Total War Warhammer 3: Dyplomacja Total War Warhammer 3 poradnik, porady
Na tej stronie poradnika dowiecie się wszystkiego o dyplomacji w Total War Warhammer 3.
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2022
Z poniższej strony poradnika dowiecie się wszystkiego o dyplomacji w grze Total War Warhammer 3.
Aby otworzyć ekran dyplomacji wybierzcie z menu kołowego po prawej stronie (dół) ikonę z wizerunkiem dłoni trzymającej papier. Możecie również dwukrotnie nacisnąć armię/osadę frakcji, z którą chcecie porozmawiać.
- Ekran dyplomacji
- Komputerowi przeciwnicy, a oferty dyplomatyczne
- Relacje z innymi nacjami
- Oferowanie paktów i ich rodzaje
- Koordynacja działań wojennych
Ekran dyplomacji
Ekran dyplomacji składa się z 3 głównych części. Po lewej stronie jest przedstawiona Wasza frakcja. Od góry są to:
- przywódca frakcji oraz nazwa nacji;
- atrybuty - w tej sekcji znajdziecie Waszą pozycję militarną względem innych nacji, a także to, jak jesteście postrzegani jako sojusznik;
- stosunki - tutaj możecie prześledzić dotychczasowe pakty;
- dobra handlowe - są to surowce, które znajdują się w posiadaniu Waszej frakcji, a którymi możecie handlować.
Po prawej stronie znajduje się dokładnie taka sama karta, tylko dotyczy ona nacji, którą wybraliście do rozmów.
Natomiast pośrodku ekranu możecie zauważyć listę znanych frakcji. Naciskając dwukrotnie na którąś z nich rozpoczniecie rozmowy dyplomatyczne.
Pod listą frakcji znajdują się przyciski. Po prawej stronie są klawisze odpowiadające za:
- rozpoczęcie negocjacji (ręka ze zwojem),
- koordynację działań wojennych (topory),
- wyjście z ekranu dyplomacji (krzyżyk).
Warto również zwrócić uwagę na przycisk po lewej - Szybka umowa. Pozwala on na szybkie wyszukanie nacji, które są gotowe na podpisanie z Wami dowolnego paktu. Znacznie ułatwia to prowadzenie dyplomacji.
Komputerowi przeciwnicy, a oferty dyplomatyczne
W miarę zyskiwania na sile, każdy zechce zostać Waszym przyjacielem. Wiąże się to z tym, że inne nacje często będą wysyłały do Was różnego rodzaju oferty.
Każdy początkujący dyplomata powinien pamiętać, że komputerowi przeciwnicy spróbują Was "oszukać" składając oferty dotyczące pieniędzy. Możecie być pewni, że jeżeli SI zaproponuje Wam jakąś sumę pieniędzy za pakt, lub zażąda pewnej kwoty, to oferuje za mało/chce za dużo. W przypadku, w którym uznacie, że chcecie podpisać z daną nacją umowę, to warto złożyć kontrofertę i "uaktualnić" kwotę.
Aby złożyć kontrofertę wystarczy nacisnąć przycisk zaznaczony na górze. Następnie powinniście usunąć kwotę pieniędzy zaproponowaną przez stronę przeciwną.
Dalej wystarczy wybrać przycisk wagi. Pozwoli to na automatyczne dobranie maksymalnej/minimalnej kwoty pieniędzy, jakiej możecie się domagać/oferować za dany układ. Teraz wystarczy to zaakceptować i nowa oferta zostanie przyjęta przez SI.
Relacje z innymi nacjami
Oferując pakty innym krajom warto pamiętać, że nie zawsze mogą chcieć się na nie zgodzić. Jeżeli chcecie skłonić ku sobie jakąś nację, to warto wcześniej zacząć skromnie.
Przykładowo, jeżeli macie ochotę na sojusz militarny, to warto zacząć od paktu o nieagresji i stopniowo budować pozytywne relacje. Jeżeli jednak chcecie "przeskoczyć" kilka etapów, to warto zastanowić się nad podarowaniem kilku sztuk złota docelowej nacji. Robi się to tak samo, jak składa się oferty dyplomatyczne, tylko nie żąda się nic od drugiego kraju. Można wybrać jeden z trzech wielkości darów, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost relacji.
