Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Podstawy | Sztuka Wojny w Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV

Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019

Mechanika walki opiera się na następujących zmiennych:

  1. Siła jednostki - to najbardziej oczywisty parametrem będący podstawą do jakichkolwiek dalszych obliczeń. Zasada - im więcej- tym lepiej obowiązuje tu w pełni.
  2. Modyfikator terenu na jakim znajduje się broniący - Wzgórza dają +25%, las +50% a porośnięte lasem wzgórza +75%.Obrona na polu po drogiej stronie rzeki niż znajduje się nieprzyjaciel dodaje dodatkowo +20%. W ten sposób broniąc się na porośniętych lasem wzgórzach, po drugiej stronie rzeki daje w sumie +95% do obrony.
  3. Modyfikator wynikający z okopania się jednostki broniącej. Za każdą turę w której oddział się nie porusza po wydaniu mu polecenia fortify uzyskuje on co turę +5% do obrony. Wybranie oddziału nawet aby go promować czy unowocześnić prowadzi do utraty tego bonusu.
  4. Modyfikatory właściwe dla obu walczących jednostek (np. bonus +100% do siły vs. kawalerii u spearmenów). Znaczna część z jednostek ma wyraźną specjalizację która powoduje że w konfrontacji z właściwym przeciwnikiem lub w określonej sytuacji ma niemałą przewagę. Co ważne cechy jednostki sumują się z tymi wynikającymi z promocji.
  5. Modyfikatory wynikające z promocji obu jednostek - to prawdopodobnie najbardziej złożony z czynników - dalej omawiam go nieco dokładniej.
  6. Strat jakie obie jednostki odniosły w poprzednich starciach - straty znajdują swoje odzwierciedlenie w zmieszonej sile jednostki. W skrajnych przypadkach najsilniejsza w grze jednostka- modern tank - znajdująca się na skraju zniszczenia może zostać bez trudności pokonany przez worriora.

Można na nią wpływać za pomocą awansu Combat - każdy podnosi siłę o 10%.

Na wodzie istnieje jeden modyfikator +10% dla wszystkich broniących się na polu "wybrzeże"

Oddziały kawalerii i czołgi nie otrzymują tego bonusu.

System walki został zbudowany w ten sposób by premiować stosowanie różnych rodzajów wojsk i faktycznie w większości sytuacji posługiwanie się więcej niż jednym rodzajem oddziałów wojskowych.

Fakt, iż w CIV pojawiła się broń zadająca obrażenia wszystkim jednostkom na danym polu (katapulty i ich następcy) czyni ryzykownym gromadzenie całych sił inwazyjnych na jednym polu. Z drugiej strony podczas atakowania na grupę jednostek do obrony wybierana jest zawsze ta która ma największe szanse przetrwania.

Najbezpieczniej posługiwać się 3-4 grupami jednostek (każda składająca się z 5-6 oddziałów) poruszającymi się niezależnie, ale współdziałającymi w atakowaniu tych samych celów. Oczywiście dokładna liczba takich grup operacyjnych zależy od skali działań wojennych. Na mapie duel, na początku gry będzie to wyłącznie jedna grupa, na mapie huge, podczas zaawansowanego stadium wojny totalnej - pewnie kilkanaście bądź więcej grup. Ważna jest zasada - unikać nadmiernej koncentracji sił aby ograniczyć straty, ale jednocześnie być w stanie przeprowadzać skoncentrowane ataki na wybrane cele.

Dodatkowo w ten sposób mamy lepszą kontrolę nad polem bitwy - wróg nie obejdzie tak łatwo frontu naszych nacierających oddziałów, widzimy większą część wrogiego terytorium, możemy jednocześnie uderzać na różne miejsca i niszczyć kilka ulepszeń w turze.

Każda stworzona zgodnie z tą zasadą grupa powinna składać się z jednostki neutralizującej jakiś rodzaj jednostki przeciwnika, tak aby być w stanie przetrwać samodzielnie na terenie wroga. I koniecznie w każdej musimy mieć oddział z promocją medyk - niezbędne szczególnie w przypadku długich starć.