Total War Warhammer 3: Bitwy Total War Warhammer 3 poradnik, porady
Na tej stronie znajdziecie informacje dotyczące bitew w grze Total War Warhammer 3.
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2022
Poniżej znajdziecie informacje dotyczące toczenia bitew w grze Total War Warhammer 3.
Rozpoczęcie bitwy
Aby rozpocząć bitwę wystarczy wybrać własną armię i poruszyć ją na pozycję wojska wroga. Po spotkaniu obu armii pojawi się panel z podstawowymi danymi.
Po lewej i prawej stronie znajdują się informacje o obu armiach - ich liczebność, jednostki itp. Warto jednak zwrócić uwagę na sekcję Sztandary znajdującą się nad jednostkami i imieniem lorda.
Za wygrane bitwy macie szansę otrzymać sztandary. Jeżeli umieścicie taki proporzec w ekwipunku dowódcy, wtedy przed bitwą będziecie mogli przekazać go jednemu oddziałowi. Da on mu różne bonusy. Jako że działa jedynie na jedną jednostkę, wybierajcie ostrożnie.
W centrum panelu znajdziecie najprzydatniejsze informacje. Poza nazwą prowincji i typem terenu dowiecie się również jaki rodzaj zwycięstwa (bądź porażki) Was czeka, jeżeli oddacie bitwę w ręce SI, a także szacowaną liczbę ofiar (choć nie są to dokładne liczby).
Poniżej, na dole w centrum, znajdują się 3 przyciski. Od lewej:
- automatyczne rozwiązanie bitwy,
- stoczenie potyczki osobiście,
- wycofanie się.
Ponadto po lewej i prawej stronie są kolejne dwa mniejsze guziki. Ten pierwszy pozwoli Wam na obejrzenie podglądu pola bitwy, ten drugi umożliwi szybki zapis rozgrywki.
Bitwa
Prawie każda bitwa zaczyna się od losowania Wiatrów magii (więcej o tym możecie przeczytać na osobnej stronie Wiatry Magii i czary). Ta "ruletka" decyduje o Waszej początkowej ilości many.
Następnie rozpoczyna się faza rozstawiania. Teren działań dzieli się na 3 części:
- Wasza przestrzeń (oznaczona na żółto) w której dowolnie możecie rozstawiać jednostki;
- teren wroga (oznaczony na czerwono) - do niego nie macie dostępu w fazie rozmieszczania wojsk;
- ziemie pomiędzy - możecie tam rozstawiać jednostki o specjalnej cesze (Straż przednia), dzięki temu zyskacie przewagę strategiczną.
Faza ta jest szczególnie ważna, jeżeli jesteście stroną broniącą się. Gdyż pozwala precyzyjnie rozlokować wojska, nie martwiąc się o atak.
Ekran bitwy
W lewym górnym rogu znajdują się różne opcje. Możecie tutaj (od lewej) przejść do menu, wybrać ostatnią poradę doradcy, skierować się na ogólną stronę pomocy gry, a także przejrzeć zestawienie jednostek i czarów różnych frakcji.
Na górze, w centrum mapy znajduje się licznik czasu - pokazuje ile już toczycie potyczkę. Obok niego natomiast możecie przyjrzeć się szali bitwy. Pokazuje ona ogólną dynamikę walki, biorąc pod uwagę siłę jednostek i ich liczebność. Warto podkreślić, że bierze pod uwagę jedynie jednostki, które obecnie znajdują się na mapie. Oznacza to, że w przypadku, jeżeli na mapę zmierzają jakieś posiłki, to nie są wzięte pod uwagę.
W prawym górnym rogu możecie zobaczyć manipulator czasem. Za pomocą tych przycisków spowolnicie, zatrzymacie lub przyśpieszycie przebieg potyczki.
Przycisk obok (symbol kompasu) pozwoli Wam momentalnie przenieść się do widoku taktycznego bitwy. Oznacza to, że kamera zostanie maksymalnie oddalona, pozwalając Wam zobaczyć całą mapę i rozstawienie jednostek.
Nieco poniżej znajduje się minimapa, którą możecie zwiększać i powiększać.
