Skogr | Rozdział 2 / Chapter 2 w The Banner Saga The Banner Saga poradnik
Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019
Skogr
Wizytę w Skogr rozpoczniesz od spotkania z gigantem Iverem. Na koniec tej rozmowy będziesz musiał podjąć nową decyzję:
- Wybór opcji dialogowej 1 (Go with Egil, Alette) sprawi, że Egil oraz Alette skryją się w wielkiej sali i w rezultacie nie wezmą udziału w opisanej poniżej bitwie. Nie polecam tego wariantu, albowiem postacie te będziesz mógł bezproblemowo utrzymać przy życiu, a dzięki ich pomocy pokonanie nowych potworów okaże się prostsze.
- Wybór opcji dialogowej 2 (Let them fight, Iver) sprawi, że Egil oraz Alette dołączą do pozostałych sojuszników w opisanej poniżej bitwie. Wariant ten jest zdecydowanie lepszy, gdyż dzięki przewadze liczebnej (5:4) łatwiej będzie ci odnieść zwycięstwo.
W celu przystąpienia do bitwy kliknij na wielkiej sali (Great Hall) i potwierdź skład drużyny (w tym konkretnym przypadku to czysta formalność, bo nie możesz dodać nikogo innego).
W walkach wezmą udział przede wszystkim Rook oraz Iver. Rooka już znasz, zaś Iver posiada umiejętność Battering Ram, dzięki której może odpychać od siebie wrogów. Jeżeli w odbytej niedawno rozmowie wybrałeś drugą opcję dialogową to do drużyny dołączą również Alette oraz Egil. Z Alette miałeś już okazję się zaznajomić, natomiast Egil jest wyposażony w tarczę, dzięki której może skutecznie blokować ataki przeciwników. Do pokonania są cztery potwory - jeden większy (Dredge Stoneguard) i trzy mniejsze (Dredge Grunt).
W tym konkretnym przypadku radzę poświęcić trochę czasu na umiejętne rozstawienie drużyny. Przykładowe ustawienie pokazane zostało na dołączonym obrazku. Zakłada ono zajęcie lewej części pola walk, czyli znalezienie się jak najbliżej Dredge Stoneguarda. Dobrze jest uformować mur (pasywna zdolność Shield Wall Egila przyznaje w każdej takiej sytuacji premię do obrony), a także wysłać Alette do drugiej linii, gdyż najsłabiej ona sobie radzi w defensywie.
Już po rozpoczęciu właściwych walk skup wysiłki drużyny na osłabianiu Dredge Stoneguarda, a to dlatego, że to właśnie ten potwór stanowi największe zagrożenie. Unikaj jednak ustawiania tuż przy tej bestii kilku swoich bohaterów, a to dlatego, że Dredge Stoneguard dysponuje specjalną umiejętnością odpychającą wszystkie przebywające w pobliżu postacie, doprowadzając w rezultacie do pozbawienia ich cennych punktów pancerza. Nie zapomnij oczywiście o tym żeby stwora najpierw pozbawić znacznej części pancerza i dopiero wtedy zająć się wyczerpywaniem jego paska zdrowia.
W trakcie rozgrywania opisywanej bitwy pamiętaj o możliwości stosowania specjalnych ataków poszczególnych członków drużyny. Akcja Mark Prey Rooka o wiele bardziej ci się teraz przyda i najlepiej namierzać dzięki niej tych wrogów, którzy znajdują się w zasięgu ataków co najmniej jednego innego sojusznika. Do równoczesnego osłabiania kilku potworów polecam wykorzystywać zdolności Thread the Needle Alette oraz Battering Ram Ivera. Umiejętność Stonewall Egila jest dobra nie tylko do unikania obrażeń, ale przede wszystkim do powstrzymywania Dredge Stoneguarda przed docieraniem do łuczników i innych słabszych postaci.
Oprócz Dredge Stoneguarda musisz też zająć się trzema mniejszymi potworami (Dredge Grunt). Bestie te najlepiej jest likwidować w jakiejś ustalonej kolejności, a to dlatego, że również i one posiadają dobre pancerze i w rezultacie nie będą ginęły tak szybko jakbyś sobie tego życzył. Nie zapomnij o możliwości korzystania z rogu celem odnawiania punktów siły woli i dbaj o słabiej opancerzonych członków drużyny.
Po zakończonych walkach dojdzie do nowego spotkania i jego przebieg będzie uzależniony od poprzedniej rozmowy. Jeżeli odesłałeś wcześniej Alette i Egila do wielkiej sali to wybór opcji dialogowej ("Got it" lub "Maybe we should skip the houses") nie będzie miał dużego znaczenia.
Jeżeli Alette i Egil wzięli udział w wygranej przed chwilą bitwie to życie Egila znajdzie się teraz w niebezpieczeństwie. Chcąc uchronić chłopaka przed śmiercią musisz zaczekać na wyświetlenie okna informującego o pojawieniu się potwora tuż przy Alette. Najpierw wybierz opcję dialogową "Shoot it with an arrow" i następnie opcję "Stop thinking! Shoot the dredge!".
