Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Total War Warhammer 3 - poradnik do gry

Total War Warhammer 3 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Total War Warhammer 3: Porady na start Total War Warhammer 3 poradnik, porady

Na tej stronie poradnika znajdziecie porady na start do gry Total War Warhammer 3, które mogą się przydać nie tylko nowym graczom ale i tym bardziej doświadczonym.

Ostatnia aktualizacja: 14 września 2023

Poniżej znajdziecie zbiór przydatnych rad, które wspomogą Wasz start z tytułem Total War Warhammer 3 niezależnie od tego czy jesteście doświadczonym graczem, czy kimś kto dopiero zaczyna przygodę z tą produkcją.

Przemyślcie skład armii

Piechota do walki w zwarciu, strzelcy, konnica - to najbardziej podstawowe zestawienie jednostek - Total War Warhammer 3: Porady na start - Total War Warhammer 3 - poradnik do gry
Piechota do walki w zwarciu, strzelcy, konnica - to najbardziej podstawowe zestawienie jednostek

Różne typy jednostek mają odmienne zastosowania. Konnica/potwory zaatakują błyskawicznie tyły/flanki wroga, piechota powstrzyma natarcie, a łucznicy i artyleria zdziesiątkują przeciwnika jeszcze zanim do Was dotrze itp.

Więcej o wojsku przeczytacie na stronie jednostki i w całym dziale Wojsko, także na stronach odnoszących się do osobnych frakcji.

Podzielcie swoje armie

W późniejszych partiach gry warto podzielić armie na ofensywne i defensywne. W pewnym momencie Wasze granice staną się na tyle duże, że jednocześnie będziecie chcieć ich bronić i zdobywać nowe tereny. Nie ma szybkiego sposobu na przemieszczenie wojsk z jednego końca mapy na drugi, więc jedynym wyjściem jest pozostawienie ich części, aby stale broniły Waszych terenów.

"Odświeżajcie" wojsko

W miarę zdobywania nowych technologii i wznoszenia budynków warto od czasu do czasu "odświeżyć" wasze jednostki. Oddziały idealne na początku gry z czasem mogą przestać sobie radzić najlepiej lub zyskają o wiele lepsze alternatywy. Nie bójcie się wymieniać jednostek na inne.

Nie zapominajcie o ekonomii

Pamiętajcie, że utrzymanie armii kosztuje, a przyjęcie każdego kolejnego lorda zwiększa o 1% wydatki na wojsko. Na początku wydaje się, że to niewiele, ale szybko zrobi się z tego spora kwota. Ta porada jest szczególnie ważna na początku, kiedy nie toczycie jeszcze licznych i wielkich bitew, z których można czerpać zysk. Nie szkólcie więc więcej armii, niż potrzeba, chyba że przychody z wojny przewyższą koszty dla budżetu.

Dołączcie przynajmniej jednego bohatera do każdej armii

Armiami zarządzają lordowie, ale bohaterowie mogą być bardzo przydatni, gdyż dodają bonusy dla wojsk (w zależności od swojej klasy). Niektórzy przyśpieszą uzupełnianie strat, inni wyszkolą jednostki itp. Ponadto mogą rozprawić się z agentami przeciwnika, którzy chcą osłabić Wasze oddziały.

O bohaterach możecie przeczytać w dziale Lordowie i bohaterowie.

Scalajcie prowincje

Od jakiegoś czasu w serii Total War króluje system prowincji - Total War Warhammer 3: Porady na start - Total War Warhammer 3 - poradnik do gry

Od jakiegoś czasu w serii Total War króluje system prowincji. Większość z nich składa się z kilku mniejszych terenów - stolicy i osad. Niestety pełnię możliwości w zarządzaniu uzyskacie dopiero po podbiciu całego regionu.

Więcej o prowincjach przeczytacie na stronie Prowincje.

Korzystajcie z grup

Umiejętność ta szczególnie przyda Wam się w rozgrywkach wieloosobowych oraz gdy zdecydujecie się rozgrywać potyczki w trybie realizmu, który uniemożliwia zwolnienie tempa gry. Warto włożyć nieco wysiłku w przyswojenie tych zasad na samym początku gry, gdyż znacznie trudniej będzie Wam później zwalczyć złe nawyki.