Główną dolną część ekranu zajmują karty Waszych jednostek. Po ich lewej stronie widnieje portret aktualnie wybranego oddziału, po prawej natomiast są czary armii oraz obecny stan Waszej "many" (więcej o tym możecie przeczytać na osobnej stronie Wiatry Magii i czary).
Jeżeli najedziecie kursorem na jednostkę, to Waszym oczom ukaże się informacja na temat jej stanu. Możecie tu podejrzeć czy jest zmęczona, gotowa do walki i jakim rodzajem oddziału jest.
Poniżej portretów jednostek są przyciski pozwalające wydawać rozkazy Waszym oddziałom. Od lewej:
- rozkaz szybkiego poruszania się (wtedy jednak jednostka szybciej się zmęczy);
- można nakazać oddziałom przejść w tryb walki wręcz (wtedy nawet jednostki strzelające ruszą do bezpośredniego starcia);
- zatrzymanie wojska;
- grupowanie - dzięki temu przyciskowi możecie pogrupować Wasze oddziały - wybieracie jednostki przytrzymując klawisz "alt" lub "shift" i naciskając je myszką, to bardzo przydatna opcja, z której warto często korzystać;
- tryb strażniczy - Wasze wojska nie pobiegną za wrogimi jednostkami;
- po wybraniu kilku jednostek będziecie mogli nadać im formację;
- wycofanie oddziału;
- w przypadku jednostek latających, po ich wybraniu, na liście komend będziecie mogli zobaczyć dodatkowo możliwość wylądowania nimi (objawi się to w postaci klawisza ze skrzydłami i strzałką w dół).
Posiłki
Jeżeli do walki przystępuje więcej niż jedna armia, wtedy na rogu mapy pojawi się taki znaczek (będzie on czerwony, jeżeli mówimy o oddziale przeciwnika). Jego pozycja zależy w dużej mierze od tego w jaki sposób rozstawione były armie na mapie kampanii.
Możecie jednak zmieniać miejsca przybycia Waszych posiłków przemieszczając ten znacznik wzdłuż linii końca mapy. Spowoduje to jednak wydłużenie czasu oczekiwania na posiłki (im dalej przesuniecie, tym dłużej musicie czekać).
Rodzaj terenu
Tocząc bitwę należy również wziąć pod uwagę rodzaj terenu. Czasami na polu bitwy można spotkać naturalne przeszkody, które mogą stanowić bardzo dobrą zasłonę, lub ochronę flanki/tyłów.
Ponadto niektóre oddziały mogą się ukrywać w lesie przed przeciwnikiem. Pozwala to na urządzanie zasadzek oraz bardziej skomplikowane manewry taktyczne.
Dodatkowo znaczną przewagę da Wam rozlokowanie na wzgórzu. Dzięki temu będziecie mieć bonus do obrony oraz dla Waszych jednostek strzelających.
Morale
Większość jednostek posiada morale. Objawia się ono w postaci białego paska pod zdrowiem oddziału. Za jego wartość odpowiada cecha Dyscyplina. Jeżeli duch walki Waszych jednostek spadnie do 0, wtedy zaczną uciekać z pola walki. Istnieje jednak szansa na to, że zawrócą, o ile nie zostały zupełnie rozbite.
Negatywnie na morale wpływają duże straty, przegrywanie bitwy, śmierć lorda, ucieczka sojuszników, wrogie jednostki wywołujące terror, otoczenie oraz ostrzał.
Pozytywne skutki mają osłonięte flanki (bliskość sojuszniczych żołnierzy) oraz obecność lorda.
Zmęczenie
Zmęczenie jest kolejną wartością, którą należy pilnować u żołnierzy. Możecie zobaczyć ich stan, jeżeli najedziecie na nich kursorem. Im Wasze jednostki będą bardziej zmęczone, tym gorzej będą się sprawiać w boju oraz staną się wolniejsze.
Sposobem na to jest odstąpienie na chwilę danym oddziałem od walki, choć może być to niemożliwe podczas bitwy. Dlatego też warto oszczędzać jednostki, jeżeli to możliwe. Nie każcie im biegać, jeżeli są daleko od przeciwnika.