Możesz sobie teraz pozwolić na chwilę odpoczynku. Polecam przede wszystkim zajrzeć do namiotu bohaterów (Heroes), a to dlatego, że najprawdopodobniej jeden z członków drużyny awansował na wyższy poziom doświadczenia. Namiot służy także do doboru elementów ekwipunku i jeden z bohaterów (Alette) posiada już artefakt.
Oprócz tego dobrze byłoby złożyć wizytę na targowisku (Market), na którym oferowane są zapasy i artefakty. Nie musisz już teraz dokonywać zakupów, ale warto zapoznać się z zasadami działania targowisk. Na koniec kliknij na ikonie Ivera, wysłuchując rozmowy, w której weźmie tez udział Rook.
Udaj się teraz do wielkiej sali (Great Hall) celem spotkania się z wodzem (Chieftain) oraz jego małżonką (Oddleif). Po raz kolejny zmuszony zostaniesz do podjęcia ważnej decyzji i oto dostępne warianty zachowania:
- Wybór na sam koniec spotkania opcji dialogowej 1 (That sounds like suicide, Iver. Let's do as the chieftain says) jest równoznaczny z próbą utrzymania kontroli nad wioską (w dalszej części tekstu będzie to Wariant A).
- Wybór na sam koniec spotkania opcji dialogowej 2 (Iver's right. I'll help with the distraction) jest równoznaczny z odwróceniem uwagi potworów, tak by mieszkańcy wioski mogli z niej uciec (w dalszej części tekstu będzie to Wariant B). Musisz podjąć dodatkowo decyzję czy zezwolisz Alette na wzięcie udziału w kolejnej bitwie (Ok, Alette. Just promise to listen) czy też ją odeślesz z uciekającymi mieszkańcami (Not this time. It's too dangerous). Jeśli zabronisz Alette dołączenia do walk to oczywiście ciężej będzie ci wygrać, ale za to nieco później zdobędziesz najwięcej punktów sławy.
- Wybór na sam koniec spotkania opcji dialogowej 4 (Do we abandon the storehouse?) i następnie opcji dialogowej 3 (We can't afford to leave the food behind) jest równoznaczny ze skupieniem się na ocaleniu zapasów z magazynu (w dalszej części tekstu będzie to Wariant C).
Niezależnie od tego jak się zachowałeś możesz liczyć na to, że w nadchodzących walkach do sojuszników dołączy Oddleif, która jest łuczniczką. Oprócz tego w każdym z wariantów w starciach pojawią się też Rook, Alette (jeśli wybrałeś wariant B to musisz dodatkowo zgodzić się na jej udział w bitwie), Iver oraz Egil (tylko jeśli wcześniej nie zginął).
Wbrew temu co mógłbyś sądzić wybór wariantu zachowania nie wpłynie znacząco na wygląd nowej bitwy, gdyż będziesz ją musiał "zaliczyć" niezależnie od tego jaką decyzję podjąłeś w trakcie spotkania z wodzem (zmiany nadejdą dopiero po zakończeniu tego starcia). Gra za każdym razem losuje ponadto rozstawienie uczestników bitwy (możesz na przykład znaleźć się w centrum planszy, na jej obrzeżach czy dowodzić dwoma oddzielonymi od siebie grupami bohaterów), rodzaj potworów, którym będziesz musiał stawić czoła oraz liczebność oddziałów wroga (od czterech do sześciu potworów).
Co do wspomnianych wyżej przeciwników, w walkach oprócz znanych ci już dwóch odmian potworów (Dredge Stoneguard i Dredge Grunt) po raz pierwszy będą też mogły wziąć udział jednostki Dredge Scourge.
Tradycyjnie już Twoim pierwszym krokiem powinno być umiejętne rozstawienie członków swojej drużyny na polu bitwy. Po raz kolejny przypominam o konieczności ochraniania łuczników, a także sugeruję formowanie murów, które dzięki wsparciu Egila będą stawały się bardziej wytrzymałe. Staraj się umieszczać swoich ludzi w takich miejscach żeby nie dzielił ich zbyt duży dystans od większych potworów (o ile oczywiście pojawiły się one w danej bitwie), dzięki czemu będzie można w miarę wcześnie przystąpić do osłabiania ich pancerzy.
Nową osobą w drużynie jest wspomniana już wcześniej Oddleif, czyli małżonka wodza wioski Skogr. Jest ona łuczniczką i jej specjalna umiejętność to Rain of Arrows. Z akcji tej warto korzystać gdy widzisz, że jakiś silniejszy potwór zmierza w stronę Twoich łuczników, utrudniając mu przemarsz czy wymuszając wręcz na nim przejście przez pułapkę.