  1. Klasycznie grupy tworzymy za pomocą ctr+1-9. Całą armię możemy zaznaczyć przy użyciu ctr+A, poszczególne jednostki ctr+LPM, jeden typ jednostki dwa razy LPM (szczególnie przydatne w przypadku wojsk dystansowych, gdyż na ogół staracie się strzelać w jeden oddział wroga, by jak najszybciej złamać jego morale). Jeśli przygotujecie grupy oraz formacje i chcecie poruszyć całą armią bez łamania szyku, klikacie ctr+A, a następnie przytrzymujecie alt oraz przytrzymujecie PPM we wskazanym miejscu docelowym.
  2. Grupa może być zamknięta lub otwarta, co symbolizuje ikona kłódki znajdująca się przy portretach jednostek. Typ grupy ma wpływ na jej zachowanie przy wydawaniu rozkazu ataku lub marszu. Grupy zamknięte podczas przemieszczenia na inne pozycje zachowają swoją formację, a w przypadku ataku nie skupią się na oddziale wroga wskazanym przez Was kursorem, tylko każdy z oddziałów skieruje swój gniew na najbliższą jemu grupę przeciwników. Pozwoli to uniknąć tak zwanego "zblobowania", czyli zebrania się jednostek w nieregularną masę, która może stać się łatwym celem dla artylerii, magii lub ataków z flanki.
  3. Za pomocą klawisza ,,I'' odblokujecie dostęp do kart jednostek, gdzie możecie zapoznać się ze szczegółowymi statystykami; wystarczy tylko najechać kursorem na oddział. Pozwoli to na szybką analizę mocnych i słabych stron jednostki i dostosowanie strategii.
  4. Graliście kiedyś w kamień, papier i nożyce? Jednostki w Total Warze zaprojektowane są tak, aby nawzajem się kontrować. Wielkie jednostki jak bestie czy kawaleria otrzymują dodatkowe obrażenia i są łatwym celem dla wszelkiego rodzaju broni drzewcowych, piechota z podwójną bronią będzie szybko przerąbywać się przez inne jednostki piechoty, wielkie bronie (halabardy, miecze dwuręczne i topory) przebiją najtwardszy pancerz, a łucznicy zapadną się pod ziemię po szarży szturmowej kawalerii. Istnieją również kombinacje powyższych i niuanse pomiędzy nimi, ale w przypadku wątpliwości co do strategii, taki podział powinien w większości wypadków zdać egzamin. Ikony typów jednostek wyświetlane są na banerach oddziałów.

Więcej o sterowaniu przeczytanie na stronie Sterowanie.

Nie używajcie kawalerii jak zwykłego oddziału piechoty

Kawaleria to rodzaj jednostki szybkiej, zadającej przeważnie najwięcej obrażeń i szkód w momencie szarży. Jej zdolności bojowe większości wypadków znacznie spadają, gdy angażuje się w zwykłą walkę w zwarciu. Najlepiej od razu po ataku wycofać swoje oddziały, oddalić je i podjąć się natarcia ponownie - i tak w kółko. Szczególnie jeżeli macie do czynienia z jazdą szturmową. Jednostki konne nadają się również idealnie do nękania wrogich łuczników i artylerii.

Oskrzydlajcie i atakujcie od tyłu

Starajcie się mieć zawsze w armii jakieś szybkie jednostki, które mogą oskrzydlić wroga lub zaatakować go od tyłu, kiedy jest zaangażowany w walkę z Waszą piechotą. Nie tylko jesteście wtedy w stanie zadać wrogowi większe obrażenia, ale dodatkowo możecie osłabić znacznie jego wolę walki - nikt nie lubi być otoczony.

Nie spieszcie się z powołaniem drugiej armii

W Total War Warhammer 3 zostały zaimplementowane misje. Każda kampania zaczyna się od tych samych kroków - pokonaj armię x, wyszkól jednostki, zajmij osadę y, opanuj prowincję itp. Jednym z pierwszych zadań jest również wyszkolenie kolejnej armii. Jeżeli zrobicie to wcześniej, gra nie zaliczy Wam tego i do wykonania celu będziecie musieli powołać jeszcze jedną. Na początku z pewnością nie potrzeba Wam aż trzech oddziałów.

