Total War Warhammer 3: Rozwój osad, budynki i klimat Total War Warhammer 3 poradnik, porady
Z tej strony dowiecie się wszystkiego o rozwoju osad, budowaniu i klimacie w grze Total War Warhammer 3.
Ostatnia aktualizacja: 30 marca 2022
Na tej stronie przedstawiliśmy cenne porady odnośnie rozwoju osad, budowania oraz klimatu w grze Total War Warhammer 3.
Rozwój osad
Po wybraniu dowolnej osady Waszym oczom ukaże się ekran prowincji (więcej o nich dowiecie się z osobnej strony Prowincje).
Zobaczycie na nim listę osad. W zależności od prowincji może być tam jedno, trzy, a nawet cztery osiedla. Aby móc budować w nich coraz lepsze struktury, musicie najpierw rozwinąć główne budynki. Są to budowle zaznaczone żółtą pętlą na obrazku powyżej.
Niestety do ich rozbudowy nie wystarczy posiadać odpowiednie fundusze, należy również zadbać o rozwój osady i nadwyżkę ludności.
Rozwój Waszej osady możecie zbadać z lewej strony ekranu - na górze panelu prowincji. Od lewej możecie zobaczyć:
- ile rozwoju otrzymujecie co turę,
- obecną ilość nadwyżki ludności (liczba w kółku),
- tury do zdobycia kolejnego punktu nadwyżki ludności.
Główne budynki możecie rozbudowywać jedynie płacąc za nie punktami nadwyżki ludności, więc zasób ten jest bardzo ważny. Rozwija się go za pomocą odpowiednich struktur, technologii, a także dzięki kontroli prowincji.
Budowanie
Jest kilka rodzajów budynków. Zobaczycie je, jak najedziecie kursorem na miejsce przygotowane pod budowę (poznacie je po ikonie muru i szpachli). Od lewej strony możecie zobaczyć:
- Wyjątkowy obiekt - są to budynki specjalne, niedostępne dla wszystkich osad, dają unikalne bonusy, często działające na całą frakcję;
- Surowiec - kolejne budynki unikalne, niedostępne we wszystkich prowincjach, niektóre osady posiadają różne surowce, które dają bonusy handlowe oraz frakcyjne;
- Podstawowe wojsko - pozwalają na rekrutację podstawowych typów jednostek, w większości (nie wszystkie) mogą być budowane w każdej osadzie bez straty, gdyż mają maksymalnie 3 poziomy;
- Zaawansowane wojsko - są to budynki, które pozwolą Wam na rekrutację bardziej zaawansowanych typów jednostek, te budynki warto konstruować w stolicach z możliwością rozwoju budynku głównego do 5 poziomu;
- Obrona - budowle powiązane z obroną, pozwalają na rozbudowę garnizonu osady oraz na wzmocnienie defensywy;
- Infrastruktura - w tej zakładce znajdują się budowle związane z ogólnym rozwojem prowincji, to tutaj znajdziecie struktury, które przyniosą Wam pieniądze, wzmocnią kontrolę itp.
Gdzie budować?
Po pierwsze miejsce na budynki w prowincji jest ograniczone, dlatego należy się poważnie zastanowić, zanim podejmiecie decyzję odnośnie budowy.
Warto zauważyć, że niektóre osady mają koło nazw specjalne oznaczenia.
Możecie je zobaczyć zarówno na mapie kampanii, jak i na ekranie prowincji. "Zameczek" to oznaczenie stanu murów, pokazuje czy nie są uszkodzone. Dla budowania ważniejsze są jednak dwie ikony poniżej.
"Obelisk" informuje Was o tym, że jest to miejsce strategiczne. Powiązane są z tym różne specjalne budowle.
Kolejny obrazek, to surowiec specjalny. Może on wyglądać różnie, w zależności od tego, jaki zasób znajduje się w danej prowincji.
W osadach, w których znajdują się powyższe symbole, warto jak najszybciej zrobić przypisane do nich budynki specjalne, gdyż dają one bonusy waszej frakcji.
Ponadto należy uważnie rozmieszczać bardziej zaawansowane struktury.
Nie wszystkie osady da się rozbudować do maksymalnego poziomu (piątego). Pomniejsze osiedla można powiększać jedynie 3-krotnie. Oznacza to, że nie wybudujecie tam bardziej zaawansowanych budowli. Ma to szczególnie wpływ na wysokopoziomowe struktury wojskowe, które często do pełnego opracowania muszą zostać postawione w osadach z budynkiem głównym piątego poziomu. Dlatego warto budować je jedynie w odpowiednich stolicach prowincji, poznacie je łatwo po większej ilości miejsc na budowę.
Klimat
W Total War Warhammer 3 są różne typy klimatu. Niektóre prowincje znajdują się w górach, inne na pustyni, a jeszcze inne na żyznych równinach itp. Każda rasa ma swoje preferencje, co do miejsca zdatnego na osiedlenie się.
To gdzie Wasza frakcja powinna zamieszkać poznacie po kolorowych kółkach koło nazwy osady. Zielone oznaczają ziemie przyjazne, takie które są dla Was neutralne. Pomarańczowy kolor oznacza warunki uciążliwe, natomiast czerwony - nieznośne.
Zamieszkanie w osadach z pomarańczową i czerwoną obwódką wiąże się z karami. O ile pomarańczowe "da się przeżyć", tak prowincje świecące krwiście spowodują ogromne problemy Waszej nacji i będą wiązać się ze sporymi kosztami utrzymania.
Osiedlając się w najgorszym klimacie dla Waszej rasy musicie być gotowi na 3 punkty spadku kontroli, 50% droższe budynki, 15% wolniejsze uzupełnianie armii, -7 wzrostu, +100% czasu konstrukcji budynków, +1 turę czasu rekrutacji oraz -50% dochodu ze wszystkich budynków.
Zamieszkanie w prowincjach Wam niesprzyjających jest zalecane jedynie, jeżeli nie macie innego wyjścia, bądź jest to ważny punkt strategiczny. Najczęściej jednak bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest ograbienie osady lub zrównanie jej z ziemią.