Ustrój Imperium - Opcje prawne | Imperium w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Barbarzyństwo (Barbarism)
Wymaga: nic
Utrzymanie: niskie
Domyślny
System wasalny (Vassalage)
Wymaga: Feudalism
Utrzymanie: High
+2 xp dla każdego wyprodukowanego oddziału, pewna ilość darmowych jednostek.
Jedna z dwóch opcji zwiększających doświadczenie naszych nowo powstających jednostek. Te +2 jest niezwykle przydatne, bo razem z barracks (+4xp) nasze oddziały dostają dwie promocje na dzień dobry.
Dodatkowo zwiększa ilość darmowych jednostek - tj. takich za których utrzymanie nic nie płacimy. Nie jest to niezwykle ważna cecha, choć w trakcie dużej wojny może być dość przydatna.
Najsensowniej wybierać gdy budujemy dużo sił zbrojnych szykując się do jakiegoś poważniejszego starcia.
Biurokracja (Bureaucracy)
Wymaga: Civil Service
Utrzymanie: średnie
+50% dochodu i +50% produkcji w stolicy.
Jeden z najbardziej przydatnych wyborów - przynajmniej do czasu gdy będziemy dysponować dużą ilością rozwiniętych chatek- wtedy sensowną alternatywą staje się free speach.
Ponieważ gra sama ustawia naszą stolicę w dość atrakcyjnym mieście i dodatkowo miasto to ma najwięcej czasu na rozwój, zazwyczaj jest naszym najlepszym miastem. Dodatkowe +50% do produkcji i dochodów to bardzo wyraźnie wzmocnienie całej cywilizacji - szczególnie w pierwszych 2-3 erach gry.
Państwowość (Nationhood)
Wymaga: Nationalism
Utrzymanie: low
+2 zadowolenie w każdym mieście w którym są koszary (barracks) oraz możliwość powoływania (draft) jednostek z mieszkańców naszych miast.
Najbardziej przydatna w sytuacji gdy nagle zostajemy zaskoczeni wojną, ale przeczuwamy że się nieuchronnie zbliża. Możliwość poboru i stworzenia w ten sposób armii może w pewnych sytuacjach zadecydować o wygranej wojnie. Niemniej koszt poboru jest dość poważny (każda powołana jednostka to -3 zadowolenia na 10 tur i -1 do ludności miasta) - a oddziały w ten sposób stworzone mają połowę doświadczenia jakie mają te stworzone tradycyjnie.
+2 zadowolenia w każdym mieście gdzie są koszary bardzo pomaga w ograniczeniu skali niepokojów wywołanych poborem i w pewnym stopniu gwarantuje spokój w pozostałych miastach (o ile są tam koszary oczywiście)
Wolność słowa (Free Speech)
Wymaga: Liberalism
Utrzymanie: żadne
+2 złota z każdego miasta, +100% kultury
Bardzo duże bonusy. W przypadku rozwiniętej siatki miast wybór tej opcji to ogromny zastrzyk dochodu - a więc przyspieszenie rozwoju naukowego naszej cywilizacji.
Bonus do kultury jest też imponujący - w przypadku gdy szczególnie interesuje nas szybki przyrost kultury (dążenie do zwycięstwa kulturowego czy przepychanie się granicami z sąsiadem) ten wybór może być bezcenny.