Nie wywołujcie niepotrzebnie wojen

Nie jest to zachęta do przejścia gry pacyfistycznie, ale warto nie wojować z kim popadnie. Gra automatycznie "nasyła" na siebie frakcje. Większość królestw chaosu jest w stanie permanentnego konfliktu z nacjami ludzi i elfów (a przynajmniej tymi "prawymi"). Oznacza to, że wrogów jest sporo. Przykładowo grając Kislevem można nie wypowiadać wojny przez całą grę, a i tak ciągle z kimś walczyć i coś podbijać. Warto więc rozważyć cele ataku, które i tak już "świecą się na czerwono", żeby uniknąć potyczek na kilku frontach.

Regularnie sprawdzajcie ekwipunek

Total War Warhammer 3 dosłownie zarzuca nas różnymi przedmiotami i towarzyszami - Total War Warhammer 3: Porady na start - Total War Warhammer 3 - poradnik do gry

Total War Warhammer 3 dosłownie zarzuca nas różnymi przedmiotami i towarzyszami. Elementy wyposażenia dostajemy głównie za wygrane bitwy i w ramach wydarzeń losowych. Walczymy sporo, więc dość szybko mamy przepełniony ekwipunek. Dlatego też warto zaglądać do niego od czasu do czasu i przypisać błyskotki do bohaterów.

O ekwipunku dowiecie się więcej ze strony Ekwipunek i misje.

Zastanówcie się zanim rozstawicie wojska

Często może kusić, aby przejść do bitwy jak najszybciej, pomijając element rozstawienia wojsk. Należy jednak się przy nim zatrzymać i ostrożnie dobierać miejsce rozlokowania jednostek. Często ustawienie Waszych oddziałów będzie równie ważne, a może i ważniejsze, niż ich siła. Pamiętajcie, że wróg będzie miał ciężej, jeżeli zaatakuje Was pod górę, a jednostki w lasach są ukryte, zanim nie podejdzie blisko.

Więcej o bitwach dowiecie się ze stron Bitwy oraz z Oblężenia.

Zamykajcie szczeliny

Co kilkanaście tur można usłyszeć ryk Ursuna, który otwiera szczeliny do świata demonicznych bogów. Te portale sprawiają, że rośnie spaczenie. Jest to duży problem dla frakcji niepowiązanych z chaosem, gdyż wywołuje ono niepokoje w ich prowincjach. Nieco lepiej mają nacje "tych złych", gdyż to im służy. Biorąc jednak pod uwagę walkę o dominację pomiędzy wyznawcami różnych bóstw i tak warto zamknąć portale innych frakcji (gdyż są różne rodzaje spaczenia). Ponadto ze szczelin może wyjść wroga armia! Stanowi to ogromny problem, jeżeli Wasze wojska są akurat związane w innym regionie kraju.

Zamykając szczelinę należy jednak liczyć się z tym, że sprowadzi to niewielką grupę jego obrońców, która Was automatycznie zaatakuje.

Więcej o szczelinach przeczytacie na stronie Szczeliny i spaczenie.

Priorytetujcie rozwój

  1. Zdecydowana większość frakcji, aby uzyskać dostęp do nowych jednostek i funkcji w danym mieście, musi najpierw rozbudować główny budynek. W przeciwieństwie do innych struktur, poza kosztem w złocie, należy opłacić odpowiadający poziomowi "ratusza" koszt w punktach rozwoju. Należy pamiętać, że w skład większości prowincji wchodzi kilka osad, a punktów rozwoju nie można przenosić między prowincjami.
  2. Jednym ze sposobów na przyspieszenie rozwoju jest rezygnacja ze zbierania podatków w danej prowincji. Zwiększycie dzięki temu poziom kontroli, a to przyczyni się do wzrostu punktów rozwoju. Warto z tej opcji korzystać szczególnie w nowo podbitych regionach, gdzie przez kilka pierwszych tur panuje wysokie niezadowolenie, a przychody zwykle i tak są zmniejszone.
  3. Gdy osiągniecie kontrolę nad prowincją, czyli podbijecie wszystkie osady i miasta wchodzące w jej skład, możecie wybrać jeden bonus, który pomoże Wam sprostać aktualnym wyzwaniom. Premie nieznacznie różnią się w zależności od frakcji, którą gramy, szczególnie w pierwszych turach warto rozważyć przyspieszenie rozwoju lub kontrolę.
  4. Kolejnym sposobem na skrócenie drogi do uzyskania kluczowych jednostek jest wynajdywanie technologii oraz korzystanie z mechanik frakcyjnych. Każda frakcja znacznie różni się od innych, dlatego warto poświęcić kilka chwil na zrozumienie podstawowych jej funkcji.

