Stray: Walka i skradanie się - Zurki (Zurks) i Wartownicy (Sentinels) Stray poradnik, solucja
W Stray dochodzi do konfrontacji z potworami i wrogimi maszynami. Nasz poradnik wyjaśnia jak pokonywać zurki (Zurks), jak się skradać i jak unikać Wartowników (Sentinels).
Ostatnia aktualizacja: 21 lipca 2022
Ta strona poradnika do gry Stray zawiera porady i informacje na temat walk oraz skradania się. Dowiecie się m.in. jak przebiegają bezpośrednie konfrontacje z Zurkami (Zurks) i Wartownikami (Sentinels), a także kiedy trzeba unikać zaalarmowania przeciwników.
- Konfrontacje z Zurkami (Zurks)
- Czy można zabijać Zurki i skradać się?
- Obszary patrolowane przez Wartowników (Sentinels)
- Czy można niszczyć Wartowników?
Konfrontacje z Zurkami (Zurks)
Zurki to nazwa potworów występujących w grze. Nie wyglądają poważnie, ale stanowią śmiertelne niebezpieczeństwo. Będą one próbowały pożreć Waszego kota i musicie im w tym przeszkadzać. Główna taktyka podczas konfrontacji z Zurkami to:
- Ucieczka - Przez zdecydowaną większość gry jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Trasa ucieczki może być narzucona lub lokacja może dawać większą swobodę. Musicie dotrzeć np. na drugą stronę przepaści, do wysokiej półki czy w inne miejsce, do którego potwory nie mogą się dostać.
- Bieg slalomem - Jest to istotne, bo Zurki wykonują skoki. Unikanie poruszania się w linii prostej zmniejszy ryzyko, że skok potwora będzie udany.
- Zrzucanie Zurków z ciała - Potwory mogą przyczepiać się do kota i musicie błyskawicznie reagować (Kółko na padzie PS4/PS5). Można łatwo zginąć jeśli naskoczy na Was jednocześnie kilka potworów. Na szczęście po zrzuceniu z siebie Zurka Wasz kot dość szybko powróci do pełni sił.
Czy można zabijać Zurki i skradać się?
Gra w większości sytuacji nie pozwala eliminować potworów, pozostaje jedynie ucieczka. Są 2 wyjątki od tej reguły:
- Defluksor (Defluxor) to lampa UV, z której możecie korzystać przez część rozdziału 7 i w rozdziale 8. Światło UV może zabijać Zurki, ale nie możecie pozwalać żeby urządzenie przegrzało się, bo na dłużej wyłączy się.
- W jednej ze scen możecie zabić Zurki podczas zjeżdżania wagonikiem. Jest to wyreżyserowana sytuacja, która pojawia się tylko raz.
Przejście przez niektóre lokacje może wymuszać przechytrzenie i uwięzienie Zurków np. po drugiej stronie ogrodzenia. Wszystkie tego typu okazje opisaliśmy w naszej solucji.
W lokacjach z Zurkami nie ma klasycznej opcji skradania się, choć w etapie w kanałach możecie trzymać bezpieczny dystans od ich jaj. Mogą się z nich wykluć kolejne potwory, jeśli wyczują obecność Waszego kota.
Obszary patrolowane przez Wartowników (Sentinels)
Wartownicy (Sentinels) to wrogie latające drony, które pilnują strefy z zakazem wstępu. Zaczniecie je napotykać począwszy od rozdziału 10. Drony mogą lewitować w miejscu, obracać się oraz patrolować okolicę. Dużym ułatwieniem jest pokazywanie przez grę ich pola widzenia. Możecie dzięki temu ustalić, czy w danym momencie można bezpiecznie przejść dalej.
W przypadku wykrycia Wartownicy rozpoczynają pościg i mogą prowadzić ostrzał. Także i tu wskazany jest bieg slalomem, żeby uniknąć trafienia i odniesienia obrażeń lub śmierci. Postarajcie się zgubić Wartownika chowając np. się za przeszkodą lub w pudełku. Maszyna przeskanuje obszar, w którym kot ostatnio był widziany i po chwili powróci na swój domyślny posterunek.
Czy można niszczyć Wartowników?
Gra nie pozwala eliminować Wartowników. W lokacjach z nimi radzimy powoli się skradać. Poświęcajcie dużo czasu na zapoznanie się z trasą patrolowaną przez Wartownika po to, żeby go bezpiecznie ominąć nie dając się zauważyć. W razie popełnienia błędu rozpocznijcie od razu ucieczkę i szukajcie po drodze kryjówek.
W rozdziale 11 musicie uwięzić kilka dronów. Trzeba w tym celu dać się im zauważyć, pobiec do bocznego pomieszczenia, przekraść się z powrotem na zewnątrz i zamknąć pomieszczenie z pomocą B-12. Schemat ten dokładniej opisaliśmy na stronie z solucją do etapu 11.