Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Badania | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV poradnik Sid Meier's Civilization IV

Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019

Drzewo technologii w CIV jest dość rozbudowane - 86 technologii to może nie największa ilość w grach strategicznych, ale co ważne - żadna z technologii nie jest bezwartościowa i z odkryciem każdej z nich wiążą się wymierne korzyści.

Każda technologia ma określony koszt w punktach nauki, który jest wymagany aby ją opracować - Badania | Podstawy rozgrywki Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

Każda technologia ma określony koszt w punktach nauki, który jest wymagany aby ją opracować. Punkty nauki generuje się przede wszystkim za pomocą dochodu jaki wytwarzają nasze miasta (wyznaczona przez nas część tego dochodu za pomocą globalnych ustawień idzie właśnie na naukę). Drugim źródłem są specjaliści - przede wszystkim naukowcy i (gdy wybraliśmy Representation ) także pozostałe specjalności.

Gdy ilość punktów nauki przekroczy koszt technologii - zostaje ona wynaleziona, a nadmiarowe punkty nauki przechodzą na następną nad którą będziemy pracować. Kolejne odkrycia naukowe wymagają wcześniej dokonanych okryć jak i same udostępniają obszary następnych badań. W ten sposób tworzy się coś na kształt drzewka. Najważniejszą jego cechą jest elastyczność:

  • Po pierwsze nie jest tak jak w Cywilizacji 3 podzielone na Ery w obrębie których najpierw trzeba było dokonać szeregu okryć nim można było pójść dalej. Tym razem możemy idąc interesującą nas ścieżką ominąć znaczą cześć innych mniej zaawansowanych odkryć naukowych aby możliwe szybko zdobyć to które jest dla nas kluczowe.
  • Po drugie drzewko umożliwia wiele dróg do jakieś technologii. Wiele z nich ma opcjonalne wymagania - a więc więcej niż jedną drogę jaką można dotrzeć do danego odkrycia. Mimo iż zazwyczaj obie drogi są mniej więcej równiej długości - mamy możliwość różnego planowania naszych priorytetów badawczych.

Z drugiej strony swobodę badawczą ograniczają trzy rzeczy:

  • Po pierwsze istnieje szereg technologii kluczowych bez których dalszy postęp naukowy nie jest możliwy (np. gunpowder czy scientific method).
  • Po drugie do szeregu jednostek czy budynków potrzeba więcej niż jednej technologii - np. kawaleria wymaga horseback riding, gunpoder i military tradition. Mimo uzyskania szybkiego dostępu do danej technologii może czasem okazać się konieczne przeprowadzenie dodatkowych odkryć by uzupełnić potrzebne nam wymagania. Co warte podkreślenia - ten dodatkowy wymóg nie zawsze wprost wynika z opisu danej jednostki czy budynku - np. Cud The Great Lighthouse można wybudować już po wynalezeniu masonry.Problem w tym że do budowy tego Cudu potrzebne jest zwykły budynek - lighthouse. A ten możemy budować dopiero po wynalezieniu sailing. A więc w istocie potrzebujemy dwóch a nie jednej technologii do budowy The Great Lighthouse - mimo że z opisu Cudu w sposób oczywisty to nie wynika.
  • Trzecim czynnikiem ograniczającym naszą swobodę jest już wspomniany koszt technologii. Im odkrycie bardziej zaawansowane - tym więcej kosztuje, a więc do uzyskania w rozsądnym czasie wymaga odpowiednio rozbudowanej infrastruktury naukowej - a do tego często potrzeba czasu i innych odpowiednich odkryć naukowych.

Te podstawowe zasady określają reguły jakie wpływają na nasze decyzje - z jednej strony dając nam znaczną swobodę z drugiej ją ograniczając.

Oczywiście w normalnej grze musimy brać pod uwagę jeszcze więcej czynników. Nasz rozwój naukowy powinien odpowiadać nie tylko teoretycznie wyznaczonym priorytetom badawczym (np. uzyskać najszybciej jak to możliwe dostęp do zaawansowane broni palnej - technologii rifling), ale również okolicznościom w jakich będzie się rozwijała nasza cywilizacja. Wykorzystanie znajdujących się dookoła naszych miast surowców, czy konieczność wczesnej obrony naszych ziem przed wrogami może znacząco zmusić nas do dodatkowych "pobocznych" badań.

Z tego względu nie jest możliwe podanie jednej dobrej strategii rozwojowej - w każdej grze taka ścieżka może być inna.

Poniżej postaram się jednak podać kilka sugestii dotyczących badań naukowych w ogóle:

  • Część z technologii daje dodatkowe profity cywilizacji która je pierwsza odkryje - są to: bycie założycielem religii (więcej w rozdziale Religia), dodatkowa technologia za darmo lub też darmowy Wielki Człowiek. Warto pokusić się o zdobycie przynajmniej niektórych z tych bonusów.
  • Istnieje kilka kluczowych dla prowadzenia wojny odkryć - jeśli odkryjesz je przed swoim sąsiadem - masz nad nim znaczącą przewagę.
  • Poza wyjątkowymi sytuacjami nie powinno zdarzać się, że technologia która chcesz wynaleźć (zakładając że wydajesz minimum 80% na naukę) zajmuje twoim uczonym więcej czasu niż 20 tur (ery antyczna i klasyczna), 15 (średniowiecze) i 10 - pozostałe. Jeśli dana technologia wymaga tyle czasu - znaczy że lepiej badać coś innego, lub zainwestować w infrastrukturę badawczą (library/university/observatory/laboratory i uczonych). Zaznaczam że podany powyżej czas to maksimum - większość technologii powinna zająć połowę czasu a nawet mniej niż ten wspomniany powyżej.
  • Jedne z najbardziej przydatnych technologii to te zwiększające dalej twoje zdolności badawcze lub ilość dochodów - przekłada się to jeszcze na szybszy rozwój naukowy.
  • Można handlować z AI technologiami - ale pamiętaj że sprzedana przez ciebie technologia cywilizacji z którą masz dobre stosunki może niebawem trafić do tej z którą właśnie prowadzisz wojnę. Generalnie więc zalecam wstrzemięźliwość w sprzedawaniu lub wymianie szczególnie strategicznie ważnych okryć naukowych.
  • Staraj się możliwie szybko wykorzystać dokonane odkrycia - nawet jeśli były tylko drogą do innych, ważniejszych dla ciebie wynalazków. Nic ci po znajomości zaawansowanych technologii wojskowych jeśli twoich miast wciąż bronią łucznicy, ani po wyrafinowaniu w dziedzinie technologii kulturowych jeśli twoje miasta z budynków mają jedynie koszary.
  • Wykorzystuj alternatywne drogi do kosztownych technologii - takie jak darmowe odkrycie po wybudowaniu Oracle czy wynalezieniu liberalism lub technologie odkrywane za pomocą Wielkich Ludzi.