Dbajcie o logistykę

Nieważne jak potężnymi jednostkami będziecie dysponować, nie mogą one prowadzić bitew w kilku miejscach na raz. W celu zwiększenia swoich zasięgów na mapie świata:

  1. rekrutujcie wydajną armię - Każda jednostka oprócz opłacenia kosztu utworzenia wymaga utrzymania. Częstym błędem jest szkolenie tylko najdroższych wojsk. Niektórzy lordowie potrafią zmniejszyć koszt utrzymania pewnych typów żołnierzy, może to być dobry sposób na utworzenie dodatkowej armii, służącej jako milicja.
  2. zwiększajcie wpływy do skarbca - Aby powołać więcej armii będziecie potrzebować funduszy. Nawet najbardziej odrealnione demony wymagają jakiegoś rodzaju utrzymania. Warto wykorzystać przynajmniej jedną przestrzeń na budynek w każdej osadzie w celu generowania przychodu. Nie ignorujcie handlu i produkcji towarów, dla niektórych frakcji (np. wysokich elfów) jest to podstawa gospodarki. Napaść i grabież rozwiniętego miasta przeciwnika również zapewni znaczny zastrzyk funduszy.
  3. zachowajcie sławne regimenty na nieprzewidziane sytuacje - Są to wysokiej klasy "spadochroniarze", ponieważ można natychmiast zasilać nimi armię w każdym zakątku świata. Każda frakcja posiada unikalny zestaw ulepszonych jednostek, które zostaną odblokowane po osiągnięciu przez głównego bohatera odpowiedniego poziomu. Należy jednak pamiętać, że w wypadku utraty jednostki lub jej rozwiązania będzie ona przez jakiś czas niedostępna.
  4. budujcie garnizony - Jednostki w garnizonie nie wymagają utrzymania w złocie, co czyni je wydajnym sposobem na powiększenie Waszego potencjału obronnego. Zniechęcą do ataku co mniejsze grupy łupieżcze oponentów i zdecydowanie ułatwią zadanie Waszym drugoplanowym lordom w odpieraniu ataków.
  5. dostosowujcie tryb ruchu armii do potrzeb - Zarządzenie forsownego marszu w odpowiednim momencie może być jedynym sposobem na dotarcie z odsieczą do obleganego miasta lub osaczonego Lorda. Pamiętajcie jednak, że po tak wymagającej przeprawie Wasze wojska będą pozbawione wigoru, co obniży ich zdolności bojowe. Poza kilkoma standardowymi zachowaniami armii na mapie świata, każda frakcja różni się nieco w tym zakresie.

Nie ignorujcie magii

  1. Dodając do armii bohatera dysponującego zaklęciami odblokujcie dostęp do tak zwanych "wiatrów magii" czyli zasobu, za pomocą którego wasi czaroznawcy opłacają rzucane przez siebie czary. Z początkiem każdej bitwy pula, jaką dysponujemy zawsze wynosi 30 jednostek i uzupełniania jest z rezerw. Tempo odnawiania spada wraz z każdym rzuconym czarem.
  2. Nie jest dobrym pomysłem kumulowanie czarodziejów w jednej armii, ponieważ wszyscy korzystają z tej samej puli wiatrów magii.
  3. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem, nasi magowie będą dysponowali potężniejszymi wersjami poznanych zaklęć. Aby wycastować czar we wzmocnionej wersji wystarczy kliknąć w niego po raz drugi. Należy jednak pamiętać, że wiąże się to z wydaniem większej ilości wiatrów magii oraz ryzykiem "feralnego efektu", który gdy nastąpi, zadaje znaczne obrażenia pechowemu magowi. Z tego powodu warto mocno się zastanowić przed wzmocnieniem zaklęcia przez dotkliwie obitego czarownika.