Interfejs w Total War Rome II | Mapa strategiczna poradnik Total War: Rome II
Ostatnia aktualizacja: 9 września 2019
Interfejs
Po rozpoczęciu gry znajdziemy się na mapie strategicznej. Antyczny świat został podzielony na dziesiątki prowincji (np. Italia czy Magna Geaecia) a te zaś na mniejsze regiony. Na każdy region składa się centralne miasto wraz z otaczającymi je ziemiami. Przykładem może być tutaj Rzym, Neapol czy Velathri.
Zaznaczenie któregokolwiek miasta wyświetli nam ekran zarządzania prowincją. Największe miasto (zawsze umieszczone po lewej stronie listy) jest zawsze stolicą danego obszaru, zaś pozostałe osady są mu podległe.
Regiony znajdujące się pod naszą kontrolą zawsze pokazują listę istniejących już budowli. Neutralne lokacje mają szare tło, zaś regiony należące do frakcji, z którą w danej chwili prowadzimy wojnę są czerwone. Jeśli w okolicy wrogiego miasta znajdował się nasz szpieg będziemy mieli również dostęp do okna wywiadu - wystarczy najechać kursorem myszy na ikonkę oka znajdującą się w lewym-górnym rogu okna regionu (zaznaczone na rysunku). Oprócz tego pod każdą odkryta lokacją znajduje się ikona fortecy oraz okrętu, po najechaniu na które dostaniemy informacje o stanie osobowym lokalnego garnizonu.
Jeśli kontrolujemy przynajmniej jeden region w prowincji, w lewym-górnym rogu okna będziemy mogli zobaczyć pasek rozwoju - jest to nadwyżka ludności, która możemy skierować do dowolnego z posiadanych przez nas miast w celu powiększenia go.
Po naciśnięciu klawisza 2 ujrzymy szczegóły prowincji. Pole bogactwo i dochód pozwalają nam sprawdzić zarobki w poszczególnych regionach - po najechaniu kursorem myszy na nazwę miasta otrzymamy więcej detali. Oprócz tego możemy tutaj zobaczyć wpływ podatków, niewolników oraz korupcji na nasze dochody.
Ład publiczny określa poziom zadowolenia mieszkańców w danej prowincji. Wpływają na niego zarówno podatki jak i niewolnicy, obecność agentów, odpowiednie budowle czy wynalezione technologie jak również obecność (lub brak) wpływu innych kręgów kulturowych. Po najechaniu kursorem myszy na pasek otrzymamy dokładniejsze informacje.
Okno kultura, jak sama nazwa wskazuje, pokazuje nam wpływy innych kultur na naszą prowincję. Podobnie jak w poprzednim wypadku, najechanie na ikonkę reprezentującą dany krąg kulturowy pozwoli nam zobaczyć dokładniejsze informacje.
Bezpieczeństwo prowincji to odporność na ataki wrogich agentów. Im wyższe są poszczególne wartości, tym mniejsza szansa na odniesienie sukcesu przez wrogiego wysłannika.
Widoczna w lewym-górnym rogu opcja opodatkowanie pozwala nam na zwolnienie prowincji z podatków a tym samym poprawienie ładu publicznego.
Skrót tych informacji możemy zobaczyć w oknie w lewym-dolnym rogu ekranu. Zobaczymy tam ład publiczny oraz kulturę, produkcję żywności, dochód oraz różnorakie efekty mające wpływ na naszą prowincję.
Warto tutaj wspomnieć, że tak długo jak w naszym imperium mamy nadmiar żywności, będzie ono równomiernie rozdzielane pomiędzy wszystkie prowincje. Problemy zaczynają się, gdy produkcja nie nadąża za konsumpcją. W tym przypadku prowincje, które importowały jedzenie zaczynają głodować, spada ład publiczny a żołnierze powoli dezerterują z naszych oddziałów. Stąd też proponuję, aby każda prowincja była samowystarczalna.