Druga istotna nowość związana jest z bestiami Dredge Scourge, z którymi nie miałeś do tej pory do czynienia. Potwory te są oczywiście bardzo wytrzymałe, przy czym ich specjalny atak polega na wzywaniu na pomoc posiłków. Gdy tylko zauważysz, że Dredge Scourge oddalił się od pola bitwy i rozpoczął proces przyzywania (przykład na powyższym obrazku) błyskawicznie go atakuj, bo w przeciwnym wypadku po upływie kilku tur do walk dołączy nowy Dredge Grunt i w rezultacie odniesienie zwycięstwa okaże się jeszcze trudniejsze. Na szczęście do tego typu akcji dochodzi przeważnie gdy Dredge Scourge jest już poważnie ranny, tak więc dobicie wrogiej bestii nie stanowi zazwyczaj problemu.
Tak samo jak w poprzednich walkach staraj się atakować potwory po kolei, bo nawet szeregowe Dredge Grunty mają dość dobry pancerz. Nagroda za wygranie tej bitwy nie jest odgórnie ustalona, albowiem jej wysokość jest uzależniona od siły pokonanych przeciwników i maksymalnie możesz zgarnąć 8 punktów sławy (Renown).
Jeżeli przed rozpoczęciem opisanej wyżej bitwy wybrałeś wariant A to teraz postawiony zostaniesz przed wyborem:
- Udzielenie pomocy walczącym sojusznikom (Help the fighters) - Wybór tej opcji wiąże się z koniecznością stoczenia kolejnej bitwy z potworami. Wezmą w niej udział te same postacie i ona sama również cechuje się losowymi założeniami (rozstawienie walczących jednostek, rodzaje przeciwników, wysokość nagrody). Odniesienia zwycięstwa w bitwie pozwoli ci utrzymać wodza wioski (Chieftain) przy życiu i oprócz tego powinieneś otrzymać 20 punktów sławy (Renown).
- Pozostanie w ramach głównej grupy (Try to keep everyone together) - Wybór tej opcji pozwoli ci uniknąć konieczności stoczenia kolejnej bitwy z potworami, ale karą za zignorowanie decyzji o udzieleniu pomocy będzie śmierć wodza wioski (Chieftain). Doprowadzi to do pogorszenia morale członków karawany i uszczuplenia jej liczebności. Pewnym pocieszeniem jest natomiast to, że otrzymasz 20 punktów sławy (Renown).
Jeżeli przed rozpoczęciem opisanej wyżej bitwy wybrałeś wariant B to nie będziesz musiał podejmować dodatkowych decyzji, a jedynie pogodzić się z konsekwencjami swoich wcześniejszych działań. Jeśli mianowicie pozwoliłeś Alette na wzięcie udziału w bitwie to wódz wioski (Chieftain) zginie, a Ty otrzymasz 20 punktów sławy (Renown). Jeśli z kolei Alette nie brała udziału w bitwie to wódz wioski (Chieftain) przeżyje, a Ty otrzymasz 30 punktów sławy (Renown).
Jeżeli przed rozpoczęciem opisanej wyżej bitwy wybrałeś wariant C to teraz postawiony zostaniesz przed wyborem:
- Udzielenie pomocy walczącym sojusznikom (Help the fighters) - Wybór tej opcji wiąże się z koniecznością stoczenia kolejnej bitwy z potworami. Wezmą w niej udział te same postacie i ona sama również cechuje się losowymi założeniami (rozstawienie walczących jednostek, rodzaje przeciwników, wysokość nagrody). Odniesienia zwycięstwa w bitwie pozwoli ci utrzymać wodza wioski (Chieftain) przy życiu i oprócz tego powinieneś otrzymać 20 punktów sławy (Renown).
- Pozostanie w ramach głównej grupy (Try to keep everyone together) - Wybór tej opcji pozwoli ci uniknąć konieczności stoczenia kolejnej bitwy z potworami, ale karą za zignorowanie decyzji o udzieleniu pomocy będzie śmierć wodza wioski (Chieftain). Doprowadzi to do pogorszenia morale członków karawany i uszczuplenia jej liczebności. Pewnym pocieszeniem jest natomiast to, że otrzymasz 20 punktów sławy (Renown).
- Podjęcie próby odzyskania zapasów (Get Iver to help retake the supply carts) - Wybór tej opcji wiąże się z koniecznością stoczenia kolejnej bitwy z potworami. Wezmą w niej udział te same postacie i ona sama również cechuje się losowymi założeniami (rozstawienie walczących jednostek, rodzaje przeciwników, wysokość nagrody). Odniesienia zwycięstwa w bitwie pozwoli ci zdobyć kilka jednostek zapasów (Supplies), ale złą wiadomością będzie śmierć wodza wioski (Chieftain). Doprowadzisz w rezultacie do pogorszenia morale członków karawany i uszczuplenia jej liczebności. Pewnym pocieszeniem jest to, że otrzymasz 15 punktów sławy (Renown).