępnych gadżetów zdecydowanie najbardziej przydatne w walce są granaty zapalające, dzięki którym można się w dość łatwy sposób pozbywać nawet większych skupisk jednostek wroga. Granaty te pomagają również w walkach z tymi bossami, którzy lubią korzystać z obstawy. Jeżeli grasz postacią preferującą działania z ukrycia i eliminowanie wrogów bez użycia działań siłowych to warto się zainteresować różnorakimi gadżetami o działaniu ogłuszającym.
Ładunki EMP bardzo przydają się przy szybkim rozbrajaniu systemów obronnych wroga. Są też proste w obsłudze - wystarczy w odpowiednim miejscu wcisnąć klawisz E, zamiast SPACJI.
Specjalną kategorię stanowią ładunki EMP, gdyż po odblokowaniu umiejętności "Zakłócenia" (kategoria "Sabotaż") możliwe jest stosowanie ich do odblokowywania drzwi, dezaktywowania systemów bezpieczeństwa czy włamywania się do systemów komputerowych. Czyni to je bardzo pomocnymi, w rezultacie czego wspomnianą wyżej umiejętność (szerzej opisaną w pierwszym rozdziale atlasu) dobrze byłoby możliwie jak najszybciej odblokować.
To ile rodzajów gadżetów możesz zabierać na kolejne misje uzależnione jest od dwóch czynników. Polecam przede wszystkim zakup pancerzy z dużą liczbą slotów na gadżety, zwłaszcza jeśli grasz klasą postaci stawiającą na staczanie bezpośrednich walk. Oprócz tego warto odblokowywać kolejne poziomy umiejętności "Gadżetowiec" (kategoria "Umiejętności techniczne").
WALKA WRĘCZ:
Walkę wręcz w Alpha Protocol należy podzielić na dwie główne kategorie. Pierwsza kategoria to cicha eliminacja przeciwników, która jest niezwykle istotna w przypadku postaci z wybraną klasą Agenta. Warto tu przede wszystkim zwrócić uwagę na to, że zachodząc od tyłu przeciwnika możesz się go pozbyć (dusząc go lub dźgając nożem) bez wszczynania alarmu i bez konieczności przeznaczania na ten cel zapasów w postaci amunicji czy gadżetów.
Ciche egzekucje są podstawą w przypadku zabawy klasą agenta.
Druga kategoria to walka wręcz w momencie gdy (umyślnie lub przez przypadek) główny bohater został zauważony przez wrogów. W tym przypadku sprawy nie przedstawia się już różowo, gdyż w międzyczasie możesz być atakowany przez innych wrogów, nie mogąc skutecznie się przed nimi obronić. W rezultacie na taki wariant warto się decydować jedynie w przypadku atakowania pojedynczych przeciwników, a po znalezieniu się na celowniku większej grupy wycofywać się do ukrycia. Pamiętaj też, że przeciwnicy nie są zawsze bezbronni w walce wręcz. Lepiej wyszkoleni żołnierze mogą skutecznie blokować Twoje ciosy, a nawet wyprowadzać kontrataki. Należy o tym pamiętać i jednocześnie dbać o stały rozwój kategorii umiejętności związanych z walką wręcz.
Korzystając z okazji pragnę też przestrzec przed próbami stosowania technik walki wręcz w starciach z bossami. W zdecydowanej większości przypadków będzie to niemożliwe lub bardzo utrudnione. Ponadto próba walki wręcz z wieloma bossami wiąże się z natychmiastową utratą punktów pancerza, co może w rezultacie doprowadzić do szybkiego zgonu Michaela.
Najcenniejsze bronie
Poniżej odnajdziesz informacje na temat najlepszych broni, które możesz zdobyć lub zakupić w trakcie gry.
KARABINY SZTURMOWE:
Warto przede wszystkim korzystać z pozłacanego karabinu szturmowego (Gold Plated AR), który zdobędziesz za pokonanie podległego Shaheedowi porucznika w końcówce kampanii w Arabii Saudyjskiej. W dalszej fazie gry proponuję zainteresować się modelami Hamilton Eagle (sprzedawany przez SIE - bardzo celna broń) oraz UC Timber Wolf (sprzedawany przez Surkova - zadawanie sporych obrażeń kosztem zmniejszonej celności).
Karabiny mogą wykorzystywać trzy rodzaje amunicji i w szczególności przydają się tu pociski z kategorii Armor Piercing. Warto stosować je w walkach z lepiej opancerzonymi przeciwnikami oraz bossami.
Jeśli zaś chodzi o upgrade'y, warto się zaopatrzyć w:
Kategoria Barrels (Lufy) - Advanced Rifle Muzzle Assist (zwiększone obrażenia i zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału kosztem mniejszej stabilności broni) lub Perfected Rifling (zwiększona celność i zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału).
Kategoria Sights (Celowniki) - Improved Scope (znacznie zwiększona celność kosztem mniejszej stabilności broni) lub Advanced Assault Rifle Laser Sight (zwiększona celność i poprawiona stabilność broni).
Kategoria Magazines (Magazynki) - Featherweight Assault Rifle Clip (poprawiona stabilność broni kosztem znacznie mniejszej pojemności magazynka) lub Over-sized Assault Rifle Clip (znacznie zwiększona pojemność magazynka kosztem gorszej stabilności broni).
Kategoria Accessories (Akcesoria) - Modified Rifle Chamber (znacznie zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału i poprawiona stabilność broni kosztem mniejszej pojemności magazynka) lub Lighter Rifle Stock (zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału i poprawiona stabilność broni).
