Zapasy | Karawana w The Banner Saga The Banner Saga poradnik
Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019
Zapasy
Zapasy (Supplies) są o wiele ważniejszym czynnikiem od morale opisanego na poprzedniej strony poradnika, a to dlatego, że symbolizują one żywność i wszystkie inne podstawowe dobra wymagane do zaspokajania potrzeb postaci wchodzących w skład karawany. Zignorowanie tego elementu gry doprowadza do bardzo niepożądanych sytuacji. Wyczerpanie wszystkich zapasów oznacza bowiem, że każdego kolejnego dnia podróży będziesz bezpowrotnie tracił część wieśniaków (Clansmen), wojowników (Fighters) i gigantów (Varl), przyczyniając sie dodatkowo do pogorszenia morale. Wszystkie dłuższe wyprawy dobrze jest w rezultacie starać się planować z pewnym wyprzedzeniem, tak by mieć pewność, że dysponuje się wystarczającą ilością zapasów. Nie jest możliwe oczywiście przewidzenie każdej negatywnej sytuacji (np. nagły rozrost karawany czy kradzież), ale dzięki wcześniejszym przygotowaniom uda ci się przynajmniej częściowo ograniczyć straty w ludziach.
Gra nie podaje dokładnie jaką liczbą jednostek zapasów w danym momencie dysponujesz, wyświetlając zamiast tego u góry ekranu informację na temat liczby dni pozostałych do ich wyczerpania. Nie jest to przypadkowe posunięcie, albowiem na wspomniany współczynnik kluczowy wpływ ma liczebność karawany. Przykładowo, zabierając ze sobą stu dodatkowych wieśniaków musisz liczyć się z tym, że zapasów dla całej karawany starczy na mniej dni. Prowadzi to oczywiście do pewnych dylematów czy pogodzisz się z tego typu obciążeniami. Osobiście polecam zawsze przyjmować oferty dołączenia do karawany przez wojowników (Fighters) i gigantów (Varl). Jeśli zaś chodzi o wieśniaków (Clansmen), warto pozwalać im na wspólną podróż tylko gdy nie walczysz aktualnie z niedoborem zapasów.
Nowe zapasy możesz pozyskiwać na trzy główne sposoby:
1) Dokonywanie postępów w głównym wątku fabularnym gry - W kilku miejscach w kampanii zostaniesz hojnie obdarowany zapasami i to niezależnie od dokonanych wyborów. Mimo to nie warto od razu zabierać się za wykorzystywanie zapasów np. na częsty odpoczynek, bo gra pod tym względem jest nierówna i w innych miejscach zapasów z kolei wyraźnie ci będzie brakowało.
2) Zaliczanie dodatkowych zdarzeń - Polecam dokładnie czytać zamieszczone w opisie przejścia gry omówienia dodatkowych zdarzeń, albowiem decyzje podjęte w wielu z nich pozwalają na otrzymanie dodatkowych zapasów. Niekiedy jest to symboliczna ich ilość, ale zdarzają się też sytuacje, w których karawanie przyznanych zostanie nawet kilkadziesiąt jednostek.
3) Odwiedzanie targowisk - Z targowisk radzę korzystać jedynie w ostateczności, tj. gdy całkowicie wyczerpałeś zapasy lub gdy pozostało ci ich jedynie na kilka dni i masz przed sobą dłuższą podróż. Za takim zachowaniem przemawia to, że zapasy na targowiskach zakupuje się w zamian za opisane na kolejnej stronie tego rozdziału punkty sławy (Renown). Wspomniane punkty o wiele lepiej jest przeznaczać na rozwijanie umiejętności postaci.