Omówienie klas (1) | Tworzenie postaci | Alpha Protocol Alpha Protocol poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
KLASA ŻOŁNIERZA (SOLDIER)
Dla kogo?
Wybranie żołnierza i podążanie zgodnie z sugestiami gry odnośnie rozwoju tej klasy w największym stopniu przybliży Alpha Protocol do klasycznej strzelaniny z widokiem z perspektywy trzeciej osoby. Może to też uczynić samą grę dość łatwą, nawet przy wyborze normalnego poziomu trudności. Będzie to szczególnie widoczne jeżeli zadbasz o maksymalne rozwinięcie kategorii związanej z obsługą karabinów maszynowych, co sprawi, że wrogowie będą dość szybko ginęli.
Żołnierz świetnie radzi sobie w bezpośredniej walce z oddziałami wroga. Znacznie gorzej - gdy trzeba unikać wykrycia lub zabijania niewinnych osób.
Zalety tej klasy:
+ szybsze i prostsze eliminowanie jednostek wroga oraz większości bossów
+ większa odporność na ataki wrogów
+ prostsze walki z bossami
Wady tej klasy:
- konieczność rozwiązywania problemów metodami siłowymi
- konieczność polegania w głównej mierze na broni palnej, a nie na gadżetach czy walce wręcz
- problemy w misjach, w których zabijanie postronnych osób jest niewskazane
Dobór umiejętności:
Sugestie gry odnośnie rozwoju czterech kategorii umiejętności są jak najbardziej słuszne. Ja radziłbym w pierwszej kolejności rozwijać umiejętności z kategorii "Karabiny szturmowe", dążąc głównie do zwiększenia celności broni z tej grupy. Nie możesz też jednak zapomnieć o umiejętnościach z kategorii "Wytrzymałość", dzięki czemu Twoja postać nie zginie szybko w bezpośredniej walce. Proponowane przez grę pistolety maszynowe powinny pełnić rolę zastępczych broni i dobrze byłoby z nich korzystać przede wszystkim do eliminowania grup słabszych przeciwników.
KLASA AGENTA (FIELD AGENT)
Dla kogo?
Wybranie agenta i podążanie zgodnie z sugestiami gry odnośnie rozwoju tej klasy z kolei w największym stopniu przybliży Alpha Protocol do typowej "skradanki". Wybór tej klasy postaci sprawi, że przez znaczną część gry można będzie dość łatwo zaskakiwać i eliminować wrogów. Problemem będą za to niektóre pojedynki z bossami, wymuszające na głównym bohaterze podejmowanie agresywnych działań. Jeśli masz więc zamiar wybrać tę klasę to nie możesz liczyć na ciągłe ukrywanie się.
Agent jest w stanie omijać lub po cichu ogłuszać wrogów, co w większości misji jest bardzo pomocne. Problemem mogą za to być potyczki z bossami, których zazwyczaj nie można uniknąć.
Zalety tej klasy:
+ możliwość unikania wrogów lub ich cichego eliminowania
+ szansa na przechytrzenie kilku bossów
+ ułatwione rozgrywanie misji, w których zabijanie osób postronnych jest niepożądane
Wady tej klasy:
- mniejsza odporność głównego bohatera na ataki wrogów
- znacznie utrudnione pojedynki z tymi bossami, których nie można zaskoczyć
- skradanie się zajmuje więcej czasu niż toczenie bezpośrednich walk
Dobór umiejętności:
Najważniejszą rolę odgrywa oczywiście odblokowywanie kolejnych umiejętności z kategorii "Działania z ukrycia", dzięki czemu będziesz mógł między innymi stawać się chwilowo niewidzialny czy zapewnisz sobie dodatkową ochronę na wypadek znalezienia się w polu widzenia jednego z przeciwników. Jeśli chodzi o korzystanie z broni, warto rozwijać obsługę pistoletów, a w szczególności zadbać o szybkie odblokowanie aktywnej umiejętności z tej kategorii, która pozwoli na zaznaczanie wielu celów i pomoże we wspomnianych wyżej walkach z bossami. Jeśli zaś chodzi o walkę wręcz, nie radziłbym przeznaczać tu zbyt wielu punktów. Wielu zwykłych przeciwników łatwiej pokonasz z pomocą pistoletu lub po wykonaniu cichej egzekucji, a w pojedynkach z bossami sztuki walki nie przydadzą się.
KLASA SPECJALISTY OD TECHNOLOGII (TECH SPECIALIST)
Dla kogo?
Wybranie specjalisty od technologii polecam przede wszystkim bardziej doświadczonym graczom, gdyż trudniej tu będzie niż w dwóch poprzednich klasach o wypracowanie właściwego stylu rozgrywki. Reprezentant tej klasy wyróżnia się przede wszystkim tym, że częściej i skuteczniej korzysta z gadżetów, a także tym, że łatwiej radzi sobie z włamywaniem się do lokalnych systemów bezpieczeństwa. Warto zauważyć, że klasa ta nie jest bezbronna w bezpośredniej walce, gdyż już na starcie poznaje się podstawy z obsługi shotgunów.
Specjalista od technologii chętnie korzysta z gadżetów, ze szczególnym uwzględnieniem różnych rodzajów granatów i ładunków ogłuszających.
Zalety tej klasy:
- duże pole do popisu przy używaniu gadżetów do zabijania lub ogłuszania wrogów
- duża skuteczność w walce na niewielkim dystansie dzięki znajomości obsługi shotgunów
- sprawne rozbrajanie i sabotowanie systemów bezpieczeństwa
Wady tej klasy:
- konieczność starannego dobierania gadżetów do aktualnej sytuacji na polu bitwy
- słaba skuteczność w prowadzeniu ostrzału na dłuższym dystansie
- mniejsze możliwości pozostawania w ukryciu od klasy agenta
Dobór umiejętności:
W trakcie zabawy specjalistą od technologii warto przede wszystkim dbać o rozwój umiejętności z dwóch kategorii, a mianowicie "Sabotaż" i "Umiejętności techniczne". Sprawi to przede wszystkim, iż będziesz mógł przenosić więcej gadżetów i skuteczniej z nich korzystać, a także że z łatwością będzie Ci przychodziło włamywanie się do lokalnych systemów bezpieczeństwa. Nie należy zapominać oczywiście o konwencjonalnych narzędziach zagłady i w tym przypadku proponowane przez grę shotguny są ciekawym wyborem. Trochę punktów można też przeznaczyć na skradanie się, aczkolwiek kategoria ta nie powinna znajdować się na liście priorytetów.