Ponadto warto podkreślić, że na szansę zaakceptowania oferty ma również wpływ Wasza Niezawodność. Możecie ją sprawdzić po lewej stronie, pod portretem postaci (została zaznaczona na żółto na obrazku u góry).
Oferowanie paktów i ich rodzaje
Najlepszym i najszybszym sposobem na znalezienie partnerów dyplomatycznych jest skorzystanie z przycisku Szybka umowa, o którym pisaliśmy w sekcji Ekran dyplomacji.
Po wybraniu tego przycisku pojawi Wam się lista różnych paktów. Wybór któregoś z przycisków spowoduje, że znane kraje uszeregują się od tego, który jest najbardziej skłonny przystać na daną propozycję.
Pakty, jakie możecie podpisać (od lewej) to:
- Pakt o nieagresji - nazwa mówi sama za siebie, to podstawowa umowa stanowiąca o tym, że obie strony nie podejmą przeciwko sobie działań wojennych;
- Umowa handlowa - wymiana handlowa pomiędzy nacjami, warto podpisywać ten typ umowy, gdyż jest to darmowy zysk;
- Dostęp wojskowy - pozwala na poruszanie się wojskiem po obcym terenie, bez narażenia się na utratę przychylności drugiej strony;
- Sojusz obronny - jak sama nazwa wskazuje jest to sojusz polegający na obronie zaatakowanego członka, jeżeli jednak to sojusznik zaatakuje, to nie macie obowiązku mu pomagać;
- Sojusz militarny - pełen wymiar sojuszu wojskowego (zarówno w obronie, jak i w ataku);
- Zostań moim wasalem - oferta wasalizacji powoduje, że inne państwo odda się pod Waszą opiekę, a za to będzie użyczało Wam wojska oraz oddawało część dochodu;
- Dołącz do konfederacji - oferta połączenia dwóch nacji w jedną, trudna do uzyskania, będzie wymagać Waszej przewagi militarnej i dobrych stosunków; ponadto można podpisać ją jedynie z członkami tej samej frakcji; pamiętajcie, że nie przejmiecie pieniędzy drugiej frakcji;
- Traktat pokojowy - oferta pokoju dla zwaśnionych krajów.
Warto podkreślić, że niekoniecznie wyświetlą Wam się wszystkie powyższe pakty. Jeżeli nie ma odpowiedniego kandydata lub nie możecie podpisać danego paktu, to przycisku nie będzie.
Koordynacja działań wojennych
Jeżeli posiadacie sojuszników i wspólnych wrogów, to możliwe, że będziecie chcieli skorzystać z ich pomocy w walce. W tym celu należy wybrać sprzymierzoną nację oraz przycisk Koordynacja działań wojennych na ekranie dyplomacji (symbol dwóch toporów znajdujący się pod listą znanych frakcji, jego dokładne położenie opisano w sekcji Ekran dyplomacji).
W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na punkty Oddania. Znajdują się pomiędzy ilością Waszego złota, a nacją, którą wybraliście do rozmów. Jest to waluta w koordynowaniu działań wojennych. Zostaje ona Wam przyznana pasywnie za samo bycie w sojuszu, ale możecie ją również zdobyć w ramach Misji sojuszników.
Pod nimi znajdują się cztery zakładki:
- Ustaw cel - pozwala Wam wybrać cel dla sojusznika, jeżeli jest on wrogi, to da mu sygnał, że powinien zostać zaatakowany, jeżeli to Wasza własność, to sprzymierzeniec postara się jej bronić;
- Prośba o armię - za sporą ilość punktów Oddania możecie przejąć bezpośrednią kontrolę nad armią sojusznika, o ile nie jest dowodzona przez przywódcę frakcji, Wasze dowodzenie potrwa 10 tur;
- Posterunek - pozwala na wybudowanie posterunku w stolicy prowincji sojuszniczej frakcji, dzięki niemu możecie nająć jednostki danej rasy, oczywiście kosztuje to punkty Oddania, struktury te można rozbudowywać;
- Misje sojuszników - pozwala na podjęcie się misji od sojuszników, w zamian za punkty Oddania.