PISTOLETY:
Warto przede wszystkim zainteresować się oferowanym przez Albatrossa modelem Hamilton Duelist, którego wszystkie podstawowe współczynniki są wyważone. Broń ta ma też bardzo pojemny magazynek. Jeżeli zależy Ci na zadawaniu większych obrażeń to zakup model UC Commissar, a jeżeli chcesz by broń była bardziej celna dokonaj zakupu modelu Rittergrupen Razor (oba są sprzedawane przez Albatrossa).
Pistolety mogą wykorzystywać trzy rodzaje amunicji i jeżeli grasz postacią preferującą pozostawanie w ukryciu to w szczególności przydadzą Ci się pociski usypiające (Tranquilizer Rounds). Ich główną zaletą jest to, że nie zabijają one wrogów, umożliwiając jednocześnie neutralizowanie ich z większej odległości.
Jeśli zaś chodzi o upgrade'y, warto się zaopatrzyć w:
Kategoria Barrels (Lufy) - Silencer Mk3 (najlepszy dostępny tłumik w grze) lub Pistol Linear Compensator (lepsza opcja jeżeli nie zależy Ci na pozostawaniu w ukryciu - zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału kosztem mniejszej stabilności broni).
Kategoria Sights (Celowniki) - Featherweight Pistol Reflex Sight (znacznie zwiększona celność broni) lub Advanced Pistol Laser Sight (zwiększona celność i poprawiona stabilność broni).
Kategoria Magazines (Magazynki) - Balanced Pistol Clip (zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ciągłego ostrzału) lub Extended Pistol Clip (zwiększona pojemność magazynka kosztem mniejszej stabilności broni).
Kategoria Accessories (Akcesoria) - Composite Pistol Grip (zmniejszenie siły rozrzutu przy prowadzeniu ciągłego ostrzału i poprawienie stabilności broni) lub Reinforced Pistol Components (zadawanie większych obrażeń kosztem zwiększenia siły rozrzutu przy prowadzeniu ciągłego ostrzału).
PISTOLETY MASZYNOWE:
Warto przede wszystkim zainteresować się pozłacanymi pistoletami maszynowymi przyznanymi za pokonanie Brayko (Brayko's SMG). Z innych modeli godne polecenia są natomiast Hamilton Patriot (bardzo wyważone główne współczynniki) oraz UC Inferno (możliwość zadawania znacznie większych obrażeń kosztem gorszej stabilności i zwiększonego rozrzutu przy prowadzeniu ciągłego ostrzału).
Pistolety maszynowe mogą wykorzystywać trzy rodzaje amunicji i szczególnie polecam pociski podróżujące z większą prędkością (High Velocity Rounds). Korzystanie z tego typu amunicji nie tylko doprowadzi do zadawania poważniejszych obrażeń, ale zmniejszy także rozrzut przy korzystaniu z broni.
Jeśli zaś chodzi o upgrade'y, warto się zaopatrzyć w:
Kategoria Barrels (Lufy) - Perfected Rifling (zwiększenie celności broni i zmniejszenie rozrzutu przy prowadzeniu ostrzału) lub Advanced SMG Muzzle Assist (zadawanie większych obrażeń i zmniejszenie siły rozrzutu przy ciągłym ostrzale kosztem pogorszenia stabilności broni).
Kategoria Sights (Celowniki) - Featherweight SMG Reflex Sight (znacznie zwiększona celność broni) lub Advanced SMG Laser Sight (zwiększona celności i poprawiona stabilność broni).
Kategoria Magazines (Magazynki) - Extended SMG Clips (znacznie zwiększona pojemność magazynków kosztem gorszej stabilności broni) lub Featherweight SMG Clips (poprawiona stabilność broni kosztem mniejszej pojemności magazynków).
Kategoria Accessories (Akcesoria) - Custom SMG Grip (poprawiona celność broni) lub Calibrated SMG Recoil Springs (zmniejszenie siły rozrzutu przy prowadzeniu ciągłego ostrzału).
SHOTGUNY:
Lista dostępnych modeli jest dość długa i zawiera wiele interesujących pozycji. Najlepszym modelem jest w moim przekonaniu Omen's Shotgun, który można otrzymać po pokonaniu Omen Denga w Tajpeju. Broń ta cechuje się przede wszystkim świetną celnością jak na shotguna. Z innych modeli polecam natomiast Rittergruppen Zweihander (drugi najlepszy pod względem celności) oraz UC Kodiak (możliwość zadawania wrogom poważnych obrażeń).
Shotguny mogą wykorzystywać trzy rodzaje amunicji i na szczególną uwagę zasługują tu pociski fosforowe (Phosphorous Slugs), które w szczególności przydadzą się w trakcie rozgrywania potyczek z bossami.
Jeśli zaś chodzi o upgrade'y, warto się zaopatrzyć w:
Kategoria Barrels (Lufy) - Advanced Shotgun Muzzle Assist (zadawanie większych obrażeń i zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ostrzału kosztem mniejszej stabilności broni) lub Modified Choke (znacznie poprawiona celność kosztem zwiększenia rozrzutu przy prowadzeniu ostrzału).
Kategoria Magazines (Magazynki) - Extended Shotgun Magazine (możliwość przenoszenia dwóch dodatkowych pocisków w magazynku kosztem pogorszenia stabilności broni) lub Balanced Shotgun Clip (zmniejszony rozrzut przy prowadzeniu ciągłego ostrzału).
Kategoria Accessories (Akcesoria) - Composite Shotgun Stock (zmniejszenie siły rozrzutu i poprawienie stabilności broni) lub Converted Shotgun Chamber (przechowywanie czterech dodatkowych pocisków w magazynku kosztem zwiększenia rozrzutu przy stałym ostrzale).