Wódz | Bohaterowie w Total War Rome II poradnik Total War: Rome II
Ostatnia aktualizacja: 9 września 2019
Wódz
Ostatnim, lecz najważniejszym dostępnym dla nas bohaterem jest wódz. Określany często mianem dowódcy, generała bądź admirała jest on niezbędny podczas tworzenia nowej armii lub floty. Podczas rozgrywki strategicznej jego głównym zadaniem jest udział w przemieszczaniu naszych wojsk; jego znaczenie znacznie rośnie podczas starć, gdzie powstrzymuje on szerzenie się paniki oraz korzysta ze swoich zdolności w celu przechylenia szali zwycięstwa na naszą stronę.
W przeciwieństwie do trzech poprzednich bohaterów, wódz nie ma jednego preferowanego atrybutu. Może on rozwijać się w dowolnym kierunku, za każdym razem zdobywając unikatowe dla danego drzewka rozwoju zdolności. Umiejętności, jakie może zdobyć wódz należą do jednej z trzech kategorii:
- Przywódca (autorytet) - zwiększa skuteczność oddziałów na polu walki: ich morale, zdolności bojowe oraz poziom doświadczenia
- Strateg (podstęp) - nadzoruje wojska na mapie strategicznej: pomaga im się szybciej przemieszczać, zmniejsza koszta werbunku i utrzymania oddziałów, przyspiesza uzupełnianie strat
- Wojownik (zapał) - skupia się na zdolnościach bojowych poszczególnych oddziałów: ich ataku, obronie, zadawanych obrażeniach, szybkostrzelności
Kolejne umiejętności, podobnie jak w przypadku pozostałych bohaterów, zwiększają atrybuty wodza, a tym samym wpływają na jego zdolności drugorzędne. Poniżej znajduje się skrócona tabela, wraz z możliwymi do odblokowania bonusami:
Atrybut | 4 punkty | 7 punktów | 10 punktów (maksimum) |
Autorytet | 5% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja | 20% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja Zbieranie | 35% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja Zbieranie Inspirująca zbiórka |
Podstęp | -5% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech | -20% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech Wojenny rytm | -35% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech Wojenny rytm Gotowość |
Zapał | 5% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny | 20% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny Strach (grupa) | 35% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny Strach (grupa) Strach |
Inspiracja
Tymczasowo zwiększa sprawność bojową jednego oddziału
Zbieranie
Zwiększa morale oddziałów na obszarze wpływu wodza.
Inspirująca zbiórka
Tymczasowo zwiększa sprawność bojową i morale naszych oddziałów.
Drugi oddech
Zmniejsza zmęczenie wybranej jednostki oraz sąsiadujących z nią oddziałów.
Wojenny rytm
Zwiększa sprawność bojową i morale jednego oddziału.
Gotowość
Zwiększa umiejętność walki w zwarciu oraz skuteczność przeciwko szarży kawalerii jednego oddziału.
Okrzyk wojenny
Obniża morale wrogiego oddziału.
Strach (grupa)
Uniemożliwia jednemu oddziałowi wroga korzystania ze zdolności specjalnych.
Strach
Uniemożliwia jednostkom wroga znajdującym się w obszarze wpływu wodza korzystania ze zdolności specjalnych.
Szczegółowe informacje o wodzu
Aby otrzymać wszystkie informacje na temat naszego generała wystarczy najechać na armię kursorem myszy, wybrać opcję szczegóły (klawisz 2) a tam drugą zakładkę: informacje o wodzu.
Dostępne dla nas będą:
- Poziom doświadczenia generała: każdy poziom pozwoli nam zdobyć nową umiejętność; zdobywamy je biorąc udział w bitwach i wygrywając starcia
- Cechy: znajdziemy tutaj zarówno informacje o cechach charakteru naszego bohatera jak i o piastowanym przez niego stanowisku
- Pomocnicy i przedmioty: w trakcie gry zdobędziemy niezliczoną ilość przedmiotów oraz pomocników, którzy będą służyć generałowi pomocą. W tym oknie znajdziemy również informację o żonie naszego generała, jeśli takową posiada (opcja ta ma związek z polityką wewnętrzną państwa)
- Umiejętności: czyli zdolności zdobyte wraz z poziomem doświadczenia
- Wiek: generałowie niestety umierają ze starości
- Ambicja i Gravitas: ukazują wpływ naszego bohatera na politykę państwa
Oprócz tego, po lewej stronie ekranu znajdziemy niewielki portret naszego wodza, wraz z dodatkowymi informacjami:
- Jego atrybutami: autorytetem, podstępem i zapałem
- Rangą (gwiazdki)
- Punktami ruchu armii (zielony pasek)
- Efektami wpływającymi na danego bohatera i jego armię: detale otrzymamy po najechaniu na ikony kursorem myszy
Wybór odpowiedniego dowódcy będzie miał duże znaczenie dla naszej armii. Generał, którego główną cechą jest autorytet, doskonale spisuje się podczas rekrutacji wojsk oraz utrzymywania zdobytych terenów. Gdy zdobędziemy nim kilka poziomów doświadczenia, polecam wyspecjalizować go w kierunku jednego typu oddziałów a następnie wykorzystywać go za każdym razem, gdy tworzymy nowy legion - gwarantowane przez niego bonusy zapewnią nam stały napływ wyszkolonych oddziałów. Postać ta doskonale spisuje się jako mąż stanu przesiadujący w stolicy i pojawiający się na planszy gry tylko w celu rekrutacji nowych oddziałów.
Jego zupełnym przeciwieństwem jest dowódca korzystający z podstępu. Postać ta doskonale nadaje się do nieustannych rajdów na obszary kontrolowane przez wroga - dzięki nieustannemu napływowi najemników oraz niższym kosztom ich werbunku oraz utrzymania, strateg będzie mógł przebywać latami na terytorium nieprzyjaciela. Jeśli zamierzamy prowadzić wojny z daleka od domu - proponuję skorzystać właśnie z tego drzewka rozwoju.
Tam, gdzie postaci korzystające z autorytetu działają w głębi naszego państwa, zaś oparte na podstępie preferują znaleźć się za liniami wroga, tak zapał powoduje, że nasz dowódca będzie doskonale spisywał się w samym centrum pola walki. Generał ten zwiększy skuteczność ataku wszystkich podlegających mu oddziałów, dzięki czemu nawet jednostki barbarzyńców będą w stanie pokonać rzymskich legionistów. Bonusy do obrażeń wpływają również na skuteczność strzelców, stąd opcja ta jest świetnym wyborem dla generałów ze Wschodu.