Zadawanie i otrzymywanie obrażeń | Walka w The Banner Saga The Banner Saga poradnik
Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019
Zadawanie i otrzymywanie obrażeń
Każdy z uczestników walk (niezależnie od tego czy jest to członek Twojej drużyny czy przeciwnik) opisany jest dwoma bardzo ważnymi parametrami wpływającymi na jego skuteczność w ataku i w obronie, a mianowicie siłą (Strength) oraz pancerzem (Armor). Siła z ofensywnego punktu widzenia wpływa na moc wyprowadzanych ataków, tak więc postacie z lepiej rozwiniętym tym współczynnikiem zadają większe obrażenia. W defensywie siła działa z kolei jak pasek zdrowia. Oznacza to, że utrata wszystkich punktów siły jest równoznaczna ze śmiercią danej postaci (przeciwnik) lub z utratą przez nią przytomności (sojusznik). Jeśli zaś chodzi o pancerz, w przypadku gdy to Ty jesteś stroną atakującą wpływa on na to jak dobrze przeciwnik jest w stanie uchronić sie przed utratą punktów siły. Im lepszym pancerzem dysponuje dany oponent, tym mniejsze obrażenia możesz mu zadać (doskonale obrazuje to bitwa z końcówki pierwszego rozdziału gry). Jeżeli z kolei jeden z Twoich podwładnych musi się bronić pancerz pozwala mu na ograniczenie czy wręcz całkowite uniknięcie utraty punktów siły.
Bardzo istotną zależnością gry jest to, że przed wyprowadzeniem ataku musisz zawsze zadecydować czy chcesz pozbawić wybranego przeciwnika punktów siły czy może punktów pancerza (mechanizm ten działa oczywiście w obie strony). W przypadku wszystkich silniejszych wrogów bardzo wskazane jest rozpoczęcie od osłabiania pancerza, starając się doprowadzić do pozbawienia przeciwnika co najmniej połowy początkowych punktów. Dopiero wtedy warto przestawić się na ataki wymierzone w pasek siły, które dzięki słabszemu pancerzowi będą mogły przebić się z większą skutecznością. Wyjątkiem od tej reguły są potyczki ze słabszymi przeciwnikami, którzy mogą łatwo zginąć pomimo dysponowania pełnym pancerzem, jak również wybrane specjalne umiejętności. Doskonałym przykładem może tu być doskonała zdolność Arc Lightning wykorzystywana przez Eyvinda, która w identycznym stopniu osłabia paski siły wrogów niezależnie od tego czy dysponowali oni dwoma czy dwudziestoma punktami pancerza.
Nieco wyżej wspomniałem o tym, że członkowie Twojej drużyny w momencie utraty wszystkich punktów siły tracą przytomność, tak więc obowiązuje ich nieco bardziej pobłażliwe traktowanie aniżeli ma to miejsce w przypadku sił wroga. Jeżeli grasz na normalnym lub na wysokim poziomie trudności to musisz jednak liczyć się z tym, że wyeliminowany w ten sposób sojusznik zostanie zraniony (status Injured) i jego obrażenia będą wymagały kilkudniowego procesu kuracji. Na taki stan najlepiej jest zareagować podmieniając go w kolejnej walce na inną, w pełni zdrową postać. Gra nie zabrania ponownego wybrania tej samej postaci zanim leczenie dobiegnie końca, aczkolwiek będzie ona już na starcie dysponowała niepełnym paskiem siły i w rezultacie jeszcze łatwiej będzie ją można utracić.